Απεργίες –
Άβαξ
Κλείνουμε με
ένα διαφορετικό θέμα, με πολλές πτυχές, ένα ζήτημα που αφορά
την κατασκευή Άβαξ.
Όπως λοιπόν
ανέφερε σε εκτενές άρθρο του ο Οικονομικός Ταχυδρόμος. Μετά
τις δικαστικές προσφυγές για τους σταθμούς της Γραμμής 4
του Μετρό της Αθήνας, Πάρκο Ριζάρη και Εξάρχεια, ένα ακόμη
εμπόδιο έρχεται να δοκιμάσει την ομαλή κατασκευή του
μεγαλύτερου δημόσιου έργου, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, που
εκτελείται αυτή την στιγμή στη χώρα.
Πρόκειται
για τις επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες που έχουν
ξεκινήσει από τις 20 Μαΐου οι εργαζόμενοι στα εργοτάξια
Κατεχάκη και Βεΐκου. Το Σωματείο Εργατοτεχνιτών και
Υπαλλήλων Εργαζομένων στην Κατασκευή του Αττικό Μετρό ζητά
αυξήσεις 15% στους μισθούς επικαλούμενο την αύξηση του
πληθωρισμού και του κόστους ζωής.
Ουσιαστικά,
πρόκειται για τη μεγαλύτερη απεργία σε δημόσιο έργο.
Η διοίκηση
της ΑΒΑΞ, που έχει αναλάβει σε κοινοπραξία με τις Ghella και
Alstom την υλοποίηση του πολυσύνθετου έργου, δηλώνει ανοιχτή
σε διάλογο με τους εργαζομένους. Η πρώτη συνάντηση έγινε την
περασμένη εβδομάδα, όπου η διοίκηση της ΑΒΑΞ ανανέωσε το
ραντεβού με το Σωματείο στις 29 Μαΐου. Είναι πολύ πιθανό ο
διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών να μπει σε πρακτική βάση.
Δηλαδή, σύμφωνα με πληροφορίες, να απαντηθούν τα αιτήματα
των εργαζομένων.
Οι
εργαζόμενοι
Στον ΟΤ
μίλησε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων
Εργαζομένων στην Κατασκευή του Αττικό Μετρό κ. Βασίλης
Κλουβάτος: «Η εταιρεία δίνει τα νόμιμα μεροκάματα. Όμως η
έκρηξη του πληθωρισμού και του κόστους ζωής έχει εξανεμίσει
τους μισθούς μας», αναφέρει ο συνδικαλιστής, ο οποίος
σημειώνει ότι «η γραμμή 4 του Μετρό είναι το μεγαλύτερο
δημόσιο έργο που εκτελείται αυτή την στιγμή και οι συνθήκες
εργασίας αξίζει να είναι οι καλύτερες».
Ο ίδιος
υποστηρίζει ότι οι μισθοί που λαμβάνουν οι εργατοτεχνίτες
στο μετροπόντικα είναι χαμηλότεροι έναντι των αντίστοιχων
στην αγορά: «Τα μεροκάματα είναι στα 45 με 58 ευρώ μικτά,
όταν στην πιάτσα, λόγω της ανόδου της οικοδομικής
δραστηριότητας κυμαίνονται από 60 έως 80 ευρώ καθαρές
αποδοχές».
Το αίτημα
του Σωματείου είναι η οριζόντια αύξηση των μισθών κατά 15%,
σύμφωνα με τον κ. Κλουβάτο, ο οποίος θυμίζει ότι «από το
περασμένο Φθινόπωρο έχουμε πραγματοποιήσει 24ωρες και 48ωρες
επαναλαμβανόμενες απεργίες».
Ο κ.
Κλουβάτος λέει στον ΟΤ ότι «αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα
των εργαζομένων, οι απεργιακές κινητοποιήσεις θα
συνεχιστούν».
Οι μισθοί
των εργαζομένων στα εργοτάξια της γραμμής 4 του Μετρό
καθορίζονται με συλλογική σύμβαση εργασίας ανάμεσα σε
εργοληπτικές εταιρείες και εργαζομένους. Η σύμβαση αυτή
λήγει τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με
πληροφορίες, το Σωματείο ουσιαστικά διεκδικεί μία σύμβαση
εργασίας, η οποία και θα αποτελέσει πιλότο – για τις νέες
διαπραγματεύσεις της συλλογικής σύμβασης από τον ερχόμενο
Σεπτέμβριο.
Η διοίκηση
της ΑΒΑΞ
Πηγές της
διοίκησης της ΑΒΑΞ επιβεβαιώνουν στον ΟΤ τη συνάντηση που θα
πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τετάρτη 29 Μαΐου με τους
συνδικαλιστές. Η εταιρεία δηλώνει πάντα ανοιχτή σε διάλογο,
ωστόσο οι ίδιες πηγές δεν σχολίασαν αν θα ικανοποιήσουν τα
αιτήματα των εργαζομένων.
