Πρόκειται για τη
υψηλότερη θέση που
καταλαμβάνει η ελληνική
πρωτεύουσα και το λιμάνι
της ο Πειραιάς, από το
2014.
Η Ελλάδα φιγουράρει στις
πρώτες θέσεις των
διεθνών ναυτιλιακών
κέντρων, μαζί με
υπερδυνάμεις της
παγκόσμιας οικονομίας
και ναυτιλίας, όπως η
Σιγκαπούρη, το Λονδίνο,
τα κινεζικά λιμάνια όπως
της Σανγκάης, το Χόνγκ
Κονγκ το Ροτερνταμ της
Ολλανδίας, το Ντουμπάι,
φτάνοντας στην 7η θέση
της σχετικής κατάταξης,
από όγδοη πέρυσι
συνεχίζοντας ένα ανοδικό
σερί καθώς το 2019
βρίσκονταν στη δέκατη
θέση.
Η έκθεση συντάχθηκε από
την Xinhua China
Economic Information
Service και το Baltic
Exchange και αξιολόγησε
43 πόλεις-λιμάνια και
ναυτιλιακά κέντρα.
Η κατάταξη των
μεγαλύτερων ναυτιλιακών
κέντρων, Πηγή : ISDCI
Ο δείκτης ISCDI παρέχει
μια ολοκληρωμένη
κατάταξη των 43
κορυφαίων λιμενικών
πόλεων και ναυτιλιακών
κέντρων στον κόσμο,
χρησιμοποιώντας ένα ευρύ
φάσμα μετρήσεων.
Αυτές οι μετρήσεις
περιλαμβάνουν κάθε πτυχή
δραστηριότητας ενός
ναυτιλιακού κέντρου, από
τα επιχειρηματικά
στοιχεία που αφορούν
παρόχους ναυτιλιακών
υπηρεσιών, όπως
δικηγόρους, χρηματοδότες
και ναυλομεσίτες, αριθμό
ναυτιλιακών εταιρειών
μέχρι δείκτες των
λιμανιών όπως η
διακίνηση φορτίων, το
βύθισμα και το μήκος των
θέσεων ελλιμενισμού
εμπορευματοκιβωτίων,
κ.α. ενώ επιπλέον, ο
δείκτης αξιολογεί το
συνολικό επιχειρηματικό
κλίμα, συνυπολογίζοντας
τις τελωνειακές
πολιτικές και τις
επιδόσεις της
εφοδιαστικής αλυσίδας.
Περισσότερα από 1.000
ναυτιλιακά γραφεία να
έχουν έδρα είτε στην
Αθήνα είτε στην ευρύτερη
περιοχή της Αττικής
Η άνοδος κατά μια θέση
της Αθήνας/Πειραιά,
οφείλεται σύμφωνα με την
έκθεση στο γεγονός ότι η
χώρα μας εξακολουθεί να
διαδραματίζει έναν από
τους σημαντικότερους
ρόλους στον παγκόσμιο
ναυτιλιακό τομέα, με
περισσότερα από 1.000
ναυτιλιακά γραφεία να
έχουν έδρα είτε στην
Αθήνα είτε στην ευρύτερη
περιοχή της Αττικής.
Από το 2022, περισσότερα
από 5.500 πλοία ή
περίπου το 22% του
παγκόσμιου στόλου
ανήκουν σε Έλληνες,
σύμφωνα με την Ένωση
Ελλήνων Εφοπλιστών
(ΕΕΕ).
Η δύναμη της ελληνικής
ναυτιλιακής κοινότητας
έχει βελτιωθεί σημαντικά
την τελευταία δεκαετία,
καθώς ο αριθμός αυτός
έχει αυξηθεί περισσότερο
από 50%, σημειώνει η
έκθεση επικαλούμενη
στοιχεία της ΕΕΕ.
Η κυριαρχία της
ελληνικής ναυτιλίας
είναι αναμφισβήτητη
καθώς ελέγχει το 31% του
παγκόσμιου στόλου
δεξαμενόπλοιων, το 25%
του στόλου των πλοίων
μεταφοράς χύδην φορτίου,
το 22% των πλοίων
μεταφοράς υγροποιημένου
φυσικού αερίου, το 15%
των πλοίων μεταφοράς
χημικών και προϊόντων
και το 11% των πλοίων
μεταφοράς υγραερίου.
H θέση στην ΕΕ
Η ελληνική ναυτιλία
διαδραματίζει επίσης
έναν σημαντικό ρόλο στην
ευρωπαϊκή οικονομία.
Κατά μέσο όρο, η
χωρητικότητα του
ελληνικού στόλου
αντιπροσωπεύει το 60%
του ελεγχόμενου από την
ΕΕ στόλου, με τον
πλησιέστερο αντίπαλό
της, τη Γερμανία, να
βρίσκεται στο 12%.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες
ελέγχουν το 80% των
ελεγχόμενων από την ΕΕ
πλοίων μεταφοράς χύδην
φορτίου, το 73% των
πετρελαιοφόρων, το 85%
των πλοίων μεταφοράς
υγροποιημένου φυσικού
αερίου και το 17% των
ελεγχόμενων από την ΕΕ
πλοίων μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων.
Υπό αυτή την έννοια, η
ανθεκτικότητα της
εφοδιαστικής αλυσίδας
της ΕΕ εξαρτάται από την
ελληνική ναυτιλία.
Για την περίοδο
2012-2022, η ναυτιλία
συνεισέφερε 162 δισ.
δολάρια σε εισροές στην
ελληνική οικονομία,
φτάνοντας το 7% του ΑΕΠ
της χώρας.
Παράλληλα η ναυτιλία
παραμένει ένας από τους
πιο παραγωγικούς πυλώνες
της ελληνικής
οικονομίας. Το 2022, οι
εισροές στο ελληνικό
ισοζύγιο πληρωμών από
τις θαλάσσιες μεταφορές
ξεπέρασαν τα 23 δισ.
δολάρια ΗΠΑ, η
μεγαλύτερη συνεισφορά
που έχει καταγραφεί τα
τελευταία 20 χρόνια.
Για την περίοδο
2012-2022, η ναυτιλία
συνεισέφερε 162 δισ.
δολάρια σε εισροές στην
ελληνική οικονομία,
φτάνοντας το 7% του ΑΕΠ
της χώρας.
Ένα ακόμη ελπιδοφόρο
στοιχείο που βελτίωσε
την θέση της Αθήνας στην
παγκόσμια κατάταξη είναι
το γεγονός ότι ελληνική
πρωτεύουσα φιλοξενεί
έναν αριθμό καινοτόμων
και αφοσιωμένων
τεχνολογικών νεοφυών
επιχειρήσεων που
συνεργάζονται στενά με
τις μεγάλες
πλοιοκτήτριες εταιρείες
της Αθήνας για την
ανάπτυξη μοναδικών και
σύγχρονων λύσεων που
ενισχύουν τις
δυνατότητες και την
αποτελεσματικότητα των
διαχειριστών στόλου.
Αυτές οι εταιρείες
τεχνολογίας ανοίγουν τα
φτερά τους και
μεταφέρουν τις λύσεις
αυτές στους πλοιοκτήτες
σε όλο τον κόσμο.
Ενισχύει την θέση του το
λιμάνι του Πειραιά
Η θέση της Ελλάδας
ενισχύεται και από τη
θέση του λιμανιού του
Πειραιά ως ένα από τα
μεγαλύτερα λιμάνια της
Ευρώπης. Η έκθεση
τονίζει μεταξύ άλλων ότι
τα τελευταία χρόνια,
σημαντικές επενδύσεις
και αναβαθμίσεις από την
Cosco, εκσυγχρόνισαν τις
υποδομές του λιμανιού
και αύξησαν τη
χωρητικότητά του.
Το 2023, οι τρεις
τερματικοί σταθμοί
εμπορευματοκιβωτίων του
λιμένα ανέφεραν
συνδυασμένη συνολική
διακίνηση 5.100.920 teu,
αυξημένη κατά 2% σε
σχέση με το 2022.
Ο Οργανισμός Λιμένος
Πειραιώς (ΟΛΠ)
δημοσίευσε τα οικονομικά
του αποτελέσματα για το
οικονομικό έτος 2023,
παρουσιάζοντας περαιτέρω
σημαντική ανάπτυξη.
Τα συνολικά έσοδα
ανήλθαν σε 219,8 εκατ.
ευρώ (236,2 εκατ.
δολάρια ΗΠΑ),
σημειώνοντας αύξηση
12,9% σε σύγκριση με
194,6 εκατ. ευρώ το
2022, σημειώνοντας
αύξηση κατά 25,2 εκατ.
ευρώ.
Επιπλέον, τα κέρδη μετά
από φόρους εκτινάχθηκαν
στα 66,8 εκατ. ευρώ, από
52,9 εκατ. ευρώ το 2022,
αντιπροσωπεύοντας
σημαντική αύξηση 26,3%.
Αυτή η αξιοσημείωτη
οικονομική επίδοση
αντικατοπτρίζει τις
επιτυχημένες στρατηγικές
του λιμανιού για την
ενίσχυση της ροής εσόδων
του και την ενίσχυση της
λειτουργικής
αποτελεσματικότητας κατά
το 2023.
Η Σιγκαπούρη στη πρώτη
θέση
Σύμφωνα με την έκθεση η
Σιγκαπούρη για άλλη μια
φορά διατηρεί την πρώτη
θέση στην κατάταξη της
ISCDI για ενδέκατο
συνεχές έτος, ενώ
αρκετές άλλες πόλεις
διατήρησαν τη θέση τους
στην κατάταξη,
αντανακλώντας τη συνεχή
σημασία που έχουν για
τις τοπικές οικονομίες
και τις παγκόσμιες
αλυσίδες εφοδιασμού.
Το Λονδίνο, η Σαγκάη, το
Χονγκ Κονγκ, το Ντουμπάι
και το Ρότερνταμ
διατήρησαν τις θέσεις
τους ως τα έξι κορυφαία
ναυτιλιακά κέντρα στον
κόσμο. Η Αθήνα/Πειραιάς
ανέβηκε στην έβδομη θέση
και το Ningbo Zhoushan
κατέλαβε την όγδοη ενώ
το Αμβούργο υποχώρησε
κατά δύο θέσεις στην
ένατη θέση. Η Νέα
Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ,
συμπληρώνει και πάλι την
πρώτη 10άδα της φετινής
κατάταξης
Πηγή: Οικονομικός
Ταχυδρόμος |