Ο ίδιος
εκτιμά ότι οι ΗΠΑ, παρά
τη δυναμική στην
οικονομία τους, αυτή τη
στιγμή δεν μπορούν να
συγκεντρώσουν όλα τα
απαραίτητα στοιχεία για
την κατασκευή
περισσότερων πλοίων αλλά
από την άλλη θέλουν να
επανέλθουν έστω και σε
μικρό επίπεδο στη
δραστηριοποίηση των
ναυπηγικών τους
βιομηχανιών, προκειμένου
να μην είναι τελείως
εκτός ναυπηγικού κλάδου
αλλά και να μπορούν να
αξιοποιήσουν μεταφορές
φορτίων που έχουν σχέση
με την εξωτερική τους
πολιτική.
Ο κ.
Ξηραδάκης τονίζει ότι ο
επιδιωκόμενος σκοπός από
τις ΗΠΑ είναι να
φτιάξουν έναν
περιορισμένο στόλο για
να μπορούν να μεταφέρουν
δικά τους προϊόντα όσον
αφορά τη βοήθεια που
θέλουν να προσφέρουν σε
ορισμένα κράτη αλλά και
να εξυπηρετούν τις
ενδομεταφορές τους μέσα
στις ΗΠΑ.
Πάντως,
προσθέτει ότι αν οι
προτεινόμενες δράσεις
της αμερικανικής πλευράς
εφαρμοστούν, τελικά αυτό
θα επιφέρει σημαντική
αύξηση του κόστους
μεταφοράς από και προς
τις ΗΠΑ κάτι που θα
πλήξει περισσότερο τους
Αμερικανούς
φορολογούμενους αλλά και
χώρες που εισάγουν
αμερικανικά προϊόντα.
Μίλησε επίσης για μια
ευθεία παρεμβολή των ΗΠΑ
στην κατά κόρον ελεύθερη
αγορά της παγκόσμιας
ναυτιλίας, κάτι που όπως
υπογράμμισε δεν έχει
ξαναγίνει ποτέ στα
παγκόσμια χρονικά.
Ναυλομεσιτικές πηγές από
την άλλη πλευρά ανέφεραν
στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι αν οι
αμερικανικές προτάσεις,
που θα συζητηθούν σε
δημόσια ακρόαση από το
γραφείο του εμπορικού
αντιπροσώπου των ΗΠΑ
στις 24 Μαρτίου τελικά
υλοποιηθούν, αυτό θα
προκαλέσει πιέσεις
κόστους στα κινεζικά
ναυπηγικά έργα, ενώ δεν
αποκλείεται να υπάρξουν
απώλειες παραγγελιών
αλλά και ακύρωση
υφιστάμενων συμβάσεων.
Αυτή τη
στιγμή τα υπό ναυπήγηση
ελληνόκτητα πλοία με
νέες τεχνολογίες και
εναλλακτικά καύσιμα,
ανέρχονται σε 589,
χωρητικότητας πάνω από
56 εκατ. τόνους που
αποτελεί το 17% του
παγκόσμιου
ordebook.
Στην
Κίνα ναυπηγούνται 387
ελληνόκτητα πλοία
χωρητικότητας 38 εκατ.
DWT
που αποτελούν το 67,55%
του συνόλου των
ελληνικών ναυπηγήσεων
και το 17,47% του
συνόλου των ναυπηγήσεων
στην Κίνα σε
DWT.
Σημειώνεται ότι η
παρουσίαση του
αμερικανικού σχεδίου την
περασμένη εβδομάδα
προκάλεσε αναταραχή στις
σημαντικότερες κινέζικες
ναυτιλιακές και
ναυπηγικές μετοχές στο
χρηματιστήριο της
Σανγκάη.
Η
Yangzijiang
Shipbuilding
με έδρα την Κίνα και
εισηγμένη στη
Σιγκαπούρη, που είδε την
τιμή της μετοχής της να
υποχωρεί κατά 9,7% στα
2,7 δολάρια την
περασμένη Τρίτη, αλλά
και οι
CSSC
Holdings
και
CSIC
του ομίλου της
China
State
Shipbuilding
Corp,
δύο εμβληματικές
εισηγμένες μονάδες στο
χρηματιστήριο της
Σαγκάης υποχώρησαν κατά
2,1% και 1,4%
αντίστοιχα.
Η
Linerlytica,
ανέφερε ότι η
cosco
αυτή τη στιγμή είναι ο
μεγαλύτερος διαχειριστής
πλοίων κινεζικής
κατασκευής. Τα στοιχεία
της εταιρείας δείχνουν
ότι τα πλοία που
κατασκευάστηκαν στην
Κίνα αντιπροσωπεύουν
σχεδόν το 58,7% του
υφιστάμενου στόλου
boxship
της
Cosco
και το 100% του βιβλίου
παραγγελιών της. Οι
προτεινόμενες δράσεις
της αμερικανικής πλευράς
για την ενίσχυση της
αμερικανικής ναυπηγικής
βιομηχανίας ξεκίνησαν με
αφορμή έκθεση του
γραφείου του εμπορικού
αντιπροσώπου των ΗΠΑ που
υποστηρίζει ότι η Κίνα
έχει αυξήσει το μερίδιό
της στην παγκόσμια
ναυπηγική χωρητικότητα
από 5% το 1999 σε πάνω
από 50% το 2023 λόγω των
μαζικών κρατικών
επιδοτήσεων και της
προνομιακής μεταχείρισης
των κρατικών
επιχειρήσεων που
συμπιέζουν τους διεθνείς
ανταγωνιστές του
ιδιωτικού τομέα.
Ο
εμπορικός οργανισμός των
ΗΠΑ ανέφερε ότι τα
αμερικανικά ναυπηγεία
κατασκεύαζαν 70 πλοία το
1975, αλλά μόλις πέντε
ετησίως σήμερα.
Πάντως, ανάλογη πρόταση
για επιβολή τελών σε
πλοία που είχαν
κατασκευαστεί στην Κίνα,
είχε υποβληθεί και κατά
τη διάρκεια της
κυβέρνησης του
απερχόμενου προέδρου
Μπάιντεν ωστόσο δεν είχε
υλοποιηθεί έως σήμερα.
Ο Αμερικανός πρόεδρος
εξήγγειλε την περασμένη
εβδομάδα δασμούς 25% στα
προϊόντα της Ευρωπαϊκής
Ένωσης ενώ είπε ότι και
οι δασμοί σε Καναδά και
Μεξικό θα τεθούν σε ισχύ
από τις αρχές Απριλίου.
Μιλώντας σε συνεδρίαση
του υπουργικού
συμβουλίου, ο Τραμπ
περιέγραψε την ΕΕ – η
δημιουργία της οποίας
ενθαρρύνθηκε επί
δεκαετίες από την
Ουάσιγκτον – ως μια
προσπάθεια να
αντιμετωπιστούν οι
Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο Τραμπ επέβαλε επίσης
δασμούς 20% σε όλες τις
κινεζικές εισαγωγές και
έλαβε μέτρα για να
κλείσει ένα «παραθυράκι»
που επιτρέπει στις
κινεζικές εταιρείες
ηλεκτρονικού εμπορίου,
όπως οι Temu και Shein,
να αποφεύγουν τους
δασμούς, στέλνοντας στις
ΗΠΑ πακέτα αξίας κάτω
των 800 δολαρίων.
|