Οι «κοιλάδες υδρογόνου»
είναι τοπικά
οικοσυστήματα για την
παραγωγή και μεταφορά
υδρογόνου μηδενικού
ανθρακικού αποτυπώματος,
αλλά και τελικές χρήσεις
όπως είναι η βιομηχανία
και οι μεταφορές.
Παράλληλα, δίνουν την
ευκαιρία για την
ανάπτυξη και εφαρμογών
καινοτόμων τεχνολογιών
που αφορούν το υδρογόνο.
Με σκοπό την έναρξη
ανάπτυξης μίας βιώσιμης
οικονομίας υδρογόνου, η
Κομισιόν χρηματοδοτεί
ανάλογες πρωτοβουλίες σε
όλη την Ευρώπη, με το
«Trieres» και μία ακόμη
δράση για «Κοιλάδα
Υδρογόνου» στην Κρήτη να
αποτελούν τα πρώτα
εγχειρήματα στην Ελλάδα
που έχουν «κλειδώσει»
ευρωπαϊκούς πόρους.
Το «Trieres» θα λάβει 8
εκατ. ευρώ από την Ε.Ε.,
με τη συμφωνία
επιχορήγησης να
υπογράφεται σε λίγες
εβδομάδας –
σηματοδοτώντας και την
επίσημη εκκίνηση του
πρότζεκτ. ΘΑ έχει 4ετή
χρονική διάρκεια, ενώ
εκτός από τη Motor Oil,
άλλοι εταίροι στην
κοινοπραξία είναι μεταξύ
άλλων η Fulgor, η
Solaris, η Avin, η ΔΕΗ,
ο ΟΣΥ, η «Ολυμπία Οδός»,
ο ΟΛΠ, η Περιφέρεια
Πελοποννήσου, και ο
δήμος Λουτρακίου.
Επομένως, η «Κοιλάδα
Υδρογόνου» θα καλύψει
γεωγραφικά το μεγαλύτερο
μέρος της Πελοποννήσου,
τμήματα της Δυτικής
Ελλάδας, αλλά και την
Αττική.
Πιλοτικές εφαρμογές
Μεταξύ των πιλοτικών
χρήσεων του υδρογόνου,
που προβλέπονται στο
«Trieres»,
περιλαμβάνεται η
διερεύνηση από τη Fulgor
της δυνατότητας
αξιοποίησης του
«καυσίμου» για την
αντικατάσταση του
φυσικού αερίου που
καταναλώνει η Hellenic
Cables στο εργοστάσιο
της παραγωγής υποβρύχιων
καλωδίων, στο Σουσάκι
Κορινθίας. Επίσης, το
υδρογόνο θα αξιοποιηθεί
σε ηλεκτροκίνητο πλοίο,
το οποίο πρόκειται να
ναυπηγηθεί, για την
κάλυψη των βοηθητικών
του λειτουργικών μέσω
κυψελών καυσίμου.
Παράλληλα, στο πρότζεκτ
εντάσσεται και η
λειτουργία δύο
υδρογονοκίνητων οχημάτων
από τον ΟΣΥ, όπως επίσης
και η χρήση από ένα
όχημα από την «Ολυμπία
Οδό» και τον Δήμο
Λουτρακίου. Επίσης, ο
Οργανισμός Λιμένος
Πειραιώς σχεδιάζει την
αξιοποίηση υδρογόνου για
την ηλεκτροδότηση
ελλιμενισμένων πλοίων
(Cold ironing). Κάτι που
σημαίνει πως τα πλοία θα
ηλεκτροδοτούνται μέσω
κυψελών καυσίμου.
Επίσης, τη χρήση
υδρογόνου θα διερευνήσει
η ΔΕΗ, ως εταίρος του
πρότζεκτ, ενώ υποψήφιοι
μελλοντικοί καταναλωτές
ποσοτήτων του καυσίμου
που θα παράγεται είναι
και η Περιφέρεια
Πελοποννήσου, όπως και
Δήμος Λουτρακίου (πέρα
από το ένα όχημα
μηδενικών ρύπων).
Παραγωγή «πράσινου»
υδρογόνου στο
διυλιστήριο
Το «Trieres»
«συγχρονίζεται» με ένα
ακόμη πρότζεκτ που έχει
επίσης πάρει το «πράσινο
φως» από την Κομισιόν
και το οποίο αφορά την
παραγωγή ανανεώσιμου
υδρογόνου στο
διυλιστήριο της Motor
Oil – διασφαλίζοντας
επομένως «πράσινο» αέριο
για μεταφορά και
κατανάλωση. Με
συντονιστή και πάλι τη
Motor Oil και τη
συμμετοχή 10 εταίρων από
8 διαφορετικές χώρες, το
πρότζεκτ «Ephyra»
προβλέπει για αυτό τον
σκοπό την εγκατάσταση
μίας μονάδας
ηλεκτρόλυσης στις
εγκαταστάσεις διύλισης
του Ομίλου στους Αγίους
Θεοδώρους στην Κόρινθο.
