|
00:01 - 18/10/23 |
|
|
Επενδυτές
Επειδή
αναφερθήκαμε στις αρχές της εβδομάδας, πως αν και ο πόλεμος
στο Ισραήλ κάνει κακό στον ελληνικό τουρισμό και κυρίως στην
Αθήνα, μπορεί να φέρει επενδυτές στην Αθήνα (εννοείται
φυσικά πως ευχόμαστε να τελειώσει ο πόλεμος άμεσα) ….. Πάμε
να δούμε ένα χαρακτηριστικό δημοσίευμα της Καθημερινής:
Εντατικοποίηση των κινήσεων για την αγορά κατοικίας στην
Ελλάδα από Ισραηλινούς και πολίτες αραβικής καταγωγής, ακόμα
και για ιδία χρήση ακινήτων που έχουν αποκτηθεί με στόχο την
εκμετάλλευση, προβλέπουν εταιρείες που δραστηριοποιούνται
στον τομέα της επενδυτικής μετανάστευσης, μέσω του
προγράμματος «χρυσή βίζα». «Καταλύτης» της εξέλιξης αυτής
αποτελούν ασφαλώς τα τραγικά γεγονότα των προηγούμενων
ημερών στο Ισραήλ και τη Λωρίδα της Γάζας, που απειλούν την
ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή.
«Η άδεια
παραμονής μέσω των προγραμμάτων επενδυτικής μετανάστευσης
έχει ακριβώς αυτόν τον χαρακτήρα και ρόλο, δηλαδή να
επιτρέπει την άμεση μετακίνηση των επενδυτών και των μελών
της οικογένειάς του σε περιπτώσεις όπως η σημερινή, που
χρειάζεται κάποιος να φύγει από μια εμπόλεμη περιοχή το
συντομότερο δυνατόν, αποφεύγοντας χρονοβόρες διαδικασίες
έκδοσης βίζας εισόδου και παραμονής στην Ε.Ε.», αναφέρει
στην «Κ» ο κ. Πάνος Ροζάκης, επικεφαλής της Synergy
Residency, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά επενδυτικής
μετανάστευσης.
Τα οφέλη από
την αξιοποίηση του προγράμματος «χρυσή βίζα» έγιναν ήδη
ορατά σε μια οικογένεια από το Ισραήλ, με δύο μικρά παιδιά,
που βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Αθήνα, προκειμένου
να ολοκληρώσει τη διαδικασία αίτησης για τη χορήγηση άδειας
παραμονής. Σύμφωνα με το γραφείο με το οποίο συνεργάζονται,
οι άνθρωποι αυτοί αποφάσισαν να εγκατασταθούν στο διαμέρισμα
που αγόρασαν στα νότια προάστια. «Μετά το σοκ των
προηγούμενων ημερών, αποφάσισαν τελικά να μείνουν οι ίδιοι
για ένα διάστημα στο σπίτι που απέκτησαν, αντί να το
νοικιάσουν, τουλάχιστον μέχρι να δουν πώς θα εξελιχθούν τα
πράγματα στο Ισραήλ και τη Γάζα», αναφέρει εκπρόσωπος του εν
λόγω γραφείου.
Σύμφωνα με
τον κ. Ροζάκη, «όποτε τίθεται ζήτημα ασφάλειας, ή ακόμα και
τραγωδίες, όπως αυτή που βλέπουμε να εκτυλίσσεται σήμερα,
αυξάνεται κατακόρυφα η ζήτηση για τα προγράμματα επενδυτικής
μετανάστευσης. Πολλοί επενδυτές που αξιοποιούν το ελληνικό
πρόγραμμα προέρχονται από χώρες που θεωρούνται επικίνδυνες ή
έχουν προβλήματα πολιτικά και οικονομικά. Ετσι, όσοι έχουν
την οικονομική δυνατότητα θέτουν σε εφαρμογή ένα εναλλακτικό
σχέδιο ασφαλείας, αξιοποιώντας τα προγράμματα επενδυτικής
μετανάστευσης». Αν και δεν είναι σύνηθες να χρησιμοποιούν τα
ακίνητα που έχουν αγοράσει, υπάρχουν κι άλλες περιπτώσεις,
κατά τις οποίες όσοι έλαβαν άδεια παραμονής έχουν σπεύσει να
την αξιοποιήσουν για λόγους ασφαλείας. «Πριν από 2-3 χρόνια,
σε μια σοβαρή κρίση που είχε ξεσπάσει στο Ιράκ, μια
οικογένεια επενδυτών από τη χώρα αξιοποίησε την άδεια
παραμονής της στην Ελλάδα, προκειμένου να ταξιδέψει άμεσα
εδώ και να μείνει σε κάποιο διαμέρισμα για κάποιο διάστημα.