Σε ερώτηση
για το αν η κοινοπραξία προτίθεται να ζητήσει αναθεώρηση του
προϋπολογισμού του έργου της κατασκευής της Γραμμής 4 του
Μετρό, η απάντηση που έδωσαν στον ΟΤ οι ίδιες πηγές είναι:
«Δεν υφίσταται τέτοιο θέμα».
Το έργο της
Γραμμής 4 του Μετρό είναι πίσω περίπου ενάμιση χρόνο στα
χρονοδιαγράμματα. Ωστόσο κατά καιρούς η διοίκηση της
εταιρείας υποστηρίζει πώς στο τέλος αυτά θα τηρηθούν. Η
σύμβαση του έργου υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2021 και
πρόκειται να παραδοθεί τον Ιούνιο του 2029.
Ανάμεσα στα
εμπόδια είναι οι δικαστικές προσφυγές κι εκκρεμότητες στους
σταθμούς στην Πλατεία Ριζάρη στον Ευαγγελισμό και την
Πλατεία Εξαρχείων.
Τώρα έρχεται
να προστεθεί και το μέτωπο των απεργιακών κινητοποιήσεων.
Σύμφωνα με
πηγές της διοίκησης «μέχρι πριν από το Πάσχα η διάνοιξη και
το χτίσιμο της υπόγειας σήραγγας κινούνταν ταχύτερα από το
χρονοδιάγραμμα. Σήμερα οι ταχύτητες εργασιών δεν ξεφεύγουν
από αυτό».
Το έργο
Το Τμήμα Α:
«Άλσος Βεΐκου – Γουδή», της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της
Αθήνας αποτελείται από 15 σταθμούς και σήραγγα διπλής
τροχιάς μήκους 12,8 χιλιομέτρων.
Με τη
λειτουργία του προβλέπεται να εξυπηρετήσει οικιστικές ζώνες
στο πυκνοκατοικημένο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού, αλλά
και σημαντικές υπηρεσίες, επιτρέποντας τη σύνδεση του Άλσους
Βεΐκου με τα δικαστήρια σε διάστημα 5 λεπτών και με την
Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά. Τα δρομολόγια θα εκτελούνται
από 20 καινούριους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας.
Με την
έναρξη λειτουργίας του Τμήματος Α’ της Νέας Γραμμής 4 του
Μετρό της Αθήνας, η ημερήσια επιβατική κίνηση στο σύνολο του
δικτυού Μετρό υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατά 340.000
επιβάτες, ενώ παράλληλα η χρήση αυτοκινήτου στην πρωτεύουσα
εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 53.000 ΙΧ οχήματα, με
αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα
κατά 17.000 τόνους ανά έτος. Η Γραμμή 4 του Μετρό, θα περνά
από πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας όπως Ιλίσια,
Ζωγράφου, Καισαριανή, Κολωνάκι, Εξάρχεια, Κυψέλη και
Γαλάτσι.
Σύμφωνα με
την τελευταία ενημέρωση που είχε κάνει η ΑΒΑΞ τον περασμένο
Απρίλιο, ο μετροπόντικας «Αθηνά» που ξεκίνησε από τον σταθμό
Κατεχάκη είχε πιάσει το πρώτο χιλιόμετρο. Ξεκίνησε από την
Κατεχάκη με προορισμό τον σταθμό «Ευαγγελισμός» (5,1 χλμ)
και είχε ήδη κατασκευάσει σήραγγα 1.000 μέτρων, δηλαδή το
20% του συγκεκριμένου τμήματος. Η εκτίμηση τότε ήταν πώς έως
τα μέσα του 2025 ο πρώτος μετροπόντικας («Αθηνά), αφού
περάσει από Ζωγράφου και Καισαριανή, θα έχει φτάσει στο
πάρκο της οδού Ριζάρη.
Ο δεύτερος
μετροπόντικας της ΑΒΑΞ («Νίκη») ακολουθεί αντίθετη πορεία.
Ξεκίνησε από τον σταθμό Βεΐκου στο Γαλάτσι και αφού
κατασκευάσει 7 χλμ σήραγγας θα συναντήσει την «Αθηνά», τον
μετροπόντικα της Κατεχάκη, στον Ευαγγελισμό. Μία πορεία που
θα έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026, σύμφωνα πάντα με τις
εκτιμήσεις της εταιρείας που έγιναν τον περασμένο Απρίλιο.
Τουρισμός
Εναν από
τους πιο ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης παγκοσμίως εμφάνισε ο
ελληνικός τουρισμός κατά το πρώτο τρίμηνο φέτος, ξεπερνώντας
σημαντικά ακόμα και τα επίπεδα-ρεκόρ του πρώτου τριμήνου του
2019. Ετσι, την ώρα που σημαντικοί διεθνείς προορισμοί,
ειδικά στην αμερικανική ήπειρο και την Ασία αλλά και την
Ευρώπη, δεν έχουν ακόμα ανακτήσει πλήρως τα επίπεδα των
αφίξεων της προπανδημικής περιόδου, η Ελλάδα καταγράφει νέα
ιστορικά υψηλά και μάλιστα σε μια περίοδο του έτους που δεν
αποτελεί παρά το πιο αδύναμο τρίμηνο του έτους για τον
τουρισμό.
