Τόσο η
κυβέρνηση, όσο και ο
ΑΔΜΗΕ, διαμηνύουν ότι οι
έρευνες προχωρούν
κανονικά, ωστόσο ο Θόδωρος
Τσίκας, πολιτικός
επιστήμονας -
διεθνολόγος,
αντιπρόεδρος της
Ελληνικής Ένωσης για την
Ομοσπονδία της
Ευρώπης-ΕΕνΟΕ, βλέπει
νέα εμπόδια στον
ορίζοντα.
«Το
περιστατικό αναδεικνύει
τη σημασία του να
συμφωνηθούν λύσεις στα ελληνοτουρκικά. Οποιαδήποτε
συνεννόηση ανάμεσα στην
Ελλάδα και την Τουρκία
για "ήρεμα νερά" είναι
θετική, δεν μπορεί όμως
να υποκαταστήσει την
επίλυση των
ελληνοτουρκικών διαφορών»,
αναφέρει σε δηλώσεις του
στο Business Daily.
«Πιστεύω
ότι η Ελλάδα δεν θα
μπορέσει να κάνει τίποτα
το ουσιώδες, ως προς το
θέμα του καλωδίου, αν
δεν έχει προηγηθεί
ρύθμιση ή τελική
συμφωνία για τις ΑΟΖ.
Είτε με απευθείας
διαπραγμάτευση
Ελλάδας-Τουρκίας, είτε
με κοινή προσφυγή στο Διεθνές
Δικαστήριο της Χάγης»
υπογραμμίζει ο ίδιος.
Το
συγκεκριμένο γεγονός,
ωστόσο, δεν θα μπορούσε
να δημιουργήσει κάποια
εστία έντασης με
τη γείτονα, κατά την
εκτίμηση του κ. Τσίκα.
«Είμαστε
ακόμα σε φάση έρευνας
στην επιφάνεια της
θάλασσας, αλλά αυτή δεν
θα μπορέσει να
προχωρήσει στο επόμενο
στάδιο και να ακουμπήσει
το καλώδιο στον βυθό, ο
οποίος αποτελεί την
υφαλοκρηπίδα, σε μια μη
οριοθετημένη περιοχή»,
σημειώνει ο διεθνολόγος.
Δεύτερο
περιστατικό με την
Τουρκία
Αυτό που
ίσως προκαλεί τη
μεγαλύτερη ανησυχία
είναι ότι οι έρευνες που
διεξάγονται για την
πόντιση του καλωδίου βρίσκονται
ακόμα σε πολύ αρχικό
σημείο και είναι η δεύτερη
φορά που αντιδρά η
Τουρκία, στέλνοντας
πολεμικά πλοία.
Υπενθυμίζεται ότι το
καλοκαίρι η Τουρκία
έστειλε στην περιοχή νότια
της Κάσου 5
μονάδες του Τουρκικού
Πολεμικού Ναυτικού οι
οποίες ζήτησαν από το
σκάφος Ievoli
Relume να
μην προχωρήσει, επίσης,
στην ολοκλήρωση των
εργασιών έρευνας.
Στις
διαπραγματεύσεις του ΑΔΜΗΕ με
την κυπριακή πλευρά,
πριν από λίγους μήνες,
παρά λίγο να χαλάσει το
ντιλ για την ηλεκτρική
διασύνδεση λόγω του γεωπολιτικού
ρίσκου που
επιφέρει το έργο.
Στην
Αθήνα, κυβερνητικά
στελέχη μίλησαν για ισχυρή
υποστήριξη από την
Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ενώ
λίγο αργότερα
ανακοινώθηκε η είσοδος
της γαλλικής Meridiam στο
μετοχικό κεφάλαιο του
Great Sea Interconnector
με ποσοστό 49,9%. Ένα
βήμα που αντανακλά την
αποφασιστικότητα των
Ευρωπαίων για το έργο,
σύμφωνα με παρατηρητές
της αγοράς.
Όμως,
όσο υπάρχουν γκρίζες
περιοχές σχετικά με τις ΑΟΖ των
δύο χωρών, θα υπάρχει
περιθώριο για ένταση που
θα απειλεί το έργο.
«Το
πλοίο που κάνει έρευνες
στα ανοιχτά της Κρήτης,
βρίσκεται τώρα στα
διεθνή ύδατα. Κοντά στα
ελληνικά χωρικά ύδατα
μεν, αλλά έξω από αυτά.
Μέσα στα χωρικά ύδατά
της, η κάθε χώρα μπορεί
να κάνει ό,τι θέλει.
Όταν όμως βγει στα
διεθνή ύδατα, υπάρχουν
μια σειρά από ζητήματα.
Για παράδειγμα, σε μη
οριοθετημένη Αποκλειστική
Οικονομική Ζώνη,
όπως συμβαίνει εδώ,
γενικά δεν επιτρέπονται
έρευνες και εκμετάλλευση»,
εξηγεί ο κ. Τσίκας.
«Υπάρχει
λοιπόν το μείζον θέμα οριοθέτησης
των Αποκλειστικών
Οικονομικών Ζωνών τόσο
στο Αιγαίο όσο και στην
Ανατολική Μεσόγειο,
μεταξύ Ελλάδας και
Τουρκίας. Οι δύο χώρες
είχαν υπογράψει το 1976
ένα πρακτικό, το
λεγόμενο Πρακτικό της
Βέρνης, το οποίο
επικαλείται η Τουρκία.
Σε αυτό είχε συμφωνηθεί
ότι καμία από τις δύο
χώρες δεν πρέπει να
κάνει ενέργειες εκτός
των χωρικών υδάτων,
δηλαδή στα διεθνή ύδατα
του Αιγαίου, μέχρι να
συμφωνηθεί το τελικό
καθεστώς της
υφαλοκρηπίδας»,
συμπλήρωσε ο ίδιος.
Οι
έρευνες θα συνεχιστούν
Στο
μεταξύ, ο
κυβερνητικός εκπρόσωπος
Παύλος Μαρινάκης, δήλωσε
χθες «οι
έρευνες θα συνεχιστούν
κανονικά και το έργο
συνεχίζεται χωρίς καμία
πιθανότητα να γίνει κάτι
διαφορετικό, όπως
ακριβώς είναι
προγραμματισμένο».
«Υπάρχει
επιβεβαίωση του
Ελληνικού Πολεμικού
Ναυτικού για το
περιστατικό σε έρευνα,
για την οποία εκδόθηκε
ελληνική Navtex αλλά το
τουρκικό σκάφος δεν
είναι στα 7 ναυτικά
μίλια ή δίπλα. Το
παρακολουθούμε εννοείται
με φρεγάτα, αλλά και με
σκάφος του Λιμενικού και
επαναλαμβάνω συνεχίζεται
το έργο και οι έρευνες
χωρίς καμία πιθανότητα
διακοπής ή αλλαγής
σχεδίων»,
σύμφωνα με τον κ.
Μαρινάκη.
Στο θέμα
αναφέρθηκε μέσω του
ΕΡΤNews και ο υφυπουργός
Εθνικής Άμυνας Γιάννης
Κεφαλογιάννης,
λέγοντας πως τέτοιες
ενέργειες από την πλευρά
της Τουρκίας, δεν είναι
προς τη σωστή
κατεύθυνση.
Πηγή:
Business Daily
|