Όπως αναφέρει ρεπορτάζ
της «Καθημερινής», από
την 1η Σεπτεµβρίου 2024
ενεργοποιείται η νέα
υπηρεσία
διαλειτουργικότητας της
ΑΑ∆Ε για την έκδοση
φορολογικής
ενηµερότητας. Αυτό
σηµαίνει ότι η
φορολογική διοίκηση θα
ενηµερώνεται άµεσα και
ηλεκτρονικά εάν οι
αιτούντες φορολογική
ενηµερότητα έχουν χρέη
στους δήµους και
συγκεκριµένα δεν έχουν
πληρώσει δηµοτικά τέλη ή
κλήσεις της δηµοτικής
αστυνοµίας. Εφόσον οι
δήµοι απαντήσουν στην
ΑΑ∆Ε ότι υφίστανται χρέη
θα µπλοκάρεται η έκδοση
φορολογικής ενηµερότητας
και θα ενηµερώνονται
ταυτόχρονα για την
οφειλή τους στον δήµο.
Από την άλλη πλευρά, για
όσους δεν έχουν χρέη στο
∆ηµόσιο και στους δήµους
η ενηµερότητα θα
εκδίδεται µε
διαδικασίες-εξπρές. Οσοι
µάλιστα έχουν χρέη και
τα εξοφλήσουν θα γίνεται
άµεσα άρση δέσµευσης
ενηµερότητας για χρέη
προς ΟΤΑ.
Με απόφαση του διοικητή
της ΑΑ∆Ε, Γιώργου
Πιτσιλή, από την 1η
Σεπτεµβρίου η φορολογική
διοίκηση θα ενηµερώνεται
ψηφιακά για την ανάγκη
δέσµευσης (ή
αποδέσµευσης)
αποδεικτικού
ενηµερότητας σε
φορολογουµένους που
έχουν ή έχουν εξοφλήσει
ληξιπρόθεσµες οφειλές σε
δήµους και περιφέρειες.
Σύµφωνα µε την ΑΑ∆Ε, η
νέα λειτουργικότητα
διευκολύνει τους πολίτες
και τις επιχειρήσεις
στις συναλλαγές τους,
καθώς επιτρέπει την
εύκολη και γρήγορη
αποδέσµευση της
φορολογικής τους
ενηµερότητας,
µετά την εξόφληση των
οφειλών στους
δήµους/περιφέρειες, ενώ
ταυτόχρονα εξυπηρετεί
την ορθή και άµεση
αποτύπωση της εικόνας
των φορολογουµένων στο
ψηφιακό σύστηµα της
ΑΑ∆Ε.
Σύµφωνα µε τις ισχύουσες
διατάξεις για την έκδοση
ενηµερότητας:
1. Ο φορολογούµενος
µπορεί να ζητήσει
αποδεικτικό ενηµερότητας
ισχύος µέχρι και δύο
µηνών για την
πραγµατοποίηση πράξεων
και συναλλαγών.
2. Η φορολογική διοίκηση
χορηγεί αποδεικτικό
ενηµερότητας µόνο εφόσον
ο φορολογούµενος δεν
έχει οφειλές στη
φορολογική διοίκηση από
οποιαδήποτε αιτία και
έχει υποβάλει τις
απαιτούµενες φορολογικές
δηλώσεις των τελευταίων
5 ετών.
3. Η φορολογική διοίκηση
µπορεί να µη χορηγεί
αποδεικτικό ενηµερότητας
εάν ο φορολογούµενος
έχει ληξιπρόθεσµες
οφειλές σε άλλη αρχή του
δηµόσιου τοµέα (δέσµευση
χορήγησης αποδεικτικού
ενηµερότητας), εφόσον η
αρχή αυτή χρησιµοποιεί
υπηρεσίες
διαλειτουργικότητας για
να ενηµερώνει τη
φορολογική διοίκηση για
την ύπαρξη ληξιπρόθεσµων
οφειλών που συνεπάγονται
τη δέσµευση
ενηµερότητας, καθώς και
για την τακτοποίηση των
οφειλών, που
συνεπάγονται άρση της
δέσµευσης ενηµερότητας.
Αν ο φορολογούµενος έχει
ενταχθεί σε πρόγραµµα
ρύθµισης οφειλών ή έχει
οφειλές µη ληξιπρόθεσµες
ή σε αναστολή, είναι
δυνατή η έκδοση
ενηµερότητας
περιορισµένης ισχύος, η
οποία δεν µπορεί να
υπερβαίνει τον 1 µήνα. Η
φορολογική διοίκηση και
µετά τη συµµόρφωση του
οφειλέτη ο οποίος έχει
ενταχθεί σε πρόγραµµα
ρύθµισης, ορίζει
υποχρεωτικά όρο
παρακράτησης στις
περιπτώσεις που το
αποδεικτικό ενηµερότητας
εκδίδεται για είσπραξη
χρηµάτων ή µεταβίβαση
ακινήτου ή σύσταση
εµπράγµατου δικαιώµατος
επ’ αυτού από επαχθή
αιτία. Ειδικά για
µεταβίβαση ακινήτου ή
σύσταση εµπράγµατου
δικαιώµατος επ’ αυτού
από επαχθή αιτία, το
αποδεικτικό ενηµερότητας
εκδίδεται µε ποσό
παρακράτησης ποσοστού
70% επί του τιµήµατος,
εφόσον το τίµηµα δεν
υπολείπεται της
αντικειµενικής αξίας και
έως το ύψος των
ληξιπρόθεσµων
ρυθµισµένων οφειλών στη
φορολογική διοίκηση.
Εάν υφίστανται
ληξιπρόθεσµες οφειλές σε
αναστολή άνω των 50.000
ευρώ, ορίζεται ποσοστό
παρακράτησης 50% επί του
τιµήµατος, εφόσον αυτό
δεν υπολείπεται της
αντικειµενικής αξίας και
έως το ύψος των
συνολικών οφειλών σε
αναστολή. Εάν το τίµηµα
υπολείπεται της
αντικειµενικής αξίας και
το ποσό της
παρακράτησης,
υπολογιζόµενο επί του
τιµήµατος, είναι
µικρότερο των οφειλών,
εκδίδεται αποδεικτικό
ενηµερότητας µε
υπολογισµό του ποσού της
παρακράτησης επί της
αντικειµενικής αξίας του
ακινήτου και υπό την
προϋπόθεση ότι το ποσό
της παρακράτησης που
προκύπτει από τον
υπολογισµό αυτό δεν
υπερβαίνει το τίµηµα.
Πηγή: Money Review |