Με στρατηγική που
προσομοιάζει με εκείνη
των funds ο Δημήτρης
Κοπελούζος χτίζει
επενδύσεις, παρουσιάζει
επιχειρηματικές ιδέες,
προσελκύει κεφάλαια και
αφού τις ολοκληρώσει
αποκομίζοντας κέρδη,
αποεπενδύει ρίχνοντας
μέρος τους στην επόμενη
χρυσή ευκαιρία…
Ο νέος επενδυτικός
στόχος του επιχειρηματία
Δημήτρη Κοπελούζου είναι
η ΔΕΗ
Ο Δημήτρης Κοπελούζος
και το deal με ΔΕΗ
Ο νέος επενδυτικός
στόχος του πολυμήχανου,
όπως τον χαρακτηρίζουν
στην αγορά, Δημήτρη
Κοπελούζου είναι η ΔΕΗ.
Η νέα εξαγορά που
ανακοίνωσε χθες η ΔΕΗ
υπό τη διοίκηση του
Γιώργου Στάσση έφερε τον
επιχειρηματία και τον
όμιλο Κοπελούζου μέσα
στην εισηγμένη. Ο
Δημήτρης Κοπελούζος
αποεπένδυσε ουσιαστικά
από τις Ανανεώσιμες
Πηγές Ενέργειας,
πουλώντας χαρτοφυλάκιο
έργων ισχύος 1,7 GW στη
διψασμένη για πράσινη
μετάβαση ΔΕΗ.
Αιολικά και φωτοβολταϊκά
πάρκα, τα οποία αγόραζε
σταδιακά από το 1997 ο
όμιλος Κοπελούζου.
Αποκτούσε είτε άδειες,
είτε ώριμα και σε
λειτουργία έργα μέσα από
εταιρείες όπως την
Elica, την Enelco κλπ.
και έφτασε μάλιστα να
θέσει σε λειτουργία και
να έχει σε κατασκευή
σήμερα 488 MW.
Ο Κοπελούζος πούλησε στη
ΔΕΗ χαρτοφυλάκιο του
ομίλου του αλλά και έργα
που είχε σε συνεργασία
με τον όμιλο Σαμαρά
εισπράττοντας μετρητά
αλλά και ιδίες μετοχές
της δημόσιας εταιρείας.
Έτσι απέκτησε ποσοστό
περίπου 1,5%. Οι μετοχές
που αγόρασε αξία 70
εκατ. ευρώ σε τιμή 12,21
ευρώ ανά μετοχή,
ουσιαστικά δείχνουν ότι
ο πολυμήχανος
επιχειρηματίας προσδοκά
μεγαλύτερη άνοδο της
τιμής, όπως εκτιμούν
παράγοντες της αγοράς.
Ο όμιλος Κοπελούζου στο
πλαίσιο του deal με τη
ΔΕΗ θα είναι εκείνος που
θα αναπτύσσει τα έργα
των ΑΠΕ, τα οποία
περνούν στην εταιρεία
ηλεκτρισμού.
Πέραν αυτής της
συμφωνίας, ο
επιχειρηματίας Δημήτρης
Κοπελούζος, πούλησε και
στον εταίρο του τη ΔΕΗ
και το μερίδιο του 20%
στην υπό
κατασκευή σύγχρονη
μονάδα ηλεκτροπαραγωγής
με καύσιμο το φυσικό
αέριο στην
Αλεξανδρούπολη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι
η «Ηλεκτροπαραγωγή
Αλεξανδρούπολης»
αποτελούσε ιδέα του κ.
Κοπελούζου και ξεκίνησε
με μετόχους τη ΔΕΗ, την
Damco Energy και τη ΔΕΠΑ
Εμπορίας.
Η μονάδα θα
διαδραματίσει κομβικό
ρόλο και στην εξαγωγή
ηλεκτρικής ενέργειας
προς τη Νοτιοανατολική
Ευρώπη και συγκεκριμένα
προς Βουλγαρία και
Βόρεια Μακεδονία και,
κατ’ επέκταση, προς
Σερβία.
Το 2013 ο Δημήτρης
Κοπελούζος είχε την
έμπνευση για την
κατασκευή του FSRU
Αλεξανδρούπολης
Το FSRU Αλεξανδρούπολης
Η Αλεξανδρούπολη
αποτελεί ένα ορόσημο για
τις νέες επενδυτικές
ευκαιρίες που άδραξε ο
όμιλος Κοπελούζος,
ακολουθώντας πάντα την
ίδια στρατηγική με την
πώληση μεριδίων του και
τη διακράτηση ενός
ποσοστού ασφαλούς ως
προς το ρίσκο της
επένδυσης και ταυτόχρονα
ιδιαίτερα προσοδοφόρο
για το άμεσο ή και το
μακρινό μέλλον.
Το 2013 σχεδόν δέκα
χρόνια πίσω, ο Δημήτρης
Κοπελούζος είχε την
έμπνευση της ανάπτυξης
μίας πλωτής μονάδας
αποθήκευσης και
επαναεριοποίησης φυσικού
αερίου (FSRU),
εξασφαλίζοντας
κοινοτικές
χρηματοδοτήσεις της
τάξης των 200 εκατ. ευρώ
αλλά και την ένταξη του
έργου σε εκείνα που
στηρίζει η Ε.Ε.
Η Gastrade του
επιχειρηματία που τρέχει
και λειτουργεί το FSRU
Αλεξανδρούπολης σταδιακά
από το 2017 απέκτησε
εταίρους, οι οποίοι
αγόραζαν από τον όμιλο
Κοπελούζο μετοχές.
Έτσι η οικογένεια
Κοπελούζου μέσω της
κόρης του Δημήτρη,
Ελμίνα Κοπελούζου
διατήρησε ποσοστό 20% με
τη ΔΕΠΑ Εμπορίας,
Bulgartransgaz, ΔΕΣΦΑ
και Gaslog να
μοιράζονται επίσης από
20%.
Το έργο που αποσκοπεί
στην απεξάρτηση της
περιοχής των Βαλκανίων,
της Ανατολικής και
Κεντρικής Ευρώπης από το
ρωσικό φυσικό αέριο,
ήρθε να επιβεβαιωθεί για
το σκοπό ανάπτυξης του
μετά την εισβολή της
Ρωσίας στην Ουκρανία.
Τον Οκτώβριο τίθεται σε
εμπορική λειτουργία
μεταφέροντας ποσότητες
αεριοποιημένου LNG μέσω
του αγωγού IGB στην
περιοχή της
νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Τα κέρδη από αυτήν την
δραστηριότητα σε
μακροπρόθεσμο επίπεδο
για τον όμιλο Κοπελούζο
είναι προφανή.
Τον Ιανουάριο του 2023 ο
όμιλος Κοπελούζου
ανακοινώνει την απόκτηση
του μεριδίου της Gazprom
Export από την Προμηθέας
Gas
Το βελούδινο διαζύγιο με
τη Gazprom
Τον Ιανουάριο του 2023
με τον πόλεμο στην
Ουκρανία να βρίσκεται σε
εξέλιξη, ήρθε και το
τέλος μίας πολυετούς
επιχειρηματικής
συνεργασίας του ομίλου
Κοπελούζου.
Μία επιχειρηματική σχέση
που είχε χαρακτηρίσει
τον Δημήτρη Κοπελούζο
από το 1990 και δεν ήταν
άλλη από αυτήν με την
ρωσική Gazprom.
Ο όμιλος ανακοινώνει την
απόκτηση από την
«Προμηθέας Gas» του
μεριδίου της Gazprom
Export.
Οι επιχειρηματικές
δραστηριότητες του
Κοπελούζου τις δεκαετίες
του ’90 και του 2000
είχαν ταυτιστεί με το
Κρεμλίνο και τη Ρωσία.
Ήταν ο μοναδικός
ελληνικός ενεργειακός
όμιλος που έφερνε το
ρωσικό αέριο στην Ελλάδα
κατασκευάζοντας μέσω της
«Προμηθέας Gas» το
δίκτυο υψηλής πίεσης για
τη μεταφορά των
ποσοτήτων του αερίου από
τη Gazprom. Η ίδια η
εταιρεία, φερόταν και ως
ο μοναδικός αντιπρόσωπος
του ρωσικού κολοσσού
στην Ελλάδα και τότε τα
χρόνια εκείνα πριν την
απαλευθέρωση της αγοράς
αερίου, ο όμιλος
Κοπελούζου έλυνε και
έδενε, όπως έλεγαν τότε,
στη διείσδυση του
πρωτοεμφανιζόμενου
εναλλακτικού καυσίμου
στην Ελλάδα.
Στις αρχές της δεκαετίας
του 2010 ο Δημήτρης
Κοπελούζος κάνει
περίτεχνα τη στροφή προς
τον αμερικανικό
παράγοντα
Η σχέση με τους
Αμερικάνους
Ο Δημήτρης Κοπελούζος,
όμως από τις αρχές τις
δεκαετίας του 2010 είχε
κάνει σταδιακά και
περίτεχνα, χωρίς να
διαταράξει τις σχέσεις
του με τους Ρώσους, τη
στροφή προς τον
αμερικανικό παράγοντα.
Το έργο του FSRU στην
Αλεξανδρούπολη έτυχε της
στήριξης των ΗΠΑ, ενώ
κατά τη θητεία του
πρέσβη Πάιατ στην Ελλάδα
οι σχέσεις συσφίχθηκαν
περαιτέρω με τον κ.
Κοπελούζο και τον
Αμερικανό διπλωμάτη να
επισκέπτονται ανά τακτά
διαστήματα την ακριτική
περιοχή της χώρας.
Ο Κοπελούζος έχτιζε ένα
νέο deal, αποχωρώντας
ήσυχα και σταδιακά από
την αγκαλιά της ρωσικής
αρκούδας…
Οι σίγουρες μερισματικές
αποδόσεις από τα
ρυθμιζόμενα έσοδα του
ΔΕΣΦΑ δεν θα περνούσαν
απαρατήρητες από τον
Δημήτρη Κοπελούζο
Η επένδυση στον ΔΕΣΦΑ
Ο πολυμήχανος
επιχειρηματίας είδε μία
ακόμη ευκαιρία το 2019,
πάλι στο αγαπημένο του
πεδίο αυτό της
ενέργειας.
Όταν οι ευρωπαίοι
διαχειριστές Snam,
Enagas και Fluxys
αποκτούσαν το 66% του
ΔΕΣΦΑ η Damco Energy του
Κοπελούζου χτύπησε την
πόρτα τους αποκτώντας εκ
των υστέρων ποσοστό της
τάξης του 10%.
Οι σίγουρες μερισματικές
αποδόσεις από τα
ρυθμιζόμενα έσοδα του
Διαχειριστή δεν θα
περνούσαν απαρατήρητες
από τον Δημήτρη
Κοπελούζο, ο οποίος
ταυτόχρονα, όπως
προαναφέρθηκε, έχτιζε
και το FSRU
Αλεξανδρούπολης.
Ο διαγωνισμός για τον
Οργανισμό Λιμένος
Αλεξανδρούπολης
Ο πόλεμος στην Ουκρανία
είχε ήδη βρει τα
επιχειρηματικά
συμφέροντα του ομίλου
Κοπελούζου με την πλευρά
του αμερικανικού
παράγοντα.
Εκείνη την περίοδο ήταν
σε εξέλιξη και ο
διαγωνισμός για την
πώληση του Οργανισμού
Λιμένος Αλεξανδρούπολη.
