«Πέναλτι»
Πρόκειται ουσιαστικά για
ένα είδος πέναλτι που θα
επιβληθεί στις τράπεζες,
με την κυβέρνηση να
δείχνει αποφασισμένη να
νομοθετήσει ακόμη και
μονομερώς, χωρίς δηλαδή
τη σύμφωνη γνώμη των
τραπεζών, για μια σειρά
άλλων θεμάτων που
αφορούν κυρίως τις
προμήθειες στις
συναλλαγές. Αντίθετα,
στο θέμα των επιτοκίων
καταθέσεων και στην
ψαλίδα που υπάρχει με τα
επιτόκια δανείων, η
κυβέρνηση όπως δήλωσε ο
υπουργός Επικρατείας
επιδιώκει να
αντιμετωπίσει το θέμα
μέσω της έντασης του
ανταγωνισμού στον κλάδο.
Εκτός από τη δημιουργία
του 5ου τραπεζικού
πυλώνα, στα σκαριά
φαίνεται να είναι η
περαιτέρω διεύρυνση του
ανταγωνισμού στον κλάδο.
Από την
πλευρά τους οι τράπεζες
υπεραμύνονται της άποψης
ότι η αιτία για την αργή
διάθεση αυτών των
ακινήτων είναι οι
χρονοβόρες διαδικασίες
νομιμοποίησης και
τακτοποίησης των
ακινήτων. Να σημειωθεί
ότι για να μεταβιβαστεί
πλέον ένα ακίνητο πρέπει
να είναι καθαρό από
παρατυπίες, και από τη
στιγμή που ένα ακίνητο
θα περιέλθει στην κατοχή
της τράπεζας μέσω
πλειστηριασμού ξεκινάει
ο Γολγοθάς της
τακτοποίησης που μπορεί
να διαρκέσει από 1 έως
και 2 χρόνια. Μια αιτία
των καθυστερήσεων είναι
η αδυναμία μονομερούς
σύστασης οριζόντιας
ιδιοκτησίας για
αυθαίρετες επεκτάσεις σε
κοινόχρηστο χώρο, ενώ
μια άλλη έχει να κάνει
με την υποχρέωση
έγκρισης υπαγωγής από το
Κεντρικό Συμβούλιο
Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ)
για περιπτώσεις ακινήτων
που βρίσκονται εντός
παραδοσιακών οικισμών
και άλλων
προστατευόμενων από
άποψη πολιτιστικής
κληρονομιάς περιοχών.
Καθυστερήσεις
παρατηρούνται σε ό,τι
αφορά και την καταχώριση
των πράξεων στο
Κτηματολόγιο, με έμφαση
σε όσες πράξεις είχαν
κατατεθεί χειρόγραφα στο
παρελθόν και οι οποίες
σύμφωνα με τις τράπεζες
παραμένουν σε
εκκρεμότητα από 18 έως
και 24 μήνες, με
συνέπεια αυτά τα ακίνητα
να παραμένουν σε ομηρία
και να μην μπορούν να
διατεθούν στην αγορά.
Παρόμοια
προβλήματα
αντιμετωπίζουν και οι
εταιρείες που έχουν
συσταθεί για τη
διαχείριση των ακινήτων
που έχουν περιέλθει στην
κυριότητα των funds μέσω
των πωλήσεων κόκκινων
δανείων.
Σύμφωνα
με στοιχεία πρόκειται
για άλλα περίπου 10.000
οικιστικά ακίνητα, τα
οποία θα μπορούσαν να
διατεθούν άμεσα στην
αγορά εάν επισπεύδονταν
οι διαδικασίες
τακτοποίησής τους. Οι
εταιρείες διαχείρισης
που λειτουργούν ως
εντολοδόχοι των funds
έχουν μάλιστα ζητήσει να
εξαιρεθούν τα ακίνητα
που αποκτώνται μέσω
πλειστηριασμών από την
υποχρέωση τακτοποίησής
τους που είναι όχι μόνο
χρονοβόρος, αλλά και
κοστοβόρος.
