| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 

 

Σάββατο,  18/01/2025

             

 

 

Για ακόμα τρία χρόνια θα έχουν ελευθέρας οι οδηγοί σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και Σχηματάρι στον κλάδο προς Χαλκίδα. Η αναστολή κατασκευής των σταθμών διοδίων, που μετράει ήδη από τα τέλη του 2017 έχοντας λάβει πρώτη παράταση το 2021, επεκτείνεται εκ νέου ως τις 31.12.2027.  

Το δημόσιο που έχει καταβάλει μέχρι σήμερα στον παραχωρησιούχο ως αντιστάθμισμα για τη μη είσπραξη διοδίων 112,56 εκατ. ευρώ, θα συνεχίσει να βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη. Εξαιτίας της ανόδου του κυκλοφοριακού φόρτου στην Αττική, που στερείται -και θα στερείται για καιρό- εναλλακτικών διαύλων, εκτιμάται ότι η αναβολή θα κοστίζει 25 εκατ. ευρώ ετησίως.

 

Με την παράταση, πάντως, η «καυτή» πατάτα της απόφασης για τη λειτουργία των σταθμών διοδίων πετάγεται στους επόμενους. Πάντως, την περασμένη άνοιξη είχε διαφανεί ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, συνδέοντας δημοσίως το ζήτημα με την απαραίτητη αντικατάσταση της γέφυρας Βαρυμπόμπης, ηλικίας 60 ετών, ήταν έτοιμη να λάβει τελικές αποφάσεις.

Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, είχε επισημάνει ότι η πολιτεία καλείτο ως το τέλος του 2024, οπότε και έληξε η προηγούμενη παράταση, να αποφασίσει τη ματαίωση ή μη της κατασκευής των σταθμών διοδίων. Συνήγαγε, δε, πως για να πάψει να ανάγεται σε πολιτικό ζήτημα, θα πρέπει η Βουλή να αποφασίσει εάν θα κυρώσει «μία νέα νομική διάταξη η οποία λέει ότι δεν θα εγκατασταθούν διόδια στο ύψος της Κηφισιάς και του Διονύσου στον ΠΑΘΕ».

Αποζημιώσεις λόγω ευθύνης του Δημοσίου

Η συμφωνία παράτασης, που υπεγράφη με την Ιόνια Οδό στις 31.12.2024 οπότε και έληγε η προηγούμενη, συνοδεύεται από αποζημιώσεις για τον ανάδοχο, συνολικού ύψους 12,72 εκατ. ευρώ, πλέον του αντισταθμίσματος για τα διόδια που δεν εισπράττονται, όπως υπολογίζεται ανά εξάμηνο. Κι αυτό γιατί η απώλεια εσόδων αναγνωρίζεται ως ευθύνη του δημοσίου, κατά τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης.

Όλα τα παραπάνω περιλαμβάνονται στη συμφωνία παράτασης ολοκλήρωσης των υπολειπόμενων εργασιών της σύμβασης παραχώρησης, που αντιστοιχούν σε ποσοστό μόλις 1,78% του αντικειμένου των κατασκευών (Τ1). Οι υπολειπόμενες εργασίες, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ως τις 31.08.2017, αφορούν στη διαμόρφωσης του συστήματος ανισόπεδου κόμβου (Α/Κ) Καλυφτάκη, διαμόρφωσης του Α/Κ Βαρυμπόμπης με ταυτόχρονη προσθήκη πλευρικών σταθμών διοδίων, διαμόρφωσης του χώρου κατασκευής πλευρικών διοδίων Αγίου Στεφάνου και κατασκευής του μετωπικού σταθμού διοδίων Χαλκίδας.

Αυτές παραμένουν «κολλημένες» μέχρι σήμερα, καθώς στη συμφωνία παράτασης συνδέθηκαν και με την καθιέρωση ηλεκτρονικών διοδίων με οπτική αναγνώριση στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, που ακόμα αγνοείται. Ο αρχικός «φαραωνικός» διαγωνισμός του 2019 ακυρώθηκε από το ΣτΕ, ενώ ο δεύτερος παρότι είχε προαναγγελθεί για το 2021, δεν ήρθε ποτέ. Το έργο εντάχθηκε μάλιστα στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά είδε την πόρτα της εξόδου. 

