Οι
επιπτώσεις των δασμών
και της πολιτικής του
Ντόναλντ Τραμπ στην
αμερικανική οικονομία
αποτελούν σημείο έντονου
προβληματισμού για τους
οικονομολόγους των ΗΠΑ,
οι οποίοι προειδοποιούν
για τον κίνδυνο ύφεσης
στην αμερικανική
οικονομία. Ωστόσο, το
ζήτημα δεν αφορά μόνο
τις Ηνωμένες Πολιτείες,
αλλά αποτελεί μια από
τις πιο έντονες
εξελίξεις στο πλαίσιο
του εμπορικού πολέμου. Η
απόφαση αυτή έρχεται σε
μια περίοδο που η
Ευρωπαϊκή Ένωση
προσπαθεί να
αντιμετωπίσει
διαρθρωτικές αδυναμίες
και να ενισχύσει την
ανταγωνιστικότητά της
έναντι των ΗΠΑ και της
Κίνας.
Η
απόφαση του Τραμπ να
επιβάλει τους δασμούς
έχει προκαλέσει
αναστάτωση σε Ευρώπη και
Ασία, καθώς οι
αυτοκινητοβιομηχανίες
της Γερμανίας και της
Ιαπωνίας προεξοφλούν
πτώση των πωλήσεών τους
στην αμερικανική αγορά,
γεγονός που αναμένεται
να επηρεάσει τα έσοδά
τους και, κατ’ επέκταση,
τις οικονομίες των χωρών
τους. Η Γερμανία, η
μεγαλύτερη οικονομία της
Ευρώπης, προσπαθεί να
εξέλθει από την ύφεση
μέσω μιας πιο χαλαρής
δημοσιονομικής πολιτικής
και αύξησης των δημόσιων
δαπανών. Παρ’ όλα αυτά,
ο κλάδος της
αυτοκινητοβιομηχανίας
της δέχεται ένα ακόμη
πλήγμα.
Η Ένωση
της Γερμανικής
Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA)
κάλεσε την Ε.Ε. να
διαπραγματευτεί με την
Ουάσιγκτον για την
εξεύρεση λύσης,
χαρακτηρίζοντας τους
δασμούς "μοιραίο πλήγμα
στο ελεύθερο εμπόριο".
Σύμφωνα με την εταιρεία
ερευνών
JATO
Dynamics,
οι γερμανικές
αυτοκινητοβιομηχανίες
Volkswagen,
Mercedes-Benz
και
BMW
αντιπροσωπεύουν το 73%
των συνολικών ευρωπαϊκών
εξαγωγών οχημάτων προς
τις ΗΠΑ, με την αξία
αυτών να ανέρχεται σε
38,4 δισ. ευρώ το 2024.
Επιπλέον, οι
Porsche
AG
και
Mercedes-Benz
εκτιμούν ότι οι ζημίες
από τους δασμούς
ενδέχεται να φτάσουν τα
3,4 δισ. ευρώ,
μειώνοντας κατά 25% τα
έσοδά τους το επόμενο
έτος. Παράλληλα, η
BMW
είχε ήδη προειδοποιήσει
ότι η επιδείνωση του
εμπορικού κλίματος θα
μπορούσε να της
προκαλέσει ζημία ύψους 1
δισ. δολαρίων.
Η Ε.Ε.
απειλεί με αντίποινα,
όπως και η Κίνα, ενώ το
Μεξικό και ο Καναδάς
έχουν ήδη αντιδράσει
έντονα, με τους Καναδούς
καταναλωτές να
μποϊκοτάρουν μαζικά τα
αμερικανικά προϊόντα. Οι
κινεζικές
αυτοκινητοβιομηχανίες
αναζητούν νέες αγορές σε
Ασία και Λατινική
Αμερική, ενώ εξετάζουν
τη μεταφορά μέρους της
παραγωγής τους σε τρίτες
χώρες για να αποφύγουν
τους δασμούς. Ωστόσο, η
αμερικανική αγορά
παραμένει
αναντικατάστατη για τις
περισσότερες
αυτοκινητοβιομηχανίες.
Αυτή η φάση του
εμπορικού πολέμου
φαίνεται πως θα έχει
διαρθρωτικές επιπτώσεις
στο παγκόσμιο εμπόριο,
ενισχύοντας τις τάσεις
προστατευτισμού.
Η
Tesla
του Μασκ εκτός κινδύνου
Την ώρα
που οι μετοχές των
αυτοκινητοβιομηχανιών
σημείωναν πτώση, η
μετοχή της
Tesla
κατέγραφε μικρή άνοδο
0,4%. Η εταιρεία του
Έλον Μασκ, ο οποίος
κατέχει εξέχουσα θέση
στη διοίκηση του Τραμπ,
αναμένεται να επηρεαστεί
ελάχιστα από τους
δασμούς, καθώς το
μεγαλύτερο μέρος της
παραγωγής της βρίσκεται
στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τη
συμβουλευτική εταιρεία
Bernstein,
το 61% των πωλήσεών της
στις ΗΠΑ αφορά οχήματα
κατασκευασμένα εγχώρια,
ενώ μόλις το 22%
προέρχεται από το
Μεξικό, το 7% από τον
Καναδά και το 3% από την
Κίνα. Συνεπώς, η
Tesla
όχι μόνο δεν θα πληγεί,
αλλά ενδέχεται να
ωφεληθεί, αφού δεν θα
χρειαστεί να αυξήσει τις
τιμές της.
Ο ίδιος
ο Τραμπ αρνήθηκε ότι ο
Μασκ τού ζήτησε
οποιαδήποτε χάρη,
υποστηρίζοντας πως η
Tesla
απλώς δεν επηρεάζεται
από τους δασμούς.
Ωστόσο, η εταιρεία του
Μασκ εξαρτάται από
εισαγόμενες πρώτες ύλες,
όπως οι μπαταρίες λιθίου
από την Κίνα. Το βασικό
πρόβλημα που
αντιμετωπίζει η
Tesla,
όμως, είναι η αρνητική
εικόνα του Μασκ, λόγω
της στενής σχέσης του με
τον Αμερικανό πρόεδρο,
γεγονός που επηρεάζει
αρνητικά τις πωλήσεις
της στις ΗΠΑ, στην Ε.Ε.
και στον Καναδά.
|