| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 
 

"Kουλου-βάχατα"

Σχόλια για τα πάντα ……. Η φράση “Κουλου – βάχατα” προέρχεται από την αντίστοιχη αραβική «κούλου ουάχαντ» που σημαίνει «όλα μαζί ένα».

Επικοινωνήστε μαζί μας

 

 

 

00:01 - 08/10/24

 

Στεγαστικά Δάνεια

Διαδοχικά αρνητικά ρεκόρ καταγράφει η αγορά των στεγαστικών δανείων στη χώρα, με την Ελλάδα να εμφανίζεται ως η μόνη χώρα στην Ε.Ε. με αρνητικό πρόστιμο στη στεγαστική πίστη τα τρία τελευταία χρόνια.

Όπως έγραψε το Money Review, με δεδομένο ότι η καθίζηση των χορηγήσεων στεγαστικών δανείων εκτείνεται και πέραν της τελευταίας τριετίας λόγω της χρηματοοικονομικής κρίσης που έχει προηγηθεί, γίνεται σαφές ότι η στεγαστική πίστη αποτελεί τον μεγάλο ασθενή στο τραπεζικό σύστημα, παρά το γεγονός ότι το κόστος χρηματοδότησης και τα επιτόκια για την αγορά κατοικίας έχουν υποχωρήσει στο μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τα μέσα επιτόκια διαμορφώνονται στη χώρα μας στο 4%, ακολουθώντας πτωτική πορεία σε σχέση με ένα χρόνο πριν και είναι συγκρίσιμα με το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά παρ’ όλα αυτά ο ρυθμός της ετήσιας χρηματοδότησης διαμορφώθηκε στα τέλη Ιουλίου στο -2% έναντι -3% ένα χρόνο πριν και -2% στο σύνολο της τελευταίας 3ετίας.

Αυτό προκύπτει από την έκθεση που δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Συστημικού Κινδύνου (European Systemic Risk Board – ESRB), προειδοποιώντας για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Ευρωζώνη μετά την ένταση των γεωπολιτικών εξελίξεων το τελευταίο διάστημα, που μπορούν όπως επισημαίνεται να διαταράξουν το παγκόσμιο εμπόριο και τις τιμές των εμπορευμάτων.

Κόντρα στην πτωτική πορεία του δανεισμού από τα νοικοκυριά κινείται ο δανεισμός των επιχειρήσεων, με την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ESRB, να κατατάσσεται δεύτερη μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. –μετά την Λιθουανία– με τον υψηλότερο ρυθμό ετήσιας αύξησης των χρηματοδοτήσεων προς επιχειρήσεις. Με βάση τα στοιχεία Ιουλίου, ο ρυθμός πιστωτικής επέκτασης ανήλθε στο 10% στα τέλη Ιουλίου, έναντι 3% ένα χρόνο πριν και 8% σωρευτικά την τελευταία 3ετία. Πλέον τα δύο τρίτα του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών –77,7 δισ. ευρώ σε σύνολο 118,6 δισ. ευρώ– είναι χορηγήσεις προς επιχειρήσεις και το μέσο κόστος χρηματοδότησης διαμορφώνεται στον μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης, και συγκεκριμένα στο 5,8%, με πτωτική τάση σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

 
 

Στεγαστική πίστη…

Η υποχώρηση της στεγαστικής πίστης παρατηρείται παρά τη μείωση των περιθωρίων που εφαρμόζουν οι τράπεζες για δάνεια για την αγορά κατοικίας κοντά στο 1,5% στα τέλη Ιουλίου από άνω του 2% ένα χρόνο πριν, και με βάση τα στοιχεία του ESRB συνδέεται με τις υψηλές τιμές των ακινήτων, με την Ελλάδα να φιγουράρει μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη άνοδο των τιμών στις κατοικίες. Η άνοδος στις τιμές των κατοικιών τον τελευταίο χρόνο ξεπερνάει το 10%, ενώ σε βάθος 3ετίας είναι πάνω από 40%, κατατάσσοντας την Ελλάδα μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη αύξηση αμέσως μετά την Πολωνία και τη Βουλγαρία, ενώ σε παρόμοια επίπεδα κινούνται η Λιθουανία, η Εσθονία, η Ουγγαρία και η Κροατία. Ο ESRB προειδοποιεί ότι ο τομέας των ακινήτων «παραμένει εύθραυστος», καθώς τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στην Ε.Ε., αν και γενικά είναι σε χαμηλά επίπεδα, αυξάνονται.

Τα υπόλοιπα των στεγαστικών δανείων έχουν υποχωρήσει, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, στα 27,3 δισ. ευρώ στα τέλη Αυγούστου, από 28,4 δισ. ευρώ στα τέλη του προηγούμενου χρόνου, παρά την ώθηση που έχει δώσει το πρόγραμμα «Σπίτι μου», οι εκταμιεύσεις του οποίου βαίνουν σταδιακά προς ολοκλήρωση.

Το χαρτοφυλάκιο των ενήμερων στεγαστικών δανείων υποχώρησε το β΄ τρίμηνο του έτους στα 25,5 δισ. ευρώ, από 27,7 δισ. το β΄ τρίμηνο του 2023, καθώς οι αποπληρωμές προηγούμενων οφειλών ξεπερνούν σταθερά τις λιγοστές νέες εκταμιεύσεις. Με βάση τα στοιχεία του α΄ εξαμήνου του έτους, οι νέες εκταμιεύσεις –χωρίς τα δάνεια του προγράμματος «Σπίτι μου»– κινήθηκαν κοντά στα 550 εκατ. ευρώ, οριακά μειωμένες σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ άλλα 380 εκατ. ευρώ εκταμιεύθηκαν μέσω του προγράμματος «Σπίτι μου».

Η προοπτική επέκτασης του προγράμματος, που αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2025, έχει δημιουργήσει αυξημένες προσδοκίες, «παγώνοντας» ωστόσο προς το παρόν τη ζήτηση για στεγαστικά δάνεια, παρά την πτώση των επιτοκίων που έχουν εφαρμόσει οι τράπεζες με έμφαση στα επιτόκια σταθερής διάρκειας. Τα σταθερά επιτόκια ξεκινούν σήμερα από 2,8% για το πρώτο έτος και κλιμακώνονται στο 2,9% για 3 χρόνια, φθάνοντας έως και 5% για μεγάλες διάρκειες 30 ετών.

 

 

Τουρισμός

Τώρα όσον αφορά τον τουρισμό και τις προσδοκίες για το 2025… Έχουμε πει πως προσωπικά θα ήμασταν πολύ ευχαριστημένοι αν η χώρα πήγαινε στις φετινές αποδόσεις. Αφού αν και δεν περιμένουμε μια δύσκολη χρονιά, δε βλέπουμε εύκολο να ξεπεραστούνε οι φετινές αποδόσεις.

Όπως τώρα ανέφερε σε εκτενές άρθρο του ο Ο.Τ. Στο 2025 έχουν στρέψει ήδη το ενδιαφέρον τους αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια αλλά και γενικότερα η τουριστική βιομηχανία μη εξαιρουμένης της ελληνικής, με τα πρώτα μηνύματα να δείχνουν ότι το επόμενο έτος θα είναι μία καλή τουριστική χρονιά. Υπό την αίρεση βέβαια των γεωπολιτικών εντάσεων.

Οι αεροπορικές

Η τάση του κόσμου να ταξιδεύει συνεχώς ενισχύεται αναφέρει η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) σε πρόσφατη εκτίμηση της για την παγκόσμια αεροπορική κίνηση μέχρι τον Αύγουστο του 2024, η οποία μετρούμενη σε έσοδα επιβατών ανά χιλιόμετρο (Revenue Passenger-Kilometer-RPK) αυξήθηκε 7,9% σε ετήσια βάση και 8,6% τον Αύγουστο παγκοσμίως.

Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών το RPK αυξήθηκε 7,7% τον Αύγουστο και 6,9% τον Ιούλιο.

Μάλιστα ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IΑΤΑ, προειδοποίησε ότι η συνεχιζόμενη ισχυρή αύξηση της ζήτησης ίσως να σημαίνει ότι πλησιάζουμε γρήγορα σε μια κρίση χωρητικότητας υποδομής που θα περιόριζε τη συνδεσιμότητα και τις επιλογές για επιβάτες και επιχειρήσεις.

Ο ΣΕΤΕ

Στη χώρα μας ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Παράσχης μιλώντας στο 5ο συνέδριο Θεσμικής Διαχείρισης ανέφερε ότι «σαν συνέχεια του 2024 που θα έχουμε νέο ρεκόρ αφίξεων και εσόδων, για το 2025 οι καταρχήν ενδείξεις που έχουμε δεν είναι κακές, όμως είναι πολύ νωρίς. Οι πρώτες, βάσιμες ενδείξεις θα προκύψουν από τη μεγάλη τουριστική έκθεση του Λονδίνου, την WTM το Νοέμβριο αλλά και τον προγραμματισμό των αεροπορικών για την επόμενη χρονιά».

]Ο ίδιος όμως εξήγησε ότι «δεν είναι αυτονόητο ότι θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε με διψήφιο ποσοστό αυξήσεων σε έσοδα και αφίξεις και τα επόμενα χρόνια. Ούτε το ευρωπαϊκό ΑΕΠ αλλά ούτε και το ελληνικό, αντίστοιχα, δικαιολογούν τέτοιες τάσεις και άρα πρέπει να εξοικειωθούμε σιγά σιγά και με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης».

Στη βάση αυτής της εκτίμησης φαίνεται να κινείται το σύνολο του ελληνικού τουρισμού και πρωτίστως αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες.

Ο ΔΑΑ

Η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών έχει ήδη ανακοινώσει ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 αναμένει σταδιακή επιστροφή σε μονοψήφια ποσοστά αύξησης όταν στο πρώτο εξάμηνο η συνολική επιβατική κίνηση του Αεροδρομίου «πετούσε» με 16% σε σχέση με τα επίπεδα του 2023, στους 14,01 εκατομμύρια επιβάτες.

Ήδη για τον Αύγουστο ανακοίνωσε άνοδο της επιβατικής κίνησης κατά 10,5% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Αυγούστου 2023 και για τον Σεπτέμβριο κατά 9,7% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Σεπτεμβρίου 2023.

Ωστόσο η κίνηση του εξωτερικού παραμένει ακόμη σε διψήφια ποσοστά (περί το 12,3%, όμως στις αρχές του έτους «πετούσε» με 20-22%. Πάντως για το 2025 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προσδοκά πολλά από την ενίσχυση των υπερατλαντικών συνδέσεων.

Οι συνεργασίες του «Ελ. Βενιζέλος»

Όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα η American Airlines θα προσθέσει ένα νέο δρομολόγιο προς την Ελλάδα το 2025, με εποχικά δρομολόγια μεταξύ Αθήνας (ATH) και Charlotte, Βόρεια Καρολίνα (CLT), από τις 6 Ιουνίου 2025.

Επίσης από το 2024 έχει ανακοινώσεις νέες συνεργασίες με τις Juneao Air, Air Arabia, Norse, Lot, Asiana, Smartwings πέρα από τις εγχώριες αεροπορικές AEGEAN και SKY Εxpress που επίσης αύξησαν το δίκτυό τους.

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις της Διευθύντριας Επικοινωνίας και Marketing της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών για το 2025 τα μηνύματα είναι θετικά με τις προκρατήσεις να κινούνται ικανοποιητικά ενώ ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα παρουσιασθούν και νέα κίνητρα για τις αεροπορικές εταιρείες. Χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες στόχος των κινήτρων είναι όπως είπε να αναβαθμίσουν εποχικά δρομολόγιά τους σε ετήσιας διάρκειας και να προσθέσουν καινούργια κατά την περίοδο χαμηλής ζήτησης στην κατεύθυνση ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης κατά τους χειμερινούς μήνες.

Επίσης η διοίκηση εστιάζει στην ανάπτυξη νέων αγορών από Ασία και Άπω Ανατολή και στην περαιτέρω διασύνδεση με την αγορά των ΗΠΑ.

Η Fraport Greece

Για το 2025 η Fraport Greece από τις πρώτες επαφές με αερομεταφορείς προσδοκά σε μία ακόμη ικανοποιητική χρονιά ωστόσο και εδώ το όριο όσον αφορά το ποσοστό αύξησης δεν αναμένεται να είναι το ίδιο με τα προηγούμενα χρόνια καθώς και οι απόλυτοι αριθμοί έχουν ανέβει πολύ ψηλά.

Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του γενικού διευθυντή της Fraport Greece, Γιώργου Βήλου, «το 2024 θα ολοκληρωθεί με την εταιρεία να έχει διακινήσει στα 14 αεροδρόμια που ελέγχει, 36 εκατ. επιβάτες από 34 εκατ. το 2023, σημειώνοντας νέο ρεκόρ. Πρόκειται για μία αύξηση 5,5%-6%», συμπλήρωσε.

Η Fraport αναμένει για το 2025 νέα αύξηση στην επιβατική κίνηση, εκτός απροόπτου, αλλά σε μονοψήφια επίπεδα και ελαφρώς μικρότερα των τελευταίων χρόνων. Παράλληλα προγραμματίζει μια σειρά επενδύσεων για να ανταποκριθούν τα αεροδρόμια στην αυξημένη ζήτηση

Η Aegean

«H Aegean είναι μεταξύ των λίγων αεροπορικών εταιρειών που καταγράφουν επιδόσεις πάνω από το 2019», ανέφερε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Μιχάλης Κουβελιώτης, κατά τη πρόσφατη παρουσίαση της εταιρείας στους αναλυτές, ενώ υπογράμμισε ότι «η εταιρεία συνεχίζει την προσπάθεια επέκτασης των δραστηριοτήτων της με νέες πτήσεις σε νέους προορισμούς αλλά και άμβλυνσης της εποχικότητας, είτε αυξάνοντας συχνότητες σε υφιστάμενα δρομολόγια είτε προσθέτοντας νέα».

Η Aegean εστιάζει στην αύξηση της χωρητικότητας στις άκρες της σεζόν με το τελευταίο τρίμηνο να αυξάνει κατά 5% την χωρητικότητα ποσοστό που αναμένεται να «επεκταθεί» και τους πρώτους μήνες του 2025 στο πλαίσιο του πλάνου επιμήκυνσης της σεζόν.

Οι νέες πτήσεις της Aegean

Το τέταρτο τρίμηνο και ειδικότερα από τον Οκτώβριο ξεκινά πτήσεις προς το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, συμπληρώνοντας τις απευθείας πτήσεις προς Ντουμπάι. Ταυτόχρονα, συστηματικά αναπτύσσεται το δίκτυο της Θεσσαλονίκης, της δεύτερης μεγαλύτερης βάσης της AEGEAN, καθώς από τα τέλη Οκτωβρίου προστίθεται και το Άμστερνταμ στο δίκτυο απευθείας προορισμών. Παρόλο που η ζήτηση στις βασικές αγορές της Ευρώπης εξακολουθεί να παρουσιάζει ικανοποιητικές τάσεις, είναι γεγονός ότι η συνεχιζόμενη κρίση στη Μέση Ανατολή εξακολουθεί και επηρεάζει τις αγορές του Ισραήλ, της Αιγύπτου και του Λιβάνου.

Τα νέα Airbus

Ο Όμιλος το Α’ Εξάμηνο του 2024 παρέλαβε 3 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 31 αεροσκάφη από τα τέλη του 2019. Αναμένει δύο ακόμη μέχρι το τέλος του έτους και μέχρι το 2027 θα παραλάβει πέντε ακόμη.

H συνεργασία με Volotea

Νέες αναπτυξιακές προοπτικές πάντως για την Aegean ανοίγει και η επένδυση στη Volotea καθώς παράλληλα με την μετοχική σχέση, Aegean και Volotea υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας για τη διερεύνηση νέων ευκαιριών συνεργασίας στη διανομή καθώς και σε άλλους εμπορικούς τομείς, με στόχο την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των συνεργιών μεταξύ των δύο εταιρειών.

Συγκεκριμένα, η εμπορική συνεργασία αρχικά θα επικεντρωθεί στη διάθεση των προϊόντων του ενός αερομεταφορέα από τον διαδικτυακό τόπο του άλλου, καθώς και στην περαιτέρω εκμετάλλευση του διεθνούς δικτύου από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, όπως Ηράκλειο, Ρόδος, Χανιά, προς/από βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία, ούτως ώστε να προσφέρονται περισσότερες επιλογές στους επιβάτες με την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων και της επένδυσης των δύο εταιρειών.

H Sky Express

Η Sky Express συνεχίζει να διευρύνει το δίκτυο συνεργασιών της με άλλους αερομεταφορείς, με την πλέον πρόσφατη συνεργασία να είναι αυτή με την ITA Airways, τον ιταλικό εθνικό αερομεταφορέα .

Η νέα συνεργασία ενισχύει προοπτικές διασύνδεσης της χώρας με διεθνείς και διηπειρωτικούς προορισμούς.
Συνολικά το portfolio στρατηγικών interline συνεργασιών της περιλαμβάνει 18 από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους αερομεταφορείς, γεγονός που ενισχύει τις προοπτικές διασύνδεσης της Ελλάδας με περισσότερες από 160 χώρες.

Παράλληλα παραλαμβάνει νέα αεροσκάφη ενισχύοντας τον στόλο της. Πρόσφατα παρέλαβε δύο, ένα ολοκαίνουριο αεροσκάφος Α320neο και ένα καινούριο ATR 72600. Το 2025 η εταιρεία είναι προγραμματισμένο να πάρει ένα ακόμη αεροσκάφος και υπολογίζεται ότι θα ακολουθήσουν δυο ακόμη φτάνοντας τον στόλο στα 30 αεροσκάφη συνολικά.

Επίσης προσθέτει συνδέσεις με Γερεβάν (3 φορές την εβδομάδα), με Κωνσταντινούπολη από τα μέσα Νοεμβρίου με καθημερινές πτήσεις, με Τιφλίδα, Τίρανα, Άμστερνταμ και από Δεκέμβριο με Βιέννη και Πράγα.

 
 

Ελληνική παραγωγή

Σε ένα θέμα που είναι σοβαρό αφού όσο και αν φαίνεται μια ιστορία που αφορά λίγους και έναν συγκεκριμένο κλάδο. Είναι μια ιστορία που δείχνει τα γενικευμένα προβλήματα που υπάρχουνε και συνεχώς αυξάνονται στην ελληνική παραγωγή.

Όπως λοιπόν αναφέρονταν σε σχετικά δημοσιεύματα. Η πιο καταστροφική χρονιά στην ιστορία της μελισσοκομίας είναι όπως όλα δείχνουν το 2024, καθώς η ξηρασία έχει ρίξει την παραγωγή σε κάποιες περιπτώσεις μέχρι και κατά 90%

Οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, παράλληλα με το αυξημένο κόστος παραγωγής και τις «ελληνοποιήσεις» εισαγόμενων μελιών έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικά αρνητικό περιβάλλον για το μέλλον της μελισσοκομίας και τους παραγωγούς.

Δεύτερος μήνας του φθινοπώρου ο Οκτώβριος και όλοι από νωρίς είχαν καταλάβει λόγω του καιρού όπως εξελισσόταν ότι θα είχαμε μία πολύ δύσκολη χρονιά για την παραγωγή του ελληνικού «χρυσού», όπως λένε το μέλι. Όσο περνάνε όμως οι μήνες η κατάσταση γίνεται όλο και χειρότερη.

Όπως λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδας (ΟΜΣΕ), Κωστ. Λεονταράκης στο BD, «είναι η πιο καταστροφική χρονιά που έχουμε ζήσει ποτέ στα χρόνια της μελισσοκομίας φέτος. Αυτή η ξηρασία και η παρατεταμένη ανομβρία έχει φέρει τη φύση σε νεκρική κατάσταση. Το πρώτο πράγμα που συνδέεται με τη φύση είναι η μέλισσα. Η γύρη είναι μηδενική, οι μέλισσες υποαναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της άνοιξης»

Όσον αφορά τα νέα που έρχονται από όλη τη χώρα είναι δυστυχώς αποθαρρυντικά. Πανελλαδικά, όπως τόνισε ο κ. Κ. Λεονταράκης, η παραγωγή είναι μειωμένη κατά 70%, ενώ τραγική είναι η κατάσταση στο θυμαρίσιο μέλι. «Η παραγωγή είναι μειωμένη στην Κρήτη και στα νησιά της τάξης του 90%. Μιλάμε για μηδενικούς τρύγους στα νησιά. Μιλάμε για καταστροφική χρονιά. Καμία νομή του μελιού δεν απέδωσε. Ήταν ξερή η φύση από την άνοιξη». 

