Τόσο η παγκόσμια
ναυτιλία όσο και η
παγκόσμια οικονομία
βρίσκονται αντιμέτωπες
με σημαντική άνοδο στο
κόστος των θαλάσσιων
μεταφορών, η οποία θα
μπορούσε να συντηρήσει
τις πληθωριστικές
πιέσεις ή ακόμη και να
οδηγήσει σε νέα άνοδο
του πληθωρισμού. Σε μία
στιγμή που το φαινόμενο
εξασθενεί και οι
κεντρικές τράπεζες
ετοιμάζονται να
προχωρήσουν σε μειώσεις
επιτοκίων.
Σύμφωνα με την
εξειδικευμένη σε
δεδομένα και αναλύσεις
για τις παγκόσμιες
μεταφορές, πλατφόρμα
Xeneta, το κόστος των
θαλάσσιων μεταφορών από
την Άπω Ανατολή προς την
Ευρώπη έχει αυξηθεί άνω
του 200% στις πρώτες 52
ημέρες της κρίσης της
Ερυθράς Θάλασσας που
ξέσπασε στα μέσα
Δεκεμβρίου. Για να γίνει
αντιληπτός ο αντίκτυπος
της κρίσης, σημειώνεται
ότι η αύξηση ξεπερνά
ακόμα και τις πρώτες 52
ημέρες της πανδημίας.
Πλήγμα έχει δεχθεί και
το λιμάνι του Πειραιά,
καθώς σύμφωνα με
στοιχεία της Cosco, η
διακίνηση containers
μειώθηκε κατά 12,7% τον
Ιανουάριο στους
προβλήτες II και III.
Τα ναύλα δεν έχουν
αυξηθεί μόνο για τη
μεταφορά αγαθών από την
Ασία προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με την Container
xChange, το κόστος
μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων από
την Κίνα προς τις ΗΠΑ
έχει εκτιναχθεί κατά το
εντυπωσιακό 223% μέσα
στην κρίση. Μία εξέλιξη
που οφείλεται και στην
εκπληκτική ανθεκτικότητα
που εμφανίζει η
αμερικανική οικονομία
και η οποία μεταφράζεται
σε αύξηση της
καταναλωτικής ζήτησης.
Το λιμάνι του Λος
Άντζελες είδε τον όγκο
των εμπορευματοκιβωτίων
να αυξάνεται κατά 38,6%
σε σύγκριση με την
αντίστοιχη περσινή
περίοδο.
Για τον εμπορικό δίαυλο
Κίνας-ΗΠΑ, η Xeneta
εκτιμά ότι η κρίση στα
ναύλα αρχίζει να
αποκλιμακώνεται, ενώ για
τις μεταφορές από την
Ασία προς την Ευρώπη η
αποκλιμάκωση έχει
ξεκινήσει από τα τέλη
Ιανουαρίου. Παρά την
αποκλιμάκωση, το κόστος
για τη μεταφορά
containers από τη
Σανγκάη προς το
Ρότερνταμ παραμένει
σχεδόν 3,5 φορές
ακριβότερο σε σύγκριση
με πριν τις επιθέσεις
των Χούθι.
Επίσης, οι ειδικοί
προειδοποιούν ότι δεν
αναμένεται να βρεθεί
σύντομα λύση για την
επιστροφή των πλοίων στη
Διώρυγα του Σουέζ και
αυτό σημαίνει πως οι
καθυστερήσεις στις
παραδόσεις και οι
αυξήσεις στα ναύλα θα
συνεχιστούν για άγνωστο
χρονικό διάστημα. Όμως
οι αναλυτές της ING
πιστεύουν ότι αφενός δεν
θα εκτροχιαστεί το
παγκόσμιο εμπόριο και
αφετέρου ο αντίκτυπος
στον πληθωρισμό θα είναι
περιορισμένος.
Οι καθυστερήσεις έχουν
και άλλες επιπτώσεις. Η
Tesla στο τέλος
Ιανουαρίου διέκοψε την
παραγωγή για δύο
εβδομάδες στα δύο
εργοστάσια που διαθέτει
στη Γερμανία, ενώ άλλες
αυτοκινητοβιομηχανίες
όπως η Volvo, η Suzuki
και η Michelin
σταμάτησαν την παραγωγή
στα ευρωπαϊκά τους
εργοστάσια για κάποιες
ημέρες εξαιτίας των
ελλείψεων.
Το παγκόσμιο εμπόριο
σημείωσε πτώση 1,3% τον
Δεκέμβριο του 2023 και
σε μηνιαία βάση. Οι
καθυστερήσεις εξαιτίας
της κρίσης στην Ερυθρά
Θάλασσα αναμένεται να
επηρεάσουν αρνητικά τα
στοιχεία του α’ τριμήνου
2024 και πολύ λίγο το
ΑΕΠ. Η ING προβλέπει ότι
το παγκόσμιο εμπόριο
τελικά δεν θα επηρεαστεί
σημαντικά στο σύνολο του
έτους και θα αυξηθεί
κατά 2,5%.
Όσον αφορά τον
πληθωρισμό, η ING εκτιμά
ότι δεν υπάρξει νέο
κύμα, γιατί σε αντίθεση
με την πανδημία η ζήτηση
είναι υποτονική κι έτσι
οι πιέσεις στις τιμές θα
είναι περιορισμένες. Ο
μεγάλος κίνδυνος είναι
το δυσμενές σενάριο κατά
το οποίο η κρίση στη
Μέση Ανατολή θα
γενικευτεί με σοβαρές
συνέπειες για τα τάνκερ
και την αγορά
πετρελαίου. Σε κάθε
περίπτωση, η ING δεν
πιστεύει ότι ο
πληθωρισμός μπορεί να
φτάσει ξανά στα περσινά
υψηλά επίπεδα. Όπως
σημειώνει, κατά τη
διάρκεια της πανδημίας
τα προβλήματα στις
εφοδιαστικές αλυσίδες
πρόσθεσαν 2,5
ποσοστιαίες μονάδες στον
πληθωρισμό προσωπικής
κατανάλωσης στις ΗΠΑ.
Αντιθέτως, σήμερα οι
εφοδιαστικές αλυσίδες
αντιμετωπίζουν πολύ
μικρότερο προβλήματα ενώ
το μέσο κόστος θαλάσσιων
μεταφορών απέχει πάρα
πολύ από τα υψηλά που
καταγράφηκαν μέσα στην
πανδημία.
Τέλος, η Ευρωπαϊκή
Κεντρική Τράπεζα
αναφέρει ότι το διεθνές
κόστος θαλάσσιων
μεταφορών αντιστοιχεί
μόλις στο 3% του τελικού
κόστους παραγωγής για
τις ευρωπαϊκές
βιομηχανίες και σε
λιγότερο από το 1% των
τιμών παραγωγού, με
αποτέλεσμα να μην
αναμένεται πρόβλημα με
τον πληθωρισμό.
Πηγή: ING – Παρουσίαση
της έκθεσης από το The
Power Game |