Την περασμένη Πέμπτη ο
δείκτης Baltic Dry Index
έχασε 28 μονάδες και
διαμορφώθηκε στις 640
σημειώνοντας πτώση κατά
4,19%.
Οι εορτασμοί της
κινεζικής πρωτοχρονιάς
που ξεκίνησαν στις 22
Ιανουαρίου και
αναμένεται να διαρκέσουν
έως την Κυριακή 5
Φεβρουαρίου, είχαν ως
αποτέλεσμα την πτώση της
ζήτησης, καθώς η Κίνα
ανέστειλε την παραγωγή
της ενόψει του νέου
κινεζικού έτους.
Σύμφωνα με την τελευταία
έκθεση της Xclusiv
Shipbrokers από τις
αρχές του 2023 ο δείκτης
μέτρησης ναυλαγοράς των
μεγαλύτερων πλοίων bulk
carriers capesize (BCI)
έχει χάσει 66% ενώ οι
δείκτες των πλοίων
panamax(BPI),
supramax(BSI) και
Ηandysize(BHSI) έχουν
μειωθεί κατά περίπου 30%
αγγίζοντας επίπεδα που
δεν έχουν παρατηρηθεί
από τον Ιούνιο και
Ιούλιο του 2020.
Όπως τονίζει η Xclusiv
και το παρουσιάζει η
Ναυτεμπορική, κατά τις
πρώτες εβδομάδες του
2023, οι μεταφορές
σιδηρομεταλλεύματος
μειώθηκαν κατά 13,1% σε
ετήσια βάση, ο
χαμηλότερος όγκος από
τουλάχιστον το 2019.
Η ναυλομεσιτική της
Clarksons αναφέρει ότι
οι πρώιμες έντονες
βροχοπτώσεις εμπόδισαν
τις μεταφορές
σιδηρομεταλλεύματος από
τη Βραζιλία, με
αποτέλεσμα οι εξαγωγές
να μειωθούν κατά 15
ημέρες σε σύγκριση με
πέρυσι, όταν οι
σημαντικές βροχοπτώσεις
σημειώθηκαν τον
Φεβρουάριο.
Πάντως στα θετικά θα
μπορούσε κανείς να
επισημάνει τη χαλάρωση
των περιοριστικών μέτρων
για την πανδημία που
οδηγούν σε επιστροφή της
Κίνας στις αγορές αλλά
και στην επανέναρξη των
εισαγωγών άνθρακα από
την Αυστραλία και στην
αύξηση των εξαγωγών
άνθρακα από την
Ινδονησία.
Ναυλομεσίτες της Xclusiv
τονίζουν ότι η ανεπίσημη
απαγόρευση των εισαγωγών
αυστραλιανού άνθρακα που
επιβλήθηκε το 2020 από
το Πεκίνο λόγω πολιτικών
διαφωνιών, έχει αρθεί
από την Εθνική Επιτροπή
Ανάπτυξης και
Μεταρρυθμίσεων της
Κίνας, επιτρέποντας σε
τέσσερις εγχώριες
εταιρείες να επαναλάβουν
τις εισαγωγές
αυστραλιανού άνθρακα, με
την China Energy
Investment Corp να είναι
η πρώτη που φέρεται να
έχει δώσει παραγγελία.
Τα στοιχεία της
ναυτιλιακής πλατφόρμας
Sea δείχνουν ότι
συνολικά έξι πλοία
μεταφοράς χύδην φορτίου
με αυστραλιανό άνθρακα
πρόκειται να εκφορτώσουν
σε κινεζικά λιμάνια,
γεγονός που σηματοδοτεί
σημαντική αποκλιμάκωση
των εμπορικών σχέσεων
μεταξύ Ασίας -Ειρηνικού.
Η Κίνα επέβαλε
απαγόρευση άνθρακα στους
αυστραλιανούς
ανθρακωρύχους το 2020 σε
μια διαμάχη για την
προέλευση του κοβιδίου.
Τα αρχικά έξι πλοία
είναι ένα μείγμα πλοίων
κατηγορίας capes,
supramaxes και panamax,
που αναχώρησαν από την
Αυστραλία τις τελευταίες
10 ημέρες αναφέρουν
ναυλομεσίτες.
Η απόφαση της Κίνας το
2019 να απαγορεύσει τον
αυστραλιανό άνθρακα είχε
οδηγήσει την Αυστραλία
να αυξήσει τις εξαγωγές
άνθρακα προς την
Ιαπωνία, την Ινδία και
την Ευρώπη, κάτι που δεν
αναμένεται να αλλάξει,
αν και η απαγόρευση έχει
αρθεί.
Εν τω μεταξύ, καθώς οι
παγκόσμιες αγορές
ηλεκτρικής ενέργειας
εξακολουθούν να
διαταράσσονται από τις
επιπτώσεις της Ρωσικής
εισβολής στην Ουκρανία,
οι εξαγωγές άνθρακα της
Ινδονησίας ενδέχεται να
φτάσουν σε νέο ορόσημο
φτάνοντας ενδεχομένως τα
520 εκατομμύρια τόνους
το 2023, 6% υψηλότερα σε
σύγκριση με τις εξαγωγές
άνθρακα του 2022, με τη
χώρα να σχεδιάζει να
παράγει 696 εκατομμύρια
τόνους άνθρακα.
-Η αγορά δεξαμενοπλοίων-
Αναταραχή συνεχίζει να
επικρατεί στην παγκόσμια
αγορά διυλισμένων
προϊόντων καθώς οι χώρες
της ΕΕ δεν έχουν
καταφέρει ακόμη να
καταλήξουν σε συμφωνία
σχετικά με το ανώτατο
όριο τιμών για τα ρωσικά
πετρελαιοειδή.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία
έως τις 5 Φεβρουαρίου, η
ΕΕ θα απαγορεύσει τις
εισαγωγές ρωσικών
διυλισμένων προϊόντων,
όπως ντίζελ, καύσιμα
αεριωθουμένων, βενζίνη
και πετρέλαιο
θέρμανσης.
Οι αναλυτές αναφέρουν
ότι η απαγόρευση της
Ευρώπης στα ρωσικά
πετρελαϊκά προϊόντα
μπορεί να είναι πιο
ενοχλητική από την
απαγόρευση του ρωσικού
αργού στις 5 Δεκεμβρίου.
Οι πλοιοκτήτες έχουν
προβλέψει πιθανή διψήφια
αύξηση των
τονοχιλιομέτρων για τα
δεξαμενόπλοια προϊόντων,
ενώ ναυλομεσίτες
προειδοποιούν ότι η
αντίδραση της Μόσχας σε
μια απαγόρευση θα
μπορούσε να οδηγήσει σε
μείωση της ζήτησης.
Ο εκτελεστικός βραχίονας
της ΕΕ έχει προτείνει
δύο ανώτατα όρια στα
ρωσικά πετρελαϊκά
προϊόντα.
Ένα στα 100 δολάρια για
το ντίζελ και άλλα
προϊόντα υψηλής
ποιότητας και ένα στα 45
δολάρια για προϊόντα που
συνήθως
διαπραγματεύονται κάτω
από την τιμή του αργού.
Η Πολωνία είχε επίσης
πιέσει για ένα ανώτατο
όριο αργού χαμηλότερα
από 60 δολάρια πριν
εισαχθεί στις 5
Δεκεμβρίου.
Οι συζητήσεις θα
συνεχιστούν μέχρι
τέλους, όπως συνέβη και
για το ανώτατο όριο του
αργού τον Δεκέμβριο,
αλλά με την πρόσθετη
επιπλοκή ότι πρέπει να
καθοριστούν δύο ανώτατα
όρια για το αργό.
Η ΕΕ συντονίζει τις
συζητήσεις της με τα
μέλη της ομάδας κρατών
G7, η οποία έχει
υποστηρίξει το σύστημα.
Τα ρωσικά πετρελαιοειδή
δεν μπορούν να
μεταφέρονται με
δεξαμενόπλοια που
ανήκουν στην ΕΕ, τα
οποία διαχειρίζεται ή
ασφαλίζει η ΕΕ, εκτός
εάν η τιμή πώλησης πέσει
κάτω από τα ανώτατα
όρια.
Σύμφωνα με την Xclusiv`
στην αγορά
δεξαμενόπλοιων, ο
δείκτης στα
δεξαμενόπλοια clean
tanker (BCTI) έχει
μειωθεί κατά περίπου 44%
από τις αρχές του 2023,
ενώ στα dirty Tanker
(BDTI)κατά 9% από την
αρχή του τρέχοντος
έτους.
Η Ινδία και η Κίνα
εισάγουν μεγάλες
ποσότητες αργού
πετρελαίου για τα
συστήματα διύλισής τους.
Ωστόσο, δεν έχουν
παρόμοια αγοραστική
διάθεση για προϊόντα
διυλισμένου πετρελαίου.
Από την άλλη πλευρά, οι
ρωσικές εξαγωγές αργού
πετρελαίου προς την
Ινδία ενδέχεται να
σημειώσουν νέα υψηλά
επίπεδα, καθώς η ζήτηση
αυξάνεται, με την Ινδία
να αναμένεται να εισάγει
περίπου 24% περισσότερες
εισαγωγές από τον
προηγούμενο μήνα,
φτάνοντας τα 1,24
εκατομμύρια βαρέλια
αργού ανά ημέρα, λόγω
του ανταγωνιστικού
κόστους εκφόρτωσης.
Τα δεξαμενόπλοια
μεταφοράς προϊόντων
αντιπροσωπεύουν περίπου
το 59% του συνολικού
στόλου δεξαμενόπλοιων
(>= 10.000 DWT), ενώ τα
δεξαμενόπλοια μεταφοράς
αργού αποτελούν το 41%
του στόλου
δεξαμενόπλοιων από τον
οποίο έχουμε εξαιρέσει
τα χημικά πλοία.
Ο τομέας MR καλύπτει το
66% του στόλου των
δεξαμενόπλοιων
προϊόντων, ενώ τα LR2,
LR1 και τα μικρά
δεξαμενόπλοια
(10.000-25.000 DWT)
έχουν περίπου 10% το
καθένα του στόλου
προϊόντων. |