
Θα δούμε που θα βγάλει …
Πάρα πολλές φορές
τους τελευταίους μήνες έχουμε αναφερθεί στον ζήτημα του πληθωρισμού, έχοντας εδώ
και καιρό πει πως έρχεται νέο μεγάλο κύμα ανατιμήσεων. Για να μην σας λέμε πάλι
τα ίδια και αφήνοντας τα υπόλοιπα σχόλια σε εσάς, θα ξεκινήσουμε με τα όσα
ανέφερε χθες σχετικό δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής:
Στον «θάνατο» του
εμποράκου και του μεσαίου εισοδήματος οδηγεί ο παρατεταμένος πληθωρισμός κόστους
και ζήτησης, ενώ κανένα σημάδι αποκλιμάκωσης δεν εμφανίζεται μέχρι στιγμής στον
ορίζοντα.
Ο χορός των
ανατιμήσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά δεν προβλέπεται να τελειώσει φέτος, με
τα μηνύματα από την αγορά να είναι ξεκάθαρα: οι τιμές καταναλωτή θα συνεχίσουν
να κινούνται σε υψηλές «θερμοκρασίες». Σε αυτό συντελεί τόσο η διατήρηση της
πολυεπίπεδης κρίσης όσο και η «χρονοκαθυστέρηση» στην απόδοση των ανατιμήσεων
από τους τιμοκαταλόγους χονδρικής στις τελικές τιμές καταναλωτή στο ράφι.
Η κατανάλωση κατά
τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν ενδεχομένως να αποτελέσει βαρόμετρο των
ανατιμήσεων του φθινοπώρου, καθώς αρκετοί μεγάλοι παίκτες φέρεται να εξετάζουν
το ενδεχόμενο να «παγώσουν» τους τιμοκαταλόγους αυτή την περίοδο και να
επανεξετάσουν τα δεδομένα από τα τέλη Αυγούστου.
Ωστόσο, οι
μικρομεσαίοι της αγοράς, προμηθευτές και λιανέμποροι, δεν έχουν τόσο μεγάλα
περιθώρια αντοχών και ήδη προγραμματίζουν ανατιμήσεις και μέσα στο δίμηνο
Ιουνίου - Ιουλίου.
Οι ανατιμήσεις,
σύμφωνα με την αγορά, μέχρι στιγμής έχουν κινηθεί σε μεσοσταθμικό επίπεδο από 7%
έως 8% αγγίζοντας ή και ξεπερνώντας, ωστόσο, και το 30% σε κάποιες περιπτώσεις.
Τα γαλακτοκομικά
«φιγουράρουν» στις πρώτες θέσεις των υψηλών ανατιμήσεων, με τις τιμές να
αυξάνονται έως και 35% τους τελευταίους μήνες σε κάποιους κωδικούς, ενώ την ίδια
στιγμή η κατανάλωση υποχωρεί ραγδαία. Στο πρώτο τετράμηνο, τα στοιχεία της
αγοράς δείχνουν απώλειες στον όγκο πωλήσεων στο λευκό τυρί στο 11%, ενώ στα
κίτρινα στο 8,5%, με το σύνολο της κατηγορίας τυροκομικών να εμφανίζει απώλεια
κατανάλωσης περίπου 10% στη λιανική. Αντίστοιχα, το βούτυρο εμφανίζει στο
τετράμηνο απώλειες 9,5% στους όγκους πωλήσεων, ενώ το γάλα συνολικά ως κατηγορία
υποχωρεί με ρυθμό 8% στο τετράμηνο. Στελέχη της εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας
αναφέρουν ότι ο Μάιος ήταν ακόμα πιο δραματικός, με τις περισσότερες κατηγορίες
να εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά πτώσης στους όγκους.
Στο ψωμί η
ανατίμηση του 20%, που έχει ήδη περάσει στην αγορά, δεν μοιάζει να έχει
ακουμπήσει «ταβάνι», με τους αρτοποιούς να αναφέρουν ότι, εάν δεν υπάρξει κάποια
παρέμβαση, ένα επιπλέον 10%-12% είναι προ των πυλών. |