Όπως
σημειώνει ρεπορτάζ της
Καθημερινής, τo 2025
είναι ούτως ή άλλως
προγραμματισμένο να
φέρει αλλαγές στις
μισθολογικές αποδοχές
των δημοσίων υπαλλήλων.
Ο προϋπολογισμός
προβλέπει την εξίσωση
του εισαγωγικού μισθού
με τον αντίστοιχο του
ιδιωτικού τομέα, ενώ από
την προηγούμενη εβδομάδα
το υπουργείο Οικονομικών
έβαλε στο τραπέζι και το
θέμα της επίλυσης του
ζητήματος με την
«προσωπική διαφορά», μια
παράμετρος που
μετατρέπει ακόμη και σε…
μειώσεις καθαρών τις
όποιες αυξήσεις δίδονται
στα μεικτά μερικών
δεκάδων χιλιάδων
δημοσίων υπαλλήλων. Οι
συγκεκριμένες
παρεμβάσεις είναι
προϋπολογισμένες. Η
παράμετρος που μπορεί να
αποτελέσει
«δημοσιονομική βόμβα»
έχει να κάνει με το
ενδεχόμενο επαναφοράς
του 13ου και του 14ου
μισθού. Το θέμα
ανακινήθηκε μετά την
κατάθεση προσφυγής
υπαλλήλου του Δημοσίου
στα διοικητικά
δικαστήρια αλλά και την
απόφαση της ΑΔΕΔΥ να
καταθέσει παρέμβαση υπέρ
του. Το θέμα θα
συζητηθεί τον Ιούνιο σε
πρότυπη δίκη η οποία θα
πραγματοποιηθεί στο
Συμβούλιο της
Επικρατείας. Πρόκειται
για εκκρεμότητα μείζονος
δημοσιονομικού
ενδιαφέροντος, όπως
προκύπτει από τους
ακόλουθους αριθμούς:
1. Το
συνολικό κόστος για την
καταβολή του 13ου και
του 14ου μισθού
εκτιμάται στα 2,5 δισ.
ευρώ. Ομως, πρέπει να
συνυπολογιστούν και οι
εργοδοτικές εισφορές που
αντιστοιχούν στο δώρο
Πάσχα, στο δώρο
Χριστουγέννων αλλά και
στο επίδομα αδείας.
Ετσι, ο λογαριασμός
ανεβαίνει στα 3 δισ.
ευρώ.
2.
Αύξηση μισθών του
Δημοσίου κατά 3 δισ.
ευρώ χτυπά κατευθείαν
στον δείκτη των «καθαρών
δαπανών», τον οποίο η
Ελλάδα υποχρεούται να
συγκρατεί σε
συγκεκριμένα επίπεδα
βάσει των προβλέψεων του
νέου Συμφώνου
Σταθερότητας. Αν αυξηθεί
η μισθολογική δαπάνη του
Δημοσίου κατά 3 δισ.
ευρώ μαζί με τις
εισφορές, θα πρέπει να
ληφθούν ισοδύναμα μέτρα
καθώς σε διαφορετική
περίπτωση η Ελλάδα
κινδυνεύει να βρεθεί
αντιμέτωπη με τη
διαδικασία υπερβολικού
ελλείμματος.
3.
Ισοδύναμα μέτρα τέτοιου
μεγέθους μπορούν να
προέλθουν μόνο από το
σκέλος των φορολογικών
εσόδων. Για να γίνει
αντιληπτό το ποσό που
απαιτείται, η κάλυψη της
δαπάνης για την καταβολή
13ου και 14ου μισθού
απαιτεί είτε τον
υπερδιπλασιαμό του ΕΝΦΙΑ
με την αντίστοιχη
επιβάρυνση που αυτό
συνεπάγεται για επτά
εκατομμύρια ιδιοκτήτες
ακινήτων, είτε την
αύξηση του βασικού
συντελεστή ΦΠΑ κατά
τουλάχιστον δύο μονάδες,
με το κόστος να
μεταφέρεται στην τιμή
χιλιάδων προϊόντων και
υπηρεσιών.
Για το
θέμα της προσωπικής
διαφοράς, το υπουργείο
Οικονομικών αναμένεται
να καταθέσει το αμέσως
επόμενο χρονικό διάστημα
τη ρύθμιση για τη
διευθέτηση του ζητήματος
που έχει ανακύψει. Το
θέμα εκτιμάται ότι αφορά
περίπου 40.000
εργαζόμενους στο
Δημόσιο, οι οποίοι
«κουβαλούν» μετά την
εφαρμογή του ενιαίου
μισθολογίου ένα πρόσθετο
ποσό της τάξεως των 300
ευρώ (κατά μέσον όρο)
στον μισθό τους το οποίο
–κανονικά– πρέπει να
συμψηφίζεται με
μελλοντικές αυξήσεις
μέχρι να μηδενιστεί. Η
ενσωμάτωση της
προσωπικής διαφοράς στις
τακτικές αποδοχές είχε
«παγώσει» τη διετία
2022-2024 ώστε να
προστατευθεί το καθαρό
εισόδημα των εργαζομένων
λόγω πληθωρισμού. Ετσι,
όταν ένας εργαζόμενος
άλλαζε μισθολογικό
κλιμάκιο, οι συνολικές
μεικτές αποδοχές του
αυξάνονταν κατά περίπου
60 ευρώ. Από τη στιγμή
που θα ξεκινήσει εκ νέου
η ενσωμάτωση της
προσωπικής διαφοράς στις
τακτικές αποδοχές, ο
εργαζόμενος αντί για
αύξηση θα κινδυνεύει να
έρχεται αντιμέτωπος με
μείωση. Αυτό συμβαίνει
διότι στην προσωπική
διαφορά δεν επιβάλλονται
εισφορές. Οταν λοιπόν
–λόγω αλλαγής κλιμακίου–
το ποσό της αύξησης θα
μεταφέρεται από την
προσωπική διαφορά στις
τακτικές αποδοχές (στις
οποίες επιβάλλονται
ασφαλιστικές εισφορές),
οι συνολικές μεικτές
αποδοχές παρά την αλλαγή
κλιμακίου θα παραμένουν
ίδιες και οι καθαρές
αποδοχές θα μειώνονται.
Προκειμένου να
περιοριστεί αυτό το
φαινόμενο θα έρθει
ρύθμιση η οποία θα
προβλέπει ότι μέχρι ένα
επίπεδο προσωπικής
διαφοράς (π.χ. 100-150
ευρώ) δεν θα γίνεται
συμψηφισμός και οι
καθαρές αποδοχές θα
αυξάνονται κάθε φορά που
θα θεμελιώνεται δικαίωμα
αλλαγής μισθολογικού
κλιμακίου.
Η
κατάθεση της νομοθετικής
ρύθμισης θα γίνει άμεσα
καθώς από τον Απρίλιο θα
έρθει ούτως ή άλλως η
νέα οριζόντια αύξηση των
μισθών του Δημοσίου κατά
περίπου 20 ευρώ λόγω
εξίσωσης του εισαγωγικού
μισθού για δημόσιο και
ιδιωτικό τομέα.
Πηγή:
Money Review
|