Από τον Έβρο που πέρσι είχε πληγεί από μεγάλες πυρκαγιές μέχρι και τη νότια Ελλάδα και την Κρήτη, η κατάσταση είναι πάρα πολύ άσχημη.  

Μόνη ελπίδα, όχι για την παραγωγή αλλά για την σωτηρία των μελισσιών, είναι οι τελευταίες βροχές που έπεσαν και υπάρχει ελπίδα αν ξαναβρέξει η φύση να παράγει λίγη γύρη, ίσα ίσα για να συντηρηθούν οι μέλισσες να μπορέσουν να βγάλουν το χειμώνα. Με την προϋπόθεση βέβαια να τις ταΐσουν και οι μελισσοκόμοι. Πράγμα όμως που ανεβάζει το κόστος της παραγωγής στα ύψη. 

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΟΜΣΕ «το κοστολόγιο το είπαμε και στο υπουργείο είναι τεράστιο δεν μπορούμε να το αντέξουμε, πόσο μάλλον όταν δεν έχουμε βγάλει εμείς εισόδημα. Να πουλήσουμε μέλι για να συντηρηθούμε εμείς και να συντηρήσουμε και τις μέλισσες». Όπως τονίζει, «οι μέλισσες ήδη λιμοκτονούν. Δεν υπάρχει αρκετή γύρη για να αντεπεξέλθουν. Όλα αυτά τα έχουμε προσκομίσει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με έναν τεκμηριωμένο φάκελο. Ο ΕΛΓΑ δεν ανταποκρίνεται. Ζητάμε μία ενίσχυση της τάξης των 80 ευρώ ανά κυψέλη». 

Δυστυχώς όπως σημείωσε ο κ. Κ. Λεονταράκης από το υπουργείο η απάντηση ήταν ότι τα χρήματα είναι πάρα πολλά. «Δεν υπάρχει άλλη λύση: Ή μας δίνουν χρήματα και συνεχίζουμε να υπάρχουμε σαν κλάδος ή επιλέγουν να αφανιστούμε σαν κλάδος, ενώ η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη μελισσοκομική δύναμη καταγεγραμμένη στην Ευρώπη. Πρέπει να επιλέξουν αν θα στηρίξουν τον κλάδο ή θα αφήσουν να αφανιστεί», υπογράμμισε.

«Βραχνάς» οι ελληνοποιήσεις

Οι «ελληνοποιήσεις» εισαγόμενων μελιών δυστυχώς είναι αυτή την στιγμή το σοβαρότερο πρόβλημα στο εμπόριο μελιού. «Κάνουν κουμάντο στη μελισσοκομία της Ελλάδας οι ελληνοποιήσεις. Γιατί δεν ελέγχονται αυτοί που τα φέρνουν, δεν ελέγχονται τα μέλια, δεν ελέγχονται οι ποσότητες και αποτέλεσμα είναι να υποτιμάται το δικό μας μέλι, να μένει απούλητο στις αποθήκες και αν πουληθεί να είναι όχι σε τιμή που πρέπει για να ζήσουμε εμείς», τόνισε ο πρόεδρος της ΟΜΣΕ.

Παράλληλα όμως υπάρχει και ουσιαστικό πρόβλημα για τη δημόσια υγεία, καθώς έχουν διοχετευθεί στην αγορά επικίνδυνα μέλια, τα οποία κυκλοφορούν με παραπλανητικές ετικέτες.

