Επίσης
εν αναμονή των
ανακοινώσεων του
εξοπλιστικού
προγράμματος των 25
δισ. της
Ελλάδας από τον πρωθυπουργό
Κυριάκο Μητσοτάκη στη
Βουλή στις 2 Απριλίου οι
δύο παράγοντες της
αμυντικής βιομηχανίας
έδωσαν το στίγμα για το
τι πρέπει να γίνει για
να μην επαναληφθούν τα
λάθη του πρόσφατου
παρελθόντος και μιλάμε
ξανά για χαμένες
ευκαιρίες.
Ωστόσο,
υπάρχει ελληνική
αμυντική βιομηχανία και
τι δυνατότητες έχει; Τι
είναι αυτό το 30% στις
βιομηχανικές επιστροφές
που ζήτησαν και πρέπει
πλέον η Ελλάδα να
διαπραγματεύεται και να
απαιτεί σε κάθε
εξοπλιστικό πρόγραμμα
που υπογράφει;
Ποια
είναι η ελληνική
αμυντική βιομηχανία
Σύμφωνα
με τα στοιχεία που
παρουσίασε ο κ. Αν.
Ροζολής, πρόεδρος
του Συνδέσμου Ελλήνων
Κατασκευαστών Αμυντικού
Υλικού (ΣΕΚΠΥ) και
προέρχονται από την ΓΔΑΕΕ σήμερα
στην Ελλάδα υπάρχουν
περίπου 400
οντότητες,
δηλαδή εταιρείες,
ερευνητικά κέντρα,
start-ups, κομμάτια από
πανεπιστημιακά ιδρύματα,
τα οποία ασχολούνται με
την άμυνα. Ασχολούνται
πάνω από 15.000
άνθρωποι και
υπερβαίνει το 1,5
δισ. ο κύκλος
εργασιών.
Από
αυτές τις οντότητες, οι
100 ήδη συμμετέχουν σε
προγράμματα του Ευρωπαϊκού
Ταμείου Άμυνας (European
Defence Fund) και
μπορούμε να πούμε ότι
αυτό είναι το success
story της ελληνικής
αμυντικής βιομηχανίας. Η
Ελλάδα, ανάλογα με τον
πληθυσμό της, είναι
πρώτη σε συμμετοχές σε
προγράμματα και σε
κατακυρώσεις
προγραμμάτων στην
Ευρωπαϊκή Ένωση. Φέτος
συμμετέχουν ελληνικές
εταιρείες στο 57% των
προγραμμάτων.
Ο ΣΕΚΠΥ έχει 230
μέλη, εταιρείες
της ελληνικής αμυντικής
βιομηχανίας - βέβαια οι
εταιρείες δεν είναι όλες
100% αμυντικές. Υπάρχουν
εταιρείες που είναι 100%
αμυντικές και υπάρχουν
εταιρείες των οποίων τα
προϊόντα
χρησιμοποιούνται και σε
πολιτική χρήση.
Παράλληλα υπάρχει και η Ένωση
Ελληνικών Εταιρειών
Αεροδιαστικής, Ασφάλειας
και Άμυνας (ΕΕΛΕΑΑ) (HASDIG)
που είναι μέλος της
Ένωσης Αεροδιαστημικών &
Αμυντικών Βιομηχανιών
της Ευρώπης (ASD).
Ως
Εθνικός Σύνδεσμος, η
HASDIG εκπροσωπεί στην
ASD τις αντίστοιχες
ελληνικές βιομηχανίες
και έχει υιοθετήσει τα
Κοινά Βιομηχανικά
Πρότυπα (CIS) της ASD.
Διαθέτει 58
εταιρείες - μέλη που
απασχολούν πάνω από
8.000 εργαζόμενους, με
έναν επιπλέον μεγάλο
αριθμό προμηθευτών στην
Ελλάδα, οι περισσότεροι
από τους οποίους είναι
μικρομεσαίες
επιχειρήσεις.
Το 30%
στις βιομηχανικές
επιστροφές
Τόσο ο
κ. Ευάγγελος
Μυτιληναίος όσο
και ο κ. Αναστάσιος
Ροζολής ξεκαθάρισαν
ότι δεν μπορούμε να
έχουμε ανάπτυξη της
ελληνικής αμυντικής
βιομηχανίας χωρίς να
έχουμε 30%
εγχώρια προστιθέμενη
αξία στα
εξοπλιστικά προγράμματα
της Ελλάδας.
Τι
σημαίνει όμως αυτό το
30%; Στην Ελλάδα είχαμε
μέχρι το 2011 μια
νομοθεσία η οποία
απαιτούσε από κάθε
εξοπλιστική προμήθεια
άνω των 10 εκατ.
ευρώ, 30% Εγχώρια
Προστιθέμενη Αξία (ΕΠΑ),
δηλαδή θα έπρεπε
πιστοποιημένα σε κάθε
πρόγραμμα το 30% να έχει
γίνει στη χώρα μας. Σε
αυτό αθροίζονταν και τα
αντισταθμιστικά οφέλη,
που έφταναν στο 10%, άρα
είχαμε περίπου 40% που
έπρεπε να γίνει στη
χώρα.
Δυστυχώς, το 2011 μέσα
στην οικονομική κρίση η
τότε κυβέρνηση αποφάσισε
να ακυρώσει πλήρως
οποιοδήποτε μέτρο υπήρχε
για την στήριξη αμοιβής
της βιομηχανίας και να
ακολουθήσουμε copy-paste
την Ευρωπαϊκή Οδηγία του
2009.
Το
αποτέλεσμα ήταν ο
περίφημος νόμος περί
προμηθειών. Το 2019
-2020 έγινε μια
τροποποίηση χωρίς όμως
να μπουν στην ουσία του
νόμου παρά τις
βελτιώσεις που έγιναν.
Έτσι
φτάνουμε στο σήμερα όπου
για να προχωρήσει ένα
εξοπλιστικό πρόγραμμα
πρέπει να έχουμε
διακρατικές συμφωνίες
(gov to gov) και απευθείας
αναθέσεις γιατί
μόνο έτσι μπορεί να
γίνουν προμήθειες. Γι'
αυτό, όπως τόνισε και ο
κ. Αν. Ροζολής και όλες
οι προμήθειες που έχουν
γίνει μέχρι τώρα έχουν
γίνει με τις εξαιρέσεις
του νόμου. «Δηλαδή
κάθε προμήθεια πηγαίνει
στη Βουλή και
βαφτίζονται οι όροι της
σύμβασης, νόμος»,
εξήγησε ο κ. Αν.
Ροζολής.
Ένα από
τα παραδείγματα του τι
αποτελέσματα έχει το 30% επιστροφές
σε ένα εξοπλιστικό
πρόγραμμα είναι αυτό
της ΜΕΤΚΑ που
ανήκει στον όμιλο
Metlen στον
Βόλο για τη σύμβαση για
τα ελληνικά άρματα
μάχης Leopard.
Η ΜΕΤΚΑ ήταν
από τις εταιρείες που
πήρε τις επιστροφές από
το συγκεκριμένο
πρόγραμμα στο πλαίσιο
του 30% και
το αποτέλεσμα είναι
αυτήν την στιγμή η
ελληνική εταιρεία να
έχει αναπτύξει τόσο
αποτελεσματικές μεθόδους
παραγωγής που κάνουν
πλέον ασύμφορο στη
γερμανική Krauss-Maffei
Wegmann GmbH & Co KG
(KMW), τον
κορυφαίο ευρωπαϊκό
κατασκευαστή
θωρακισμένων τροχοφόρων
και ερπυστριοφόρων
στρατιωτικών οχημάτων να
φτιάξει αυτό που παράγει
η ΜΕΤΚΑ σε άλλη χώρα.
Πηγή:
Business Daily
|