Όπως
γράφει το Money Review:
«Η πραγματικά
εντυπωσιακή αναβάθμιση
της χώρας μας στην
κατάταξη του Logistics
Performance Index (LPI)
ήρθε να επιβραβεύσει τις
προσπάθειες βελτίωσης
του τομέα της
εφοδιαστικής αλυσίδας
και των logistics. Η
συνεχής αύξηση των
προσδοκιών για τα
logistics με επίκεντρο
την Ελλάδα δημιούργησε
μια σειρά επενδυτικών
δράσεων, κυρίως στους
τομείς της αγοράς
ακινήτων και των
εξαγορών σημαντικών
επιχειρήσεων του
κλάδου», σημειώνει στο
MR ο Νίκος Ροδόπουλος,
πρώην πρόεδρος
διοικητικού συμβουλίου
της Ελληνικής Εταιρείας
Logistics.
Πράγματι, τα logistics
και τα ακίνητα
αποθήκευσης και διανομής
αποτελούν μαγνήτη
επενδύσεων. Η βελτίωση
των χρόνων παράδοσης στο
«τελευταίο μίλι» (από το
τελευταίο σημείο
αποθήκευσης στον
καταναλωτή), που
εξασφαλίζει το
ανταγωνιστικό
πλεονέκτημα για τις
επιχειρήσεις, καθιστά
ελκυστικούς τους
αποθηκευτικούς χώρους
–ιδίως των υψηλών
προδιαγραφών– για τα
κεφάλαια. Σε αυτό το
υπόβαθρο εντάσσεται η
κινητικότητα στα
logistics, την οποία
τροφοδοτούν οι εξαγορές
ακινήτων από επενδυτικές
εταιρείες και η έναρξη
υλοποίησης έργων. Προς
την κατεύθυνση αυτή, τον
όμιλο Med Frigo με έδρα
την Πάτρα και τις
θυγατρικές του Cargo Med
και Med Energy
εξαγόρασαν, πρόσφατα, τα
funds Elikonos 2 SCA
Sicar, EOS Hellenic
Renaissance Fund,
BEARONEM Limited και ο
Α. Μαυριδόγλου. Επίσης,
το αμερικανικό fund HIG
Capital εξελίσσεται σε
έναν από τους
μεγαλύτερους παίκτες της
ελληνικής αγοράς
αποθηκών και κέντρων
διανομής, έχοντας
πρόσφατα ολοκληρώσει την
εξαγορά του 80% της
οικογενειακής
επιχείρησης «Ορφέας
Βεϊνόγλου», που
εμφανίζει υψηλό διψήφιο
ρυθμό ανάπτυξης.
Η HIG έχει ακόμη
αποκτήσει τη Makios
Logistics, που διαθέτει
δύο αποθηκευτικά κέντρα
στη Θεσσαλονίκη και
στόλο άνω των 300
οχημάτων, όπως και την
Olympias – Κανδύλης. Το
fund προσανατολίζεται,
κατά πληροφορίες, στην
εξαγορά –ενδέχεται να
ολοκληρωθεί το προσεχές
διάστημα– δύο ακόμη
εταιρειών logistics, των
οποίων ο κύκλος εργασιών
κυμαίνεται από 15 έως 30
εκατομμύρια ευρώ. Φέτος,
αναμένεται να ξεκινήσει
να υλοποιεί η
κοινοπραξία Goldair –
ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ το
εμπορευματικό κέντρο στο
Θριάσιο Πεδίο, του
οποίου η αξία ως
επένδυση εκτιμάται ότι
θα ξεπεράσει τα 200
εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, το γεγονός
ότι ο Πειραιάς έχει
κατοχυρώσει τη θέση του
ως το πρώτο μεγάλο
λιμάνι στην Ευρώπη για
πλοία που έρχονται από
την Απω Ανατολή, σε
συνδυασμό με την
ισχυροποίηση του ρόλου
του λιμανιού της
Θεσσαλονίκης, ύστερα από
την ιδιωτικοποίησή του,
έχει συμβάλει στη
βελτίωση της διεθνούς
κατάταξης της Ελλάδας.
Μακρύς ο δρόμος
«Η κατάταξη της Ελλάδας
στον Logistics
Performance Index (LPI)
δεν πρέπει να εφησυχάσει
την αγορά, το κράτος και
τους θεσμικούς φορείς.