Δεν έμειναν
στο δικό τους, το οποίο ήταν νοικιασμένο, αλλά αξιοποίησαν
την ευκολία της μετακίνησης λόγω της βίζας που είχαν στην
κατοχή τους», τονίζει ο κ. Ροζάκης.
Οπως εξηγεί
στην «Κ» ο κ. Αλέξανδρος Ρισβάς, επικεφαλής του γραφείου
Ρισβάς & Συνεργάτες, που ειδικεύεται στην επενδυτική
μετανάστευση, «οι βασικοί λόγοι για τη λήψη της “χρυσής
βίζας” είναι τρεις: η ασφάλεια, η ευκολία στις μετακινήσεις
σε χώρες της Ε.Ε. και η προστασία της περιουσίας των
επενδυτών, σε περιπτώσεις μεγάλης υποτίμησης του τοπικού
νομίσματος της χώρας καταγωγής τους». Επίσης, αρκετοί
επενδύουν στην Ελλάδα για να έχουν μια διέξοδο σε
περιπτώσεις κρίσεων, πολιτικών, οικονομικών και
γεωπολιτικών. «Κάποιοι επενδυτές είναι αντιφρονούντες
απέναντι σε απολυταρχικά καθεστώτα, ή σε χώρες όπου νιώθουν
ότι δεν έχουν την ελευθερία έκφρασης και αυτοδιάθεσης που θα
επιθυμούσαν. Οσοι έχουν λοιπόν την οικονομική δυνατότητα
σπεύδουν να εξασφαλίσουν προγράμματα επενδυτικής
μετανάστευσης, όπως το ελληνικό», σημειώνει ο κ. Ρισβάς.
Αυτό
αποτυπώνεται εμφανώς και στα νούμερα των αδειών παραμονής πο
έχουν εκδοθεί από την έναρξη του προγράμματος, το 2014 και
μέχρι σήμερα. Οι επενδυτές από το Ισραήλ έχουν εκδώσει 159
άδειες παραμονής (χωρίς να υπολογίζονται και τα μέλη των
οικογενειών τους), αποτελώντας το 1,4% του συνόλου των
αδειών. Μάλιστα, από τον Σεπτέμβριο του 2022 μέχρι σήμερα
παρατηρείται σημαντική αύξηση κατά 76,5%, από τις 90 άδειες
σε 159 σήμερα. Με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος,
το 2022 οι επενδυτές από το Ισραήλ προχώρησαν σε αγορές
ακινήτων ύψους 88 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, μια αύξηση κατά
100% σε ετήσια βάση, αποτελώντας την έβδομη μεγαλύτερη ομάδα
επενδυτών στην ελληνική αγορά ακινήτων.
Αντίστοιχα,
σημαντικό μερίδιο στο πρόγραμμα «χρυσή βίζα» έχουν και οι
επενδυτές από άλλες χώρες, κυρίως αραβικές. Για παράδειγμα,
οι επενδυτές από την Τουρκία μαζί με τα μέλη της οικογένειάς
τους ανέρχονται σε 1.248, αποτελώντας το 6,4% του συνόλου
των αδειών που έχουν χορηγηθεί. Αντίστοιχα, οι επενδυτές από
τον Λίβανο (μαζί με τα μέλη της οικογένειάς τους) αριθμούν
1.170 άδειες. Από το Ιράν έχουν εξασφαλίσει «χρυσή βίζα» 730
άνθρωποι με τις οικογένειές τους, ενώ από την Αίγυπτο, το
αντίστοιχο μέγεθος ανέρχεται σε 483. Από το Ιράκ έχουν
εκδώσει άδεια παραμονής 191 επενδυτές με τις οικογένειές
τους. |
|
|
|
Αναζητούν
καταφύγιο στην Αθήνα
Και όπως
αναφέρονταν στο δημοσίευμα. Γεμάτα με οικογένειες Ισραηλινών
με μικρά παιδιά ή μεμονωμένους ενήλικες που αναζητούν πρώτα
στέγη στην Αθήνα έρχονται τα αεροπλάνα από το Ισραήλ στην
Ελλάδα. Αυτό λένε πηγές της αεροπορικής βιομηχανίας που
παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών.
«Για εμάς η Ελλάδα αυτή τη στιγμή σημαίνει ασφάλεια για την
οικογένειά μας», εξηγεί Ισραηλινός επιχειρηματίας που
διαμένει τον περισσότερο χρόνο του έτους στο Ισραήλ και
αρκετούς μήνες στην Ελλάδα.
Οι εξελίξεις
στο Ισραήλ οδηγούν ένα σημαντικό μέρος όσων έχουν αποφασίσει
να μην πάρουν το ρίσκο της παραμονής τους εκεί, στην Αθήνα
και στη Θεσσαλονίκη. «Τα αεροπλάνα παίρνουν από την Ελλάδα
νέους Ισραηλινούς σε στρατεύσιμη ηλικία και επιστρέφουν με
οικογενειάρχες με μικρά παιδιά και ηλικιωμένους», αναφέρουν
στην «Κ» οι ίδιες πηγές. Η χώρα μας εκτός από μέλος της
Ευρωζώνης θεωρείται η πιο κοντινή σύμμαχος χώρα στο Ισραήλ
με παρόμοια χαρακτηριστικά κλίματος. «Εκτός απρόοπτης
ευχάριστης έκπληξης, η τρέχουσα κατάσταση αναμένεται να
διατηρηθεί και τις επόμενες εβδομάδες και μήνες»,
υπογραμμίζει ο προαναφερθείς επιχειρηματίας, προσθέτοντας,
«νιώθουμε ιδιαίτερη ασφάλεια στην Ελλάδα». |
|
|
|
Budget
Και πάμε και
στο ζήτημα του προϋπολογισμού και την πορεία των βασικών
μεγεθών (έσοδα - έξοδα), εκφράζοντας για ακόμη μια φορά τη
μεγάλη μας ικανοποίηση πως η πορεία των μεγεθών
διαμορφώνεται πολύ καλύτερα από ότι αρκετούς μήνες πιο πριν
πιστεύαμε.
Πέντε ημέρες
πριν από την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τη
Standard & Poor’s, η κυβέρνηση παρουσίασε και νέα πειστήρια
δημοσιονομικής σύνεσης: το προσχέδιο προϋπολογισμού που
κατέθεσε στις Βρυξέλλες (Draft Budgetary Plan) προβλέπει
αύξηση καθαρών πρωτογενών δαπανών μόνο 0,4% του ΑΕΠ, ενώ η
σχετική κατευθυντήρια γραμμή της Κομισιόν αφήνει περιθώριο
για αύξηση έως 2,6%.
Σύμφωνα με
ρεπορτάζ της Καθημερινής, το οποίο επικαλείται πηγές του
οικονομικού επιτελείου, η συγκράτηση της αύξησης του 2024
οφείλεται στη μεγάλη αύξηση δαπανών του β΄ εξαμήνου φέτος
(λόγω πλημμυρών και εκλογών κατατέθηκαν δύο συμπληρωματικοί
προϋπολογισμοί, ύψους 1,3 δισ. ευρώ). Ωστόσο δεν παύει να
αποτελεί ένα δείγμα συνετών προθέσεων στην άσκηση της
οικονομικής πολιτικής.
Οι καθαρές
πρωτογενείς δαπάνες είναι οι δαπάνες γενικής κυβέρνησης,
αφαιρουμένων των τόκων, των εσόδων από την Ευρωπαϊκή Ενωση
(ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και ενδεχόμενων νέων μόνιμων μέτρων
στην πλευρά των εσόδων, που θα λάβει η κυβέρνηση. Είναι το
καινούργιο κριτήριο που εισηγείται η Κομισιόν για την
παρακολούθηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, στο πλαίσιο των
υπό συζήτηση προτάσεών της για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας.