Οι
παρεμβάσεις της
κυβέρνησης θα επεκταθούν
και σε θέματα προμηθειών
και κυρίως στις χρεώσεις
που επιβάλλονται για τη
μεταφορά χρημάτων από
λογαριασμό σε
λογαριασμό, με τον
υπουργό Επικρατείας να
παραπέμπει σε κοινοτική
οδηγία που θέτει όπως
είπε «πλαφόν» στις
χρεώσεις και η οποία θα
ενσωματωθεί στο ελληνικό
δίκαιο. Πρόκειται
ουσιαστικά για τον νέο
κανονισμό που τίθεται σε
ισχύ από την αρχή του
2025 και ο οποίος ορίζει
ότι δεν μπορεί να
υπάρχει διαφορετική
τιμολόγηση στις απλές
μεταφορές χρημάτων
(έμβασμα) και στις
άμεσες πληρωμές (instant
payments), εξομοιώνοντας
ουσιαστικά τους δύο
τύπους πληρωμών.
Εκπρόσωποι του
υπουργείου Οικονομικών
σε δηλώσεις τους έκαναν
λόγο για ανώτατη
προμήθεια έως 1,20 ευρώ
για τις μεταφορές
χρημάτων. Να
διευκρινιστεί ότι ο
κανονισμός δεν ορίζει
ανώτατο ή κατώτατο όριο
προμήθειας, αλλά με
δεδομένο ότι η προμήθεια
σήμερα για μεταφορά
χρημάτων σε τράπεζα του
εσωτερικού και για ποσά
έως 12.500 ευρώ
διαμορφώνεται κοντά σε
αυτό το επίπεδο,
θεωρείται πιθανό η
κυβέρνηση να νομοθετήσει
το παραπάνω όριο για
συγκεκριμένα ποσά.
Για
μεγαλύτερα ποσά οι
χρεώσεις που επιβάλλουν
σήμερα οι τράπεζες
ποικίλλουν ανάλογα με
τον τύπο της συναλλαγής
και το κανάλι που θα
χρησιμοποιηθεί, δηλαδή
εάν η μεταφορά θα γίνει
μέσω καταστήματος –το
κόστος είναι σχεδόν
απαγορευτικό, καθώς
εκτοξεύεται ακόμη και
στα 350 ευρώ για μεγάλα
ποσά– ή μέσω internet
και mobile banking. Σε
κάθε περίπτωση το κόστος
που χρεώνουν σήμερα οι
τράπεζες φθάνει έως και
30 ευρώ, ενώ
χαρακτηριστική περίπτωση
υπερβολικής χρέωσης
είναι και η είσπραξη
προμήθειας τόσο από την
πλευρά του αποστολέα των
χρημάτων όσο και από την
πλευρά του παραλήπτη,
που ξεκινάει από 3 ευρώ
και φθάνει έως και 10
ευρώ, πάντα για
μεταφορές χρημάτων σε
τράπεζα του εσωτερικού.
Χρεώσεις
σε ATM
Στο
επίκεντρο της
κυβερνητικής κριτικής
είναι και οι χρεώσεις
στο ΑΤΜ είτε για την
ανάληψη χρημάτων από
άλλη τράπεζα είτε για
πληρωμές λογαριασμών.
Υπενθυμίζεται ότι μετά
το πρόστιμο που επέβαλε
η Επιτροπή Ανταγωνισμού,
το κόστος για αναλήψεις
μετρητών διαμορφώνεται
σήμερα μεταξύ 1,5 έως 2
ευρώ, ενώ οι πληρωμές
λογαριασμών μέσω
ψηφιακών καναλιών (ATM,
internet και mobile
banking) διαμορφώνονται
μεταξύ 0,30 έως 0,60
ευρώ ανά συναλλαγή.
Πηγή:
Money Review
|