Οι ποσότητες LNG που
έφταναν σωρηδόν πέρυσι
με δεξαμενόπλοια στις
δεξαμενές των
εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ
αεριοποιούνταν και μέσα
από τον αγωγό υψηλής
πίεσης έφευγαν,
περνούσαν τα σύνορα της
χώρας μας και εφοδίαζαν
τις βαλκανικές χώρες
αλλά ακόμα και τη
Μολδαβία. Η ανάγκη των
κρατών της περιοχής μας
για πλήρη απεξάρτηση από
τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα
είναι μεγάλη και η
Ελλάδα αποτελεί τη νέα
πηγή εφοδιασμού.
Συμφόρηση
Ο ΔΕΣΦΑ στο δεκαετές
πρόγραμμα ανάπτυξης του
Εθνικού Συστήματος
Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ)
της περιόδου 2023 – 2032
μιλά για συνθήκες
συμφόρησης του κλάδου
υψηλής πίεσης ο οποίος
εκτείνεται από την
Κομοτηνή μέχρι το Πάτημα
της Μαγούλας Αττικής
καθώς και για
περιορισμένες εξαγωγές
στα βόρεια σύνορα της
χώρας.
Ταυτόχρονα, η προσθήκη
της τέταρτης δεξαμενή
(πλωτή) ανοικτά της
Ρεβυθούσας, φανερώνει
και τις συνθήκες
συμφόρησης που μπορεί να
αντιμετωπίσουν οι
εγκαταστάσεις του
τερματικού σταθμού
LNG του ΔΕΣΦΑ.
Για το λόγο αυτό
άλλωστε, ο Διαχειριστής
προτείνει στο δεκαετές
πρόγραμμα τον
διπλασιασμό των τμημάτων
του κεντρικού κλάδου στα
σημεία «Κομοτηνή –
Καρπερή» και «Πάτημα –
Λειβαδιά».
Η «Διώρυγα Gas»
Η Motor Oil έχει
ωριμάσει αδειοδοτικά το
έργο ενός FSRU στον
Κορινθιακό Κόλπο, στους
Αγ. Θεοδώρους, στις
εγκαταστάσεις του
διυλιστηρίου της.
Πρόκειται για έναν πλωτό
σταθμό υποδοχής και
αεριοποίησης LNG, μία
επένδυση ύψους 340 εκ.
ευρώ, η οποία μάλιστα
τον Ιανουάριο εντάχθηκε
και στο καθεστώς της
ταχείας αδειοδότησης,
στο πλαίσιο των
Στρατηγικών Επενδύσεων.
Η «Διώρυγα Gas»
της Motor Oil στο
τελευταίο και οριστικό
market test που
διενήργησε έσπασε ρεκόρ
ζήτησης για δέσμευση
ποσοτήτων: «Οι
δεσμεύσεις έφτασαν μέχρι
τα 25 έτη από την
εκτιμώμενη έναρξη της
εμπορικής λειτουργίας
της Διώρυγα Gas και
μέχρι τα 2 δισ. κυβικά
μέτρα ανά έτος»,
αναφέρεται σε σχετική
ανακοίνωση η οποία
σημειώνει: «Αξίζει να
σημειωθεί ότι η
συμμετοχή ισχυρών
διεθνών και ελληνικών
εταιρειών φυσικού αερίου
ενισχύει το έργο και
διασφαλίζει τη
μακροπρόθεσμη λειτουργία
και βιωσιμότητά του. To
φυσικό αέριο εκτιμάται
ότι θα προμηθεύει τόσο
την ελληνική αγορά
(μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής) όσο
και τις αγορές της
Νοτιοανατολικής Ευρώπης
(Βουλγαρία, Ρουμανία,
Ιταλία έως Ουγγαρία και
Ουκρανία)»,
υπογραμμίζεται στη
σχετική ανακοίνωση ως
προς τη χρησιμότητα του
έργου.
Το υπό
ανάπτυξη FSRU βρίσκεται
μόλις 22 χλμ σε ευθεία
απόσταση από τη
Ρεβυθούσα.
«Ρεβυθούσα ΙΙ»
Η ίδια η εταιρεία –
μέλος
της Motor Oil περιγράφει
το ρόλο που θα έχει η
«Διώρυγα Gas» με
δυνατότητα παροχής
φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ
4,3 δις. κυβικών μέτρων
ετησίως: «Το έργο
προσφέρει επίσης
επιπλέον οφέλη στον
τελικό καταναλωτή, καθώς
θα παρέχει πρόσθετη
ρευστότητα στην αγορά
Υγροποιημένου Φυσικού
Αερίου (δηλαδή
χαμηλότερες τιμές
προμήθειας) και θα
συμβάλλει στην
αποσυμφόρηση του
τερματικού σταθμού ΥΦΑ
της Ρεβυθούσας.