«Ακολουθώντας μια συνεχή, συνετή δημοσιονομική πολιτική»,
αναφέρει το κείμενο του DBP, «η κατανάλωση της γενικής
κυβέρνησης το 2024 θα υποχωρήσει κατά 1,3% σε σύγκριση με το
2023 (όταν ήταν 3,5% υψη λότερη από το προπανδημικό
επίπεδο)».
Όπως έγραψε
το MR, κατά τα άλλα, το DBP επιβεβαιώνει τα δημοσιονομικά
μεγέθη των ετών 2023 και 2024, όπως αποτυπώθηκαν στο
προσχέδιο προϋπολογισμού 2024, στις 2 Οκτωβρίου. «Με αυτόν
τον τρόπο επιβεβαιώνεται και ως προς τη διεθνή κοινότητα ότι
ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ το 2023 και
2,1% του ΑΕΠ το 2024 είναι εφικτός, ενώ το χρέος της γενικής
κυβέρνησης αναμένεται να αποκλιμακωθεί από 171,4% του ΑΕΠ το
2022 σε 159,3% το 2023 και σε 152,2% το 2024», σύμφωνα με
την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών. Το κείμενο
επιβεβαιώνει ότι τα ενεργειακά μέτρα έκτακτης ανάγκης
αναμένεται να αποσυρθούν σταδιακά, εφόσον δεν υπάρξουν
υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές φυσικού αερίου. Σε περίπτωση
που θα απαιτηθούν στοχευμένα ενεργειακά μέτρα, αυτά
αναμένεται να καλυφθούν από τα έσοδα του Ταμείου Πράσινης
Μετάβασης.
Αμετάβλητες
σε σχέση με το προσχέδιο προϋπολογισμού, που κατατέθηκε στη
Βουλή στις 2 Οκτωβρίου, είναι οι προβλέψεις για τον
πληθωρισμό (4% φέτος και 2,4% το 2024, με τον εθνικό δείκτη
στο 3,8% φέτος και στο 2,4% το 2024). Με βάση αυτές τις
προβλέψεις, η αύξηση των συντάξεων θα είναι οριακά πάνω από
3%.
Ωστόσο
επισημαίνονται και βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι για την επίτευξη
του προβλεπόμενου ρυθμού ανάπτυξης, οι οποίοι περιλαμβάνουν
μεταξύ άλλων την ταχύτητα απορρόφησης των πόρων του Ταμείου
Ανάκαμψης. Αυτός ο κίνδυνος έχει αρχίσει να αυξάνεται, καθώς
γίνονται ολοένα και δυσκολότερα τα ορόσημα που πρέπει να
επιτευχθούν για την είσπραξη των πόρων του Ταμείου
Ανάκαμψης, αν και στο υπουργείο Οικονομικών αισιοδοξούν ότι
στο τέλος θα υπάρξει πλήρης απορρόφηση. Στα στοιχεία
εκτέλεσης προϋπολογισμού 9μήνου που δόθηκαν χθες στη
δημοσιότητα καταγράφεται υποεκτέλεση έργων του Ταμείου
Ανάκαμψης κατά 1,626 δισ. ευρώ. Σε σχετικό πίνακα που
περιλαμβάνει το DBP, ωστόσο, προβλέπεται η είσπραξη
επιχορηγήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 0,9% του ΑΕΠ
φέτος, 1,5% το 2024, 2% το 2025 και 2,6% του ΑΕΠ το 2026.
Επίσης, σε
χαμηλότερη ανάπτυξη μπορεί να οδηγήσουν μια επιβράδυνση της
ευρωπαϊκής και της παγκόσμιας οικονομίας, δυσμενείς διεθνείς
γεωπολιτικές εξελίξεις, πληθωρισμός υψηλότερος από τις
προβλέψεις, ακραίες καιρικές συνθήκες και συνέχιση της
περιοριστικής νομισματικής πολιτικής.
