| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Σάββατο, 22/04/2023

 

 

Στον «πάγο» λόγω της επικείμενης εκλογικής αναμέτρησης μπαίνουν τρεις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις που σχεδίαζε η κυβέρνηση όπως είναι οι παραχωρήσεις της Αττικής και της Εγνατίας Οδού αλλά και η είσοδος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο.

 

 

Κυβερνητικά στελέχη αλλά και παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι υπό τις παρούσες συνθήκες θα ήταν καλύτερα να μετατεθούν χρονικά οι αποκρατικοποιήσεις για μετά το φθινόπωρο του 2023, χρονικό διάστημα που εκτιμάται ότι θα ευνοούσε περισσότερο τις επενδυτικές επιλογές.

Ενας λόγος είναι και η σημαντική άνοδος του κόστους δανεισμού λόγω των συνεχών αυξήσεων επιτοκίων. Οι παραχωρήσεις της Αττικής και της Εγνατίας Οδού βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ενώ όσον αφορά στο Ελευθέριος Βενιζέλος η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ είχαν συμφωνήσει για την είσοδο του στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Ιδιωτικοποιήσεις

Οσον αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις, στην πρώτη έκθεση μεταπρογραμματικής αξιολόγησης αναφέρεται  ότι η αδειοδότηση της σήραγγας για την Εγνατία Οδο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023, ενώ η μελέτη σκοπιμότητας για το ΟΑΚΑ και το επιχειρηματικό του σχέδιο αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2023.

Εκτός από τις μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις, καταγράφονται και άλλα ερωτηματικά, σχετικά με διαγωνισμούς που τρέχουν και μπορεί να επηρεαστούν από τις εκλογές.

Πρόβλεψη για έσοδα 2 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις 

H κυβέρνηση έχει προϋπολογίσει έσοδα από αποκρατικοποιήσεις, συνολικού ύψους 1,993 δις. ευρώ για το 2023, με το μεγαλύτερο μέρος να προέρχεται από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Με βάση τις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού για το ΤΑΙΠΕΔ , η υπογραφή της επόμενης, σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος σύμβασης, η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, μεταφέρεται για το 2024, τη χρονιά δηλαδή που λήγει η ισχύουσα.

Στις αποκρατικοποιήσεις που προχωρούν περιλαμβάνονται κυρίως ακίνητα του δημοσίου, λιμένες και μαρίνες

«Ελ. Βενιζέλος»

Δεδομένη είναι η είσοδος του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με την όλη διαδικασία, σύμφωνα με το πιθανότερο σενάριο να μεταφέρεται προς το β΄ εξάμηνο του έτους.

Το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κατέχει το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, έχει έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία με τους μεγαλύτερους μετόχους και διαχειριστές του αεροδρομίου - τις AviAlliance GmbH και AviAlliance Capital GmbH - που και οι δύο ελέγχονται από το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments. Το υπόλοιπο ποσοστό των μετοχών κατανέμεται στο Υπερταμείο (25%), στο PSP (40% και το managment) και την οικογένεια Κοπελούζου (5%).

Με βάση την κατ’ αρχήν συμφωνία, το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει σε Αρχική Δημόσια Προσφορά το 30% των μετοχών. Η PSP θα έχει το δικαίωμα απόκτησης του 10% των μετοχών, καταβάλλοντας ένα ελεγχόμενο premium (στην προκειμένη περίπτωση το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο θα καταστεί μέτοχος πλειοψηφίας). Το υπόλοιπο 20% του ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί στο Χρηματιστήριο, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι από τη διάθεση του 30% μπορούν συντηρητικά να αντληθούν 800 εκατ.- 1 δισ. ευρώ.  

Βάσει της αρχικής συμφωνίας η Avi Alliance έχει το δικαίωμα να αποκτήσει το 1/3 των μετοχών που θα διαθέσει το ΤΑΙΠΕΔ πληρώνοντας ένα επιπλέον ποσό από την τιμή διάθεσης των μετοχών. Αν ασκήσει αυτό το δικαίωμα η γερμανική εταιρεία θα έχει πλειψοηφικό ποσοστό στον Διεθνή Αερολιμένα. 

