Όπως διαπιστώνει η
Fitch, οι όγκοι στα
λιμάνια της Δυτικής
Μεσογείου αυξάνονται από
τα τέλη του 2023, λόγω
των αναταραχών στην
Ερυθρά Θάλασσα και των
πλοίων που αποφεύγουν τη
Διώρυγα του Σουέζ.
Συγκεκριμένα, στο λιμάνι
της Βαρκελώνης
καταγράφεται αύξηση
σχεδόν 23% στους όγκους
του πρώτου τριμήνου σε
σχέση με το αντίστοιχο
περσινό διάστημα, με τη
Βαλένθια να εμφανίζει
αύξηση 12% και το
Αλχεθίρας 5%.
Οι υψηλότεροι όγκοι
οδηγούν σε συμφόρηση σε
κάποια λιμάνια, κάτι που
αυξάνει περαιτέρω τον
χρόνο των ταξιδιών για
τα πλοία. Σημειώνεται
ότι τα κοντέινερ που
ξεφορτώνονται σε αυτά τα
λιμάνια στη συνέχεια
φορτώνονται σε μικρότερα
πλοία και μεταφέρονται
προς τα λιμάνια της
Ανατολικής Μεσογείου.
Αυτή η διαταραχή και η
συμφόρηση απορροφά την
παγκόσμια χωρητικότητα
του ναυτιλιακού κλάδου
και οδηγεί τις spot
τιμές των ναύλων σε
υψηλότερα επίπεδα,
ευνοώντας βραχυπρόθεσμα
την κερδοφορία των
εταιρειών.
Όμως, η Fitch εκτιμά ότι
τα ναύλα θα πιεστούν, ως
αποτέλεσμα της αύξησης
της χωρητικότητας, καθώς
τα πλοία που
παραγγέλθηκαν ως
απάντηση στις ελλείψεις
της πανδημίας τώρα
παραδίδονται.
Ο οίκος αξιολόγησης
προβλέπει ότι η
παγκόσμια χωρητικότητα
των πλοίων μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων θα
αυξάνεται κατά 2-3% ανά
τρίμηνο φέτος, λόγω των
νέων παραδόσεων,
αντισταθμίζοντας και με
το παραπάνω τη διαταραχή
από την Ερυθρά Θάλασσα,
η οποία απορροφά το 7-8%
της συνολικής
χωρητικότητας.
Οι παραγγελίες για
container ships
παγκοσμίως ανέρχονταν
τον Απρίλιο στο 23% της
υπάρχουσας
χωρητικότητας, από 9%
που ήταν στις αρχές της
πανδημίας. Οι όγκοι των
κοντέινερ αναμένεται να
αυξηθούν κατά 3-4%
ετησίως στο διάστημα
2024-2025.
Στο πλαίσιο αυτό, η
Fitch θεωρεί ότι οι
προοπτικές του
παγκόσμιου ναυτιλιακού
κλάδου επιδεινώνονται
και προβλέπει ότι τα
κέρδη των εταιρειών θα
συνεχίσουν να υποχωρούν
μεσοπρόθεσμα, ενώ οι
κεφαλαιουχικές δαπάνες
θα είναι υψηλές, λόγω
των πληρωμών για τα νέα
πλοία και της ανάγκης
για επενδύσεις στα
projects μείωσης των
εκπομπών ρύπων. Συνεπώς,
το ελεύθερο cash flow θα
είναι αρνητικό,
προβλέπουν οι αναλυτές.
Πάντως, οι περισσότερες
μεγάλες εταιρείες
container ships
συνεχίζουν να ωφελούνται
από την σημαντική
ρευστότητα που
συσσώρευσαν κατά την
περίοδο της πανδημίας,
τονίζει ο οίκος. |