Όπως γράφει ο
Οικονομικός Ταχυδρόμος:
Η βενζίνη
Για να κάνει, μαζί με
την επιστροφή, ένα μέσο
βενζινοκίνητο όχημα μια
διαδρομή 500 χλμ για το
Πάσχα το συνολικό κόστος
σε αμόλυβδη 95 οκτανίων
πλησιάζει τα 80 ευρώ,
ενώ για αμόλυβδη 100
οκτανίων φτάνει τα 84
ευρώ. Πρόκειται για
αύξηση 5% και 3%
αντίστοιχα σε σύγκριση
με τις τιμές που ίσχυαν
στις αρχές του 2023,
όταν και τότε –όπως και
σήμερα- η διεθνής τιμή
του αργού πετρελαίου
(μπρεντ) διαμορφωνόταν
στα 85 δολάρια το
βαρέλι.
Το ντίζελ
Το κόστος για τα ίδια
χιλιόμετρα για ένα ΙΧ
πετρελαιοκίνητο όχημα,
σύμφωνα με τα
παραδείγματα που
παρουσιάζει σήμερα ο
Οικονομικός Ταχυδρόμος,
πλησιάζει σήμερα τα 60
ευρώ από 63 ευρώ που
ήταν με βάση τις τιμές
στις αρχές Ιανουαρίου.
Πρόκειται για μείωση της
τάξης του 8% περίπου.
Παρατηρητήριο Τιμών
Μάλιστα οι υπολογισμοί
αυτοί έχουν γίνει με τις
μέσες τιμές που
ανακοινώνει το
Παρατηρητήριο Τιμών του
Υπουργείου Ανάπτυξης.
Αυτό πρακτικά σημαίνει
ότι μπορεί μέσα σε
μεγάλες πόλεις όπως η
Αθήνα να βρεθούν πιο
χαμηλές τιμές, αλλά όταν
ο οδηγός θα πάει να
φουλάρει στην περιφέρεια
και ειδικά σε νησιά, θα
κληθεί βάλει ακόμη πιο
βαθιά το χέρι στην τσέπη
πληρώνοντας ποσά πολύ
κοντά ή ακόμη και πάνω
από τα 2 ευρώ το λίτρο
για την αμόλυβδη και 1,7
ευρώ για το ντίζελ.
Είναι ενδεικτικό ότι
στις Κυκλάδες –που είναι
η ακριβότερη περιοχή της
Ελλάδας στα καύσιμα- ήδη
από τις 11 Απριλίου
καταγράφονται τιμές της
τάξης των 2,178 για την
αμόλυβδη 95 οκτανίων,
2,322 ευρώ το λίτρο για
την αμόλυβδη 100
οκτανίων και 1,885 ευρώ
το λίτρο για το ντίζελ.
Οι εκτιμήσεις
Προβληματισμό επίσης
δημιουργούν εκτιμήσεις
παραγόντων της αγοράς
για πιθανή νέα ανοδική
πορεία στα καύσιμα,
ειδικά καθώς οι διεθνείς
τιμές δέχονται πιέσεις
μετά την απόφαση του
ΟΠΕΚ+ για σημαντική
μείωση της παραγωγής.
Όπως αναφέρει σε ανάλυσή
της η Barron’s, η
πρόσφατη μείωση της
παραγωγής από το καρτέλ
πετρελαίου του ΟΠΕΚ και
τους συμμάχους του
(ΟΠΕΚ+) «υποδηλώνει ότι
έρχονται υψηλότερες
τιμές του πετρελαίου
φέτος. Αυτό θα
καταστήσει δυσκολότερη
την επιβολή των ανώτατων
ορίων τιμών (κυρώσεις
προς τη Ρωσία) και την
πάταξη του παράνομου
εμπορίου πετρελαίου
χωρίς να πλήττονται οι
προμήθειες. Όσοι
εποπτεύουν τις κυρώσεις
θα πρέπει να κάνουν
δύσκολες επιλογές»,
αναφέρεται.
Οι κυρώσεις
Ειδικά όσον αφορά τις
διεθνείς αυτές κυρώσεις
αναφέρεται ότι παρόλο
που η Ρωσία έχει χάσει
το σημαντικό πελάτη που
είναι η ΕΕ, οι εξαγωγές
πετρελαίου της Ρωσίας
παραμένουν σε
προπολεμικά επίπεδα. Η
Ρωσία έχει εκτρέψει τις
εξαγωγές αργού προς την
Ασία, ιδιαίτερα την
Ινδία, και έχει
μεταφέρει πωλήσεις σε
προϊόντα πετρελαίου προς
την Τουρκία, τη Δυτική
Αφρική, τα κράτη του
Κόλπου και τις ασιατικές
αγορές. Τα ανώτατα όρια
τιμών (πλαφόν) στα
πετρελαιοειδή αυτά έχουν
τεθεί σε ισχύ από τον
Φεβρουάριο, αλλά μέχρι
στιγμής οι ρωσικές
εξαγωγές έχουν βρει
απλώς νέες αγορές και οι
παγκόσμιες ροές
προϊόντων έχουν
προσαρμοστεί. |