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg, η εισαγωγή του αεροδρομίου Αθηνών στο ΧΑ θα μπορούσε να καταστεί η μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή στην Ελλάδα από το 2000.

Επιπλέον, όπως σημειώνει το πρακτορείο, έρχεται σε μία χρονική στιγμή κατά την οποία η ευρωπαϊκή αγορά δημόσιων εγγραφών ανακάμπτει σταδιακά από το απογοητευτικό 2022, κατά το οποίο η δραστηριότητα σχεδόν σταμάτησε εν μέσω αυξημένων ανησυχιών για τον πληθωρισμό και την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας.Aκόμα αναφέρει ότι στο σχήμα που θα τρέξει την εισαγωγή θα μπορούσαν να προστεθούν περισσότερες τράπεζες, ενώ προς το παρόν δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για το μέγεθος ή το χρονοδιάγραμμα της πώλησης των μετοχών.

Εγνατία Οδός

Αλλάζει ο χρόνος και η ολοκλήρωση μεταβίβασης της Εγνατίας Οδού καθώς εκκρεμεί η έκδοση απόφασης για την αναπροσαρμογή στα διόδια, ενώ παράλληλα θα πρέπει να ολοκληρωθούν σημαντικές εκκρεμότητες που έχουν να κάνουν με τις προσυμβατικές υποχρεώσεις του Δημοσίου.

Η αδειοδότηση των σηράγγων του οδικού άξονα συνεχίζει να αποτελεί βασική προϋπόθεση. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, έχουν ήδη ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ οι εκκρεμείς μελέτες για τις απαιτούμενες εργασίες σε 16 σήραγγες. Εκτιμάται πως εντός του 2023 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες και θα έχει δοθεί το «πράσινο φως» από τη Δημόσια Αρχή Σηράγγων. Θα πρέπει επίσης να ολοκληρωθούν και να τεθούν σε λειτουργία όλοι οι σταθμοί διοδίων και να καθοριστεί το ύψος τους.  

Το οικονομικό κλείσιμο της αποκρατικοποίησης θα πραγματοποιηθεί εντός του 2023 καθώς στον προϋπολογισμό του 2023, το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπονται έσοδα της τάξεως του 1,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος αφορά το έσοδο από το κλείσιμο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού

Οπως είναι γνωστό προτιμητέος επενδυτής αναδείχθηκε μέσα από τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ η κοινοπραξία ης ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) με τη γαλλική Egis Projects (25%) με συνολικό τίμημα 1,5 δισ. ευρώ,

 

Η κοινοπραξία αναλαμβάνει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των τριών κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Η σύμβαση προβλέπει επίσης, πως τα πρώτα πέντε χρόνια της παραχώρησης, η ελληνογαλλική κοινοπραξία θα προχωρήσει μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης του άξονα Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι.

Αττική Οδός

Η 29η Μαΐου, έχει οριστεί  από το ΤΑΙΠΕΔ ως η ημερομηνία για την κατάθεση των προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ο χρόνος πραγματοποίησης των εκλογών  θα οδηγήσει σε μετάθεση της ημερομηνίας. Πρόκειται για διαγωνισμό με μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον στον οποίο συμμετέχουν 16 οικονομικοί φορείς με 8 κοινοπραξίες .

Οι υποψήφιοι επενδυτές, έχουν λάβει τη σύμβαση με τα διόδια να είναι κάτω της τρέχουσας τιμής των 2,8 ευρώ αλλά και χαμηλότερα των 2,6 ευρώ. Το τελικό ύψος των διοδίων βέβαια καθορίζει και τις οικονομικές προσφορές των 8 επενδυτικών κοινοπραξιών.

Οι 8 ενδιαφερόμενοι για την χρυσοφόρα Αττική Οδό

Υπενθυμίζεται ότι οι οκτώ ενδιαφερόμενοι που υπέβαλαν φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού και έχουν προχωρήσει στην επόμενη φάση είναι οι (όπως είχε ανακοινώσει το ΤΑΙΠΕΔ):

ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.,

GRUPPO FININC – INC SpA,

Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ARDIAN INFRASTRUCTURE,

Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A.,

Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD,

Ένωση προσώπων «UNION OF ENTITIES VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»,

Ένωση προσώπων VAUBAN – DIF – EGIS,

Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.

Η Αττική Οδός σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. 

Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού - Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum