Οι νέοι κανόνες θέτουν
τους ακόλουθους στόχους:
*55% μείωση των εκπομπών
CO2 για τα νέα
αυτοκίνητα και 50% για
τα νέα φορτηγά από το
2030 έως το 2034 σε
σύγκριση με τα επίπεδα
του 2021
*100% μείωση των
εκπομπών CO2 τόσο για τα
νέα αυτοκίνητα όσο και
για τα φορτηγά από το
2035
Η αρχική διατύπωση του
σχετικού Κανονισμού
οδηγούσε πρακτικά στην
πώληση αποκλειστικά
ηλεκτρικών νέων οχημάτων
στην ΕΕ από το 2035,
βάζοντας τέλος τους
κινητήρες εσωτερικής
καύσης. Όμως, ο
συμβιβασμός που
επιτεύχθηκε μετά από
πίεση της Γερμανίας, της
Ιταλίας και άλλων χωρών
επιτρέπει τη διατήρηση
των κινητήρων εσωτερικής
καύσης μετά το 2035, υπό
την προϋπόθεση ότι θα
χρησιμοποιούν κλιματικά
ουδέτερα καύσιμα. Τα
πρακτικά βήματα για την
υλοποίηση της συμφωνίας
θα αποσαφηνιστούν ως το
φθινόπωρο του 2024,
πιθανότατα με την
προσθήκη μιας νέας
κατηγορίας οχημάτων
(εκείνων που θα
κινούνται αποκλειστικά
με κλιματικά ουδέτερα
καύσιμα, e-fuels) στον
Κανονισμό για τις
εκπομπές ρύπων από τα
οχήματα (Euro 6).
Σε δηλώσεις προς το
ΑΠΕ-ΜΠΕ, η διευθύντρια
Ενεργειακής Πολιτικής
και Διεθνών Σχέσεων της
HELLENiQ ENERGY Λιάνα
Γούτα, επεσήμανε:
«Πρόκειται για απόφαση
ζωτικής σημασίας για την
επίτευξη του στόχου
μηδενικών εκπομπών
άνθρακα στις οδικές
μεταφορές. Πλέον, εκτός
από την ηλεκτροκίνηση,
προστίθεται στο
οπλοστάσιο της ΕΕ μια
ακόμα νέα τεχνολογία - η
χρήση συνθετικών
καυσίμων - που θα
επιταχύνει την
ενεργειακή μετάβαση, θα
μειώσει τις εκπομπές,
όχι μόνο σε νέα οχήματα
αλλά και στα περίπου 250
εκατ. συμβατικά
αυτοκίνητα εσωτερικής
καύσης που θα συνεχίσουν
να κυκλοφορούν στους
ευρωπαϊκούς δρόμους το
2030, ενώ θα δώσει
εναλλακτικές λύσεις σε
όσους πολίτες δεν θα
μπορούν να έχουν
πρόσβαση σε ένα
ηλεκτρικό όχημα. Η
βιομηχανία καυσίμων
είναι έτοιμη να
ανταποκριθεί σε αυτή τη
νέα πρόκληση της
μετάβασης από τα ορυκτά
στα ανανεώσιμα καύσιμα,
τα οποία αποτελούν
κομμάτι και της
Στρατηγικής "Vision
2025" που έχει ήδη
αρχίσει να υλοποιεί ο
Όμιλος HELLENiQ ENERGY».
Τα e-fuels παράγονται
από υδρογόνο το οποίο
εξάγεται από το νερό
μέσω ηλεκτρόλυσης, για
την οποία
χρησιμοποιείται ενέργεια
από ανανεώσιμες πηγές.
Εν συνεχεία το λεγόμενο
πράσινο υδρογόνο
μετατρέπεται σε υγρό
καύσιμο (βενζίνη,
πετρέλαιο, κηροζίνη)
μέσω CO2 που έχει ληφθεί
από την ατμόσφαιρα.
Δεδομένου ότι το
διοξείδιο του άνθρακα
που απελευθερώνεται στην
ατμόσφαιρα από την χρήση
των e-fuels είναι εκείνο
που δεσμεύτηκε για την
παραγωγή τους, θεωρείται
ότι τα καύσιμα αυτά
είναι κλιματικά
ουδέτερα. Πρόσθετα
πλεονεκτήματα είναι ότι
μπορούν να
χρησιμοποιηθούν από τον
υπάρχοντα στόλο οχημάτων
χωρίς μετατροπές,
αποθηκεύονται και
μεταφέρονται εύκολα σε
κανονικές συνθήκες
θερμοκρασίας και πίεσης,
από το υφιστάμενο δίκτυο
εφοδιασμού των
καταναλωτών με καύσιμα. |