Κλιματική
αλλαγή
Αρκετές
φορές έχουμε γράψει πως κλιματική αλλαγή και δημογραφικό
είναι τα πιο σημαντικά μακροπρόθεσμα προβλήματα που ήδη
απασχολούν και θα απασχολήσουνε ακόμη περισσότερο τη χώρα τα
επόμενα χρόνια …. Είναι περιττό να αναφέρουμε στα όσα έχουνε
συμβεί τα τελευταία 3-4 χρόνια στη χώρα μας, με
καταστροφικές πυρκαγιές, πλημμύρες, με μεγάλο μάλιστα αριθμό
νεκρών και καταστροφές εκατοντάδων εκ. ευρώ.
Με αφορμή
λοιπόν και μια τελευταία έκθεση. Σύμφωνα με στοιχεία
της Τράπεζας της Ελλάδος, εκτιμάται ότι έως το 2100,
το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να υποστεί μια ετήσια μείωση έως και
6% εάν δε ληφθούν μέτρα μετριασμού και προσαρμογής
στην κλιματική αλλαγή, το οποίο μεταφράζεται σε σωρευτικό
κόστος 701 δισ. ευρώ.
Το κόστος
αυτό μπορεί να μειωθεί μέχρι και 123 δισ. ευρώ εάν ληφθούν
μέτρα προσαρμογής, επομένως η ανάγκη για τη λήψη τους είναι
επιτακτική.
Καθυστερήσεις στην εφαρμογή του Θεσμικού πλαισίου
Όπως
αναφέρεται στη μελέτη που εκπόνησε το ΙΟΒΕ με
την υποστήριξη της Τράπεζας της Ελλάδος, με θέμα:
«Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή: Προκλήσεις και προοπτικές
για την ελληνική οικονομία», στο εθνικό πλαίσιο για την
προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, το οποίο βρίσκεται σε
πλήρη εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό, περιλαμβάνεται η Εθνική
Στρατηγική για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠΚΑ,
η οποία εξειδικεύεται σε περιφερειακό επίπεδο με τα
Περιφερειακά Σχέδια, ΠεΣΠΚΑ), ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος
καθώς και άλλοι νόμοι που αφορούν θέματα αδειοδοτήσεων
δημόσιων και ιδιωτικών έργων.
Η εφαρμογή
του θεσμικού πλαισίου προχωρά, ωστόσο με κάποιες
καθυστερήσεις, καθώς έξι χρόνια μετά τη θεσμοθέτηση και
εφαρμογή της εθνικής στρατηγικής, έχουν εγκριθεί μόλις πέντε
ΠεΣΠΚΑ (Βορείου Αιγαίου, Κρήτης, Κεντρικής Μακεδονίας,
Αττικής και Δυτικής Ελλάδας).
Χρηματοδότηση με δημόσιους πόρους
Η
χρηματοδότηση της προσαρμογής στην Ελλάδα γίνεται κυρίως από
ευρωπαϊκούς και εθνικούς δημόσιους πόρους. Ιδιαίτερης
σημασίας για τη χρηματοδότηση έργων βελτίωσης της
ανθεκτικότητας της ελληνικής οικονομίας είναι το ευρωπαϊκό
ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
Έως τον
Οκτώβριο του 2022, το εθνικό σχέδιο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0) είχε ήδη εντάξει έργα
προσαρμογής συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, τα οποία
σχετίζονται με δράσεις αναδάσωσης, την ενίσχυση της
πολιτικής προστασίας, την προστασία της πολιτιστικής
κληρονομιάς, υποδομές για το δίκτυο ύδρευσης, προμήθεια
εξοπλισμού για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και
υδραυλικά έργα (π.χ. φράγματα). Αναμένεται ένταξη
περισσότερων έργων την επόμενη περίοδο.
Επιπλέον,
σημαντικός χρηματοδοτικός πόρος, τόσο για τον δημόσιο όσο
και για την υποστήριξη του ιδιωτικού τομέα και της
επιχειρηματικότητας εξακολουθεί να παραμένει το νέο ΕΣΠΑ
2021-2027, το οποίο εγκρίθηκε από την ΕΕ τον Αύγουστο του
2022.
Καθυστέρηση στο ΕΣΠΑ
Το
πρόγραμμα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή», στο οποίο
συμπεριλαμβάνονται δράσεις προσαρμογής, έχει συνολικό
προϋπολογισμό 3,6 δισ. ευρώ (2,9 δισ. ευρώ ευρωπαϊκή
συμμετοχή).
Ωστόσο,
σημειώνεται σημαντική καθυστέρηση στην ανακοίνωση
προσκλήσεων που ανήκουν στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, οι οποίες
έως τις αρχές του 2023 δεν είχαν ανακοινωθεί.
Ανώριμη η
καινοτομία στην Ελλάδα
Ανασταλτικά στην ανάπτυξη νέων λύσεων για την καινοτομία
λειτουργεί το πλαίσιο ωρίμανσης της καινοτομίας στην Ελλάδα,
το οποίο παρά την ύπαρξη αρκετών ερευνητικών ομάδων
περιορίζεται και από την ασθενή αγορά κεφαλαίου. Ως
αποτέλεσμα, λύσεις που αναπτύσσονται και επιδεικνύονται με
την υποστήριξη ευρωπαϊκής και εθνικής χρηματοδότησης δεν
βρίσκουν τον δρόμο για τη μαζική χρήση και εφαρμογή τους
(upscale).
Σημειώνεται πως η Ελλάδα έχει την τρίτη χειρότερη επίδοση σε
όρους ιδίων κεφαλαίων και επενδυτικών ταμείων ως ποσοστό του
ΑΕΠ σε σχέση με την ΕΕ27 για το 2020.
Ο ρόλος
του ιδιωτικού τομέα στην προσαρμογή
Ο
ιδιωτικός τομέας καλείται να προσαρμοσθεί στις νέες συνθήκες
της κλιματικής αλλαγής, ενώ επιπλέον η ιδιωτική
χρηματοδότηση μπορεί μέσω σχετικών επενδύσεων να υποστηρίξει
σε μεγάλο βαθμό τον περιορισμό του κενού της χρηματοδότησης
της προσαρμογής.
Έως τώρα,
η συνολική ιδιωτική χρηματοδότηση για δράσεις προσαρμογής
στην κλιματική αλλαγή αποτελεί μόλις το 1% της παγκόσμιας
συνολικής χρηματοδότησης για το Κλίμα.
Στις
εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης της προσαρμογής
συγκαταλέγονται ενδεικτικά τα πράσινα δάνεια και ομόλογα, ο
δανεισμός και τα ομόλογα που συνδέονται με ρήτρες
βιωσιμότητας, τα ίδια κεφάλαια, τα καινοτόμα χρηματοδοτικά
εργαλεία και οι συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα.
Πράσινα
ομόλογα
Η
παγκόσμια αγορά βιώσιμης χρηματοδότησης έχει πολλαπλασιαστεί
τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, η έκδοση πράσινων ομολόγων
παγκοσμίως ξεπέρασε τα 567 δισ. δολάρια το 2021, ενώ η αξία
των νέων πράσινων ομολόγων στην Ευρωζώνη ανήλθε στα 321 δισ.
δολάρια.
Παρά
ταύτα, φαίνεται πως μικρό τμήμα των εκδοθέντων πράσινων
ομολόγων αφορά δράσεις χρηματοδότησης της προσαρμογής.
Σημειώνεται πως το 2022, η συνολική έκδοση πράσινων
ομολόγων, δανείων και ομολόγων με ρήτρα βιωσιμότητας από
επιχειρήσεις και κυβερνήσεις διαμορφώθηκε στα 863 δισ. ευρώ,
σημειώνοντας πτώση κατά 19% από το ιστορικό υψηλό του 2021
(1,1 τρισ. δολάρια).
Οι
χρηματιστηριακές αγορές αποτελούν μια ακόμα ανερχόμενη πηγή
χρηματοδότησης για το κλίμα και την προσαρμογή στην
κλιματική αλλαγή. Στη διεθνή χρηματιστηριακή αγορά είναι
ολοένα και πιο έντονη η παρουσία προϊόντων των οποίων η
απόδοση συνδέεται με την πορεία δεικτών παρακολούθησης της
βιωσιμότητας.
Αναφορικά
με την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά, ο δείκτης ATHEX:ESG
παρακολουθεί τις περιβαλλοντικές επιδόσεις εισηγμένων
επιχειρήσεων, ωστόσο η διαμόρφωση του δείκτη στηρίζεται
αποκλειστικά σε δράσεις μετριασμού των εισηγμένων
επιχειρήσεων και όχι στην προσαρμογή.
Η ασφάλιση
ως εργαλείο προσαρμογής
Η ασφάλιση
αποτελεί εργαλείο για την κάλυψη των ζημιών που προκύπτουν
μετά από ένα καταστροφικό γεγονός. Σκοπός της ασφάλισης
είναι η μεταφορά του κλιματικού κινδύνου από τον ασφαλισμένο
στους παρόχους ασφαλιστικών υπηρεσιών, δημιουργώντας ένα
ακόμα επίπεδο προστασίας και ανθεκτικότητας.
Το πλήθος
των δικαιούχων που συμμετέχουν στο ασφαλιστικό συμβόλαιο, οι
τομείς ασφάλισης και το ύψος της αποζημίωσης καθορίζουν το
είδος ασφάλισης (μίκρο-, μέσο- και μακρο-ασφάλιση). Ωστόσο,
υψηλού ενδιαφέροντος και συνάφειας με την προσαρμογή είναι
και η παραμετρική ασφάλιση, η οποία συνδέει την παροχή
αποζημίωσης με την εξέλιξη συγκεκριμένων κλιματικών
παραμέτρων. Τέτοιου είδους ασφαλιστικά προϊόντα μπορούν να
σταθεροποιήσουν το εισόδημα κοινωνικών ομάδων (π.χ. αγρότες,
πολύ μικρές επιχειρήσεις) που βρίσκονται σε ευάλωτες
περιοχές.
Ωστόσο,
περιοριστικός παράγοντας στην ορθή λειτουργία και υποστήριξη
της προσαρμογής από τη χρήση ασφαλιστικών προϊόντων, είναι η
ύπαρξη ικανού αριθμού ασφαλιζόμενων που θα μοιραστούν τον
κλιματικό κίνδυνο, με κάποια από τα παραπάνω προϊόντα να
παραμένουν ακριβά για τις περισσότερο ευπαθείς ομάδες. |