Όπως γράφει ο Θανάσης
Παπάδης στην Ημερησία, η
έκπληξη, μάλιστα,
προέρχεται από τα
στοιχεία του Απριλίου,
που όλα έδειχναν ότι θα
σταματήσει η κατηφόρα,
κυρίως λόγω της μεγάλης
εξόδου του Πάσχα. Κάτι
τέτοιο δεν συνέβη, όπως
δείχνουν τα στοιχεία,
και έτσι μπορεί να
εξηγηθεί το γεγονός ότι σε
μέσα επίπεδα οι τιμές
στην αντλία
συγκρατούνται σε
σχέση με τις αντίστοιχες
ευρωπαϊκές και η Ελλάδα
(επιτέλους) δεν είναι
στις πρώτες θέσεις, όπως
συνέβαινε παλιότερα, με
βάση το ύψος των τιμών.

Ειδικά μάλιστα στη
βενζίνη, με κριτήριο τις
τιμές προ φόρων, η
Ελλάδα είναι κάτω από το
μέσο όρο και αρκετά κάτω
από την Κύπρο, που
εμφανίζεται ως η χώρα
στην οποία οι τιμές
είναι φθηνότερες
σημαντικά. Η αλήθεια
είναι ότι οι τιμές στην
Ελλάδα επηρεάζονται
σημαντικά από τους
φόρους, οι οποίοι στην
τιμή της βενζίνης
αντιπροσωπεύουν το
58,40%, δηλαδή με λίγα
λόγια τα 6
στα 10 ευρώ για βενζίνη
πηγαίνουν στο κράτος.
Αντίθετα στο diesel
κίνησης όπου η φορολογία
είναι χαμηλότερη, οι
φόροι στην τελική τιμή
αντιπροσωπεύουν το
48.72%.
Μειωμένη η κατανάλωση
στο 4μηνο
Σύμφωνα με δελτίο
εκτέλεσης του
προϋπολογισμού, τα έσοδα
από τον Ειδικό Φόρο
Κατανάλωσης
διαμορφώνονται στο 4μηνο
στα 1,202 δισ. ευρώ,
έναντι 1,268 δισ. το
ίδιο χρονικό διάστημα
πέρυσι, αλλά και
σημαντικά χαμηλότερα
από τον στόχο, που ήταν
1,314 δισ.
Ανάλογη είναι η εικόνα
και για τον Απρίλιο.
Ετσι λοιπόν τα έσοδα από
τον ΕΦΚ ήταν στα 298
εκατ. έναντι στόχου για
έσοδα 330 εκατ.
Περισσότερα ήταν τα
έσοδα από τον ΕΦΚ και
πέρυσι τον
Απρίλιο που είχαν
διαμορφωθεί στα 309
εκατ.
Το παραπάνω γεγονός ίσως
έχει παίξει ρόλο στη
μερική συγκράτηση των
τιμών. Η Ελλάδα έχει
χάσει μερικές θέσεις
στην σχετική κατάταξη
και πλέον στην 6η θέση,
όπως αυτή
εμφανίζεται στο
globalpetrolprices.com,
με την μέση τιμή να
διαμορφώνεται (στοιχεία
22 Μαΐου 2023) στα 1,833
ευρώ το λίτρο. Η
ακριβότερη χώρα στην
Ευρώπη είναι η Ισλανδία
με 2,059 ευρώ το λίτρο,
ακολουθεί η Δανία με
1,929 ευρώ, η Νορβηγία
με 1,922 ευρώ, η
Φιλανδία με 1,887 ευρώ
και η Ελβετία με 1,857
ευρώ.

Με τις προ φόρων τιμές,
όπως αυτές αποτυπώνονται
στο Παρατηρητήριο Τιμών,
η Ελλάδα βρίσκεται κάτω
από το μέσο όρο τόσο της
ΕΕ, όσο και της
Ευρωζώνης.
Στο διεθνές επίπεδο οι
τιμές του Brent
κινούνται σε ένα σχετικά
μικρό εύρος, μεταξύ 74
και 77 δολαρίων το
βαρέλι. Την ίδια στιγμή
πάντως πιέσεις δέχεται
και το ευρώ που είναι
πλέον μακριά από το 1,10
έναντι του δολαρίου και συγκεκριμένα
είναι στην περιοχή των
1,07. |