Τα προβλήματα δεν έχουν
ολοκληρωμένες λύσεις και
οι εκκρεμότητες που
υπάρχουν είναι ακόμη
σημαντικές. Τα κέντρα
logistics εθνικής
εμβέλειας ακόμη δεν
υπάρχουν, ο διαθέσιμος
στόλος οχημάτων
παραμένει πεπαλαιωμένος,
οι δράσεις προσέλκυσης
διεθνών φορτίων με
προοπτική ελαφράς
μεταποίησης και
παραγωγής εθνικής αξίας
δεν έχουν υλοποιηθεί,
ενώ τα agrologistics
(σ.σ.: εφοδιαστική
αλυσίδα των
αγροδιατροφικών
προϊόντων) παραμένουν
ακόμη αφήγημα» τονίζει ο
κ. Ροδόπουλος.
«Πρέπει να είμαστε
ιδιαίτερα προσεκτικοί. Ο
LPI, που στην ουσία
αποτυπώνει την αίσθηση
αλλά διαμορφώνει τάσεις
και δυναμική, οφείλει να
παραμείνει σε υψηλά
επίπεδα για να
διατηρηθούν και οι
προσδοκίες υψηλά. Η
εκμετάλλευση των
logistics ως τέταρτου
πυλώνα ανάπτυξης μπορεί
να συνεισφέρει
σημαντικές νέες
παραγωγικές –αυτή τη
φορά– επενδύσεις και να
εκτοξεύσει το 10% του
ΑΕΠ σε άνω του 13%»,
καταλήγει.
Ισχυρές προοπτικές και
σημαντικά ανταγωνιστικά
πλεονεκτήματα
Βάσει πρόσφατης έρευνας
της Ελληνικής Εταιρείας
Logistics, με πρόεδρο
τον επίκουρο καθηγητή
στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Βασίλη Ζεϊμπέκη,
προκειμένου να
μεγιστοποιηθεί η συμβολή
του κλάδου των logistics
στο ΑΕΠ, οι εταιρείες θα
πρέπει να αντιμετωπίσουν
σειρά προκλήσεων.
Ενδεικτικά, όπως
επισημαίνεται, αν και οι
οδικές μεταφορές
καταλαμβάνουν τη μερίδα
του λέοντος σε ποσοστό
69,5%, ο στόλος είναι
γερασμένος και
περιορισμένης
χωρητικότητας, ενώ
απουσιάζουν οι
συνέργειες. Επίσης, κατά
την έρευνα, έμφαση θα
πρέπει να δοθεί
προκειμένου το λιμάνι
της Θεσσαλονίκης να
καθιερωθεί ως κόμβος των
Βαλκανίων, όπως και να
ενισχυθεί η ανάθεση των
δραστηριοτήτων της
μεταφοράς – διανομής και
της αποθήκευσης σε
παρόχους υπηρεσιών
logistics. Κι αυτό
δεδομένου ότι η πρακτική
αυτή επιτρέπει στις
εταιρείες να
επικεντρωθούν σε άλλες
πιο κερδοφόρες
δραστηριότητες.
Σήμερα η συνεισφορά του
κλάδου στο ΑΕΠ, που
ανέρχεται σε περίπου 20
δισεκατομμύρια ευρώ, θα
μπορούσε να αυξηθεί
σημαντικά. Οπως
αναφέρθηκε τον περασμένο
Φεβρουάριο σε συνεδρίαση
της Επιτροπής Ερευνας
και Τεχνολογίας της
Βουλής –υπό την προεδρία
του βουλευτή Επικρατείας
Ν.Δ., καθηγητή Χρήστου
Ταραντίλη– για την
«τεχνολογική καινοτομία
στην εφοδιαστική αλυσίδα
και τις μεταφορές», οι
δυνατότητες της Ελλάδας
στον συγκεκριμένο κλάδο
είναι πολύ μεγάλες. Κι
αυτό τόσο λόγω της
ευνοϊκής γεωγραφικής
θέσης όσο και εξαιτίας
των σημαντικών
ανταγωνιστικών
πλεονεκτημάτων που
διαθέτει η χώρα, καθώς
οι θαλάσσιες μεταφορές,
τομέας όπου η χώρα μας
ηγείται παγκοσμίως,
αντιπροσωπεύουν σε όγκο
περίπου το 80% του
παγκόσμιου εμπορίου. Για
τον στόχο αυτό
χρειάζεται, όπως
σημειώθηκε, να
υιοθετηθούν οι
τεχνολογίες πληροφορικής
και επικοινωνιών (ΤΠΕ)
κατά μήκος της
εφοδιαστικής αλυσίδας,
με στόχο τη μείωση της
γραφειοκρατίας με την
αυτοματοποίηση των
διαδικασιών, την αύξηση
της αποτελεσματικότητας
και τη μείωση του
κόστους.
Επίσης, σύμφωνα με τους
ειδικούς, η Ελλάδα θα
πρέπει να ενισχύσει τον
ρόλο της στη
διαμετακίνηση προϊόντων
που σχετίζονται, μεταξύ
άλλων, με την
αυτοκινητοβιομηχανία,
τις λευκές ηλεκτρικές
συσκευές ή ακόμη και την
ένδυση – υπόδηση.
Επίσης, ιδιαίτερα
περιορισμένο είναι το
αποτύπωμα της χώρας και
όσον αφορά την παροχή
υπηρεσιών μεταποίησης,
ελαφράς συναρμολόγησης
και ετικετοποίησης των
προϊόντων, που σήμερα
απλώς διαμετακινούνται
μέσω των ελληνικών
λιμανιών.
Ως εκ τούτου, το
«κλειδί» βρίσκεται, όπως
αναφέρουν αναλυτές, στη
διαμόρφωση ενιαίας
στρατηγικής μεταξύ των
λιμανιών, του
σιδηροδρόμου και των
πολυεθνικών ομίλων που
αποτελούν τους πελάτες
του συγκεκριμένου
οικοσυστήματος. Ενας από
τους βασικούς λόγους που
καθιστούν το στοίχημα
της καθιέρωσης της
Ελλάδας ως παγκόσμιου
διαμετακομιστικού κόμβου
σχετίζεται με την
απλοποίηση του
χωροταξικού καθεστώτος
και της αδειοδότησης των
εμπορευματικών κέντρων,
όπως και με τη
δυνατότητα εξασφάλισης
χρηματοδότησης.
Η χρηματοδότηση έργων
για τον ψηφιακό
μετασχηματισμό της
εφοδιαστικής αλυσίδας
και της αναβάθμισης των
υποδομών μέσω των πόρων
του Ταμείου Ανάκαμψης
αποτελεί, όπως αναφέρουν
παράγοντες της αγοράς,
την τελευταία ίσως
ευκαιρία για τον
μετασχηματισμό ενός
πολύπλοκου κλάδου, αλλά
με υψηλή προστιθέμενη
αξία.
Έκρηξη ζήτησης για
χώρους logistics
Σύμφωνα με πρόσφατη
έρευνα της εταιρείας
Cerved Property
Services, η ζήτηση για
χώρους logistics
παραμένει αυξημένη και
τη φετινή χρονιά. Οι
ελληνικές επενδυτικές
εταιρείες ακινήτων και
οι θεσμικοί επενδυτές
εντείνουν τις επενδύσεις
τους σε νεόδμητα κτίρια
logistics υψηλών
προδιαγραφών, τα οποία
είναι πιστοποιημένα
σύμφωνα με τα κριτήρια
της πράσινης και
βιώσιμης ανάπτυξης.
Πέρυσι ξεκίνησαν ή
ολοκλήρωσαν μια σειρά
στοχευμένων επενδύσεων
που αφορούν μεγάλα
σύγχρονα συγκροτήματα
αποθηκών ξηρού και
ψυχρού φορτίου. Φέτος,
υπολογίζεται ότι περίπου
180.000 τ.μ. νέων
αποθηκευτικών χώρων θα
προστεθούν στο
υφιστάμενο απόθεμα στα
μέσα του 2023, με
επιπλέον 100.000 τ.μ.
μέχρι το τέλος του 2024.
Η αυξημένη ζήτηση έχει
ενισχύσει και το κόστος
κτήσης ακινήτων με
προδιαγραφές ανάπτυξης
κέντρων αποθήκευσης και
διανομής. Στο Θριάσιο,
την περιοχή που
συγκεντρώνει τη
συντριπτική πλειονότητα
των νέων αναπτύξεων, το
κόστος γης αντιστοιχεί
στα 4/5 της συνολικής
επένδυσης. Λόγω και της
αύξησης των τιμών των
πρώτων υλών, το κόστος
κατασκευής νέων χώρων
Logistics έχει αυξηθεί
άνω του 30%, από 450
ευρώ / τ.μ. σε 600 ευρώ
/ τ.μ.
Ως εκ τούτου, κάθε
μεγάλη νέα αποθήκη είναι
βέβαιο, σύμφωνα με την
έρευνα της CPS, ότι θα
εξασφαλίσει τους
ενοικιαστές της αρκετούς
μήνες πριν από τη
λειτουργία της, ωθώντας
τις αξίες και τα ενοίκια
σε υψηλότερα επίπεδα. |