Ο όμιλος Κοπελούζου
διεκδικούσε τον ΟΛΑ
κόντρα σε επίσης μεγάλα
επιχειρηματικά σχήματα
ελληνικών, αμερικανικών
και ευρωπαϊκών
συμφερόντων.
Η απόφαση της κυβέρνησης
να ακυρώσει τον Νοέμβριο
του 2022 τον διαγωνισμό
για εθνικούς λόγους είχε
βρει τον όμιλο
Κοπελούζου εκτός της
τελικής φάσης του
διαγωνισμού για την
πώληση του 67%.
Οι στρατηγικές
τοποθετήσεις του ομίλου
Κοπελούζου στο ΔΑΑ το
2001 και η σύμβαση
παραχώρησης το 2015 με
το ελληνικό δημόσιο για
τα 14 περιφερειακά
αεροδρόμια
Οι συμβάσεις παραχώρησης
Στις στρατηγικές
τοποθετήσεις του ομίλου
Κοπελούζου,
συμπεριλαμβάνονται και
οι υποδομές.
Το 2001 η οικογένεια
Κοπελούζου θα μπει στο
μετοχικό σχήμα με 5% του
Διεθνούς Αεροδρομίου
Αθηνών, ενώ το 2019 η
σύμβαση παραχώρησης θα
παραταθεί από το
ελληνικό δημόσιο μέχρι
το 2046.
Στις αρχές της χρονιάς πακέτο
μετοχών του ΔΑΑ
εισάγεται στο
Χρηματιστήριο Αθηνών με
τους υφιστάμενους
μετόχους να βγαίνουν
κερδισμένοι από την
επενδυτική κίνηση και
την εταιρεία να έχει μία
κεφαλαιοποίηση της τάξης
των 2,5 δισ. ευρώ.
Το 2015 άλλη μία κίνηση
του ομίλου Κοπελούζου
αιφνιδιάζει την ελληνική
αγορά. Ο ελληνικός
όμιλος σε κοινοπραξία με
τη Fraport πετυχαίνει
την παραχώρηση για 40 +
10 χρόνια 14
περιφερειακών
αεροδρομίων. Η αύξηση
της τουριστικής κίνησης
που ακολουθεί, έχοντας
βέβαια προηγηθεί και
επενδύσεις του σχήματος
της τάξης των 440 εκατ.
ευρώ, βρίσκει αν μη τι
άλλο τους
παραχωρησιούχους στην
είσπραξη προσοδοφόρων
μερισμάτων.
Την περίοδο 1980 – 1990
ο όμιλος Κοπελούζου θα
αναλάβει την κατασκευή
μονάδων της ΔΕΗ
Οι μονάδες της ΔΕΗ
Ο όμιλος Κοπελούζου την
περίοδο 1980 – 1990 θα
αναπτύξει συνεργασίες
και με το τότε κρατικό
μονοπώλιο της ΔΕΗ.
Είναι η περίοδος της
ανάπτυξης μονάδων
ηλεκτροπαραγωγής αλλά
και υδροηλεκτρικών
εργοστασίων με τον όμιλο
να χτυπά και να κερδίζει
διαγωνισμούς για την
κατασκευή τους.
Την περίοδο εκείνη και
για αρκετά χρόνια μέχρι
το 2000 θα ανάψει μία
πρωτοφανής
επιχειρηματική κόντρα
για τα έργα που
ανατέθηκαν σε ομίλους
και αφορούσαν στην
κατασκευή των
εργοστασίων της ΔΕΗ.
Ο επιχειρηματίας
Δημήτρης Κοπελούζος το
2008 οραματίστηκε την
ηλεκτρική διασύνδεση
Ελλάδας – Αιγύπτου
Η ηλεκτρική διασύνδεση
με Αίγυπτο
Το τελευταίο μεγάλο
project του ομίλου
Κοπελούζου είναι αυτό
της ηλεκτρικής
διασύνδεσης της Ελλάδας
με την Αίγυπτο.
Ο επιχειρηματίας
Δημήτρης Κοπελούζος έχει
οραματιστεί το έργο από
το 2008.
Ο ίδιος έχει αναπτύξει
στενή συνεργασία με τον
πρόεδρο Σίσι και πέτυχε
να φέρει το έργο GREGY
στα έργα που
υποστηρίζονται από την
Ευρώπη, ενώ ήδη ο όμιλος
Κοπελούζου αναζητά
εταίρους για το μεγάλο
επενδυτικό σχέδιο ύψους
4 δισ. ευρώ που
φιλοδοξεί να μεταφέρει
πράσινη ενέργεια από ΑΠΕ
της Αιγύπτου στην
Ευρώπη.
Η υλοποίηση του έργου θα
φέρει σε πλεονεκτική
θέση τον ελληνικό όμιλο,
ο οποίος θα κερδίζει από
τα ρυθμιζόμενα έσοδα του
καλωδίου ισχύος 3 GW.
Τα πρώτα επιχειρηματικά
βήματα του Δημήτρη
Κοπελούζου ξεκίνησαν το
1970 όταν ήταν φοιτητής
στο ΕΜΠ
Το ξεκίνημα
Ο Δημήτρης Κοπελούζος,
είναι ένας
αυτοδημιούργητος
επιχειρηματίας.
Τα πρώτα του
επιχειρηματικά βήματα
ξεκίνησαν το 1970 όταν
ακόμη ήταν φοιτητής στο
ΕΜΠ σπουδάζοντας
μηχανολόγος.
Ανήσυχος νέος, το 1972
ιδρύει τον ομώνυμο όμιλο
με αντικείμενο την
κατασκευή λεωφορείων σε
δύο βιομηχανικές μονάδες
που βρίσκονταν στην
περιοχή της Θήβας,
80χλμ. από την Αθήνα.
Μέχρι τα τέλη της
δεκαετίας του ’70, ο
όμιλος είχε προμηθεύσει
την ελληνική αγορά με το
30% των αστικών
λεωφορείων της Αθήνας
και το 25% των
τουριστικών και
υπεραστικών λεωφορείων
της χώρας.
Το 1975, ο όμιλος
Κοπελούζου σύναψε
συνεργασία με διεθνείς
εταιρείες παραγωγής
φορτηγών οχημάτων ενώ
την ίδια περίοδο
ανέπτυξε και τη
μεγαλύτερη αλυσίδα
καταστημάτων πώλησης
επιβατηγών αυτοκινήτων
στην Ελλάδα.
Παράλληλα, ο όμιλος
επένδυσε και ανέπτυξε
δίκτυο πωλήσεων
χωματουργικών
μηχανημάτων. Κατά τη
διάρκεια της δεκαετίας
αυτής, οι δραστηριότητες
του Ομίλου επεκτάθηκαν
στον τομέα της
ηλεκτροκίνησης και
σηματοδότησης
σιδηροδρομικών δικτύων,
αναλαμβάνοντας το πρώτο
σχετικό έργο στην
Ελλάδα, τις
τηλεπικοινωνίες της
γραμμής Αθηνών –
Θεσσαλονίκης του
Οργανισμού Σιδηροδρόμων
Ελλάδος. Από τότε μέχρι
σήμερα έχουν υλοποιηθεί
πολλά αντίστοιχα έργα,
ευρείας κλίμακας.
Την περίοδο 1981 μέχρι
1985 ο Δημήτρης
Κοπελούζος είχε εκλεγεί
βουλευτής, αλλά σύντομα
επέστρεψε στην
επιχειρηματική του
δραστηριότητα
επιδιώκοντας πάντα να
σχεδιάζει το επόμενο
μεγάλο project ή να
βλέπει την επόμενη
επενδυτική ευκαιρία σε
επιχειρηματικό κλάδο.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |