Έτσι, υπάρχουν ακόμα
αρκετά πλοία που περνούν
από την περιοχή, παρ’
ότι έχουν εκτοξευτεί και
τα κόστη ασφάλισης,
καθώς μπορούν να
ανέλθουν έως και στο 1%
της αξίας του φορτίου
(από 0,7% πριν από τις
επιθέσεις). Όπως εξηγούν
στελέχη του κλάδου, όπως
ο διευθυντής του
Βρετανικού Ναυτιλιακού
Επιμελητηρίου, Tom
Bartosak-Harlow, η
απόφαση κάθε εταιρείας
εξαρτάται από το ποιος
είναι ο ιδιοκτήτης, τι
φορτίο μεταφέρει το
πλοίο, για λογαριασμό
ποιου και επίσης αν
μπορεί να λάβει ή όχι
στρατιωτική υποστήριξη.
Παράλληλα,
επιστρατεύονται και
λύσεις, όπως ο
διπλασιασμός των αμοιβών
των πληρωμάτων που
απασχολούνται σε πλοία
βρετανικών ή
αμερικανικών
συμφερόντων, που πλέον
αποτελούν κι αυτά στόχο
των Χούθι, πέραν των
πλοίων που ανήκουν σε
εταιρείες από το Ισραήλ.
Παράλληλα, βέβαια,
προσφέρεται η δυνατότητα
σε όσα μέλη του
πληρώματος το επιθυμούν
να αποβιβαστούν σε
κάποιο ασφαλές λιμάνι,
πριν από την είσοδο του
πλοίου από την Ερυθρά
Θάλασσα. Πάντως,
οργανώσεις, όπως η
Nautilus International,
που εκπροσωπεί περίπου
20.000 ναυτικούς,
σημειώνουν ότι το
ορθότερο θα ήταν να
αποφεύγεται πλήρως η
περιοχή της Ερυθράς
Θάλασσας, ώστε να μην
απειλούνται οι ζωές των
πληρωμάτων.
Απενεργοποίηση του
Αυτόματου Συστήματος
Αναγνωρίσεως
Μία ακόμα λύση που έχουν
αρχίσει να χρησιμοποιούν
κάποια πλοία είναι το να
απενεργοποιούν τη
λειτουργία του Αυτόματου
Συστήματος Αναγνώρισης ή
AIS (Automatic
Identification System).
Το σύστημα αυτό
χρησιμοποιείται ως
συμπληρωματικό του
ραντάρ και θεωρείται
ιδιαίτερα χρήσιμο για
την πλοήγηση σε δύσκολες
καιρικές συνθήκες, όπως
σε ομίχλη ή κατά τη
διάρκεια της νύχτας,
προκειμένου να
αποφεύγονται
προσκρούσεις και
ατυχήματα. Μάλιστα,
είναι υποχρεωτικό να
λειτουργεί, με βάση τους
διεθνείς κανόνες για την
ασφάλεια της
ναυσιπλοΐας. Ωστόσο,
παρέχεται η επιλογή στον
καπετάνιο του εκάστοτε
πλοίου να το
απενεργοποιήσει, εφόσον
κρίνει ότι η λειτουργία
του μπορεί να θέσει σε
κίνδυνο την ασφάλεια του
πλοίου.
Αυτό ακριβώς συμβαίνει
με τα πλοία που
διασχίζουν την Ερυθρά
Θάλασσα, καθώς τα
δεδομένα των συστημάτων
AIS μπορούν να
εντοπιστούν, μέσω
ειδικών εφαρμογών, ή
ακόμα και ιστότοπων, που
συλλέγουν τα σήματα από
αυτά, ώστε να δείξουν
τις κινήσεις των πλοίων
παγκοσμίως. Θεωρείται
βέβαιο λοιπόν ότι οι
Χούθι χρησιμοποιούν
τέτοια εργαλεία, ώστε να
εντοπίζουν τους στόχους
τους και να προχωρούν σε
επιθέσεις.
Στο πλαίσιο αυτό,
νωρίτερα μέσα στον μήνα
δύο πλοία της Maersk, τα
οποία μετέφεραν
προμήθειες για τον
αμερικανικό στρατό αλλά
και την κυβέρνηση,
προχώρησαν στην
απενεργοποίηση των
συστημάτων AIS τους,
ώστε να αποφύγουν τον
εντοπισμό και να
διασχίσουν την περιοχή
με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Πάντως, αυτό δεν
αποτελεί γενικευμένη
πρακτική, καθώς η Maersk
συνεχίζει να
αναδρομολογεί τα πλοία
της μέσω του Ακρωτηρίου
της Καλής Ελπίδας,
αποφεύγοντας το Σουέζ. |