Πρόκειται για τα
περίφημα Humvees, τα
οποία σχεδιάστηκαν για
να μεταφέρουν στρατιώτες
και φορτία και ήρθαν στο
προσκήνιο όταν
χρησιμοποιήθηκαν από τον
αμερικανικό στρατό κατά
την εισβολή στον Παναμά
το 1989 και στη συνέχεια
στον πόλεμο στον
Περσικό.
Το 1992 κυκλοφόρησε η
εμπορική εκδοχή του
Humvee, το Hummer. Το
θηριώδες τζιπ των 4,5
τόνων κυριαρχούσε στους
δρόμους και έκαιγε 4,2
χιλιόμετρα ανά λίτρο.
Ήταν όμως δημοφιλές
ανάμεσα στους
celebrities του
Χόλιγουντ όπως ο Arnold
Schwarzenegger, που
απέκτησε έναν ολόκληρο
στόλο από Hummers.
Τον Δεκέμβριο του 1999,
όταν η αμερικανική
οικονομία ήταν ισχυρή
και οι τιμές της
βενζίνης ήταν σχετικά
χαμηλές, η General
Motors αγόρασε από την
AM General τα δικαιώματα
του Hummer. Και το 2002
κυκλοφόρησε το Hummer
H2, μία μικρότερη (αν
και στους 3,9 τόνους)
και φθηνότερη εκδοχή του
αρχικού μοντέλου.
Γρήγορα, το Hummer έγινε
σύμβολο του αμερικανικού
lifestyle, που ειδικά
την εποχή εκείνη ήθελε
τα πάντα μεγάλα και
υπερβολικά.
Σχεδιασμένο για τα πεδία
μάχης, αυτό το
αυτοκίνητο δεν είχε
πολλές ανέσεις (δεν είχε
αερόσακους, όμως είχε
γάντζους στο καπό, στην
περίπτωση που χρειαζόταν
να μεταφερθεί κρεμασμένο
από ένα ελικόπτερο),
όμως σιγά-σιγά κέρδισε
κυρίως το ανδρικό κοινό.
Άλλωστε, η General
Motors το προώθησε
εύστοχα σαν ένα σύμβολο
αρρενωπότητας,
ποντάροντας στην αίσθηση
πολλών ανδρών την εποχή
εκείνη ότι ευνουχίζονται
από την άνοδο του
«metrosexual», του
περιποιημένου άνδρα των
πόλεων που ξαφνικά
εμφανιζόταν σαν το νέο
πρότυπο.
Το 2005 κυκλοφόρησε το
Hummer H3, ένα μοντέλο
ακόμα μικρότερο (στους
2,6 τόνους) και πιο
οικονομικό (στα 6,8 με
8,5 χιλιόμετρα ανά
λίτρο). Όμως και αυτό
δεν γλίτωσε από την οργή
των οικολόγων. Το Hummer
ήταν κόκκινο πανί για
τις περιβαλλοντικές
οργανώσεις και τους
ακτιβιστές και μάλλον
όχι άδικα. Σε μία από
τις επιθέσεις στις
αντιπροσωπίες που το
πουλούσαν, βάνδαλοι
έγραψαν –αφότου πρώτα
κατέστρεψαν όσο
περισσότερα τέτοια
αυτοκίνητα μπορούσαν-
συνθήματα όπως «χοντροί,
τεμπέληδες Αμερικανοί».
Στις επικρίσεις για το
περιβαλλοντικό αποτύπωμα
του Hummer ήρθαν να
προστεθούν το 2008 η
οικονομική κρίση και η
αύξηση στις τιμές των
καυσίμων. Οι πωλήσεις
του θηριώδους τζιπ
μειώθηκαν πάνω από 50%.
Και τον Δεκέμβριο του
2008, η GM χρειάστηκε να
διασωθεί από το
αμερικανικό κράτος με
ένα πακέτο αρκετών
δισεκατομμυρίων
δολαρίων. Την 1η Ιουνίου
του 2009 η ιστορική
αυτοκινητοβιομηχανία
αναζήτησε προστασία από
τους πιστωτές της στο
πλαίσιο του Άρθρου 11
του αμερικανικού
πτωχευτικού κώδικα.
Και όμως, το 2020, δέκα
ολόκληρα χρόνια αφότου
κατασκευάστηκε το
τελευταίο Hummer, η GM
ανακοίνωσε την επιστροφή
του brand.
Το νέο ηλεκτρικό Hummer
μπήκε σε παραγωγή τον
Ιανουάριο και πωλείται
αυτή τη στιγμή στην
αμερικανική αγορά σε
τιμές που ξεκινούν από
τα 80.000 δολάρια. |