Το
2018-2019 καταρτίστηκε ο
πρώτος ενοποιημένος
ισολογισμός του
Υπερταμείου και
άρχισε η διαδικασία
καταγραφής της
περιουσίας του Δημοσίου.
Στη συνέχεια και έως το
2024 οι διοικήσεις
άλλαξαν και οι
εταιρείες αρχίζουν
και λειτουργούν με
ιδιωτικοοικονομικά
κριτήρια και
πολλές από αυτές εμφανίζουν
κέρδη στην
τελική γραμμή των
αποτελεσμάτων.
Ο
υπουργός Εθνικής
Οικονομίας και
Οικονομικών Κωστής
Χατζηδάκης πρόσφατα έδωσε
το στίγμα για
τα επόμενα βήματα του
Υπερταμείου: Την ίδρυση
νέας θυγατρικής, το
Εθνικό Επενδυτικό
Ταμείο με
αρχική δύναμη πυρός 300
εκατ. ευρώ, ώστε το
Υπερταμείο να
προσομοιάζει σε ένα
sovereign wealth fund,
όπως αντίστοιχα Ταμεία
στο εξωτερικό.
Το Εποπτικό
Συμβούλιο στο
οποίο συμμετέχουν οι
δανειστές χάνει την
παντοδυναμία του, θα
έχει μόνο εποπτικό ρόλο
και δεν θα εμπλέκεται με
το day to day
management, ενώ θα
επιχειρηθεί η
προσέλκυση μάνατζερ από
τον ιδιωτικό τομέα με
καλές απολαβές και
ταυτόχρονα ευελιξία στις
προσλήψεις προσωπικού, πάντα
όμως μέσω του ΑΣΕΠ.
Η τάση
είναι το Υπερταμείο από
μια μνημονιακή
δεσμευτική υποχρέωση να
γίνει ένας «δικός» μας
φορέας που θα αναδείξει
και θα μεγαλώσει την
περιουσία του Δημοσίου.Ο
διευθύνων σύμβουλος του
Υπερταμείου Γρηγόρης
Δημητριάδης είναι
σαφής ως προς τους
στόχους: «Το νέο
Επενδυτικό Ταμείο θα
βοηθήσει στην προσέλκυση
επενδύσεων στη χώρα,
αλλά η βασική αποστολή
του Υπερταμείου θα παραμείνει
ο μετασχηματισμός των
θυγατρικών εταιρειών. Από
το 2022 αυξήσαμε την
οργανική αξία του
Ταμείου κατά 700 εκατ.
ευρώ, είχαμε έσοδα ρεκόρ
από μερίσματα 317 εκατ.
ευρώ και αποδώσαμε 200
εκατ. ευρώ στο Δημόσιο».
Η εικόνα
των θυγατρικών
Ας δούμε
όμως σε ποια κατάσταση βρίσκονται
οι μεγάλες θυγατρικές του
Υπερταμείου και
τις προκλήσεις που έχουν
να αντιμετωπίσουν με
γνώμονα πάντα τις
καλύτερες υπηρεσίες προς
τους πολίτες
ΟΑΣΑ (συγκοινωνίες
Αθηνών): Αύξηση
70% στις επιβιβάσεις
επιβατών στα Μέσα
Μαζικής Μεταφοράς της
Αθήνας την τριετία
2022-2024 vs 2021.
Αύξηση 9% κατά μέσο όρο
την τριετία 2022-2024
στις επικυρώσεις
εισιτηρίων σε ΟΣΥ και
ΣΤΑΣΥ και 3,5 εκατ. ευρώ
όφελος από την
εντατικοποίηση των
ελέγχων. Έρχονται
950 καινούργια λεωφορεία
έως το 2025 και άλλα
550 νέα έως το 2027 στο
πλαίσιο νέου διαγωνισμού
Στα 8 εκατ. ευρώ οι
πράσινες επενδύσεις.
ΕΛΤΑ: Η
μεγάλη πληγή των
θυγατρικών που
εξακολουθεί και
παράγει ζημιές. Υλοποιείται
το 5ετες επενδυτικό
πλάνο με έναρξη το 2023
για τη μείωση
των λειτουργικών
δαπανών, την
ενδυνάμωση των εμπορικών
δραστηριοτήτων και την
αξιοποίηση της ακίνητης
περιουσίας.
Κατεγράφη πενταπλάσιο
EBITDA το 2024 σε σχέση
με το 2022. Περίπου
880 ταχυδρόμοι έχουν
εξοπλιστεί με PDA και
φορητό εκτυπωτή για την
παροχή νέων ψηφιακών
υπηρεσιών στους
πελάτες. Αναδιάρθρωση
του δικτύου μέσω
συνεργασιών με στόχο τα
1.600 σημεία
εξυπηρέτησης. Εγκαταστάθηκαν
40 «έξυπνες» θυρίδες και
συγχωνεύτηκαν τα ΕΛΤΑ με
τα ΕΛΤΑ Courier.
ETΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων
Δημοσίου): Έχει
εκκινήσει το έργο
καταγραφής,
ταυτοποίησης, αποτίμησης
και ωρίμανσης 36.000
ακινήτων. Κατά
23% αυξήθηκαν οι ενεργές
μισθώσεις από το 2021.
Τα ίδια κεφάλαια της
εταιρείας όταν πέρασε
στο Υπερταμείο ήταν 280
εκατ ευρώ (μετά από
προβλέψεις λόγω της
υπόθεσης Μαντωνανάκη) και
στο τέλος του 2024 έχουν
φτάσει τα 1,1 δισ. ευρώ.
Τρέχουν επενδυτικά
προγράμματα 30 εκατ.
ευρώ για την ανάδειξη
εμβληματικών ακινήτων
(Παλατάκι, Αχίλλειο,
Σπήλαια Δηρού, Ακτή
Βουλιαγμένης, κλειστό
Παλαιού Φαλήρου).
«Φαιστός»:
Το εξειδικευμένο
επενδυτικό ταμείο
«Φαιστός» με κεφάλαια προς
επένδυση 101 εκατ. ευρώ στηρίζει νεοφυείς
επιχειρήσεις σε 5G
τεχνολογίες. Η
διαχειρίστρια εταιρεία
του Φαιστός, η 5G
Ventures έχει ήδη χρηματοδοτήσει
δέκα εταιρείες και
έχουν επενδυθεί έως τώρα
65 εκατ. ευρώ με 64
συνεπενδυτές από Ελλάδα
και εξωτερικό.
ΔΕΘ Helexpo: Αύξηση
εσόδων 23% την τριετία
2022-2024 στα 18,2 εκατ.
ευρώ. Περίπου 649.000
επισκέπτες το 2024,
αυξημένοι κατά 35% σε
σχέση με το 2022. Φιλοξενήθηκαν
15 εκθέσεις μεγάλης
κλίμακας και 100
εκδηλώσεις. Εκκίνηση
διαγωνιστικής διαδικασίας
για την ανάπλαση της
έκθεσης. Θα
προστεθούν 100.000 τ.μ.
πρασίνου και 3.000 νέες
δεντροφυτεύσεις. Πάνω
από 1.500 θέσεις
εργασίας μετά την
ολοκλήρωση.
ΓΑΙΑΟΣΕ (ακίνητα
σιδηροδρομικής
περιουσίας): Η
εταιρεία διαχειρίζεται
σήμερα ένα εκτενές
χαρτοφυλάκιο που
περιλαμβάνει 100.000
στρέμματα γης και 4.000
ακίνητα διάσπαρτα σε όλη
την Ελλάδα. Στο
χαρτοφυλάκιο της
ΓΑΙΑΟΣΕ, τα ακίνητα με
τη μεγαλύτερη δυναμική,
τα οποία έχουν μπει ήδη
σε τροχιά αξιοποίησης,
είναι τα εμπορευματικά
κέντρα σε Θριάσιο Ι και
πρώην στρατόπεδο Γκόνου.
Αύξηση 12% στα έσοδα των
ενεργών μισθώσεων με
6,27 εκατ. ευρώ και
συνολικά 733 ενεργές
μισθώσεις. Προς αξιοποίηση
τεσσάρων σιδηροδρομικών
σταθμών (Θεσσαλονίκης,
Πειραιά, Κατερίνης και
Πλαταμώνα) με ολοκλήρωση
προμελετών σκοπιμότητας.
το 2024. Εγκριση της
οικοδομικής άδειας του
Μουσείου Ολοκαυτώματος στην
περιοχή του Εμπορικού
Σταθμού Θεσσαλονίκης.
ΑΕΔΙΚ (Διώρυγα
Κορίνθου): Εκτός
από κόμβος εξυπηρέτησης
της ναυτιλίας, στόχος είναι
και η μετατροπή της σε
πόλο τουριστικής έλξης.
Αύξηση 84% στις
διελεύσεις σκαφών μεταξύ
2022-2024 με
8.784 σκάφη στο τέλος
του 2024 και
αύξηση του κύκλου
εργασιών από 2,8 εκατ.
ευρώ το 2022 σε 5,2
εκατ. ευρώ το 2024. Επιστροφή
στην κερδοφορία το 2023. Λανσάρισμα
και πλήρης λειτουργία
των ηλεκτρονικών
υπηρεσιών (e-ticketing)
με αύξηση 78% των
τουριστικών ιδιωτικών
που επέλεξαν τις
ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
Ελληνικές Αλυκές:
Επτά αλυκές σε όλη τη
χώρα με πολυετή εμπειρία
στην παραγωγή θαλασσινού
αλατιού. Στα 3,4
εκατ. ευρώ τα κέρδη της
επταετίας 2018-2024
έναντι ζημιών την
περίορο 2011-2017 πριν
περάσει στο Υπερταμείο.
Επιδίωξη του Υπερταμείου
είναι η προσέλκυση
στρατηγικού επενδυτή -
το Ταμείο ελέγχει 80%
και οι Δήμοι 20%- η
αύξηση της παραγωγής και η
προετοιμασία για
εξαγωγές.
To
Υπερταμείο έχει επίσης
κατά 100% θυγατρικές τις
Κεντρικές Αγορές Αθηνών
και Θεσσαλονίκης και
διατηρεί συμμετοχές με
34,12% στη ΔΕΗ, με
35% στην ΕΤΒΑ
Βιομηχανικά Πάρκα, με
25,5% στο ΔΑΑ και
με 33% στο Ελληνικό
Κέντρο Αμυντικής
Καινοτομίας. Στο
Υπερταμείο έχουν
παραχωρηθεί ορισμένα
δικαιώματα για 23
περιφερειακά αεροδρόμια.
Επίσης, από το 2025
απορροφά το
ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΧΣ που
ολοκλήρωσαν την αποστολή
τους και τα περιουσιακά
assets που διαθέτουν
περνούν στο Υπερταμείο.
Πηγή:
Business Daily
|