| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Πέμπτη, 22/08/2024

 

 

Με τις θαλάσσιες οδούς του παγκόσμιου εμπορίου να μετατρέπονται σε γεωπολιτικούς στόχους από την Ερυθρά μέχρι τη Νότια Σινική Θάλασσα, τα εμπορικά λιμάνια εξελίσσονται σε πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία, που θα πρέπει να εκσυγχρονίζονται διαρκώς και να προσαρμόζονται στις αντιπαλότητες των ισχυρών δυνάμεων του κόσμου. Αποκλειστική και εκτενής έρευνα του πρακτορείου Bloomberg καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα σημαντικότερα λιμάνια για την παγκόσμια οικονομία χρειάζονται 200 δισ. δολάρια, ετησίως, ή 2 τρισ. δολάρια εντός της επόμενης δεκαετίας για να αυτοματοποιήσουν τα συστήματα τους, να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης και να προσαρμοστούν στην ψηφιακή τεχνολογία.

 

 

Σημαντικές αλλαγές ήδη συντελούνται στα λιμάνια της Σαγκάης, της Σεντζέν, του Νινγκμπό-Ζουσάν, του Τσινγκτάο, της Γκουανγκτζόου και του Τιεντσίν  στην Κίνα, στο λιμάνι της Σιγκαπούρης, του Ντουμπάι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, του Μπουσάν στη Νότια Κορέα και του Χονγκ Κονγκ. Οι βελτιώσεις αφορούν στον τρόπο λειτουργίας τους, αναπτύσσοντας νέες υποδομές και συστήματα logistics, δηλαδή αποθήκευσης και διανομής, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s. Όπως διαπιστώνεται από το αμερικανικό πρακτορείο, επτά από τα δέκα λιμάνια βρίσκονται στην Κίνα, μια οικονομία που «στεγάζει» το 34% της παγκόσμιας μεταποίησης.

Παρά τον προστατευτισμό που επιδεινώνει τις εμπορικές σχέσεις με τη Δύση, η Κίνα εξακολουθεί να παίζει μεγάλο ρόλο και να επεκτείνει τη σφαίρα επιρροής της σε άλλες χώρες του κόσμου. Όπως επισημαίνεται σε έρευνα της McKinsey, σήμερα δεν παίζουν ρόλο μόνον οι γεωγραφικές αποστάσεις αλλά και οι γεωπολιτικοί αποκλεισμοί, δηλαδή οι αποστάσεις στο εμπόριο λόγω πολιτικού χάσματος μεταξύ κρατών. «Παραδείγματος χάριν, ο όγκος εμπορικών συναλλαγών του Βιετνάμ έχει αυξηθεί ταυτόχρονα με την Κίνα και τις ΗΠΑ. Οι φθηνές εισαγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) από την Κίνα προς την ΕΕ προκαλούν τριβές μεταξύ των δυο πλευρών.

Το στοίχημα του λιμανιού της Σεντζέν

Ανάλογες είναι οι προσαρμογές στις υποδομές των λιμανιών. Από τον νέο τερματικό σταθμό της Σεντζέν έγιναν εξαγωγές 20.000 οχημάτων κατά τη διάρκεια του περσινού έτους. Από εκεί απέπλευσε το BYD Explorer 1, το πρώτο πλοίο που κατασκευάστηκε από ναυπηγείο της Κίνας για να μεταφέρει τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα της BYD στην Ευρώπη και τη Νότια Αμερική.

Τον Φεβρουάριο, οι τοπικές αρχές της Σεντζέν ανήγγειλαν πως θα επεκτείνουν τη δυνατότητα παραγωγής EVs που θα προορίζονται για αγορές του εξωτερικού, ενώ σχεδιάζουν να καθιερώσουν και τις εξαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Το λιμάνι, το οποίο ελέγχεται από την περιφερειακή κυβέρνηση, απέχει μόλις 25 χιλιόμετρα από τα κεντρικά γραφεία της BYD, η οποία έχει παραγγείλει ακόμη επτά πλοία.

Τα φιλόδοξα σχέδια της Ινδίας να κτίσει ένα από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου

Μεγαλόπνοα σχέδια για τη θέση της στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου έχει, επίσης, η Ινδία. Το λιμάνι του Βάντβαν αναμένεται να είναι ένα μεγαθήριο με εννέα τερματικούς σταθμούς και ειδικές θέσεις για την αγκυροβόληση πλοίων με υγρά φορτία.

Θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη της δεκαετίας και εκτιμάται πως θα έχει τη δυνατότητα να διαχειρίζεται 23 εκατ. κοντέινερ, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου.

Πολωνία: Μεταξύ Κίνας και ΝΑΤΟ

Σε κρίσιμη θέση βρίσκεται ο τερματικός σταθμός που διατηρεί η Hutchison Port Holdings, μονάδα της CK Hutchison Holdings του Χονγκ Κονγκ, στην Πολωνία. Το Bloomberg αναφέρεται στο λιμάνι Γκντίνια που βρίσκεται στη νότια Βαλτική Θάλασσα. Εκεί σταθμεύουν, επίσης, μονάδες του ΝΑΤΟ. Ο στρατηγικός του ρόλος είναι σημαντικός μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με τις αμερικανικές και τις πολωνικές αρχές να βρίσκονται σε επιφυλακή λόγω της ενδυνάμωσης των σχέσεων Μόσχας-Πεκίνου.

Η αποβάθρα της Hutchison στο πολωνικό λιμάνι καταλαμβάνει σχεδόν 10 στρέμματα, με αποβάθρες μεγαλύτερες των 600 μέτρων. Πέρυσι, ο Αμερικανός πρέσβης στην Πολωνία είχε γράψει στην κυβέρνηση πως «δεδομένου του πολέμου που εξελίσσεται στα ανατολικά σύνορα της Πολωνίας είναι η κατάλληλη στιγμή για να εξασφαλίσουμε τις κρίσιμες υποδομές της Πολωνίας και να προστατεύσουμε το έθνος από ριψοκίνδυνες/αδιαφανείς επενδύσεις».

Αμβέρσα: O στόχος για την πράσινη μετάβαση

Τέλος, το λιμάνι της Αμβέρσας στοχεύει να μετατραπεί σε πρότυπο πράσινης μετάβασης. Αν και η λειτουργία 1.400 μονάδων βαριάς βιομηχανίας, όπως αυτές της γερμανικής BASF και της 3Μ, γίνεται κυρίως με τη χρήση ορυκτών καυσίμων, η βελγική κυβέρνηση επιδιώκει να αναπτύξει υποδομές πράσινου υδρογόνου. «Είμαστε αντιμέτωποι με μια τεράστια πρόκληση καθώς θα πρέπει να κατασκευαστούν υπόγειοι αγωγοί 1.000 χιλιομέτρων γύρω από το λιμάνι» δήλωσε ο υπεύθυνος για τη βιώσιμη μετάβαση της Αμβέρσας, Ντιντιέ Βαν Οσέλαρ. Ήδη, τα παλαιά φουγάρα στέκονται δίπλα σε μια στρατιά από ανεμογεννήτριες, οι οποίες βρίσκονται κατά μήκος σε μια διπλάσια έκταση τετραγωνικών μιλίων από το Μανχάταν, αναφέρει το Bloomberg.

Πηγή: Bloomberg

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum