Ένα
πολυετές... φλερτ της ελληνικής χρηματιστηριακής
αγοράς προς την ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί
την κορυφαία ναυτική δύναμη στην υφήλιο,
φαίνεται ότι αρχίζει να ευοδώνεται.
Μπορεί εισαγωγή
ναυτιλιακής εταιρείας να
μην έχει γίνει ακόμη στο
ελληνικό χρηματιστήριο,
όμως μεγάλες ναυτιλιακές
ελληνικών συμφερόντων
προσεγγίζουν την
ελληνική αγορά μέσω της
έκδοσης σημαντικών
ομολογιακών εκδόσεων.
Αρκετοί παράγοντες της
ελληνικής κεφαλαιαγοράς
εκτιμούν ότι ίσως
σύντομα να έχουμε και
εισαγωγή μετοχών
ναυτιλιακών εταιρειών
στο Χ.Α.
Υπενθυμίζεται ότι η
Costamare συμφερόντων
Κωστή Κωνσταντακόπουλου,
ήταν η πρώτη εταιρεία
του ελληνικού εφοπλισμού
η οποία εισήγαγε ομόλογο
στο Χρηματιστήριο Αθηνών,
αντλώντας 100 εκατ. ευρώ,
τον Μάϊο 2021 .
Η CPLP Shipping ,
συμφερόντων Βαγγέλη
Μαρινάκη ακολούθησε την
Costamare και εισήγαγε
κι εκείνη ομόλογο μέσω
της ελληνικής
κεφαλαιαγοράς, από το
οποίο άντλησε 150 εκατ.
ευρώ τον Οκτώβριο του
2021 και προχώρησε σε
έκδοση και δεύτερου
ομολόγου ύψους 100 εκατ.
ευρώ τον Ιούλιο του
2022.
Τον Φεβρουάριο 2022 είχε
εκδοθεί το ομόλογο 100
εκατ. ευρώ από την Safe
Bulkers , συμφερόντων Π.
Χατζηιωάννου.
Πάντως μέσω των
ομολογιακών εκδόσεων
έχουν τη δυνατότητα να
έρθουν σε επαφή με το
επενδυτικό κοινό, προτού
προχωρήσουν σε έκδοση
μετοχών,
πραγματοποιώντας αύξηση
κεφαλαίου.
Πολύ μελάνι έχει χυθεί
την τελευταία εικοσαετία,
για το θέμα της εισόδου
της ελληνικής ποντοπόρου
ναυτιλίας στο ελληνικό
χρηματιστήριο.
Παρά τις προσπάθειες που
έχουν κάνει οι
διοικήσεις της
Κεφαλαιαγοράς την
τελευταία 20ετία
προσαρμόζοντας και το
θεσμικό πλαίσιο, οι
Έλληνες εφοπλιστές δεν
έχουν πραγματοποιήσει
κάποια εισαγωγή των
εταιρειών τους στην
εγχώρια χρηματιστηριακή
αγορά.
Στο μακρινό 1998, ο
αείμνηστος Θεόδωρος
Καρατζάς, διοικητής τότε
της Εθνικής τράπεζας, με
τις ευλογίες της τότε
κυβέρνησης είχε
εκπονήσει ένα σχέδιο για
είσοδο της ποντοπόρου
ναυτιλίας στο ελληνικό
χρηματιστήριο και πολλοί
τότε εκτιμούσαν ότι οι
εφοπλιστές θα
καταπλεύσουν στην τότε
Σοφοκλέους. Χωρίς όμως
αποτέλεσμα.
Το 2008, έγινε μία νέα
προσπάθεια από τον τότε
πρόεδρο του Χ.Α Σπύρο
Καπράλο σε συνεργασία
μάλιστα και με τον τότε
υπουργό Ναυτιλίας Γ.
Βουλγαράκη. Η Επιτροπή
Κεφαλαιαγοράς μάλιστα
άλλαξε τον κανονισμό του
Χρηματιστηρίου με στόχο
να επιτύχει έστω και την
δευτερογενή εισαγωγή
μετοχών ναυτιλιακών
εταιρειών στο ελληνικό
χρηματιστήριο.
