Η
κινεζική αγορά είναι η
μεγαλύτερη παγκοσμίως
για πωλήσεις
αυτοκινήτων, σχεδόν
αντίστοιχη με το
άθροισμα της
αμερικανικής και της
ευρωπαϊκής.
Οσο
μεγάλωνε η εγχώρια αγορά
της, τόσο αναπτυσσόταν
και η παραγωγή της, με
στήριγμα τις τεράστιες
κρατικές κυβερνήσεις και
την αλματώδη πρόοδο στην
αυτοματοποίηση. Βέβαια,
τα τελευταία χρόνια, ο
ρυθμός των πωλήσεων έχει
υποχωρήσει λόγω μείωσης
της καταναλωτικής
δαπάνης εν μέσω
οικονομικής
επιβράδυνσης. Ως
αποτέλεσμα, η Κίνα
σήμερα μπορεί να παράγει
σχεδόν διπλάσια
αυτοκίνητα απ’ όσα
χρειάζονται οι
καταναλωτές της.
Για να
διαχειριστεί το
πλεόνασμα, η Κίνα κοιτά
όλο και περισσότερο τις
εξαγωγές αυτοκινήτων στο
εξωτερικό.
Η Κίνα
είναι κυρίαρχη στη
μετάβαση στην
ηλεκτροκίνηση και εξάγει
περισσότερα ηλεκτρικά
από κάθε άλλη χώρα.
Κινεζικές μάρκες όπως η
BYD γίνονται γνωστές για
τα ηλεκτρικά τους
αυτοκίνητα σε
ανταγωνιστικές τιμές.
Και ενώ οι Κινέζοι
οδηγοί στρέφονται στα
ηλεκτρικά, η ζήτηση για
αυτοκίνητα εσωτερικής
καύσης στη χώρα
μειώνεται, με αποτέλεσμα
από αυτά πολλά να
εξάγονται.
Οι
εμπορικοί εταίροι της
Κίνας, όμως, λένε ότι οι
εξαγωγές και ηλεκτρικών
αυτοκινήτων και
εσωτερικής καύσης
απειλούν εκατομμύρια
δουλειές και μεγάλες
εταιρείες. Φέτος, ΗΠΑ
και Ε.Ε. επέβαλαν
σημαντικούς νέους
δασμούς στα ηλεκτρικά
αυτοκίνητα από την Κίνα.
Οι κυβερνήσεις
ανησυχούν, διότι η
αυτοκινητοβιομηχανία
παίζει μεγάλο ρόλο στην
εθνική ασφάλεια,
παράγοντας τανκ,
τεθωρακισμένα, φορτηγά
και άλλα οχήματα.
Επιπλέον, η Κίνα έχει
χρησιμοποιήσει δασμούς
και άλλους φόρους σαν
εμπόριο στις εισαγωγές
αυτοκινήτων, ώστε
ουσιαστικά κάθε όχημα
που πωλείται στην Κίνα
να είναι κινεζικό.
Η Κίνα
επενδύει αδρά επί
τουλάχιστον 15 χρόνια
στην ανάπτυξη ηλεκτρικών
αυτοκινήτων, ώστε να
απεξαρτηθεί από τις
εισαγωγές πετρελαίου. Ο
Wen Jiabao, πρωθυπουργός
της Κίνας από το 2003
έως το 2012, έκανε τα
ηλεκτροκίνητα υψηλή
προτεραιότητα. Το 2007,
επέλεξε άτομο εκτός του
Κομουνιστικού Κόμματος
της Κίνας, τον Wan Gang,
πρώην μηχανικό της Audi,
ως υπουργό Επιστήμης και
Τεχνολογίας.
Τώρα, οι
μισοί αγοραστές
αυτοκινήτων στην Κίνα
επιλέγουν υβριδικά ή
ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Μέχρι πρόσφατα, οι
αγοραστές ηλεκτρικών
έπαιρναν μαζί τεράστιες
επιδοτήσεις από την
κυβέρνηση. Οι
αυτοκινητοβιομηχανίες
έχουν πάρει δάνεια
χαμηλών επιτοκίων από
κρατικά ελεγχόμενες
τράπεζες, για να χτίσουν
δεκάδες εργοστάσια,
καθώς και φοροαπαλλαγές
και φθηνή γη και ρεύμα.
Σύμφωνα με μία εκτίμηση,
η στήριξη του Πεκίνου
στους τομείς ηλεκτρικών
αυτοκινήτων και
μπαταριών αποτιμάται από
το 2009 τουλάχιστον στα
230 δισ. δολάρια – εν
μέρει ο λόγος για τον
οποίο η Ε.Ε. επέβαλε
δασμούς.
Η Κίνα
προβλέπεται να συνεχίσει
τις μεγάλες επενδύσεις
και να διατηρήσει την
κυριαρχία της στα
ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εχει
τουλάχιστον 100
εργοστάσια με συνολική
ετήσια δυναμικότητα
παραγωγής σχεδόν 40
εκατ. αυτοκινήτων
εσωτερικής καύσης. Είναι
υπερδιπλάσιο των
ενδιαφερόμενων αγοραστών
στην Κίνα και οι
πωλήσεις αυτών των
αυτοκινήτων πέφτουν
γρήγορα, καθώς τα
ηλεκτρικά γίνονται πιο
δημοφιλή.
Ως
αποτέλεσμα ορισμένα
εργοστάσια
συναρμολόγησης έκλεισαν,
όμως οι
αυτοκινητοβιομηχανίες,
δεδομένου ότι δεν θέλουν
να κλείσουν κι άλλες
μονάδες, πουλούν πολλά
οχήματα εσωτερικής
καύσης στο εξωτερικό σε
πολύ χαμηλότερες τιμές.
Μέχρι
στιγμής τουλάχιστον, οι
δασμοί άλλων χωρών
μπορεί να μην
αντισταθμίσουν πλήρως το
ανταγωνιστικό
πλεονέκτημα των
κινεζικών εταιρειών. Ενα
από τα πιο δυνατά σημεία
τους είναι στις
μπαταρίες και η Κίνα
ελέγχει σχεδόν ολόκληρη
την εφοδιαστική αλυσίδα
για μπαταρίες ηλεκτρικών
αυτοκινήτων.
Με τα
πλεονεκτήματα που έχει η
Κίνα στον τομέα των
αυτοκινήτων, ακόμα και η
αυξανόμενη αντίδραση του
υπόλοιπου κόσμου δεν
μπορεί να σταματήσει την
κυριαρχία της χώρας για
πολλά χρόνια ακόμα.
Πηγή:
The New York Times
|