Όπως τόνισε ο κ. Κ. Λεονταράκης τα μέλια από χώρες εκτός ΕΕ έχουν «πνίξει» την αγορά της Ευρώπης, καθώς όπως φαίνεται η ΕΕ δεν προστατεύει τους παραγωγούς της. Τα μέλια αυτά μάλιστα δεν έχουν τις αυστηρές οδηγίες και αυστηρούς κανονισμούς που διέπουν την ευρωπαϊκή παραγωγή, πράγμα που δημιουργεί αμφιβολίες τόσο για την ποιότητά τους όσο και για την ασφάλεια που υπάρχει για τους καταναλωτές.

«Υπάρχει και το κενό της νομοθεσίας που καλύπτει τις νοθείες και τις ελληνοποιήσεις. Υπάρχουν νομοθετικά κενά στην τυποποίηση και τις ετικέτες τα έχουμε θίξει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επί Κεδίκογλου, δυστυχώς δεν έχει γίνει τίποτα», κατέληξε ο πρόεδρος της ΟΜΣΕ. 

Μοναδική λύση είναι η πολιτεία να πραγματοποιεί εντατικούς ελέγχους, να κλείσει τα νομοθετικά «παράθυρα» που υπάρχουν και βάση αυτών δρουν οι επιτήδειοι, καθώς επίσης να προβλέπονται και υψηλά πρόστιμα για τους παραβάτες.

 
 

Τα τρία (δύσκολα) βήματα προς τη Χάγη

Όπως έγραψε ο Βηματοδότης …. Εν όψει της νέας, 8ης συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν τον προσεχή Ιανουάριο στην Αγκυρα, στο πλαίσιο του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας, τα υπουργεία Εξωτερικών των δύο χωρών μαθαίνω πως έχουν ήδη καθορίσει τα τρία βήματα που, εφόσον συμφωνηθούν, είναι πιθανό να μας οδηγήσουν στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.

Προτού σας τα αναφέρω, σας πληροφορώ ότι τα τρία βήματα πρόκειται να συζητηθούν στην κατ’ ιδίαν συνάντηση που θα έχουν, κατά πάσα πιθανότητα τέλος Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου, οι δύο υπουργοί Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης και Χακάν Φιντάν. Από αυτή τη συνάντηση θα εξαρτηθεί εάν θα προχωρήσουμε σε ουσιαστικό διάλογο ή εάν θα συνεχίσουν οι δύο ηγέτες να ομιλούν για την ανάγκη να παραμείνουν ανοικτοί οι δίαυλοι επικοινωνίας με τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, που είναι όμως χαμηλής πολιτικής.

***

Στο πρώτο βήμα αναμένεται να τεθεί το βασικό πλαίσιο των συζητήσεων, δηλαδή το θέμα της υφαλοκρηπίδας και γενικά του προσδιορισμού των θαλασσίων ζωνών. Μόνον αυτό είναι διατεθειμένη να συζητήσει η Αθήνα. Οποιαδήποτε άλλη ατζέντα (δηλαδή αποστρατιωτικοποίηση των νησιών, εναέριος χώρος κ.τ.λ.), που ίσως επιδιώξει να φέρει η Αγκυρα, θα οδηγήσει σε διακοπή της συζήτησης, όπως με ενημερώνουν ανώτατες διπλωματικές πηγές.

Το δεύτερο βήμα θα περιλαμβάνει συζήτηση για το εφαρμοστέο Δίκαιο και τις Αρχές πάνω στις οποίες θα διεξάγεται εφεξής ο ελληνοτουρκικός διάλογος: στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου, επιθυμεί η Αθήνα, άρα οποιαδήποτε άλλη Αρχή που θα θέσει η τουρκική πλευρά εκτός Διεθνούς Δικαίου (π.χ. το δίκαιο του… ισχυρού) θα σημαίνει (και πάλι) διακοπή της συζήτησης. Στο τρίτο βήμα – εάν τελικά ολοκληρωθούν τα δύο πρώτα – θα ανοίξει ο διάλογος για την παραπομπή του μοναδικού για τη χώρα μας θέματος του καθορισμού των θαλασσίων ζωνών και της υφαλοκρηπίδας σε Διεθνές Δικαιοδοτικό Οργανο.

 
 
 

 

 

 

Παλαιότερα Σχόλια

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum