00:01 - 07/01/25
|
|
|
 |
|
Κόστος Στέγασης
Σύμφωνα με τα
στοιχεία της Eurostat για το 2023, οι Έλληνες δαπανούν το
υψηλότερο ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματός τους για
στέγαση σε σύγκριση με τους πολίτες των υπόλοιπων χωρών της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, το 35,2% του συνολικού
εισοδήματος ενός μέσου νοικοκυριού στην Ελλάδα προορίζεται
για δαπάνες που σχετίζονται με τη στέγαση. Αυτό το ποσοστό
είναι σχεδόν διπλάσιο από τον μέσο όρο της Ε.Ε., ο οποίος
ανέρχεται στο 19,7%.
Στη δεύτερη θέση,
με αρκετή διαφορά από την Ελλάδα, βρίσκονται οι πολίτες της
Δανίας, οι οποίοι δαπανούν το 25,9% του εισοδήματός τους για
στέγαση. Ακολουθούν οι Γερμανοί, καταλαμβάνοντας την τρίτη
θέση, με ποσοστό 25,2%. Στη συνέχεια, οι Σουηδοί ξοδεύουν το
23,9% του εισοδήματός τους, ενώ οι πολίτες της Ολλανδίας
αφιερώνουν το 22,9%. Οι Τσέχοι και οι Βούλγαροι δαπανούν
22,1% και 21,2% αντίστοιχα.
Στον αντίποδα,
υπάρχουν χώρες που προσεγγίζουν περισσότερο τον ευρωπαϊκό
μέσο όρο. Ενδεικτικά, στην Ουγγαρία, τη Ρουμανία, την
Αυστρία και τη Φινλανδία, τα ποσοστά των δαπανών για στέγαση
κυμαίνονται από 19% έως 19,3%. Αυτό υποδεικνύει μια πιο
ισορροπημένη σχέση μεταξύ εισοδήματος και εξόδων στέγασης σε
αυτές τις χώρες.
Εντυπωσιακά, οι
πολίτες ορισμένων χωρών δαπανούν το μικρότερο ποσοστό του
εισοδήματός τους για στέγαση. Στην Κύπρο, το ποσοστό είναι
μόλις 11,6%, ενώ ακολουθεί η Μάλτα με 12% και η Σλοβενία με
13,8%. Αυτά τα χαμηλά ποσοστά δείχνουν ότι το κόστος
στέγασης σε αυτές τις χώρες είναι πιο προσιτό σε σχέση με τα
εισοδήματα των κατοίκων τους.
Συνολικά, τα
δεδομένα υπογραμμίζουν τις μεγάλες ανισότητες που υπάρχουν
στις δαπάνες στέγασης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενώ σε
ορισμένες χώρες, όπως η Ελλάδα, το κόστος στέγασης αποτελεί
σημαντική οικονομική επιβάρυνση, σε άλλες, όπως η Κύπρος και
η Μάλτα, οι πολίτες απολαμβάνουν μια πιο ισορροπημένη
αναλογία μεταξύ εισοδήματος και στεγαστικών δαπανών.

|
|
|
|
 |
|
Την ίδια άποψη έχουμε
Πολύ ενδιαφέρουσες
βρήκαμε και τις πρόσφατες δηλώσεις του κ. Στουρνάρα. Και
αυτό γιατί όποιος μας διαβάζει καιρό ξέρει πως έχουμε
ακριβώς τις ίδιες απόψεις για τα όσα θα συνέβαιναν στη χώρα
μας αν είχαμε φύγει από το ευρώ τα δύσκολα χρόνια της
κρίσης. Μάλιστα να μην παραβλέπουμε και κάτι άλλο πολύ
βασικό. Πως μετά την οικονομική κρίση, ήρθαν δύο μεγάλες
διεθνείς κρίσεις. Η πανδημία και η κρίση πληθωρισμού με
φόντο και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Σκεφτείτε τι θα είχε
γίνει λοιπόν με τη χώρα μας να παλεύει χρεοκοπημένη, με ένα
συνεχώς υποτιμούμενο νόμισμα ….
Πάμε όμως να δούμε
τα όσα είπε ο κ. Στουρνάρας, με αναφορές και την προεδρία
της Δημοκρατίας ένα ζήτημα που θα μας απασχολήσει πολύ
γρήγορα:
Η Ελλάδα «θα είχε
γίνει Συρία» εάν έβγαινε από το ευρώ όπως είχε προτείνει ο
Σόιμπλε, ανέφερε σε συνέντευξή του, ο διοικητής της Τράπεζας
της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας.
