Το πρώτο μισό του έτους
απορροφήθηκαν από την
αγορά περίπου 230.000
τ.μ. βιομηχανικών
ακινήτων από τα οποία τα
110.000 τ.μ. αφορούσαν
το β΄τρίμηνο του έτους.
Αυτό οδήγησε το ποσοστό
των διαθέσιμων χώρων να
μειωθεί δραματικά, με τα
ενοίκια σήμερα να
διαμορφώνονται στα 63
ευρώ/τ.μ./έτος, δηλαδή
στα 5,25 ευρώ/τ.μ./ μήνα
για logistics πρώτης
προβολής. Στο διάστημα
αυτό στις συναλλαγές που
ξεχώρισαν, όπως αναφέρει
η έρευνα,
περιλαμβάνονται η πώληση
από τη Froneri Hellas
ενός βιομηχανικού
ακινήτου στην περιοχή
του Ελαιώνα του Ταύρου
περίπου 21.000 τ.μ.
εντός 30.000 τ.μ. γης,
για 8 εκατ. ευρώ στον
Ολλανδικό κολοσσό MRP. Η
Trastor επίσης υπέγραψε
τελικές συμβάσεις για
την απόκτηση δύο πλήρως
εκμισθωμένων logistics
των 10.891 τ.μ. και των
4.545 τ.μ. για 6,98
εκατ. Επίσης, απέκτησε
ένα πιστοποιημένο με
Leed Gold logistics
συνολικής επιφάνειας
23.851 τ.μ. έναντι 11,98
εκατ. ευρώ.
Οι νέες επενδύσεις
Στην χώρα ωστόσο
βρίσκονται στα σκαριά
μεγάλες επενδύσεις, οι
οποίες μπορούν να την
μετατρέψουν σε ένα
ισχυρό διαμετακομιστικό
κόμβο. Στο πλαίσιο αυτό,
τις επόμενες ημέρες
αναμένεται και η
προκήρυξη του νέου
διαγωνισμού για την
αξιοποίηση του πρώην
στρατοπέδου Γκόνου στη
Θεσσαλονίκη, ώστε να
μετατραπεί επίσης σε
εμπορευματικό κέντρο
διεθνών προδιαγραφών.
Παράλληλα, η Μονάδα
Συμβάσεων Στρατηγικής
Σημασίας (PPF) του
ΤΑΙΠΕΔ ωρίμασε και
ολοκληρώνει τις
διαδικασίες δημόσιου
διεθνούς διαγωνισμού για
την ανάπτυξη, λειτουργία
και συντήρηση με σύμβαση
παραχώρησης του
Επιχειρηματικού Πάρκου
ου Δήμου Φυλής.
Πριν από μερικές ημέρες,
εξασφαλίστηκε και η
προέγκριση της
οικοδομικής άδειας για
το mega logistics της
Streem Development στην
πρώην Χαλυβουργίας
Ελλάδος, μια επένδυση
αξίας 300 εκατ. ευρώ, με
αποτέλεσμα η έναρξη των
εργασιών κατασκευής, να
προσδιορίζονται εντός
του επόμενου μήνα. Στις
αρχές του 2025
προβλέπεται να ξεκινήσει
και η κατασκευή του
logistics center στο
Θριάσιο Ι. Πρόκειται για
μια επένδυση που
εκτιμάται ότι θα
απαιτήσει περίπου 200
εκατ. ευρώ και
προωθείται από την
κοινοπραξία Goldair –
ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που έχει
εξασφαλίσει το δικαίωμα
εκμετάλλευσης του
ακινήτου των 588
στρεμμάτων.
Οι παθογένειες
Σήμερα, η αγορά ων
logistics συνεισφέρει το
11,5% στο ΑΕΠ με αξία €
23,8 δισεκατομμυρίων,
αποτελώντας έτσι τον
σημαντικότερο τομέα μετά
τον τουρισμό. Οι
ελληνικές εταιρείες
logistics ωστόσο είναι
ιδιαίτερα εσωστρεφείς
και ο κλάδος έχει
σημαντικές παθογένειες
που πρέπει να
αντιμετωπιστούν, ώστε η
χώρα να μπορεί να
ανταγωνιστεί τις ισχυρές
αγορές του εξωτερικού.
Επίσης, αν και έχουν
γίνει σημαντικά βήματα
για να βελτιωθεί το
θεσμικό πλαίσιο που
αφορά τις αδειοδοτήσεις
των αποθηκών και των
εγκαταστάσεων logistics,
υπάρχουν σημαντικά με
αποτέλεσμα οι
διαδικασίες να προχωρούν
εξαιρετικά αργά. Ένα
ακόμη μεγάλο πρόβλημα
που εντοπίζεται στα
ελληνικά logistics είναι
η έλλειψη οργανωμένου
και αποτελεσματικού
σιδηροδρομικού δικτύου.
Μεγάλη πληγή για τον
κλάδο των logistics
αποτελεί επίσης και ο
εξαιρετικά πεπαλαιωμένος
στόλος των φορτηγών που
μεταφέρουν τα
εμπορεύματα, αλλά και η
έλλειψη οδηγών.
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η
έλλειψη αποθέματος
συγχρόνων αποθηκών
αποτελεί μία από τις
μεγαλύτερες προκλήσεις
που αντιμετωπίζει ο
τομέας. Όπως και στα
προηγούμενα τρίμηνα, η
ζήτηση σε πολλές αγορές
ξεπέρασε σαφώς την
προσφορά, λόγω των
περιορισμένων νέων
αναπτύξεων. Επίσης,
πρόβλημα στον τομέα και
στην υπόλοιπη Ευρώπη
αποτελεί το αυξημένο
κόστος ενέργειας και
μισθών και η έλλειψη
εργατικού δυναμικού.
Σύμφωνα μάλιστα με την
πρόσφατη έρευνα της BNP
Paribas τα ενοίκια έχουν
αυξηθεί κατακόρυφα λόγω
της έλλειψης χώρου,
καθώς σημείωσαν άνοδο
κατά 5,2% στο δεύτερο
τρίμηνο του 2024.
Σήμερα, τα ακριβότερα
μισθώματα τα έχει το
Λονδίνο με 350 ευρώ τ.μ.
τον χρόνο, ακολουθούν το
Όσλο και το Ελσίνκι με
181 ευρώ το τ.μ. τον
χρόνο και 180 ευρώ τ.μ.
τον χρόνο.
Πηγή: The Power Game
|