Επιπλέον, η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS
θα λειτουργεί:
συμπληρωματικά προς τον
τερματικό σταθμό ΥΦΑ
στην Ρεβυθούσα,
προσφέροντας δυνατότητα
διπλών εκφορτώσεων
μεγάλων δεξαμενόπλοιων
ΥΦΑ (μεγέθους Q-Max),
σε βέλτιστο γεωγραφικά
σημείο λόγω της
εγγύτητας του με το
απομονωμένο Δίκτυο
Διανομής της ΔΕΔΑ, ώστε
να παρέχει εύκολα και
γρήγορα φυσικό αέριο
στις πόλεις της Πάτρας,
του Αγρινίου και του
Πύργου,
ως βασικός καταλύτης για
την ανάπτυξη της
αναδυόμενης αγοράς ΥΦΑ
μικρής κλίμακας».
Θα αποτελεί ουσιαστικά
μία δεύτερη Ρεβυθούσα.
Η επενδυτική απόφαση
Σύμφωνα με πληροφορίες
του ΟΤ, η διοίκηση
της Motor Oil αναμένεται
να λάβει την επενδυτική
απόφαση για την
κατασκευή του έργου
εντός του τρίτου
τριμήνου του 2023.
Οι ίδιες πηγές
σημειώνουν στον ΟΤ,
χωρίς να αποκλείεται η
απόφαση αυτή να
μετατεθεί και για το
τέταρτο τρίμηνο του
έτους πως παραμένουν
αρκετές παράμετροι
άγνωστες για την
στρατηγική επένδυση.
Η καθυστέρηση στα έργα
του ΔΕΣΦΑ
Ένας από τους λόγους για
τους οποίους η διοίκηση
της Motor Oil δεν έχει
λάβει την επενδυτική
απόφαση για το έργο το
οποίο σημειωτέον θα έχει
και τη δυνατότητα
αποθήκευσης υδρογόνου
είναι η καθυστέρηση του
ΔΕΣΦΑ στο να υλοποιήσει
το έργο του διπλασιασμού
του αγωγού «Πάτημα –
Λειβαδιά».
Ο Διαχειριστής στο
δεκαετές πρόγραμμα
ανάπτυξης του ΕΣΦΑ
αναφέρει πως η ένταξη
του συγκεκριμένου νέου
αγωγού (παράλληλα με τον
υφιστάμενο) στο ΕΣΦΑ θα
είναι εφικτή τον
Οκτώβριο του 2027.
Στην αρχική διαβούλευση
του δεκαετούς
προγράμματος που έκανε ο
ΔΕΣΦΑ
η Motor Oilπαρατήρησε
ότι η ένταξη του είναι
«αδικαιολόγητα χρονικά
απομακρυσμένη». Και
αιτιολογεί την
παρατήρηση του στο
γεγονός πως η ένταξη
του FSRU της Κορίνθου
προγραμματίζεται για τον
Μάιο του 2025. «Η
υλοποίηση του
συγκεκριμένου αγωγού
είναι αναγκαία για τη
λειτουργία του FSRU, το
οποίο ως νέο σημείο
εισόδου στο εθνικό
σύστημα μεταφοράς αερίου
(ΕΣΦΑ) θα αποτελεί τη
μόνη εναλλακτική λύση
εφοδιασμού του ΕΣΦΑ σε
περίπτωση συμφόρησης του
τερματικού της
Ρεβυθούσας ή και της
διακοπής του φυσικού
αερίου μέσω αγωγών»,
αντέδρασε η Motor Oil.
Ο ενεργειακός όμιλος
όμως αντέδρασε και στο
κόστος του ρυθμιστικού
και μετρητικού σταθμού
που προβλέπεται να
κατασκευαστεί για να
εξυπηρετεί τη λειτουργία
του νέου FSRU. Σε
προηγούμενο σχέδιο ο
ΔΕΣΦΑ τον κοστολογούσε
στα 9,9 εκ. ευρώ και στο
τρέχον το εκτοξεύει στα
19,9 εκ. ευρώ. Η
Motor Oil αμφισβήτησε το
νέο προϋπολογισμό, αν
και αποδέχτηκε το
γεγονός της αύξησης του
κόστους λόγω της κρίσης.
Έτσι αντέτεινε στον
Διαχειριστή στο να
επιτραπεί στις εταιρείες
που είναι μέτοχοι σε
κατασκευαστικές να
αναλάβουν εκείνες τα
έργα. Και εννοούσε την
Ελλάκτωρ όπου συμμετέχει
η Motor Oil.
Πέραν αυτής της
παραμέτρου,
η Motor Oil σύμφωνα με
πληροφορίες του ΟΤ, στη
φάση αυτή μετρά για τη
λήψη της επενδυτικής
απόφασης τόσο την έκβαση
της ενεργειακής κρίσης
όσο και την αύξηση του
κόστους χρηματοδότησης.
Αναζητά δε, και τη
βέλτιστη λύση για την
απόκτηση δεξαμενόπλοιου
που θα αποτελεί
ουσιαστικά το FSRU.
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |