Ωστόσο,
αν η Αμερική πέρασε ένα
πολιτιστικό σημείο
καμπής, κανείς δεν
φαίνεται να το έχει πει
στο Χόλιγουντ, την κύρια
μηχανή πολιτισμού της
χώρας. Στις 2 Μαρτίου η
αμερικανική
κινηματογραφική
βιομηχανία θα
διοργανώσει τα ετήσια
βραβεία Όσκαρ, με την
πιο ένδοξη και
αφυπνιστική σύνθεση των
τελευταίων ετών. Πρώτη
στις υποψηφιότητες είναι
η ταινία «Emilia
Pérez»,
ένα δίγλωσσο μιούζικαλ
για ένα διεμφυλικό
αφεντικό του μεξικανικού
καρτέλ. Το «I’m
Still
Here»,
μια βραζιλιάνικη μελέτη
του αυταρχισμού που
προσέλκυσε τις
διαμαρτυρίες της
ακροδεξιάς, είναι επίσης
υποψήφιο για Καλύτερη
Ταινία. Μια υποψήφια για
το βραβείο Α’ γυναικείου
ρόλου γεννήθηκε άνδρας.
Ένας υποψήφιος για το
βραβείο Α’ ανδρικού
ρόλου υποδύεται τον κ.
Trump
στο «The
Apprentice»,
μια κάθε άλλο παρά
κολακευτική βιογραφία.
Τα Όσκαρ μοιάζουν με
κάτι από ένα παράλληλο
σύμπαν στο οποίο η
Kamala
Harris
κέρδισε πανηγυρικά τον
περασμένο Νοέμβριο.
Γιατί οι
μεγιστάνες των νέων
μέσων ενημέρωσης της
Silicon
Valley
και τα παραδοσιακά
στούντιο του Λος
Άντζελες διαβάζουν τόσο
διαφορετικά σενάρια; Η
Τίνσελταουν και η χώρα
της τεχνολογίας κλίνουν
και οι δύο προς τους
Δημοκρατικούς. Και οι
δύο τροφοδοτούνται από
τη νεολαία και τη
μετανάστευση. Και οι δύο
ανταγωνίζονται τώρα στο
streaming.
Όμως τελευταία έχουν
αποκλίνει. Η αδρανής
φιλελεύθερη τάση της
Silicon
Valley
αφυπνίστηκε από μια
ρυθμιστική επίθεση κατά
τη διάρκεια της
προεδρίας του
Joe
Biden,
και προκλήθηκε περαιτέρω
από την εξαιρετικά
φιλελεύθερη, εξαιρετικά
αναποτελεσματική
δημοτική κυβέρνηση του
Σαν Φρανσίσκο. Το
Χόλιγουντ, εν τω μεταξύ,
έχει στραφεί προς τα
αριστερά. Τα κινήματα #OscarsSoWhite
και #MeToo
αποκάλυψαν τις αδυναμίες
του σε θέματα φυλής και
φύλου, αναγκάζοντάς το
να αγκαλιάσει την
ποικιλομορφία. Οι
χαλεποί καιροί στις
τηλεοπτικές επιχειρήσεις
έχουν εξαθλιώσει τους
εργαζόμενους και έχουν
εγείρει αιτήματα για
καλύτερη κοινωνική
προστασία.
Το
εργατικό δυναμικό του
Χόλιγουντ είναι επίσης
πιο οργανωμένο. Ενώ τα
συνδικάτα είναι ελάχιστα
ανεκτά στη
Silicon
Valley,
ο κινηματογράφος είναι
ένα κλειστό μαγαζί όπου
όλοι, από την
πρωταγωνίστρια μέχρι τον
μακιγιέρ της, έχουν
συνδικαλιστική κάρτα. Οι
εργαζόμενοι έχουν
πραγματική δύναμη: η
κινηματογραφική παραγωγή
σταμάτησε για μεγάλο
μέρος του 2023 μετά την
απεργία σεναριογράφων
και ηθοποιών. Επομένως,
τα στούντιο που
υιοθετούν θέσεις φιλικές
προς το
MAGA
κινδυνεύουν να έρθουν
αντιμέτωπα με
αναταραχές. Το προσωπικό
της
Disney
κατέβηκε σε επίσχεση
εργασίας το 2022, αφού η
εταιρεία απέτυχε να
αντιταχθεί στην
απαγόρευση της Φλόριντα
τα σχολεία να συζητούν
για τον σεξουαλικό
προσανατολισμό ή την
ταυτότητα φύλου με τα
μικρά παιδιά. Το
Netflix
ήρθε αντιμέτωπο με
διαμαρτυρίες από
εργαζόμενους μετά την
προβολή μιας κωμωδίας με
αστεία για τα διεμφυλικά
άτομα. Κάποιοι στη
Meta
μπορεί να γκρινιάζουν
για τη νέα
Trumpy
ατμόσφαιρα της
εταιρείας, αλλά η
αντίστασή τους δεν έχει
προχωρήσει παραπέρα από
την κρυφή αποκατάσταση
των προϊόντων υγιεινής
στις ανδρικές τουαλέτες.
Οι πολεμιστές της
κοινωνικής δικαιοσύνης
απέφευγαν να δουλέψουν
στο
Facebook
πολύ πριν από τη
μεταμόρφωσή του -και οι
εργαζόμενοι με
ενδοιασμούς τείνουν να
αισθάνονται καλύτερα
όταν έρχεται η μέρα της
πληρωμής.
Ορισμένα
στελέχη του Χόλιγουντ
λένε επίσης ότι δεν
έχουν κάποιο ιδιαίτερο
κίνητρο να τα βρουν με
τον κ.
Trump.
Στη
Silicon
Valley
η πολιτική ατζέντα
ξεχειλίζει: η τεχνητή
νοημοσύνη, η
αντιμονοπωλιακή
νομοθεσία, τα
κρυπτονομίσματα και η
κούρσα της τεχνολογίας
με την Κίνα είναι μεταξύ
των θεμάτων όπου η
κυβέρνηση θα μπορούσε να
προάγει ή να καταστρέψει
μια βιομηχανία.
Αντίθετα, ο αριθμός των
εξυπηρετήσεων που ο κ.
Trump
μπορεί να κάνει στην
κινηματογραφική
βιομηχανία είναι
περιορισμένος. Από την
αναστάτωση που προκαλεί
το
streaming
μέχρι τη φυγή της
παραγωγής στο εξωτερικό,
«τα προβλήματα του
Χόλιγουντ είναι δικά
του», παραδέχεται ένας
μεγαλοπαράγοντας της
Τινσελτάουν.
Ωστόσο,
τα στούντιο δεν μπορούν
να αγνοήσουν τον
εθισμένο στην τηλεόραση
στο Λευκό Οίκο. Ο κ.
Trump
έχει εξαπολύσει μια
σειρά από αμφίβολες
αγωγές εναντίον
ειδησεογραφικών
πρακτορείων. Πολλά
επιλέγουν να πληρώσουν
παρά να κάνουν εχθρό τον
πρόεδρο. Οι κοινωνικές
πλατφόρμες της
Silicon
Valley
μπορούν να αποτινάξουν
από τους ώμους τους
αυτούς τους εκβιασμούς
ως ένα λυπηρό κόστος της
επιχειρηματικής
δραστηριότητας στη νέα
Αμερική (η
Meta
πλήρωσε στον κ.
Trump
25 εκατ. δολάρια τον
Ιανουάριο επειδή τον
μπλόκαρε το 2021. Η
X
φέρεται να του πληρώνει
10 εκατ. δολάρια για τον
ίδιο λόγο). Ωστόσο, για
τα παραδοσιακά μέσα
ενημέρωσης, τα οποία
ζουν ή πεθαίνουν από τη
φήμη τους για την
ακρίβεια, τέτοιες
περιπτώσεις είναι
επιζήμιες. Το
ABC
News,
που ανήκει στην
Disney,
ζήτησε συγγνώμη και
πλήρωσε στον κ.
Trump
15 εκατ. δολάρια τον
Δεκέμβριο για να
διευθετήσει μια υπόθεση
δυσφήμισης που οι
περισσότεροι δικηγόροι
θεωρούσαν ότι θα
μπορούσε να κερδηθεί. Η
Paramount
εξετάζει το ενδεχόμενο
διακανονισμού μιας ακόμη
πιο αδύναμης αγωγής του
κ.
Trump
κατά του
CBS
News.
Η αναδίπλωση θα
εξαγρίωνε την αίθουσα
σύνταξης και θα
κατέστρεφε το εμπορικό
σήμα του
CBS.
Αλλά η μάχη θα μπορούσε
να εκτροχιάσει την
επικείμενη συγχώνευση
της
Paramount
με τη
Skydance
Media,
στην οποία οι σύμμαχοι
του κ.
Trump
έχουν τη δυνατότητα να
ασκήσουν βέτο.
Οι
διαρθρωτικές αλλαγές
στις επιχειρήσεις των
μέσων ενημέρωσης
απειλούν να τις
καταστήσουν πιο
εύπλαστες σε όποιον
βρίσκεται στον Λευκό
Οίκο. Οι εταιρείες
τεχνολογίας «κλέβουν» το
φαγητό του Χόλιγουντ,
καθώς το νεανικό κοινό
εγκαταλείπει την
τηλεόραση για το
περιεχόμενο που
δημιουργείται από τους
χρήστες. Ακόμα και η
τηλεοπτική παραγωγή
παλαιάς κοπής διοικείται
όλο και περισσότερο από
τη
Silicon
Valley.
Η
Amazon
διαθέτει τη δεύτερη
μεγαλύτερη συνδρομητική
υπηρεσία
streaming
της Αμερικής, την
Prime
Video,
η οποία γυρίζει ένα
κολακευτικό ντοκιμαντέρ
για την Πρώτη Κυρία. Η
πλατφόρμα
streaming
της
Apple
είναι εξίσου απρόθυμη να
ταράξει τα νερά,
αποχωριζόμενη έναν άβολα
πολιτικό κωμικό, τον
Jon
Stewart.
Αν η συγχώνευση της
Paramount
προχωρήσει, κι αυτή θα
ανήκει στο τεχνολογικό
χρήμα: ο επίδοξος
αγοραστής της, ο
David
Ellison,
είναι ο γιος του
δισεκατομμυριούχου
Larry
της
Oracle
(ο οποίος έχει προταθεί
από τον κ.
Trump
για την αγορά του
TikTok).
Όλο και περισσότερα μέσα
ενημέρωσης διαβάζουν από
το σενάριο της
Silicon
Valley.
Το
Χόλιγουντ εξακολουθεί να
έχει μια ισχυρή
πλατφόρμα. Οι αστέρες
που παίρνουν τα Όσκαρ
μπορεί να αισθάνονται
εμπνευσμένοι να
μοιραστούν τις σκέψεις
τους για τη νέα
κυβέρνηση, αλλά μην
περιμένετε ότι αυτό θα
βοηθήσει. «Το κοινό έχει
βαρεθεί να τα ακούει από
τους ηθοποιούς»
παραπονιέται ένας
κουρασμένος ατζέντης.
«Κανείς δεν
ενδιαφέρεται».
Πηγή:
The Economist
|