Ο κινητός μέσος όρος
πέντε ημερών των
δεξαμενόπλοιων αργού που
φθάνουν στον Κόλπο του
Αντεν ήταν μειωμένος
κατά 61% σε σχέση με τον
μέσο όρο του 2023,
ανέφερε η Clarksons σε
πρόσφατη έκθεσή της.
Σχεδόν τα δύο τρίτα των
φορτωμένων
δεξαμενόπλοιων που
διέσχισαν το στενό Bab
el-Mandeb από τις 23 έως
τις 27 Ιανουαρίου
μετέφεραν ρωσικό αργό
πετρέλαιο ή προϊόντα,
ανέφερε η Vortexa
Επισημαίνεται ότι
περισσότερες από 40
επιθέσεις με πυραύλους
και μη επανδρωμένα
αεροσκάφη έχουν
εξαπολυθεί κατά της
εμπορικής ναυτιλίας από
τον Νοέμβριο, αλλά το
άμεσο χτύπημα του Marlin
Luanda (κατασκευής
2018), χωρητικότητας
110.000 dwt, με σημαία
Νήσων Μάρσαλ, ήταν ένα
από τα πιο επικίνδυνα
χτυπήματα των Χούθι.
Παρατηρήσαμε σημαντική
μείωση της
δραστηριότητας των
πλοίων μεταφοράς αργού
πετρελαίου στην Ερυθρά
Θάλασσα, από τότε που
ένα δεξαμενόπλοιο τύπου
LR2 έπιασε φωτιά μετά
από επιθέσεις των Χούθι
την περασμένη Παρασκευή,
δήλωσε ο Clarksons.
Ρωσικό πετρέλαιο
Η μεγάλη πετρελαϊκή
εταιρεία Chevron των ΗΠΑ
φέρεται να στέλνει
φορτία
του πετρελαίου CPC Blend
του Καζακστάν στην Ασία
μέσω του Ακρωτηρίου της
Καλής Ελπίδας και όχι
μέσω της Ερυθράς
Θάλασσας, για να
αποφύγει τον κίνδυνο
επιθέσεων των Χούθι,
αναφέρει το Tradewinds.
Το Marlin Luanda
μετέφερε νάφθα ρωσικής
προέλευσης σύμφωνα με
την Trafigura και
φαίνεται ότι
στοχοποιήθηκε επειδή
ανήκει στην Oceonix
Services με έδρα το
Ηνωμένο Βασίλειο, η
οποία ανήκει σε
θεσμικούς επενδυτές με
σύμβουλο την JP Morgan.
Σύμφωνα με τα στοιχεία
της Vortexa, η
κυκλοφορία στην Ερυθρά
Θάλασσα κυριαρχούνταν
από δεξαμενόπλοια που
μετέφεραν ρωσικό
πετρέλαιο τις
προηγούμενες ημέρες.
Σχεδόν τα δύο τρίτα των
φορτωμένων
δεξαμενόπλοιων που
διέσχισαν το στενό Bab
el-Mandeb στη νότια
Ερυθρά Θάλασσα από τις
23 έως τις 27 Ιανουαρίου
μετέφεραν ρωσικό αργό
πετρέλαιο ή προϊόντα,
ανέφερε η Vortexa.
Δεκατέσσερα πλοία
μετέφεραν ρωσικό αργό
και 13 δεξαμενόπλοια
προϊόντα αργού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία,
άλλα 16 πλοία μετέφεραν
φορτία άλλης προέλευσης.
Εκτροπή
Επίσης σύμφωνα με έκθεση
της Oil Brokerage, από
την προηγούμενη εβδομάδα
ο αριθμός των πλοίων που
εκτρέπονται γύρω από την
Αφρική, μέσω του
Ακρωτηρίου της Καλής
Ελπίδας, έχει αυξηθεί σε
100, από 69 που ήταν,
σύμφωνα με τα στοιχεία
της εταιρείας, στις 24
Ιανουαρίου.
Σημειώθηκε δηλαδή μια
αύξηση της τάξης του
45%.
Πρόκειται για τάνκερ που
μεταφέρουν περίπου 56
εκατομμύρια βαρέλια
αργού και προϊόντων
πετρελαίου.
Οι αποστολές καθαρών
προϊόντων πετρελαίου
–όπως καυσίμου τύπου
ντίζελ– μέσω του στενού
Bab el-Mandeb στο νότιο
άκρο της Ερυθράς
Θάλασσας μειώθηκαν στα
625.000 βαρέλια την
ημέρα την περασμένη
εβδομάδα, έναντι 2
εκατομμυρίων που ήταν το
σύνηθες υπό κανονικές
συνθήκες.
Η μείωση της κυκλοφορίας
δεξαμενοπλοίων
ακολούθησε αυτή των
πλοίων μεταφοράς
εμπορευματοκιβωτίων που
ήταν από τα πρώτα που
άρχισαν να αποφεύγουν
την Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα, άλλωστε, με τα
στοιχεία που
δημοσιοποίησε ο ΟΗΕ τις
προηγούμενες μέρες, ο
όγκος των εμπορευμάτων
που διέρχονται από τη
Διώρυγα του Σουέζ
μειώθηκε κατά 42% τους
τελευταίους δύο μήνες.
Αναταραχή
Σχολιάζοντας την εξέλιξη
ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος
της Διάσκεψης του ΟΗΕ
για το Εμπόριο και την
Ανάπτυξη, εξέφρασε τη
βαθιά ανησυχία του
οργανισμού για τις
επιθέσεις εναντίον
εμπορικών πλοίων στην
Ερυθρά Θάλασσα, που
επιτείνουν τις
διαταραχές του εμπορίου
εξαιτίας γεωπολιτικών
παραγόντων και της
κλιματικής αλλαγής.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες
προβλέπουν πως η
αναταραχή θα διαρκέσει
μήνες ή και περισσότερο.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε
εταιρεία που στέλνει
εμπορεύματα έχει
περισσότερα αποθέματα
δεσμευμένα στη
διαμετακόμιση και
χρειάζεται ακόμη
περισσότερα σε περίπτωση
που τα
εμπορευματοκιβώτια
λιγοστέψουν.
Οι πελάτες των
ναυτιλιακών προσπαθούν
να προσαρμοστούν.
Είναι χαρακτηριστικό ότι
η Volvo και η Tesla
ανακοίνωσαν ότι
αναστέλουν την παραγωγή
σε εργοστάσιο στην
Ευρώπη, επικαλούμενες
την αδυναμία να
προμηθευτούν εξαρτήματα
από προμηθευτές στην
Ασία.
Οι βρετανικές εταιρείες
λιανικής Tesco και Marks
& Spencer έχουν
επισημάνει τον κίνδυνο
υψηλότερου κόστους.
Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ» |