Σύμφωνα
με ρεπορτάζ της
«Καθημερινής», το
υπουργείο Περιβάλλοντος
και Ενέργειας έκανε
αποδεκτή εισήγηση του
ΑΔΜΗΕ για επιτάχυνση της
διαδικασίας αδειοδότησης
νέων γραμμών μεταφοράς
και εν γένει δικτύων
ηλεκτρικής ενέργειας,
είτε τις κατασκευάζει ο
ίδιος ο διαχειριστής,
είτε παραγωγοί ΑΠΕ, και
θα συμπεριλάβει σχετική
ρύθμιση στο νομοσχέδιο
που αναμένεται να
καταθέσει μέσα στο
επόμενο διάστημα στη
Βουλή. Η ρύθμιση,
σύμφωνα με πληροφορίες,
θα προβλέπει μεταξύ
άλλων αναγκαστικές
απαλλοτριώσεις και σειρά
διευκολύνσεων για την
περιβαλλοντική
αδειοδότηση για έργα
δικτύου ιδιαίτερης
σημασίας. Θα
περιλαμβάνει επίσης
διευκολύνσεις για την
υπογειοποίηση γραμμών
και τη διάνοιξη
σηράγγων, όπου
απαιτούνται, ενώ θα
προβλέπει και τη
δυνατότητα χρήσης
παραλιών για την
εγκατάσταση υποσταθμών
και την πρόσβαση
υποβρυχίων καλωδίων.
Η
επιτάχυνση των
διαδικασιών αδειοδότησης
έργων δικτύου αποτελεί
μείζονος σημασίας θέμα
για την αναβάθμιση και
επέκταση του ηλεκτρικού
δικτύου προκειμένου να
αντεπεξέλθει στις
αυξημένες ανάγκες
απορρόφησης της
παραγωγής των ΑΠΕ αλλά
και στις προκλήσεις της
κλιματικής αλλαγής, αφού
το υφιστάμενο δίκτυο
κατασκευάστηκε σε εποχές
που επικρατούσαν άλλες
συνθήκες και σε ό,τι
αφορά το κλίμα αλλά και
σε ό,τι αφορά το μοντέλο
παραγωγής της ηλεκτρικής
ενέργειας.
Το
αδειοδοτικό είναι το
κατεξοχήν ζήτημα που
επηρεάζει τα
χρονοδιαγράμματα
υλοποίησης των έργων του
ΑΔΜΗΕ και είναι
χαρακτηριστική η
περίπτωση του ΚΥΤ
Αργυρούπολης που
ολοκληρώθηκε από το
2004, αλλά μέχρι σήμερα
λόγω αλλεπάλληλων
δικαστικών εμπλοκών
λειτουργεί μόνο η γραμμή
των 150 ΚV, όπως και η
περίπτωση του Δυτικού
Διαδρόμου (Μεγαλόπολη –
Πάτρα – Δυτική Ελλάδα),
την ολοκλήρωση της
οποίας «φρέναραν» για
πολλά χρόνια πέντε
μοναχές της Μονής Αγίων
Θεοδώρων στα Καλάβρυτα,
αλλά και οι αντιδράσεις
που εκδηλώνονται στην
Κρήτη για τη γραμμή
μεταφοράς Χανιά –
Δαμάστα, έργο κρίσιμης
σημασίας για τη
λειτουργία της
ηλεκτρικής διασύνδεσης
Κρήτης – Αττικής, όταν
αυτή θα ολοκληρωθεί.
Παράλληλα με την
επιτάχυνση της
διαδικασίας
αδειοδότησης, και
προκειμένου να βρεθεί
ηλεκτρικός χώρος ώστε να
μην ανακοπεί ο ρυθμός
ανάπτυξης των ΑΠΕ, ο
ΑΔΜΗΕ έχει εισηγηθεί στο
ΥΠΕΝ τη θεσμοθέτηση ενός
καινούργιου, ευέλικτου
μοντέλου προσφορών
σύνδεσης με το δίκτυο
νέων έργων ΑΠΕ. Το
μοντέλο αυτό, το οποίο
εφαρμόζουν και άλλοι
διαχειριστές στην Ευρώπη
που αντιμετωπίζουν το
ίδιο πρόβλημα, θα
αποτυπώνει στις
συμβάσεις προσφορών όρων
σύνδεσης τους
περιορισμούς απορρόφησης
του δικτύου. Με το
μοντέλο αυτό ο
διαχειριστής θα μπορεί
να διασφαλίσει ηλεκτρικό
χώρο για περισσότερα
έργα ΑΠΕ, καθώς θα
εγγυάται ένα μέρος της
απορρόφησης της
παραγωγής τα πρώτα
χρόνια και την πλήρη
απορρόφηση με την
ανάπτυξη και λειτουργία
νέων δικτύων.
Ο νέος
αυτός σχεδιασμός, που
πιθανότατα να
συμπεριλάβει το ΥΠΕΝ στο
ίδιο νομοσχέδιο, θα
περιορίσει και τις
περικοπές πράσινης
ενέργειας στις οποίες
καταφεύγει όλο και
συχνότερα και όλο και σε
μεγαλύτερα ποσοστά ο
διαχειριστής σε
περιόδους χαμηλής
ζήτησης για να
διατηρήσει την ευστάθεια
του συστήματος.
Μπαταρίες αποθήκευσης
Στο
πρόβλημα της ανεπάρκειας
των δικτύων να
υποδεχθούν μεγάλη
παραγωγή ΑΠΕ θα συμβάλει
και η εγκατάσταση
μπαταριών αποθήκευσης. Ο
σχεδιασμός του ΥΠΕΝ
προβλέπει την
εγκατάσταση μέσα στα
επόμενα δύο – τρία
χρόνια 3 GW μπαταριών,
ενώ με την ολοκλήρωση
της διασύνδεσης της
Κρήτης και των
Δωδεκανήσων εκτιμάται
ότι θα αυξηθεί ο
ηλεκτρικός χώρος κατά
20%. Σήμερα έχουμε
δεσμευμένο ηλεκτρικό
χώρο της τάξης των 32
GW. Tα έργα ΑΠΕ που
λειτουργούν έχουν φθάσει
σχεδόν στα 15 GW, τα
έργα που δεσμεύουν χώρο
μέσω προσφορών σύνδεσης
είναι επίσης περί τα 15
GW και 2 GW είναι η
δέσμευση χώρου για την
πρώτη φάση ανάπτυξης των
υπεράκτιων αιολικών
πάρκων.
|