|
00:01 - 02/02/23 |
|
|
Brain
Drain
Αρκετές
φορές έχουμε σχολιάσει πως όποτε ακούμε για αυτήν την
ιστορία της περιβόητης αντιστροφής του Brain Drain γελάμε
και αυτό γιατί συνεχίζουμε να θεωρούμε την κατά μέσο όρο
κατάσταση στην αγορά εργασίας της χώρας μας, απαράδεκτη, με
μέσο όρο πολύ κακούς μισθούς και πολύ κακές συνθήκες
εργασίας.
Χαρακτηριστικά λοιπόν ήταν τα όσα αναφέρονταν στο Βήμα. Ένα
65% με 70% των νέων γιατρών εξακολουθούν ακόμη και σήμερα να
εγκαταλείπουν την Ελλάδα αμέσως μόλις πάρουν το πτυχίο τους,
ενώ το 2022 καταγράφει 140.000 περισσότερες οικειοθελείς
παραιτήσεις, στην ελληνική εκδοχή του κινήματος της «Μεγάλης
Παραίτησης». Και ναι μεν η δεύτερη κατηγορία αποτελεί
συνέχεια της πανδημίας και του μεγάλου «κύματος» παραιτήσεων
εργαζομένων που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, αλλά η πρώτη, και το
συνεχιζόμενο επί δεκαετίες brain drain, φανερώνει ότι οι
εργασιακές δυσκολίες και οι στρεβλώσεις στη χώρα μας
παραμένουν αναλλοίωτες.
Τα
στοιχεία που συγκέντρωσε «Το Βήμα» στην έρευνά του είναι
αποκαλυπτικά. Το ρεύμα μετανάστευσης των ελλήνων επιστημόνων
στο εξωτερικό, που κορυφώθηκε τα χρόνια μετά την οικονομική
κρίση, συνεχίζεται αμείωτο παρά τη βελτίωση της ελληνικής
οικονομίας και τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να
το αντιστρέψει. Χιλιάδες νέοι επιστήμονες από τομείς αιχμής,
όπως η ιατρική, η πληροφορική και η έρευνα αποφασίζουν κάθε
χρόνο να αναζητήσουν την τύχη τους σε χώρες του εξωτερικού,
στις οποίες βρίσκουν καλύτερες απολαβές, καλύτερες συνθήκες
εργασίας και ζωής και πιο σταθερό ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Μάλιστα, μέσα από τις αφηγήσεις όσων έφυγαν, καταγράφει
κανείς ως αιτίες αυτού του ρεύματος την ελληνική
γραφειοκρατία, την αναξιοκρατία, τον νεποτισμό κ.λπ.
Το brain
drain, δηλαδή το ρεύμα μετανάστευσης των Ελλήνων επιστημόνων
στο εξωτερικό, που κορυφώθηκε τα χρόνια μετά την οικονομική
κρίση, συνεχίζεται, παρά τη βελτίωση της ελληνικής
οικονομίας και τις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να
το αντιστρέψει. Χιλιάδες νέοι επιστήμονες από τομείς αιχμής,
όπως η ιατρική, η πληροφορική και η έρευνα αποφασίζουν κάθε
χρόνο να αναζητήσουν την τύχη τους σε χώρες του εξωτερικού,
στις οποίες βρίσκουν καλύτερες απολαβές, καλύτερες συνθήκες
εργασίας και ζωής και πιο σταθερό ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Επίσης μέσα από τις αφηγήσεις όσων έφυγαν, καταγράφει κανείς
επίσης ως αίτια αυτού του ρεύματος την ελληνική
γραφειοκρατία, την αναξιοκρατία, τον νεποτισμό κλπ. |
|
|
|
5 Vs Ούτε
έναν
Συνεχίζοντας ……. Εμείς ξέρουμε τα τελευταία δύο περίπου
χρόνια. 5 πρόσωπα αρκετά κοντά μας, που έφυγαν από τη χώρα
και ούτε έναν που γύρισε. Και το χειρότερο, ξέρουμε πάρα
πολύ κόσμο που σκέφτεται κατά καιρούς μήπως αξίζει να
φύγουνε από την Ελλάδα για το εξωτερικό. Ανθρώπους ακόμη και
μεγαλύτερους των 40-45 ετών, με παιδιά κτλ …. Όταν τώρα
ρωτάς γνωστούς και φίλους που μένουνε στο εξωτερικό ή έχουνε
δικά τους πρόσωπα εκτός Ελλάδας, αν σκέφονται στην Ελλάδα. Η
απάντηση είναι η ίδια. Τι να γυρίσω να κάνω; Πολλές οι
αιτίες …. Για εμάς όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι
κακοί μισθοί που υπάρχουνε κατά μέσο όρο ….. |
|
|
|
Ακίνητα
Έχοντας
γράψει πως ασχολούμαστε αρκετά με τα ακίνητα,
παρακολουθώντας στενά τις τιμές, κυρίως πώλησης, αλλά και
ενοικίασης. Βλέποντας τον παρακάτω πίνακα με τις αυξήσεις –
τιμές ενοικίασης σε 40 περιοχές της Αττικής θα πούμε το
ίδιο. Ακόμη και νέες αυξήσεις να μην υπάρξουνε φέτος, όπως
εκτιμούνε οι επαγγελματίες – αναλύσεις του κλάδου. Οι τιμές
που βλέπουμε είναι στα όρια του σοκ ….. Τις θεωρούμε
απίστευτες, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα των μισθών στη
χώρα μας, με βάση τα επίσημα στατιστικά. Όπως μάλιστα
χαρακτηριστικά γράφουμε κατά καιρούς. Πραγματικά απορούμε
πως κατά μέσο όρο, ο μέσος Έλληνας ανταποκρίνεται σε αυτές
τις τόσο υψηλές τιμές.
|
|
|
|
Μπράβο
Όμως για
να μην γκρινιάζουμε μόνο … Ας πούμε ένα μεγάλο μπράβο σε μια
ακόμη είδηση που έρχεται από τον ελληνικό τουρισμό, η βαριά
βιομηχανία της χώρας που μας ξελάσπωσε το 2022. Και θα
συνεχίσει να μας ξελασπώνει και τα επόμενα χρόνια.
Ούριος
άνεμος πνέει λοιπόν για την ελληνική κρουαζιέρα το 2023. Ο
κλάδος επανακάμπτει διεθνώς και στη χώρα μας, μετά την
ταλαιπωρία που υπέστη για δύο χρόνια λόγω της πανδημίας του
κορωνοϊού. Τα πρώτα ιδιαίτερα θετικά δείγματα αναζωογόνησης
κατεγράφησαν το 2022, με το 2023 να αναμένεται περαιτέρω
βελτίωση.
Αναλυτικά
επίσημα στοιχεία για την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων στα
ελληνικά λιμάνια αναμένονται τις επόμενες ημέρες, ωστόσο
αξίζει να σημειωθεί ότι τα λιμάνια του Πειραιά, του
Ηρακλείου και της Θεσσαλονίκης κατέγραψαν σύμφωνα με
ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ» αξιοσημείωτα αποτελέσματα, ενώ πολύ
καλύτερη είναι η εικόνα για το 2023 που οι αφίξεις
κρουαζιερόπλοιων φαίνεται να κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα
της χρονιάς των ρεκόρ που ήταν το 2019.
Όπως
έγραψε ο Ο.Τ., βέβαια σε αριθμό επιβατών η εικόνα
εξακολουθεί να υπολείπεται του 2019 καθώς τα κρουαζιερόπλοια
έχουν ακόμη μειωμένες πληρότητες, αφού η ζήτηση στον κλάδο
διεθνώς δεν έχει ανακάμψει πλήρως, κάτι που αναμένεται να
γίνει με το 2024. Ωστόσο τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά και
για το 2023, καθώς δρομολογούνται μεγαλύτερα πλοία που
εμφανίζουν και καλύτερες πληρότητες.