Μιλώντας στον
ραδιοφωνικό σταθμό «Σκάι», ο διοικητής της ΤτΕ αναφέρθηκε
εκτενώς στα χρόνια των μνημονίων και της διαπραγμάτευσης με
εταίρους και διεθνείς οργανισμούς.
Αναφερόμενος στην Ανγκελα
Μέρκελ με αφορμή και την πρόσφατη έκδοση της
βιογραφίας της, ο κ. Στουρνάρας ανέφερε ότι την
αντιμετωπίζει με σεβασμό διότι συνέβαλε τελικά να
σωθεί η Ελλάδα, ενώ υπεραμύνθηκε των πεπραγμένων
της κυβέρνησης Σαμαρά.
«Τα υπόλοιπα θα τα
γράψει η ιστορία. Η Ελλάδα πραγματικά γλίτωσε στην
τρίχα, η Μέρκελ τελικά έπαιξε ένα πολύ σημαντικό
ρόλο στο να σωθεί η Ελλάδα, άρα με σεβασμό την κοιτάζω αλλά
δεν σημαίνει ότι όλα όσα λέει είναι σωστά». Μάλιστα,
αναφερθείς στην πρόταση Σόιμπλε για έξοδο της χώρας από την
κοινή νομισματική περιοχή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα,
ο κ. Στουρνάρας εκτίμησε πως «αν η Ελλάδα έβγαινε τότε από
το ευρώ, θα γινόταν Συρία».
Το φάουλ των
δανειστών
Ερωτηθείς εάν ήταν
«φάουλ» των δανειστών στο ότι το 2014 δεν έδωσαν το «πράσινο
φως» για έξοδο από το Μνημόνιο, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα
είχε κάνει όλες τις απαραίτητες κινήσεις, και περίμεναν τον Αλέξη
Τσίπρα, ο κ. Στουρνάρας συμφώνησε χαρακτηρίζοντας
την κίνηση αυτή ως το «μεγαλύτερο φάουλ», καθώς ο όρος που
είχε τεθεί στη χώρα μας από το Eurogroup ήταν όταν πιάσουμε
πρωτογενές πλεόνασμα, τότε θα γινόταν «αναδόμηση» χρέους,
μείωση επιτοκίων.
«Η Γερμανία είχε
ευρωεκλογές και δεν ήθελε να το κάνει, επομένως προσπάθησαν
να βρουν κάθε δικαιολογία. Η δεύτερη δικαιολογία ήταν πως αν
το κάναμε τώρα, πέσει αυτή η κυβέρνηση και έρθει μια
άλλη πιο απείθαρχη, δεν θα έχουμε άλλα όπλα στα
χέρια μας. αλλά τελικά επειδή όλα κρίνονται εκ του
αποτελέσματος, αν το κάναμε τότε, ίσως να μη χρειαζόταν το
τρίτο μνημόνιο, το οποίο ήταν ίσως και το πιο σκληρό από
όλα«, υπογράμμισε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας.
Εκατό δισ. το
κόστος της διαπραγμάτευσης ΣΥΡΙΖΑ
Απαντώντας στον
ισχυρισμό του Αλέξη Τσίπρα ότι η διαπραγμάτευσή του
δεν κόστισε 100 δισεκατομμύρια, ο κ. Στουρνάρας παρέπεμψε
στην Ανάλυση της Βιωσιμότητας του Δημοσίου Χρέους από το ΔΝΤ
στο τέλος του 2014 και σε αυτήν στο τέλος του πρώτου
εξαμήνου του 2015. «Τα έζησα αυτά, δεν μπορεί να μου πει
κανείς ότι δεν είναι έτσι, τα έζησα στην πλάτη μου. Πολλοί
λίγοι ξέρουν τι περάσαμε τότε, άρα είναι λογικό να
αισθάνομαι μια ευαισθησία για τα θέματα αυτά. Ξέρω όμως ότι
τελικά τέλος καλό, όλα καλά και φτάνουμε σε σημείο να
αποτελούμε υπόδειγμα και για τη Γερμανία και για τη Γαλλία».
