Οι
Γερμανοί μεταβίβασαν το
ποσοστό τους στους
υπολοίπους μετόχους της
Ολυμπίας Οδού και
συγκεκριμένα στη γαλλική
Vinci (που πλέον ελέγχει
το 36,03%), στην ΑΒΑΞ
Παραχωρήσεις (23,01%),
την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
(20,48%) και τη ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ (20,48%). Η
αποχώρηση της Hochtief
από την Ολυμπία Οδό
ανοίγει τον δρόμο για
την έξοδο και από την
Αυτοκινητόδρομος
Αιγαίου, που κατασκεύασε
και διαχειρίζεται τον
οδικό άξονα Μαλιακός –
Κλειδί.
Εκεί ο
γερμανικός όμιλος είναι
ο μεγαλύτερος μέτοχος με
38,89% ενώ ακολουθεί η
ΑΒΑΞ (23,61%), η ΑΚΤΩΡ
Παραχωρήσεις (22%) και η
Vinci (15,28%). Πριν από
λίγες εβδομάδες
ψηφίστηκε νομοθετική
ρύθμιση που επέτρεψε την
αναχρηματοδότηση
δανεισμού της
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου
που για πολλούς
θεωρείται το πρώτο βήμα
για την αποχώρηση των
Γερμανών. Επισήμως δεν
έχει ανακοινωθεί κάτι
τέτοιο μέχρι στιγμής ενώ
πιθανότεροι αγοραστές
του ποσοστού της είναι
οι υπόλοιποι μέτοχοι της
εταιρείας παραχώρησης.
Σημειώστε πως πρόσφατα ο
επικεφαλής της AKTOR Αλ.
Εξάρχου είχε δηλώσει πως
είναι σε συζητήσεις για
την αγορά ποσοστού σε
υφιστάμενη σύμβασης
παραχώρησης, αλλά δεν
είχε επιβεβαιώσει πως
συζητά με τη Hochtief.
Συνήθως τέτοιες
συμβάσεις παραχώρησης
προβλέπουν πως οι
υπόλοιποι μέτοχοι έχουν
δικαίωμα πρώτης άρνησης
σε περίπτωση αποχώρησης
ενός εξ’ αυτών.
Μέσα στο
πρώτο τρίμηνο του 2025,
όπως έχει υποστηρίξει ο
υπουργός Υποδομών και
Μεταφορών Χρήστος
Σταϊκούρας, θα κλείσει η
πολυετής διαδικασία για
τη σύμβαση παραχώρησης
της Εγνατίας Οδού
προκειμένου μέσα στη νέα
χρονιά να ξεκινήσουν οι
πρώτες εργασίες βαριάς
συντήρησης. Η Εγνατία
Οδός κόστισε σχεδόν 20
δισ. ευρώ σε σημερινές
τιμές στον Έλληνα
φορολογούμενο αλλά μέχρι
στιγμής δεν έχουν γίνει
εργασίες βαριάς
συντήρησης σε κανένα
σημείο του οδικού άξονα
των 700 χιλιομέτρων. Στο
διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ
για τη σύμβαση
παραχώρησης είχε
επικρατήσει η
κοινοπραξία της ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική Egis
Projects.
Ο
υπουργός Υποδομών έχει
επίσης ανακοινώσει πως
ακόμα και μέσα στον
Ιανουάριο θα κλείσει ο
διαγωνισμός για το
κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ,
από τα Χανιά μέχρι το
Ηράκλειο (με προαίρεση
το τμήμα Κίσαμος –
Χανιά) στον οποίο έχει
ανακηρυχθεί προσωρινός
ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όμως, ακόμα και αν
οριστικοποιηθεί ο
ανάδοχος, δεν θα έχει
οριστικοποιηθεί το
κόστος του οδικού άξονα
το οποίο ήδη προσεγγίζει
τα δύο δισ. ευρώ. Και
αυτό γιατί εκκρεμούν
προσφυγές των δήμων
Ηρακλείου και Μαλεβιζίου
που ζητούν αλλαγές σε
κόμβους και άλλες
παρεμβάσεις στο
σχεδιασμό του ΒΟΑΚ.
Επιπλέον, δεν έχουν
ολοκληρωθεί οι μελέτες
αφού είναι αντικείμενο
της πρώτης διετίας της
παραχώρησης. Το σχήμα
παραχώρησης του ΒΟΑΚ,
όπως έχει γραφτεί κατ’
επανάληψη, θα
διαφοροποιηθεί αφού
φαίνεται πως θα
ενταχθούν και οι ΑΚΤΩΡ
Παραχωρήσεις και AKTOR
(πρώην Intrakat).
Μέσα στο
πρώτο τρίμηνο του νέου
έτους, το αργότερο τον
Απρίλιο, έχει υποσχεθεί
η κυβέρνηση πως θα
υπάρχουν προσωρινοί
ανάδοχοι και σε δύο
άλλους οδικούς άξονες
που προωθούνται με
Σύμπραξη Δημοσίου και
Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)
και πληρωμές
διαθεσιμότητας.
Πρόκειται για τον οδικό
άξονα Θεσσαλονίκη –
Έδεσσα με προϋπολογισμό
κοντά στα 415 εκατ. ευρώ
και τον οδικό άξονα
Δράμα – Αμφίπολη,
κόστους περί τα 200
εκατ. ευρώ. Για το πρώτο
έργο, στο δεύτερο στάδιο
έχουν περάσει οι ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ
Παραχωρήσεις – Metlen
και ΑΒΑΞ. Τα ίδια
σχήματα έχουν περάσει
στο δεύτερο στάδιο του
διαγωνισμού για το Δράμα
– Αμφίπολη.
Στον πάγο τα νέα έργα
της Αττικής
Ενώ το
πρώτο τρίμηνο –
τετράμηνο του 2025 θα
είναι πλήρες εξελίξεων
στο μέτωπο των συμβάσεων
παραχώρησης, δε
συμβαίνει το ίδιο με τα
αντίστοιχα έργα στην
Αττική που βρίσκονται
εδώ και δεκαετίες επί
χάρτου ενώ καθημερινά
χειροτερεύει η κατάσταση
με το κυκλοφοριακό. Η
κυβέρνηση εδώ και ένα
χρόνο υπόσχεται αλλαγές
στο πλαίσιο των Πρότυπων
Προτάσεις, ενός νέου
μοντέλου υλοποίησης
έργων με βάση το οποίο
έχουν κατατεθεί φάκελοι
για νέα οδικά έργα στο
Λεκανοπέδιο. Μια
κοινοπραξία των ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ
Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ
έχει καταθέσει Πρότυπη
Πρόταση για τις
επεκτάσεις της Αττικής
Οδού ενώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
κατέθεσε Πρότυπη Πρόταση
για τον οδικό άξονα
Ελευσίνα – Οινόφυτα που
θα αποφορτίσει τον
Κηφισό.
Στην
κυβέρνηση είχαν
υποστηρίξει πως θα
αλλάξει το θεσμικό
πλαίσιο των Πρότυπων
Προτάσεων, που είχε
ψηφιστεί από την
προηγούμενη κυβέρνηση
της ΝΔ, προκειμένου να
γίνει περισσότερο
συμβατό με το κοινοτικό
δίκαιο και να
καλιμπραριστούν οι
αρμοδιότητες μεταξύ
υπηρεσιακών και
πολιτικών παραγόντων στα
υπουργεία Περιβάλλοντος
και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και
Υποδομών. Έχει περάσει
σχεδόν ένας χρόνος χωρίς
να κατατεθούν οι
νομοθετικές ρυθμίσεις.
Στο μεσοδιάστημα οι
Αθηναίοι ταλαιπωρούνται
απίστευτα στον Κηφισό
ενώ είναι άγνωστες οι
επιπτώσεις που θα
υπάρχουν στο
κυκλοφοριακό των Νοτίων
Προαστίων αν δεν
προχωρήσει έγκαιρα η
αναβάθμιση της Λεωφόρου
Βουλιαγμένης και η
περίφημη αστική σήραγγα
Ηλιουπόλεως που θα
συνδέει τον Καρέα με το
παραλιακό μέτωπο.
Πηγή:
Energy Game
|