Ειδικότερα
ο ΟΛΠ έκλεισε το 2022 με αφίξεις 680 κρουαζιερόπλοιων και
περίπου 800.000 επιβατών όταν το 2019 είχε καταγράψει 622
αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και 1.098.091 επιβάτες. Για το 2023
έχουν κλειδώσει 807 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (+18,67% σε
σύγκριση με το 2022 και +29,7% σε σύγκριση με το 2019), με
περίπου 1.000.000 επιβάτες, καθώς οι πληρότητες τη φετινή
χρονιά είναι πολύ καλύτερες από ό,τι το 2022.
Μάλιστα, ο
ΟΛΠ βραβεύτηκε από τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια για
τα αποτελέσματα αυτά με τον πρόεδρο του Οργανισμού Yu Zeng
Gang να δηλώνει ότι τα επιτεύγματα αυτά είναι πολύ σημαντικά
για την ελληνική οικονομία και ιδιαίτερα για τις τοπικές
κοινωνίες!
Αύξηση
αναμένεται φέτος και στις αφίξεις αποεπιβίβασης (homeport)
κατά 5% στο λιμάνι του Πειραιά σε σχέση με το 2022. |
|
|
|
Ωσεί
παρόντες στο θράσος της Τουρκίας
Ολοκληρώνοντας και όπως έγραφε ο “Βηματοδότης” …..
Την ώρα
που η Πολεμική Αεροπορία και όλος ο ελληνισμός πενθούσε (και
πενθεί) για τον υποσμηναγό (Ι) Μάριο- Μιχαήλ Τουρούτσικα,
την στιγμή που οι έρευνες συνεχίζονται κάτω από αντίξοες
καιρικές συνθήκες, για την ανεύρεση του κυβερνήτη του
μοιραίου Φάντομ, σμηναγού (Ι) Στάθη Τσιτλακίδη, οι Τούρκοι
δεν σεβάστηκαν ούτε το βαρύ πένθος, ούτε καν τις προσπάθειες
για την ανεύρεση του πιλότου.
Εισήλθαν
για άλλη μια φορά μαζικά, θρασύτατα, στο Αιγαίο, με τους
πιλότους μας να έχουν στο μυαλό και στην καρδιά τους, τους
δύο συναδέλφους του μέτρησαν 17 τουρκικά F-16, από τα οποία
τα 7 οπλισμένα με πυραύλους αέρος- αέρος, 2 κατασκοπευτικά
ναυτικής συνεργασίας CN-235 και δύο UAV. Πραγματοποίησαν 23
παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Ήταν τόσο το θράσος
τους, ανήμερα μάλιστα της μαύρης επετείου για τα Ίμια που
θέλησαν να δοκιμάσουν πάλι την ικανότητα των Ελλήνων πιλότων
στις εικονικές αερομαχίες (dogfights). Αποτέλεσμα;
Λοκαρίστηκαν αμέσως από τα ελληνικά F-16 και τα Mirage
2000-5, «έφαγαν πάλι πολύ ξύλο», όπως έλεγαν οι πιλότοι μας
και οι Τούρκοι έσπευσαν κυνηγημένοι να προσγειωθούν απέναντι
στο Αιγαίο, στη βάση τους.
Ήταν η ώρα
που ο Α/ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο Α/ΓΕΑ
αντιπτέραρχος (Ι) Θεμιστοκλής Μπουρολιάς επισκέπτονταν το
χωριό Μαντινεία στην Αρκαδία τον Κώστα Τουρούτσικα, πατέρα
του υποσμηναγού Μάριου- Μιχάλη. Η στιγμή ήταν συγκινητική.
Οι δύο ανώτατοι στρατιωτικοί αγκάλιασαν τον πατέρα, ο οποίος
τους είπε: “Για εμάς αυτό ήταν το τελειωτικό μας χτύπημα σαν
οικογένεια. Ήταν ένα παιδί πολύ συνεσταλμένο, μεθοδικό και
δεν θα μπορέσουμε να το αντέξουμε αυτό το πλήγμα». Λόγια που
συγκλονίζουν, λόγια ενός πατέρα που έχασε το καμάρι του. |
|
|
|