Σημαντικές αλλαγές ήδη
συντελούνται στα λιμάνια
της Σαγκάης, της
Σεντζέν, του
Νινγκμπό-Ζουσάν, του
Τσινγκτάο, της
Γκουανγκτζόου και του
Τιεντσίν στην Κίνα, στο
λιμάνι της Σιγκαπούρης,
του Ντουμπάι στα Ηνωμένα
Αραβικά Εμιράτα, του
Μπουσάν στη Νότια Κορέα
και του Χονγκ Κονγκ. Οι
βελτιώσεις αφορούν στον
τρόπο λειτουργίας τους,
αναπτύσσοντας νέες
υποδομές και συστήματα
logistics, δηλαδή
αποθήκευσης και
διανομής, σύμφωνα με
στοιχεία της Lloyd’s.
Όπως διαπιστώνεται από
το αμερικανικό
πρακτορείο, επτά από τα
δέκα λιμάνια βρίσκονται
στην Κίνα, μια οικονομία
που «στεγάζει» το 34%
της παγκόσμιας
μεταποίησης.
Παρά τον προστατευτισμό
που επιδεινώνει τις
εμπορικές σχέσεις με τη
Δύση, η Κίνα εξακολουθεί
να παίζει μεγάλο ρόλο
και να επεκτείνει τη
σφαίρα επιρροής της σε
άλλες χώρες του κόσμου.
Όπως επισημαίνεται σε
έρευνα της McKinsey,
σήμερα δεν παίζουν ρόλο
μόνον οι γεωγραφικές
αποστάσεις αλλά και οι
γεωπολιτικοί
αποκλεισμοί, δηλαδή οι
αποστάσεις στο εμπόριο
λόγω πολιτικού χάσματος
μεταξύ κρατών.
«Παραδείγματος χάριν, ο
όγκος εμπορικών
συναλλαγών του Βιετνάμ
έχει αυξηθεί ταυτόχρονα
με την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Οι φθηνές εισαγωγές
ηλεκτροκίνητων
αυτοκινήτων (EVs) από
την Κίνα προς την ΕΕ
προκαλούν τριβές μεταξύ
των δυο πλευρών.
Το στοίχημα του λιμανιού
της Σεντζέν
Ανάλογες είναι οι
προσαρμογές στις
υποδομές των λιμανιών.
Από τον νέο τερματικό
σταθμό της Σεντζέν
έγιναν εξαγωγές 20.000
οχημάτων κατά τη
διάρκεια του περσινού
έτους. Από
εκεί απέπλευσε το BYD
Explorer 1, το πρώτο
πλοίο που κατασκευάστηκε
από ναυπηγείο της Κίνας
για να μεταφέρει τα
ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα
της BYD στην Ευρώπη και
τη Νότια Αμερική.
Τον Φεβρουάριο, οι
τοπικές αρχές της
Σεντζέν ανήγγειλαν πως
θα επεκτείνουν τη
δυνατότητα παραγωγής EVs
που θα προορίζονται για
αγορές του εξωτερικού,
ενώ σχεδιάζουν να
καθιερώσουν και τις
εξαγωγές μεταχειρισμένων
αυτοκινήτων. Το λιμάνι,
το οποίο ελέγχεται από
την περιφερειακή
κυβέρνηση, απέχει μόλις
25 χιλιόμετρα από τα
κεντρικά γραφεία της
BYD, η οποία έχει
παραγγείλει ακόμη επτά
πλοία.
Τα φιλόδοξα σχέδια της
Ινδίας να κτίσει ένα από
τα δέκα μεγαλύτερα
λιμάνια του κόσμου
Μεγαλόπνοα σχέδια για τη
θέση της στον χάρτη του
παγκόσμιου εμπορίου
έχει, επίσης, η Ινδία.
Το λιμάνι του Βάντβαν
αναμένεται να είναι ένα
μεγαθήριο με εννέα
τερματικούς σταθμούς και
ειδικές θέσεις για την
αγκυροβόληση πλοίων με
υγρά φορτία.
Θα έχει ολοκληρωθεί έως
τα τέλη της δεκαετίας
και εκτιμάται πως θα
έχει τη δυνατότητα να
διαχειρίζεται 23 εκατ.
κοντέινερ, καθιστώντας
το έτσι ένα από τα δέκα
μεγαλύτερα λιμάνια του
κόσμου.
Πολωνία: Μεταξύ Κίνας
και ΝΑΤΟ
Σε κρίσιμη θέση
βρίσκεται ο τερματικός
σταθμός που διατηρεί η
Hutchison Port Holdings,
μονάδα της CK Hutchison
Holdings του Χονγκ
Κονγκ, στην Πολωνία. Το
Bloomberg αναφέρεται στο
λιμάνι Γκντίνια που
βρίσκεται στη νότια
Βαλτική Θάλασσα. Εκεί
σταθμεύουν, επίσης,
μονάδες του ΝΑΤΟ. Ο
στρατηγικός του ρόλος
είναι σημαντικός μετά τη
ρωσική εισβολή στην
Ουκρανία, με τις
αμερικανικές και τις
πολωνικές αρχές να
βρίσκονται σε επιφυλακή
λόγω της ενδυνάμωσης των
σχέσεων Μόσχας-Πεκίνου.
Η αποβάθρα της Hutchison
στο πολωνικό λιμάνι
καταλαμβάνει σχεδόν 10
στρέμματα, με αποβάθρες
μεγαλύτερες των 600
μέτρων. Πέρυσι, ο
Αμερικανός πρέσβης στην
Πολωνία είχε γράψει στην
κυβέρνηση πως «δεδομένου
του πολέμου που
εξελίσσεται στα
ανατολικά σύνορα της
Πολωνίας είναι η
κατάλληλη στιγμή για να
εξασφαλίσουμε τις
κρίσιμες υποδομές της
Πολωνίας και να
προστατεύσουμε το έθνος
από
ριψοκίνδυνες/αδιαφανείς
επενδύσεις».
Αμβέρσα: O στόχος για
την πράσινη μετάβαση
Τέλος, το λιμάνι της
Αμβέρσας στοχεύει να
μετατραπεί σε πρότυπο
πράσινης μετάβασης. Αν
και η λειτουργία 1.400
μονάδων βαριάς
βιομηχανίας, όπως αυτές
της γερμανικής BASF και
της 3Μ, γίνεται κυρίως
με τη χρήση ορυκτών
καυσίμων, η βελγική
κυβέρνηση επιδιώκει να
αναπτύξει υποδομές
πράσινου υδρογόνου.
«Είμαστε αντιμέτωποι με
μια τεράστια πρόκληση
καθώς θα πρέπει να
κατασκευαστούν υπόγειοι
αγωγοί 1.000 χιλιομέτρων
γύρω από το λιμάνι»
δήλωσε ο υπεύθυνος για
τη βιώσιμη μετάβαση της
Αμβέρσας, Ντιντιέ Βαν
Οσέλαρ. Ήδη, τα παλαιά
φουγάρα στέκονται δίπλα
σε μια στρατιά από
ανεμογεννήτριες, οι
οποίες βρίσκονται κατά
μήκος σε μια διπλάσια
έκταση τετραγωνικών
μιλίων από το Μανχάταν,
αναφέρει το Bloomberg.
Πηγή:
Bloomberg |