Ο κ. Στουρνάρας
κλήθηκε επίσης να σχολιάσει το γεγονός ότι στη
βιογραφία της η Αγκελα Μέρκελ φαίνεται «να
σνομπάρει» τους Σαμαρά και Παπανδρέου ενώ, αντιθέτως,
αφιερώνει θετικά σχόλια στον Αλέξη Τσίπρα. «Ναι γιατί ο Σαμαράς διαπραγματεύτηκε»,
ήταν το σχόλιο του κ. Στουρνάρα.
«Δεν με αφορά» η
συζήτηση για Προεδρία
Παράλληλα, ως προς
τα σενάρια που τον παρουσιάζουν το όνομά του να εξετάζεται
ως δυνάμει «υποψήφιο» για τον επόμενο Πρόεδρο της
Δημοκρατίας, ήταν κατηγορηματικός. «Η χώρα έχει πρόεδρο η
οποία είναι πολύ καλή κατά την άποψή μου, αν θέλετε την
γνώμη μου στον βαθμό που μου πέφτει λόγος, και η χώρα έχει
κεντρικό τραπεζίτη που του αρέσει η δουλειά που κάνει. Η
συζήτηση δεν με αφορά», ανέφερε ο κ. Στουρνάρας.
Στο 2% τα επιτόκια
έως το φθινόπωρο του 2025
Αναφερόμενος τέλος
στην πολιτική της ΕΚΤ, ο κ. Στουρνάρας ανέφερε ότι έως το
επόμενο φθινόπωρο, το παρεμβατικό επιτόκιο θα έχει μειωθεί,
πιθανότατα, κατά επιπλέον 100 μονάδες βάσης, φθάνοντας
δηλαδή στο 2%.
Ως πιθανούς
κινδύνους για μια τέτοια εξέλιξη, ανέφερε τις οικονομικές
πολιτικές που έχει εξαγγείλει ο Ντόναλντ Τραμπ.
|
|
|
|
 |
|
Αέριο
Τώρα για την
ιστορία με το αέριο και τη διακοπή της κάνουλας από τη
Ρωσία. Μπορεί οι πάντες στην Ευρώπη να καθησυχάζουνε. Και
ναι μεν θεωρητικά φαίνεται να έχουνε κάποιο δίκαιο. Αλλά θα
κρατήσουμε και αυτά που είπε ο κ. Μυτιληναίος …. Ειδικότερα,
η διακοπή του ρωσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας ενδέχεται να
στοιχίσει στην Ευρώπη 70-100 δισ. ευρώ, όπως εκτιμά ο
Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος της Eurometaux και πρόεδρος
και διευθύνων σύμβουλος της Metlen.
Σε δήλωσή του στην
Καθημερινή ο κ. Μυτιληναίος επισήμανε ότι η αγορά βρίσκεται
σε μια ισορροπία τρόμου μετά την απώλεια του 5% των
ποσοτήτων αερίου που λαμβάνει η Ε.Ε.
"Δεν είναι απλό.
Είδαμε τις τιμές στο ΤΤF να ανεβαίνουν από τα 30 ευρώ τους
προηγούμενους μήνες στα 50 ευρώ/μεγαβατώρα. Η διαφορά αυτή
των 20 ευρώ δεν αφορά μόνο τις εισαγωγές μέσω Ουκρανίας,
αλλά το 100% των εισαγωγών, αφού στην πλειονότητά τους οι
συμβάσεις προμήθειας είναι συνδεδεμένες με την τιμή στο ΤΤF.
Είκοσι ευρώ αύξηση τιμής σε μια ποσότητα 500 δισ. κ.μ.
αερίου που εισάγει η Ευρώπη σημαίνει επιβάρυνση με 100 δισ.
ευρώ. Ακόμη και εάν υποθέσουμε ότι το 30% είναι μέσω
παραδοσιακών συμβάσεων, συνδεδεμένων με την τιμή του
πετρελαίου, προκύπτει μια επιβάρυνση 70 δισ. ευρώ", ανέφερε.
Ο κ. Μυτιληναίος
θεωρεί πιθανή ακόμα και μια άνοδο του TTF ακόμη και στα
επίπεδα των 70 ευρώ/MWh σε περίπτωση που επικρατήσουν
ψυχρότερες συνθήκες στο υπόλοιπο του χειμώνα.
|
|
|
|
 |
|
Έστω σε ένα μικρό βαθμό, θετική είδηση
Αν και έχουμε πει
πως δεν είμαστε καθόλου αισιόδοξοι για την πορεία των τιμών
των τροφίμων τα επόμενα χρόνια, ανάμεσα σε άλλα και λόγω
κλιματικής αλλαγής. Έστω και σε ένα μικρό βαθμό, θετική η
παρακάτω είδηση που βγήκε στα τέλη της προηγούμενης
εβδομάδας.
