Πρόκειται για τις
παραχωρήσεις των αξόνων
της Αττικής Οδού και της
Εγνατίας Οδού, την
πώληση του 67%
του Οργανισμού Λιμένος
Ηρακλείου (ΟΛΗ), την
ολοκλήρωση της
παραχώρησης της Μαρίνας
Πύλου, την παραχώρηση
της ανάπτυξης και
λειτουργίας της μαρίνας
mega-yachts στην
Κέρκυρα και τέλος η
υπο-παραχώρηση
του Λιμένα Καβάλας.
Σχεδόν 5 δισ. ευρώ έσοδα
θα αποφέρουν οι
προαναφερόμενες
αποκρατικοποιήσεις και
όλα δείχνουν ότι τα
χρήματα αυτά θα
εισπραχθούν από το
ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό
Δημόσιο μέσα στους
επόμενους μήνες. Αν
συμβεί αυτό, τότε τα
συνολικά έσοδα από τις
αποκρατικοποιήσεις θα
εκτοξευθούν από περίπου
9,3 δισ. ευρώ που είναι
οι εισπράξεις μέχρι
σήμερα σε περισσότερα
από 14 δισ. ευρώ.
Και οι έξι
αποκρατικοποιήσεις που
θα επιδιώξει το ΤΑΙΠΕΔ
να κλείσει μέχρι τέλος
του έτους ή και τους
πρώτους μήνες του 2025,
είναι ολοκληρωμένες, με
την έννοια ότι έχει
επιλεγεί ο προτιμητέος
επενδυτής και έχουν
εγκριθεί από το
Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε
ορισμένες περιπτώσεις,
όπως ο ΟΛΗ και η
υποπαραχώρηση του
προβλήτα «Φίλιππος» στο
λιμάνι της Καβάλας,
έχουν κυρωθεί οι
συμβάσεις τους με νόμους
στην Βουλή.
Για την Εγνατία Οδό, η
νέα σύμβαση παραχώρησης
αναμένεται να έρθει στη
Βουλή, αμέσως μετά το
άνοιγμα της από τις
θερινές διακοπές.
Εκτιμάται ότι μέχρι
τέλος Σεπτεμβρίου ότι θα
έχει ψηφιστεί έτσι ώστε
να είναι εφικτό ένα
οικονομικό κλείσιμο της
λίγο πριν την εκπνοή του
2024.
Για την Αττική Οδό η
υπογραφή της σύμβασης
παραχώρησης αναμένεται
μέσα στο πρώτο 10ήμερο
του Σεπτέμβρη και την
κατάθεση της για ψήφιση
στη Βουλή, είτε στο
τέλος Σεπτέμβρη, είτε
αρχές Οκτώβρη. Κι εδώ
καταβάλλεται προσπάθεια
η σύμβαση αυτή να
κλείσει πριν το τέλος
του έτους καθώς το
μεγάλο ύψος της
επηρεάζει τα
δημοσιονομικά μεγέθη της
χώρας.
Στην πράξη οι δύο
αποκρατικοποιήσεις των
Εγνατία και Αττικής
Οδού, είτε θα μειώσουν
κατά 3% το χρέος προς
ΑΕΠ το 2024, είτε θα
πέσει έξω κατά το
ποσοστό αυτό η στόχευση
του κρατικού
προϋπολογισμού.
Σημειώνεται ότι το 100%
των εσόδων από αυτές τις
αποκρατικοποιήσεις
οδεύουν στην πληρωμή του
χρέους της χώρας.
Δεν ισχύει το ίδιο για
τις υπόλοιπες
αποκρατικοποιήσεις
(Πύλος, Κέρκυρα,
Ηράκλειο και Καβάλα). Με
βάση τις ρυθμίσεις του
νόμου για το υπερταμείο
που ψηφίστηκε πρόσφατα,
στις αποκρατικοποιήσεις
των λιμένων και μαρίνων
το 50% των εσόδων οδεύει
στην αποπληρωμή του
χρέους και το υπόλοιπο
50% για την ανάπτυξη των
λιμένων.
Χονδρικά από τις
αποκρατικοποιήσεις αυτές
αναμένεται να
εισπραχθούν (εφάπαξ)
πάνω από 100 εκατ. ευρώ,
εκ των οποίων τα 50
εκατ. ευρώ θα
παραμείνουν οριστικά στα
ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ. Τα
κεφάλαια ωστόσο αυτά θα
αξιοποιούνται
αποκλειστικά για την
ανάπτυξη άλλων λιμενικών
υποδομών.
Πηγή: The Power Game
|