Πλεόνασμα 6
δισ. το 9μηνο
Δείγματα
θετικής δημοσιονομικής πορείας δίνει και η εκτέλεση του
προϋπολογισμού, καθώς το πρωτογενές αποτέλεσμα το 9μηνο
Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία,
ήταν πλεόνασμα 5,984 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές
πλεόνασμα 2,436 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 52
εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο το 2022. Ειδικότερα, τα
φορολογικά έσοδα ήταν αυξημένα κατά 3,156 δισ. ευρώ ή 7,5%
έναντι του στόχου της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού
του 2023 και έφτασαν τα 44,982 δισ. ευρώ. Παρότι τμήμα της
αύξησης αυτής οφείλεται στην παράταση της προθεσμίας
πληρωμής των τελών κυκλοφορίας (470 εκατ. ευρώ) και στην
καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος του προηγούμενου
έτους, που εισπράχθηκαν μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου του
2023, σε μεγάλο βαθμό είναι και αποτέλεσμα της καλύτερης
απόδοσης των φετινών φόρων. Η αύξηση των εισοδημάτων,
συμπεριλαμβανομένων αυτών των νομικών προσώπων, με συμβολή
του πληθωρισμού και με τη βοήθεια της μη τιμαριθμοποίησης
της φορολογικής κλίμακας έχουν αυξήσει σημαντικά την
ελαστικότητα των φορολογικών εσόδων, όπως επισημαίνουν οι
οικονομολόγοι.
Η μέχρι τώρα
πορεία του προϋπολογισμού δείχνει ότι είναι πιθανό να
υπάρξει υπεραπόδοση έναντι του στόχου για πλεόνασμα 1,1% του
ΑΕΠ, αλλά η κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να ανοίξει σε
αυτή τη φάση συζήτηση για νέα παροχή. |
|
|
|
Εκλογές
Θα κάνουμε
σε αυτό το σημείο και ένα γενικό σχόλιο για τις τελευταίες
αυτοδιοικητικές εκλογές , σε σχέση και με τα όσα γράφονται.
Προσωπικά θεωρούμε πως η ΝΔ παίζει μόνη της. Χωρίς σοβαρή
αντιπολίτευση, όποτε και αν γίνουνε οι εκλογές θα είναι και
πάλι νικήτρια. Και αυτή τη στιγμή σοβαρή αντιπολίτευση δεν
υπάρχει. Και δυστυχώς κάπως έτσι θα συνεχίσουμε, χωρίς
σοβαρή αντιπολίτευση. Πολύ δυστυχώς, αφού όπως γράφουμε σε
κάθε ευκαιρία, όσο πιο κακή μια αντιπολίτευση, τόσο πιο κακή
η κυβέρνηση ….. |
|
|
|
Ελληνοτουρκικό γεύμα με σπαράγγια μπρουνουάζ
Όπως τώρα
έγραφε ο Βηματοδότης. Το τι συζητήθηκε στην πρώτη φάση
του ελληνοτουρκικού διαλόγου που άρχισε χθες στο υπουργείο
Εξωτερικών, ήδη το γνωρίζετε αφού ήταν θέματα της λεγόμενης
«θετικής ατζέντας» με πρώτο θέμα τις μεταφορές και την
κατασκευή της νέας γέφυρας και του τελωνείου του Έβρου.
Εκείνο που ίσως να μην γνωρίζετε είναι τι είδους γεύμα
πρόσφερε ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για εξωστρέφεια Κώστας
Φραγκογιάννης στον Τούρκο ομόλογό του Burak
Akçapar, στον 7ο όροφο του υπουργείου Εξωτερικών
(Ακαδημίας 1).
Το γεύμα
ήταν συναρπαστικό, όπως είπε ο Τούρκος (και η αντιπροσωπεία
του), παρότι ήταν Catering (από γνωστό εστιατόριο και από
τηλεοπτικό σεφ): Έχουμε λοιπόν και λέμε: Πρώτο πιάτο: Μάνγκο
ζουλιέν (σε μακρόστενα κομμάτια, σαν σπιρτόκουτα), σπαράγγια
μπρουνουάζ (ψιλοκομμένα) με βινεγκρέτ λάιμ. Κύριο πιάτο:
Μοσχαρίσιο φιλέτο, πατάτες πουρέ με βούτυρο, ψητά λαχανικά,
σος δεντρολίβανου και σταυροβότανου με πράσινο πιπέρι και
marple syrup (σιρόπι σφενδάμου). Γλυκό: Πικρή μους. Κρασί:
Syrah, Κτήμα Σαμπάνη 2022 |
|
|
|