Οι διεθνείς τιμές
των τροφίμων λοιπόν σημείωσαν μείωση 2,1% το 2024 σε
σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο
Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO). Η πτώση αυτή
αποδίδεται κυρίως στη μείωση των τιμών των δημητριακών και
της ζάχαρης.
Τον Δεκέμβριο, ο
δείκτης τιμών του FAO υποχώρησε κατά 0,5% σε σχέση με τον
Νοέμβριο, αλλά παρέμεινε αυξημένος κατά 6,7% σε σχέση με τον
Δεκέμβριο του 2023.
Εξελίξεις στις
τιμές τροφίμων
Δημητριακά: Ο
δείκτης τιμών μειώθηκε κατά 13,3% το 2024 σε σχέση με το
2023, επιστρέφοντας στις προπολεμικές τιμές, μετά την
απότομη άνοδο που είχε προκληθεί από τη ρωσική εισβολή στην
Ουκρανία.
Ζάχαρη: Οι τιμές
μειώθηκαν κατά 13,2%, λόγω κυρίως των «εξαγωγών ρεκόρ» της
Βραζιλίας και των θετικών προοπτικών για την παγκόσμια
προσφορά.
Φυτικά έλαια:
Παρότι υπήρξε ελαφρά μείωση τον Δεκέμβριο, οι ετήσιες τιμές
αυξήθηκαν κατά 9,4%, εξαιτίας κυρίως της ανόδου του
φοινικελαίου λόγω της «παγκόσμιας μείωσης της προσφοράς».
Γαλακτοκομικά
προϊόντα: Οι τιμές αυξήθηκαν κατά 4,7%, με το βούτυρο να
συμβάλλει κυρίως στην άνοδο.
Κρέατα: Σημειώθηκε
ετήσια αύξηση 2,7% στις τιμές.
Επιστροφή στην
κανονικότητα
Η σημαντική μείωση
των τιμών των δημητριακών και της ζάχαρης αντιστάθμισε εν
μέρει τις αυξήσεις στα φυτικά έλαια, τα γαλακτοκομικά και τα
κρέατα, οδηγώντας σε συνολική πτώση των διεθνών τιμών
τροφίμων.
Η σταδιακή
εξομάλυνση στις διεθνείς αγορές, κυρίως λόγω βελτιωμένων
προοπτικών προσφοράς και αυξημένων εξαγωγών από βασικές
χώρες παραγωγής, συνέβαλε στην επιστροφή των τιμών σε πιο
σταθερά επίπεδα.

|
|
|
|
 |
|
Κλιματική Αλλαγή
Από τα άρθρα που
διαβάσαμε τις τελευταίες ημέρες, το παρακάτω το βρήκαμε πολύ
ενδιαφέρον. Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της
κλιματικής κρίσης θα κατακλύσει πολλά από τα μεγαλύτερα
πετρελαϊκά λιμάνια του κόσμου, δείχνει ανάλυση.
Οι επιστήμονες
δήλωσαν ότι η πιθανότητα αυτή αποτελεί ένα είδος ειρωνείας,
καθώς η καύση ορυκτών καυσίμων προκαλεί παγκόσμια
υπερθέρμανση. Είπαν ότι η μείωση των εκπομπών με τη μετάβαση
σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα σταματήσει την παγκόσμια
θέρμανση και θα προσφέρει πιο αξιόπιστη ενέργεια.
Δεκατρία από τα
λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση υπερδεξαμενών θα υποστούν
σοβαρές ζημιές από μόλις 1 μέτρο άνοδο της στάθμης της
θάλασσας, σύμφωνα με την ανάλυση. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι
δύο λιμάνια με χαμηλό υψόμετρο στη Σαουδική Αραβία – Ras
Tanura και Yanbu – είναι ιδιαίτερα ευάλωτα. Και τα δύο
λειτουργούν από την Aramco, την κρατική εταιρεία πετρελαίου
της Σαουδικής Αραβίας, και το 98% των εξαγωγών πετρελαίου
της χώρας φεύγει από αυτά τα λιμάνια.
Τα λιμάνια του
Χιούστον και του Γκάλβεστον στις ΗΠΑ, του μεγαλύτερου
παραγωγού πετρελαίου στον κόσμο, βρίσκονται επίσης στον
κατάλογο, όπως και τα λιμάνια των Ηνωμένων Αραβικών
Εμιράτων, της Κίνας, της Σιγκαπούρης και των Κάτω Χωρών.
Δεκατρία λιμάνια
υπερδεξαμενών μεγάλης κυκλοφορίας που κινδυνεύουν σοβαρά από
την άνοδο της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο

Guardian graphic.
Source: Zero carbon analytics
Η πιο πρόσφατη
επιστημονική έρευνα που δημοσιεύθηκε από την International
Cryosphere Climate Initiative (ICCI) δείχνει ότι η άνοδος
της στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο είναι πλέον
αναπόφευκτη μέσα σε έναν αιώνα περίπου και θα μπορούσε να
έρθει ήδη από το 2070, εάν καταρρεύσουν τα στρώματα πάγου
και δεν περιοριστούν οι εκπομπές. Μια ακόμη πιο καταστροφική
άνοδος της τάξης των 3 μέτρων είναι μάλλον αναπόφευκτη μέσα
στην επόμενη χιλιετία ή δύο και θα μπορούσε να φτάσει ήδη
στις αρχές της δεκαετίας του 2100.
Η άνοδος της
στάθμης της θάλασσας προκαλεί ήδη προβλήματα σε όλο τον
κόσμο. Η μέχρι σήμερα άνοδος σημαίνει ότι τα κύματα
καταιγίδων είναι υψηλότερα και είναι σημαντικά πιο πιθανό να
προκαλέσουν παράκτιες πλημμύρες, ενώ η διείσδυση αλμυρού
νερού στην παράκτια γη μπορεί να διαβρώσει τα θεμέλια των
κτισμάτων, σημειώνουν οι ερευνητές. Η απότομη μείωση των
εκπομπών όχι μόνο θα επιβράδυνε τον ρυθμό ανόδου της στάθμης
της θάλασσας, αλλά θα περιόριζε και την τελική άνοδο.
Λιμάνι Ras Tanura,
Σαουδική Αραβία
Μοντελοποιημένη
στάθμη νερού πάνω από τη γραμμή της παλίρροιας με άνοδο της
στάθμης της θάλασσας κατά 1 μέτρο

Guardian graphic.
Source: Climate Central
Η Pam Pearson,
διευθύντρια του ICCI, δήλωσε: «Είναι ειρωνεία ότι αυτά τα
λιμάνια πετρελαιοφόρων βρίσκονται κάτω από το 1 μέτρο της
αναμενόμενης ανόδου της στάθμης της θάλασσας και πρέπει να
είναι προσεκτικοί σε αυτά τα δυνητικά υψηλότερα ποσοστά
ανόδου της στάθμης της θάλασσας, τα οποία προέρχονται από τη
συνεχιζόμενη χρήση ορυκτών καυσίμων».
Η άνοδος της
στάθμης της θάλασσας είναι ο πιο βαθύς μακροπρόθεσμος
αντίκτυπος της κλιματικής κρίσης, επανασχεδιάζοντας τον
παγκόσμιο χάρτη και επηρεάζοντας πολλές μεγάλες πόλεις από
τη Νέα Υόρκη έως τη Σαγκάη. Όμως, η Pearson δήλωσε ότι τα
βραχυπρόθεσμα συμφέροντα της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων
σημαίνουν ότι παραβλέπεται. «Οι βασικές πληροφορίες [από τις
επιστημονικές εκτιμήσεις για την άνοδο της στάθμης της
θάλασσας] δεν φαίνεται να έχουν περάσει στη συνείδηση των
κυβερνήσεων», είπε.
Ο James Kirkham,
επικεφαλής επιστημονικός σύμβουλος του ICCI, δήλωσε: «Η
άρνηση να κλείσουμε τις στρόφιγγες του πετρελαίου σημαίνει
ότι κρατάμε ανοιχτές τις στρόφιγγες για την άνοδο της
στάθμης της θάλασσας. Το επιταχυνόμενο λιώσιμο των πάγων και
η επέκταση των ωκεανών έχει ήδη προκαλέσει τον διπλασιασμό
του ρυθμού ανόδου της στάθμης της θάλασσας τα τελευταία 30
χρόνια. Εάν οι ηγέτες δεν διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους
για τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα, οι τρομερές
επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας θα αυξηθούν
περαιτέρω – επηρεάζοντας κάθε χώρα με ακτογραμμή,
συμπεριλαμβανομένων εκείνων που συνεχίζουν να εμποδίζουν τις
αυξημένες προσπάθειες απαλλαγής από τον άνθρακα».
