Η
περίπτωση της ισπανικής
SEAT, θυγατρικής του
ομίλου Volkswagen, είναι
ενδεικτική. Σύμφωνα με
τον διευθύνοντα σύμβουλό
της, Wayne Griffiths, οι
δασμοί που επέβαλε η ΕΕ
κινδυνεύουν να οδηγήσουν
την εταιρεία σε μείωση
της παραγωγής και
απολύσεις περίπου 1.500
εργαζομένων. Ο Griffiths
επισημαίνει πως το
ζήτημα πρέπει να λυθεί
άμεσα, καθώς αν δεν
βρεθεί λύση έως τον
Μάρτιο, θα υπάρξουν
σοβαρές επιπτώσεις για
την απασχόληση και την
παραγωγή στην Ευρώπη, η
οποία ήδη αντιμετωπίζει
οικονομικές δυσκολίες,
μειωμένη
ανταγωνιστικότητα και
υψηλό ενεργειακό κόστος.
Από τον
Οκτώβριο, η SEAT
επιβαρύνεται με έναν
επιπλέον δασμό 20,7% για
το CUPRA Tavascan, το
οποίο κατασκευάζεται
στην Κίνα, ανεβάζοντας
το συνολικό δασμό στο
30,7%. Η επιβάρυνση αυτή
είχε ως αποτέλεσμα η
εταιρεία να μην επιτύχει
τους οικονομικούς της
στόχους το 2024 και να
προβλέπει ζημιές
εκατοντάδων εκατομμυρίων
ευρώ το 2025.
Η SEAT
και ο όμιλος Volkswagen
βρίσκονται σε συνεχείς
διαπραγματεύσεις με την
ΕΕ για να βρουν λύση,
ενώ ο Ισπανός
πρωθυπουργός, Πέδρο
Σάντσεθ, έχει ζητήσει
από την πρόεδρο της
Κομισιόν, Ούρσουλα φον
ντερ Λάιεν, να παρέμβει
ώστε να αποτραπούν οι
απώλειες θέσεων
εργασίας. Ο Griffiths
υπογραμμίζει ότι ο
δασμός θα πρέπει να
μειωθεί όσο το δυνατόν
πιο κοντά στο αρχικό
10%, διαφορετικά η
εταιρεία θα αναγκαστεί
να αποσύρει το Tavascan
από την ευρωπαϊκή αγορά.
Εκτός
από τις οικονομικές
συνέπειες, η απόσυρση
του Tavascan θα
δημιουργήσει και νέο
πρόβλημα στη SEAT όσον
αφορά τη συμμόρφωση με
τις περιβαλλοντικές
απαιτήσεις της ΕΕ. Χωρίς
το συγκεκριμένο
ηλεκτρικό όχημα, η
εταιρεία θα δυσκολευτεί
να διατηρήσει χαμηλά τον
μέσο όρο εκπομπών ρύπων
του στόλου της, κάτι που
μπορεί να οδηγήσει είτε
σε αγορά πιστώσεων
άνθρακα είτε σε μείωση
της παραγωγής συμβατικών
αυτοκινήτων, με
αποτέλεσμα νέες
απολύσεις.
Πολλές
αυτοκινητοβιομηχανίες,
όπως η Tesla, η BMW και
η Mercedes-Benz, έχουν
ήδη προσφύγει νομικά
κατά των νέων δασμών,
αλλά οι δικαστικές
διαδικασίες μπορεί να
διαρκέσουν έως και 18
μήνες. Η SEAT δεν
αποκλείει μια αντίστοιχη
νομική ενέργεια, όμως
δεν έχει την πολυτέλεια
του χρόνου και
χρειάζεται άμεση λύση. Ο
Griffiths τονίζει ότι η
CUPRA είναι ο βασικός
πυλώνας κερδοφορίας της
SEAT και ότι εάν πληγεί,
η ίδια η επιβίωση της
εταιρείας θα βρεθεί σε
κίνδυνο.
Πηγή:
Reuters
|