|
|
|
Προσθέτουν ότι από το
2024 η κρουαζιέρα σε
παγκόσμιο επίπεδο
αναμένεται να επιστρέψει
στα επίπεδα του 2019,
προ πανδημίας.
Τονίζουν ότι εφέτος το
2022 αποτελεί μεταβατική
περίοδο, επισημαίνοντας
ότι ο αριθμός των
επιβατών κρουαζιέρας που
μεταφέρουν αυτή τη
στιγμή τα
κρουαζιερόπλοια είναι
περίπου στο 70% - 80%
του capacity των πλοίων.
Σύμφωνα με προβλέψεις
διεθνούς οίκου αναλύσεων
για τον κλάδο, το 2022 ο
αριθμός των επιβατών
αναμένεται να κλείσει
παγκοσμίως στα 22,5 εκατ.
επιβάτες έναντι 17 εκατ.
επιβατών το 2021, μια
αύξηση 32,5%.
Το 2020 ο αριθμός
επιβατών κρουαζιέρας
παγκοσμίως έκλεισε στα 8
εκατ. επιβάτες έναντι 29
εκατ. το 2019, έτος στο
οποίο δεν είχαν
επιβληθεί ακόμα τα
περιοριστικά μέτρα κατά
της πανδημίας.
Σημειώνεται ότι το 2020
και το 2021 ήταν δύο
χρονιές που ο κλάδος
υπέστη σημαντικές
απώλειες σε αριθμό
επιβατών, λόγω των
περιοριστικών μέτρων
κατά της πανδημίας.
Ο αριθμός επιβατών
κρουαζιέρας παγκοσμίως
το 2023 θα ανέλθει σε
26,5 εκατ. επιβάτες, το
2024 σε 29,8 εκατ. και
το 2025 σε 31,5 εκατ.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα
με τα συγκεκριμένα
στοιχεία ο κλάδος της
κρουαζιέρας θα
επιστρέψει λίγο
περισσότερο από τα
επίπεδα του 2019 το
2024.
Το σύνολο των
κρουαζιερόπλοιων
παγκοσμίως το 2022 ήταν
350 πλοία, εκ των οποίων
τα 279 ήταν μέλη της
Διεθνούς Ένωσης
Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA),
που αντιπροσωπεύει το
92,5% της παγκόσμιας
χωρητικότητας.
Για τη χώρα μας τα
στοιχεία του κλάδου
είναι πολύ αισιόδοξα,
καθώς, σύμφωνα με
στοιχεία της Ένωσης
Λιμένων Ελλάδος, ο
αριθμός προκρατήσεων
κρουαζιερόπλοιων για το
2022 στην Ελλάδα αγγίζει
τα 4.939 πλοία.
Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, το
2021 στη χώρα μας είχαν
αφιχθεί συνολικά 2.064
κρουαζιερόπλοια με
1.418.315 επιβάτες,
έναντι 3.979
κρουαζιερόπλοιων με
5.552.384 επιβάτες το
2019, έτος που δεν
υπήρχαν ακόμα τα
περιοριστικά μέτρα για
την πανδημία.
Με τον έως τώρα
προγραμματισμό των
εταιρειών κρουαζιέρας,
οι 10 πρώτοι προορισμοί
σε αριθμό αφίξεων
κρουαζιερόπλοιων για
φέτος είναι το λιμάνι
του Πειραιά με 739
προσεγγίσεις, η
Σαντορίνη με 741, η
Κέρκυρα με 414, η
Μύκονος με 692, η Ρόδος
με 440, το Ηράκλειο με
231, η Πάτμος με 213, το
Κατάκολο με 197, τα
Χανιά με 119 και η
Κεφαλονιά με 155.
Οι δαπάνες τουριστών
κρουαζιέρας στη χώρα μας
το 2019, έτος που δεν
υπήρχαν ακόμα τα
περιοριστικά μέτρα
μετακίνησης λόγω της
πανδημίας, ανήλθαν στα
457 εκατ. ευρώ, έναντι
433 εκατ. ευρώ το 2018,
αύξηση 5,7%.
Επίσης οι δαπάνες
εταιρειών κρουαζιέρας
στην Ελλάδα την ίδια
περίοδο για τροφοδοσία,
καύσιμα και διάφορες
εργασίες άγγιξαν τα 127
εκατ. ευρώ το 2019,
έναντι 120 εκατ. ευρώ το
2018, αύξηση 5,7%.
Στροφή των εταιρειών στα
μεγαλύτερα και μικρά
κρουαζιερόπλοια
Στελέχη των εταιρειών
αναφέρουν εξάλλου ότι
πλέον οι μεγάλες
εταιρείες του κλάδου
διεθνώς στρέφονται πλέον
προς τις κατασκευές είτε
πολύ μεγαλύτερων είτε
μικρότερων
κρουαζιερόπλοιων
αποφεύγοντας τα
κρουαζιερόπλοια μεσαίου
μεγέθους.
Η προτίμηση αυτή των
εταιρειών για τα πλοία
άνω των 2.000 επιβατών
έχει να κάνει με τη
μείωση του λειτουργικού
κόστους του πλοίων και
την αύξηση των εσόδων
ενώ η προτίμηση για τα
μικρότερα πλοία έχει να
κάνει με το γεγονός ότι
όλο και περισσότερες
εταιρείες
κατασκευάζοντας σκάφη
των 700 επιβατών μπορούν
να ανέρχονται στην
κατηγορία των
κρουαζιέρων πολυτελείας
προσεγγίζοντας μικρά
νησιά του Αιγαίου και
της ανατολικής Μεσογείου
στα οποία δεν υπάρχουν
ακόμα οι κατάλληλες
υποδομές για τα
μεγαλύτερα
κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με το παγκόσμιο
βιβλίο παραγγελιών από
το 2022 έως το 2027
έχουν προγραμματιστεί να
ναυπηγηθούν 24
κρουαζιερόπλοια που θα
μπορούν να μεταφέρουν
από 200 έως 700 επιβάτες,
16 από 700 έως 1.200
επιβάτες και 37 από
1.200 έως 6.000 επιβάτες.
Το 2022 έχουν
προγραμματιστεί να
παραδοθούν από ναυπηγεία
της Ευρώπης τουλάχιστον
11 μικρά κρουαζιερόπλοια
των 130 έως 930 επιβατών
σε διάφορες εταιρείες
και άλλα 9 μεγάλα
κρουαζιερόπλοια με
δυνατότητες μεταφοράς
από 2.500 επιβάτες έως
5.400 επιβάτες.
Ενδεικτικά, τον
Σεπτέμβριο του 2022 η
Dream Cruises αναμένεται
να παραλάβει από
γερμανικά ναυπηγεία το
κρουαζιερόπλοιο Clobal
Dream χωρητικότητας
5.000 επιβατών και
κόστους 1,8 δισ. δολ.,
ενώ η Carnival τον
Οκτώβριο του 2022 από
ναυπηγεία της Φινλανδίας
το κρουαζιερόπλοιο
Celebration
χωρητικότητας 5.200
επιβατών και κόστους 950
εκατ. δολ. Το τέταρτο
τρίμηνο του 2022 η ΜSC
Cruises θα παραλάβει από
ναυπηγεία της Γαλλίας το
κρουαζιερόπλοιο Word
Europa χωρητικότητας
5.400 επιβατών και
κόστους 1,2 δισ. δολ.
Εξάλλου, την ίδια
περίοδο η Viking Ocean
αναμένεται να παραλάβει
δύο κρουαζιερόπλοια, το
Neptune και Mars,
χωρητικότητας 930
επιβατών το καθένα.
Επίσης, η Swan Hellenic
αναμένεται να παραλάβει
από ναυπηγείο του
Ελσίνκι το Unnamed
χωρητικότητας 192
επιβατών και κόστους 170
εκατ. δολ.
|
|