Αντίστοιχα, έπεσες έξω και η πρόβλεψη για την έναρξη κατασκευής της παράκαμψης Χαλκίδας – Ψαχνών εντός του 2022, που συνδέθηκε με την αναστολή των μετωπικών σταθμών στον κλάδο Σχηματάρι-Χαλκίδα. Το έργο των 210 εκατ. ευρώ συμβασιοποιήθηκε μεν τον Αύγουστο του 2023 αντιμετωπίζει μεγάλες καθυστερήσεις, κυρίως λόγω απαλλοτριώσεων, που ξεπερνούν τον ενάμιση χρόνο.

Πάντως, αυτή τη φορά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται πως έβαλε μυαλό γιατί δεν έχει συμπεριλάβει καμία από τις δύο προϋποθέσεις στη νέα συμφωνία. Εξάλλου, ειδικά τα ηλεκτρονικά διόδια με το …. χιλιόμετρο μοιάζει να βρίσκονται πια εκτός ατζέντας.

Αναγκαία η καθαίρεση της γέφυρας Βαρυμπόμπης

Το ζήτημα που παραμένει θολό, καθώς στη συμφωνία παράτασης δεν υπάρχει σαφής πρόβλεψη, είναι η καθαίρεση και κατασκευή της νέας γέφυρας Βαρυμπόμπης. Η δημόσια συζήτηση που άνοιξε στις αρχές του περασμένου χρόνου, περί ανάγκης αντικατάστασης της γέφυρας Βαρυμπόμπης, η οποία φτάνει και στην εξάντληση του χρόνου ζωής της, δεν ήταν τυχαία.

Από την άνοιξη του 2023, το δημόσιο ζήτησε από τον παραχωρησιούχο την επιθεώρηση του τεχνικού της άνω διάβασης του ανισόπεδου κόμβου Βαρυμπόμπης για να εξεταστεί η αναγκαιότητα εκτέλεσης εργασιών ενίσχυσης, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης. Στα τέλη Ιανουαρίου του 2024, ο παραχωρησιούχος επισήμανε την ανάγκη εκτέλεσης εργασιών βαριάς συντήρησης στο τεχνικό της γέφυρας Βαρυμπόμπης.

Στις 11.09.2024, με έγγραφό του, ο κατασκευαστής -κοινοπραξία EUROIONIA-τεκμηρίωσε το ατελέσφορο της διατήρησης της γνωστής γέφυρας Βαρυμπόμπης, λόγω της παλαιότητας και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, καθώς και την αναγκαιότητα καθαίρεσης και ανακατασκευής της.

Μία εβδομάδα αργότερα (18.09.2024), ο παραχωρησιούχος επισήμανε εκ νέου την ανάγκη ταχείας άρσης των υφιστάμενων εμποδίων και την υπογραφή νέας συμφωνίας για την επανέναρξη εκτέλεσης των υπολειπόμενων εργασιών, ειδικώς για τον ανισόπεδο κόμβο Βαρυμπόμπης.

Παρά ταύτα, όπως επισημαίνεται στη νέα τροποποίηση, η εντολή του δημοσίου περί ματαίωσης και αναβολής εργασιών για τα έργα που απομένουν, η οποία συνεπάγεται γεγονός καθυστέρησης και γεγονός ευθύνης δημοσίου -τουτ’ έστιν αποζημίωση για τον παραχωρησιούχο-, δεν έχει αρθεί μέχρι σήμερα.

Ακόμη, υπογραμμίζεται ότι επίκειται η ανάθεση των υπολειπόμενων εργασιών της συμφωνίας ολοκλήρωσης της περιόδου Τ1, των οποίων η χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης, κατά το αναπροσαρμοσμένο χρονοδιάγραμμα εκτιμάται σε τρία έτη. Σε αναμονή, πάντως, για τις σχετικές ανακοινώσεις από το αρμόδιο υπουργείο, καθώς και από τον παραχωρησιούχο είχαν κατατεθεί εναλλακτικά σενάρια, στο εν λόγω χρονοδιάγραμμα ορίζεται η έναρξη των πρόδρομων εργασιών για τη γέφυρα Βαρυμπόμπης στις 20.08.2025 και η έναρξη κατασκευής εντός του ερχόμενου Σεπτεμβρίου, με στόχο ολοκλήρωσης την 01.07.2027, ώστε να δρομολογηθεί εν συνεχεία και η κατασκευή των πλευρικών σταθμών διοδίων ως τις 31.12.2027, δηλαδή με το πέρας της συμφωνηθείσας παράτασης.

Πηγή: Business Daily

 

Greek Finance Forum Team

 

 

Σχόλια Αναγνωστών

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2024 Greek Finance Forum