Το «Ephyra» είναι επίσης
4ετούς χρονικής
διάρκειας, ενώ και για
αυτό πρόκειται να
υπογραφεί άμεσα η
συμφωνία επιχορήγησης με
την Κομισιόν. Όπως
αναφέρεται στα
οικονομικά αποτελέσματα
της Motor Oil για το
2022, θα επιδείξει την
ενσωμάτωση μιας -πρώτης
στο είδος της- μονάδας
παραγωγής ανανεώσιμου
υδρογόνου σε βιομηχανική
κλίμακα στη
Νοτιοανατολική Ευρώπη,
χρησιμοποιώντας μια
βελτιωμένη τεχνολογία
ηλεκτρόλυσης, σε κλίμακα
30 MW.
Το υδρογόνο θα είναι
ανανεώσιμο, καθώς για τη
λειτουργία της μονάδας
ηλεκτρόλυσης θα
χρησιμοποιείται
ηλεκτρική ενέργεια
αποκλειστικά από ΑΠΕ.
Για αυτό τον σκοπό,
σχεδιάζεται να
υπογραφούν «πράσινα»
PPAs, δηλαδή διμερείς
συμφωνίες αγοραπωλησίας
ηλεκτρικής ενέργειας από
ανανεώσιμες πηγές.
Επιπλέον σχέδια της
Motor Oil στο υδρογόνο
Περαιτέρω ενίσχυση της
παρουσίας της Motor Oil
στην εκκίνηση της
οικονομίας υδρογόνου
στην Ελλάδα θα φέρει το
έργο Blue Med, το οποίο
έχει προταθεί από τη
χώρα μας για ένταξη στα
έργα κοινού ευρωπαϊκού
ενδιαφέροντος (IPCEI)
για τεχνολογίες
υδρογόνου. Και πάλι με
επίκεντρο το διυλιστήριο
στην Κόρινθο, τo Blue
Med θα λειτουργήσει
τρόπον τινά σαν
«ομπρέλα» των «Trieres»
και «Ephyra»,
στοχεύοντας στη
δημιουργία μίας
ευέλικτης και οικονομικά
αποδοτικής πλήρους
υποδομής παραγωγής και
διανομής «πράσινου»
υδρογόνου.
Έτσι, μεταξύ άλλων
προβλέπει τη διακίνηση
καυσίμου, μέσω της
έγχυσής του στο σύστημα
μεταφοράς αερίου του
ΔΕΣΦΑ, όπως και τη
δημιουργία πρατηρίων
υδρογόνου για τον
ανεφοδιασμό συμβατών
οχημάτων. Υπενθυμίζεται
ότι η Motor Oil έχει ήδη
αναλάβει την κατασκευή
ενός «υδρογονάδικου»
κοντά στους Αγίους
Θεοδώρους.
Άλλος σημαντικός
«πυλώνας» του Blue Med
είναι η παραγωγή «μπλε»
υδρογόνου (εξαιρετικά
χαμηλού ανθρακικού
αποτυπώματος), με τη
δέσμευση άνθρακα κατά τη
διαδικασία που ήδη
χρησιμοποιείται στο
διυλιστήριο για την
παραγωγή υδρογόνου. Το
πρότζεκτ αυτό ονομάζεται
«IRIS» και θα μειώσει το
αποτύπωμα άνθρακα του
διυλιστηρίου,
δεσμεύοντας 495.600
τόνους CO2 ετησίως
(25%). Για τη
χρηματοδότησή του έχει
υποβληθεί πρόταση στο
Innovation Fund.
Παράλληλα, η Motor Oil
με τη ΔΕΗ έχουν
προχωρήσει στη σύσταση
κοινοπρακτικής
εταιρείας, την Hellenic
Hydrogen, για την
ανάπτυξη εφαρμογών
υδρογόνου. Όπως δήλωσε
στο πρόσφατο Οικονομικό
Forum των Δελφών o
Διευθύνων Σύμβουλος της
Hellenic Hydrogen,
Δημήτρης
Τριανταφυλλόπουλος,
στόχος της εταιρείας
είναι να αναπτύξει μία
«Κοιλάδα Υδρογόνου» στη
Δυτική Μακεδονία.
Πηγή: Insider.gr |