Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει
κανένας σχεδιασμός για
έκδοση νέου εταιρικού
ομολόγου από ελληνικές
επιχειρήσεις.
Όπως γράφει ο Ανέστης
Ντόκας στην
Ναυτεμπορική, το πέρασμα
από τα μηδενικά
επιτόκια, που διήρκεσαν
από το 2011 μέχρι και το
καλοκαίρι του 2022, στο
νέο περιβάλλον της
ανόδου των επιτοκίων το
τελευταίο 8μηνο
προκάλεσε αύξηση του
επιτοκίου δανεισμού για
δεκάδες εισηγμένες
επιχειρήσεις, που είδαν
ξαφνικά τον δανεισμό
τους από 3% και 4% να
εκτοξεύεται σε 7% και
8%. Αυτή η εξέλιξη
προκάλεσε την αναστολή
έκδοσης των εταιρικών
ομολόγων, που είχε ως
αποτέλεσμα χιλιάδες
μικροεπενδυτές να
στερηθούν ικανοποιητικές
αποδόσεις σ’ ένα
περιβάλλον αρνητικών
επιτοκίων στις
καταθέσεις τους.
Αρκετές εισηγμένες το
περασμένο καλοκαίρι
υποχρεώθηκαν να
αναστείλουν την έκδοση
εταιρικών ομολόγων,
βλέποντας το περιβάλλον
που δημιουργεί η νέα
εποχή του ακριβού
χρήματος. Ουσιαστικά το
κλίμα άρχισε να χαλάει
το 2021, που αποτελεί
ουσιαστικά το έτος πριν
από τη μεταστροφή της
αγοράς των ομολόγων,
εξαιτίας της αυξημένης
γεωπολιτικής αστάθειας
στην Ουκρανία και
της ενεργειακής κρίσης,
που επέφεραν αίσθημα
ανασφάλειας και
αβεβαιότητας στους
επενδυτές.
Το σίγουρο είναι πως για
την αγορά εταιρικών
ομολόγων (στην Ελλάδα
και σε διεθνείς αγορές)
η σαρωτική πιστωτική
κρίση που διαρκεί τους
τελευταίους 8 μήνες
προκαλεί σοβαρή βλάβη,
που θα χρειαστεί εύλογο
χρόνο για να επανέλθει.
Η παραπάνω εξέλιξη έκοψε
τις «γέφυρες»
χρηματοδότησης για
εταιρείες που ήθελαν
φθηνότερο χρήμα, αλλά
και μια επενδυτική
επιλογή με ικανοποιητική
απόδοση 3%-4% για τους
ιδιώτες καταθέτες και
επενδυτές.
Η «ακτινογραφία»
Το ποσό των 4,38 δισ.
ευρώ άντλησαν 25
εταιρείες το διάστημα
2016-2022, προσελκύοντας
χιλιάδες μικροεπενδυτές.
Μια αγορά που από το
2016 έως το 2022
προσέφερε μια επενδυτική
διέξοδο με υψηλές
αποδόσεις και
λελογισμένο κίνδυνο. Το
2016 ήταν ένα ορόσημο
για την ελληνική
κεφαλαιαγορά με την
ενεργοποίηση της αγοράς
εταιρικών ομολόγων
του Χρηματιστηρίου
Αθηνών. Μέχρι τότε το
πλαφόν της απόδοσης των
ομολόγων έπρεπε να είναι
ίσο με το δικαιοπρακτικό
(εξωτραπεζικό) επιτόκιο,
που ήταν καθορισμένο στο
5,3%, και αυτό για να μη
θεωρείται ο δανεισμός
«τοκογλυφικός».
Επειδή όμως οι επενδυτές
ζητούσαν υψηλότερα
επιτόκια λόγω του ρίσκου
της χώρας, εταιρείες
όπως ΟΤΕ, Τιτάν,
Coca-Cola κ.ά., για να
ξεπεράσουν τον σκόπελο
αυτόν, δημιούργησαν
εταιρείες οχήματα
ειδικού σκοπού, που ήταν
οι εκδότες των ομολόγων
τους σε Λουξεμβούργο,
Αγγλία κ.α. Η πρακτική
αυτή απέκλειε Έλληνες
μικροεπενδυτές, αφού το
ελάχιστο τίμημα
συμμετοχής ξεπερνούσε τα
100.000 ευρώ (υψηλή
ονομαστική αξία).
Το υπουργείο
Οικονομικών, όμως, μετά
από εισήγηση της ΤτΕ,
έκανε δεκτή τη ρύθμιση
για να απεξαρτηθεί
πλήρως η τιμολόγηση των
ομολόγων από το
δικαιοπρακτικό επιτόκιο
και τον Οκτώβριο του
2016 είχαμε την πρώτη
εισαγωγή εταιρικού
ομολόγου στο Χ.Α. υπό το
νέο καθεστώς με την
έκδοση της Housemarket
(ΙΚΕΑ), θυγατρικής της
Fourlis. Η έκδοση
υπερκαλύφθηκε και χάρη
στη χαμηλή ονομαστική
αξία των ομολογιών
προσέλκυσε 565 ιδιώτες
επενδυτές. Η έκδοση του
ΟΠΑΠ, που ακολούθησε,
προσέλκυσε 6.500 ιδιώτες
επενδυτές. Το επιτόκιο
της έκδοσης της
Housemarket ήταν 5% και
το ύψος της έκδοσης 40
εκατ. ευρώ.
Σε πρόσφατη έκθεση της
Euroxx AXEΠΕΥ γίνεται
μια «ακτινογραφία» της
συγκεκριμένης αγοράς.
Από το 2016 έως το
καλοκαίρι του 2022 (η
τελευταία έκδοση) 25
εταιρείες έχουν εκδώσει
εταιρικά ομόλογα ύψους
4,38 δισ. ευρώ. Το ίδιο
διάστημα τα συνολικά
αντληθέντα κεφάλαια από
αυξήσεις μετοχικού
κεφαλαίου και
πρωτογενούς διάθεσης
μετοχών (IPOs) στο Χ.Α.
ανήλθαν περίπου σε 5,57
δισ., με τη μερίδα του
λέοντος (4,18 δισ.) να
αφορά όμως ελάχιστους
εκδότες, όπως Πειραιώς,
Alpha και ΔΕΗ το 2021.
Τα ομόλογα 20 εταιρειών
διαπραγματεύονται ακόμη,
ένα έχει εξοφληθεί
(Housemarket) και 4
έχουν εξοφληθεί πρόωρα
(ΟΠΑΠ, Μυτιληναίος,
Sunlight, Terna Energy).
Η διάρκεια των ομολόγων
είναι 5 ή 7 έτη, η
υψηλότερη απόδοση έως
τώρα ήταν της
Housemarket με 5% και η
μικρότερη της MotorOil
με 1,9%. Το μεγαλύτερο
ποσό άντλησε η έκδοση
της ΓΕΚ Τέρνα το 2020 με
500 εκατ. ευρώ και το
μικρότερο με 25 εκατ.
ευρώ η έκδοση της B&F. H
καλύτερη χρονιά ήταν το
2021 με επτά εκδόσεις,
με τον πρώτο κύκλο να
κλείνει το καλοκαίρι του
2022 με τη δεύτερη
έκδοση της CPLP
Shipping. |