Η Aramco αρνήθηκε
να σχολιάσει.
Η Σαουδική Αραβία
έχει κατηγορηθεί για κωλυσιεργία σε μια σειρά από πρόσφατες
παγκόσμιες συνόδους κορυφής, συμπεριλαμβανομένης της
τακτικής της «μπάλας καταστροφής» στη συνέλευση για το κλίμα
του Cop29, και για παρεμπόδιση της προόδου στις
διαπραγματεύσεις για μια συνθήκη για τα πλαστικά και για την
αντιμετώπιση της ξηρασίας και της ερημοποίησης.
Οι τελευταίες
συνομιλίες διεξήχθησαν στο Ριάντ και έληξαν χωρίς συμφωνία,
με τους Σαουδάραβες να αρνούνται να συμπεριλάβουν
οποιαδήποτε αναφορά στο κλίμα στη συμφωνία.
Η νέα ανάλυση
βασίστηκε σε εργασίες του Μαΐου, στις οποίες οι ερευνητές
διαπίστωσαν ότι 12 από τα 15 λιμάνια πετρελαίου με τη
μεγαλύτερη κίνηση πετρελαιοφόρων ήταν ευάλωτα στην άνοδο της
στάθμης της θάλασσας. Χρησιμοποιήθηκαν χάρτες για την άνοδο
της στάθμης της θάλασσας από το Climate Central και το
GoogleMaps για να δείξουν ότι μια άνοδος κατά 1 μέτρο θα
προκαλούσε ζημιές σε προβλήτες, εγκαταστάσεις αποθήκευσης
πετρελαίου, διυλιστήρια και άλλες υποδομές.
Στη νέα ανάλυση
προστέθηκε και το δεύτερο λιμάνι της Σαουδικής Αραβίας, το
Yanbu, το οποίο επίσης διατρέχει υψηλό κίνδυνο με άνοδο της
στάθμης κατά 1 μέτρο. Η ομάδα χρησιμοποίησε στοιχεία
εξαγωγών πετρελαίου του Bloomberg για να εκτιμήσει τον όγκο
και την αξία του πετρελαίου που εισάγεται και εξάγεται από
τα λιμάνια. Μαζί, το Ras Tanura και το Yanbu εξήγαγαν
πετρέλαιο αξίας 214 δισεκατομμυρίων δολαρίων (171
δισεκατομμυρίων λιρών) το 2023. Συνολικά, τα 13 λιμάνια
αντιπροσώπευαν περίπου το 20% των παγκόσμιων εξαγωγών
πετρελαίου το 2023.
Ο Murray Worthy,
της Zero Carbon Analytics, ο οποίος συμμετέχει στην ομάδα,
δήλωσε: «Η εταιρεία Zero Carbon Analytics είναι μια από τις
μεγαλύτερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των
λιμένων: «Η ανάλυση αυτή δείχνει ότι η στήριξη στα ορυκτά
καύσιμα σε έναν κόσμο που θερμαίνεται είναι ένας δρόμος προς
την καταστροφή και όχι προς την ενεργειακή ασφάλεια. Οι
χώρες αντιμετωπίζουν μια επιλογή: να επιμείνουν στα ορυκτά
καύσιμα και να διακινδυνεύσουν διαταραχές στον εφοδιασμό,
καθώς η άνοδος της στάθμης των θαλασσών πλημμυρίζει λιμάνια
και τερματικούς σταθμούς, ή να μεταβούν σε ασφαλείς,
βιώσιμες εγχώριες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
Θα μπορούσαν να
καταβληθούν προσπάθειες για την κατασκευή αντιπλημμυρικών
έργων, τα οποία θα ήταν πολύ δαπανηρά, αλλά ο Worthy δήλωσε:
«Τελικά φαίνεται να είναι μια χαμένη μάχη. Πρέπει να
συνεχίσετε να χτίζετε αυτά τα θαλάσσια τείχη υψηλότερα με
την πάροδο του χρόνου».
Πηγή: The Guardian
|
|
|
|