Αντιθέτως, σύμφωνα με
τον ίδιο οίκο μία
ειρηνική εξέλιξη στη
σύγκρουση Ουκρανίας –
Ρωσίας δεν φαίνεται να
έχει άμεσες επιπτώσεις
στην αγορά του LNG,
γιατί η Ευρώπη θα
συνεχίσει να επιζητεί τη
μείωση της εξάρτησής της
από το ρωσικό φυσικό
αέριο, εκτός ίσως
κάποιων λίγων χωρών της
Ανατολικής Ευρώπης.
Συνεπώς
ΗΠΑ και αραβικές χώρες
και άλλες πηγές θα
εξακολουθούν να
στηρίζουν ενεργειακά της
ΕΕ.
Τρίτος
παράγοντας είναι η
πολιτική Τραμπ, που με
βάση τα μέχρι τώρα
λεχθέντα θα οδηγήσει σε
νέο κύμα τελικών
επενδυτικών αποφάσεων
(FID) για έργα
υγροποίησης το 2025-26.
Ομως αυτές οι αποφάσεις
αναμένονται σε
αυξανόμενο ρυθμό από το
δεύτερο εξάμηνο του 2025
και το 2026.
Τα «συν»
Αναλύοντας τα «συν» και
τα «πλην» της αγοράς των
LNG Carriers για το 2025
ο οίκος Drewry στα
θετικά αναφέρει την
ενίσχυση του εμπορίου
ΗΠΑ – Ασίας, σε
συνδυασμό με την
αναδρομολόγηση των
πλοίων γύρω από την
Αφρική (COGH) που
λειτουργεί υπέρ της
ανόδου της ζήτησης
πλοίων. Ο οίκος δεν
αναμένει λύση στην κρίση
στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ
οι διελεύσεις LNGC μέσω
της Διώρυγας του Παναμά
θα είναι σταθερές.
Επίσης
στα θετικά στοιχεία
είναι η αύξηση της
προσφοράς υγροποιημένου
φυσικού αερίου. Οι ΗΠΑ
αναμένεται να προσθέσουν
νέους όγκους παραγωγής
LNG το 2025, με την
έναρξη βασικών έργων
όπως το Plaquemines LNG
(13,3 εκατ. τόνους
ετησίως) και το Corpus
Christi LNG Phase 3 (10
εκατ. τόνους ετησίως). Η
παγκόσμια προσφορά
υγροποιημένου φυσικού
αερίου θα βελτιωθεί
επίσης με την έλευση
ενός νέου εξαγωγέα, του
Canada LNG (13 εκατ.
τόνους ετησίως). Από την
πλευρά των αγοραστών, η
Κίνα θα παραμείνει ο
μεγαλύτερος εισαγωγέας
το 2025, παρά τις
αναμενόμενες οικονομικές
αντιξοότητες.
Η
ασιατική ζήτηση LNG θα
υποστηριχθεί από τον
αυξανόμενο ρόλο του
αερίου στην
ηλεκτροπαραγωγή και τις
βιομηχανίες, καθώς και
από τη χαλάρωση των
τιμών του. Ωστόσο, ο
αυξανόμενος ανταγωνισμός
από άλλες εναλλακτικές
πηγές ενέργειας
(ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας και πυρηνική
ενέργεια) και η προώθηση
πολιτικών που στηρίζουν
την εξάλειψη των
εκπομπών διοξειδίου του
άνθρακα θα μπορούσαν να
αποτρέψουν μια
μεγαλύτερη ζήτηση LNG,
ιδίως στην Ευρώπη.
Τα
«πλην»
Στα
«πλην» της αγοράς ο
Drewry περιλαμβάνει τη
σημαντική αύξηση του
στόλου, η οποία
συνεχίζει να ξεπερνά την
αναμενόμενη προσφορά
LNG. Ως εκ τούτου βλέπει
μία «πίεση» στους
ναύλους στη spot αγορά
για το 2025, αν και
πρέπει να σημειωθεί ότι
η εν λόγω αγορά
λειτουργεί κυρίως με
μακροχρόνιες ναυλώσεις.
Πολύ λίγα πλοία
τοποθετούνται σε
παραγγελία εάν πριν δεν
έχουν κλεισθεί για αυτά
μακροχρόνια
ναυλοσύμφωνα.
Σύμφωνα
πάντως με τον Drewry το
2025 αναμένεται ότι 96
LNG Carriers θα
παραδοθούν από τα
ναυπηγεία επιδεινώνοντας
την κατάσταση
υπερπροσφοράς. Η
πρόσθετη νέα
δυναμικότητα των 42
εκατ. τόνων ετησίως LNG
δεν θα είναι επαρκής για
να εξισορροπήσει την
αύξηση του στόλου,
εκτιμά ο οίκος
αναλύσεων. Επίσης
αναφερόμενος στις
προοπτικές της ζήτησης
θεωρεί ότι είναι μεικτές
και διαφέρουν
περιφερειακά καθώς
αναμένεται μια μικρή
ανάκαμψη στην Ευρώπη,
ενώ η Ασία θα παραμείνει
ο κύριος κόμβος
ανάπτυξης. Στο μεταξύ το
πώς θα τελειώσει ο
χειμώνας 2024-25 θα
είναι καθοριστικό για τη
ζήτηση LNG στην Ευρώπη
το επόμενο έτος.
Σε κάθε
περίπτωση ο στόλος
αναμένεται να αυξηθεί
κατά 11% σε ετήσια βάση
το 2025, λόγω των πολλών
παραδόσεων νεότευκτων
πλοίων. Επίσης ο οίκος
εκτιμά ότι η διάλυση
γηραιότερων LNG Carriers
παλαιότερης τεχνολογίας
θα αυξηθεί το επόμενο
έτος. Ωστόσο θα
απαιτηθεί σημαντική
διάλυση (περίπου 30-40
πλοίων) για να
αποκατασταθεί η
ισορροπία μεταξύ
προσφοράς και ζήτησης
και να σταθεροποιηθούν
οι τιμές το επόμενο
έτος.
Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
|