O νέος κανονισμός
προέβλεπε: την ενιαία
αντιμετώπιση όλων των
κατηγοριών ναυτιλιακών
εταιρειών ανεξάρτητα από
τον τύπο των πλοίων που
διαχειρίζονται, δηλαδή
επιβατηγά πλοία,
μεσογειακά, ποντοπόρα
ενιαία χρηματοοικονομικά
κριτήρια για την
εισαγωγή ναυτιλιακών
εταιρειών με τους άλλους
κλάδους εταιρειών που
είναι εισηγμένοι στο XA
δίνεται παράλληλα η
δυνατότητα εισαγωγής των
ναυτιλιακών σε
οποιαδήποτε κατηγορία
του XA, κύρια ή
εναλλακτική.
Όμως ούτε και
δευτερογενή εισαγωγή
ναυτιλιακών σημειώθηκε
στην ελληνική αγορά.
Στο τέλος Ιουλίου 2022 ο
αντιπρόεδρος του Ομίλου
ΕΧΑΕ Αλέξιος Πιλάβιος,
με αφορμή την έκδοση
εταιρικού ομολόγου 100
εκατ. ευρώ της CPLP
SHIPPING HOLDINGS PLC
κάλεσε τις εταιρείες της
ποντοπόρου ναυτιλίας να
βάλουν τις μετοχές τους
στο Χρηματιστήριο.
Εκτός των ατελειών του
θεσμικού πλαισίου για
την είσοδο των
ναυτιλιακών στη
χρηματιστηριακή αγορά, η
ελληνική αγορά ήταν και
είναι ρηχή, σε σχέση με
τα μεγάλα διεθνή
χρηματιστήρια και δεν
μπορούσε να σηκώσει
μεγάλες αυξήσεις
κεφαλαίου στις οποίες θα
προχωρούσαν, λόγω των
μεγεθών τους, οι
ναυτιλιακές εταιρείες. Η
ελληνική αγορά δύσκολα
μπορεί να σηκώσει το «βάρος»
της κεφαλαιοποίησης των
ναυτιλιακών εταιρειών.
Όμως εμπόδιο αποτελούσε
μάλλον και η έλλειψη
επενδυτικής κουλτούρας ,
όπως εμμέσως πλην σαφώς
υπαινίχθηκε ο αείμνηστος
καπετάν Βασίλης
Κωνσταντακόπουλος,
δηλώνοντας: «Πρέπει να
το σκεφθούμε καλά (για
είσοδο της ποντοπόρου
ναυτιλίας στο Χ.Α) γιατί
υπάρχει ο κίνδυνος σε
μία ενδεχομένη μεγάλη
πτώση ο κόσμος που μας
εμπιστεύθηκε τα χρήματά
του, να μας κατηγορεί
ότι του φάγαμε τα λεφτά.»
Οι ελληνικές ναυτιλιακές
στο αμερικανικό
χρηματιστήριο
Ο στόλος των 24
ελληνόκτητων εισηγμένων
εταιρειών το 2021
αποτελείτο από 819 πλοία
συνολικής χωρητικότητας
75,2 εκατομμυρίων dwt.
Οι ναυτιλιακές
εισηγμένες ελληνικών
συμφερόντων στο
αμερικανικό
χρηματιστήριο είναι οι
εξής: Star Bulk Carriers
(Πέτρος Παππάς),
Costamare (Κωστής
Κωνσταντακόπουλος),
Danaos Corporation( Γ.
Κούστας), Navios
Maritime Partners (Αγγελική
Φράγκου), Global Ship
Lease (Γ. Γιουρούκος),
Dorian LPG ( Γ.η
Χατζηπατέρας), Safe
Bulkers (Π. Χατζηιωάννου),
Diana Shipping (οικογένεια
Παληού), Capital Product
Partners ( Ε. Μαρινάκης),
GasLog Partners ( Πήτερ
Λιβανός), Tsakos Energy
Navigation (Ν. Τσάκος)
Seanergy Maritime
Holdings (Σταμάτης
Τσαντάνης), Castor
Maritime (Π.
Παναγιωτίδης),