Οι αφίξεις
μη κατοίκων ταξιδιωτών στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 24,5% και
οι σχετικές εισπράξεις κατά 28,2% σε σχέση με το πρώτο
τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της
Ελλάδος. Ειδικότερα, οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 942
εκατ. ευρώ έναντι 746,5 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2019
και 735 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Μάλιστα
τον Μάρτιο μόνον οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν
κατά 31,2% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 34,2% στα 372,3
εκατ. ευρώ, έναντι του ίδιου μήνα του 2023 (277,5 εκατ.
ευρώ). Με αυτά τα δεδομένα ο ελληνικός τουρισμός εμφανίζεται
στο 120% περίπου των μεγεθών του κατά το πρώτο τρίμηνο του
2019, επίδοση σημαντικά υψηλότερη από αυτήν που σημειώνει η
πλειοψηφία των προορισμών παγκοσμίως.
Πρωταθλητές
ωστόσο στην ανάπτυξη του τουρισμού με βάση τις αφίξεις κατά
το πρώτο τρίμηνο φέτος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα
του 2019 ήταν το Κατάρ (+177% έναντι του α΄ τριμήνου 2019),
η Αλβανία (+121%), η Σαουδική Αραβία (+98%), η Τανζανία
(+53%), το Κουρασάο (+45%), η Σερβία (+43%), τα νησιά Τερκς
και Κάικος (+42%), η Γουατεμάλα (+41%) και η Βουλγαρία
(+38%). Πολλοί από αυτούς τους προορισμούς είτε είναι
αναδυόμενοι νέοι προορισμοί, όπως η Αλβανία, είτε προορισμοί
που υστέρησαν πολύ κατά την ανάκαμψή τους από την πανδημία
τα προηγούμενα χρόνια.
Σύμφωνα με
τα ίδια στοιχεία, που δημοσίευσε την Τρίτη ο Οργανισμός
Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UN Tourism), οι διεθνείς
τουριστικές αφίξεις ανέκαμψαν μόλις στο 97% των
προπανδημικών επιπέδων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Επίδοση που αντιστοιχεί σε λίγο περισσότερους από 285 εκατ.
τουρίστες που ταξίδεψαν διεθνώς από τον Ιανουάριο έως και το
Μάρτιο του 2024. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 20% όμως
σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (2023).
Σημειώνεται πως οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις το 2023
διαμορφώθηκαν στο 89% εκείνων του 2019 και οι εισπράξεις
έφτασαν τα επίπεδα του 2019.
Υπό το φως
των παραπάνω εξελίξεων οι αναλυτές του Οργανισμού Τουρισμού
των Ηνωμένων Εθνών εκτιμούν πως φέτος οι διεθνείς αφίξεις θα
κινηθούν υψηλότερα από ό,τι την τελευταία πριν από την
πανδημία χρονιά, δηλαδή το 2019.
Η Ευρώπη, ο
μεγαλύτερος προορισμός στον κόσμο, ξεπέρασε τα προπανδημικά
επίπεδα τριμήνου για πρώτη φορά φέτος αν και οριακά (+1%
έναντι του α΄ τριμήνου του 2019). Η περιοχή κατέγραψε 120
εκατ. διεθνείς τουρίστες τους πρώτους τρεις μήνες του έτους,
υποστηριζόμενη από την ισχυρή ενδοευρωπαϊκή κινητικότητα.
Η Μεσόγειος
ξεπέρασε τα προπανδημικά επίπεδα κατά 1%, ενώ η Νότια
Αμερική έφτασε ουσιαστικά τα επίπεδα του 2019. Η Βόρεια
Ευρώπη ανέκαμψε στο 98% των προπανδημικών επιπέδων. Η Μέση
Ανατολή σημείωσε την ισχυρότερη επίδοση, με τις διεθνείς
αφίξεις να ξεπερνούν κατά 36% τα προπανδημικά επίπεδα το α΄
τρίμηνο. Η Αφρική υποδέχθηκε 5% περισσότερες αφίξεις, ενώ η
Αμερική ανέκαμψε στα επίπεδα προ πανδημίας, με τις αφίξεις
να αγγίζουν το 99% των επιπέδων του πρώτου τριμήνου του
2019. Στην Ασία και τον Ειρηνικό οι αφίξεις έφτασαν το 82%
των προπανδημικών επιπέδων το πρώτο τρίμηνο.
Το 2023 οι
διεθνείς τουριστικές εισπράξεις έφτασαν το 1,5 τρισ.
δολάρια, επίπεδο που μεταφράζεται σε πλήρη ανάκαμψη των
προπανδημικών επιπέδων σε ονομαστικούς όρους, αλλά 97% των
εισπράξεων του 2019 αν συνυπολογιστεί ο πληθωρισμός. Η
Ευρώπη σημείωσε τις υψηλότερες εισπράξεις το 2023, που
έφτασαν τα 660 δισ. δολάρια, υπερβαίνοντας τα προπανδημικά
επίπεδα κατά 7% σε πραγματικούς όρους. |