|
00:01 - 18/10/24 |
|
|
Αποτυχία της
κυβέρνησης ο διπλάσιος πληθωρισμός
Ως ένα από τα πιο σοβαρά
προβλήματα των νοικοκυριών διεθνώς, στον απόηχο των
τελευταίων στοιχείων θα σχολιάσουμε για ακόμη μια φορά πως
είναι τουλάχιστον αποτυχία της κυβέρνησης να έχει η χώρα μας
σχεδόν διπλάσιο πληθωρισμό από την υπόλοιπη Ε.Ε.
Για την ιστορία, μεγαλύτερη
απ΄ ό,τι είχε φανεί αρχικά ήταν τελικά η μείωση
του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη τον Σεπτέμβριο, ενώ στην
Ελλάδα ήταν μικρότερη, σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία, με
βάση τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή, που
ανακοίνωσε σήμερα η Eurostat.
Ειδικότερα, ο
πληθωρισμός στην Ευρωζώνη υποχώρησε τον Σεπτέμβριο σε ετήσια
βάση στο 1,7% (αντί του 1,8% που ήταν η αρχική
εκτίμηση της Eurostat) από 2,2% τον Αύγουστο, ακόμη
χαμηλότερα δηλαδή από το 2% που είναι ο στόχος της
Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Ενισχύονται έτσι τα
επιχειρήματα για ταχύτερη μείωση των επιτοκίων της, με τους
αναλυτές να αναμένουν και στη σημερινή συνεδρίαση μείωση του
επιτοκίου καταθέσεων της ΕΚΤ στο 3% από 3,25%.
Στην Ελλάδα, ο πληθωρισμός, με
βάση τον εναρμονισμένο δείκτη, υποχώρησε
οριακά στο 3,1% (αντί του 3% που είχε εκτιμηθεί
αρχικά) από 3,2% τον Αύγουστο, με αποτέλεσμα να
αυξηθεί περισσότερο η ψαλίδα με τον πληθωρισμό της
Ευρωζώνης.
|
|
|
|
Μεγαλύτερες
αυξήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες στην Ελλάδα
Σημειώνεται πως από τα
αναλυτικά στοιχεία της ΕΚΤ προκύπτει ότι στην
Ελλάδα αυξήθηκαν περισσότερο οι τιμές τόσο για τα προϊόντα
όσο και για τις υπηρεσίες σε σχέση με την
Ευρωζώνη.
Αυτό ισχύει
ιδιαίτερα για τα προϊόντα, όπου ο
πληθωρισμός αυξήθηκε τον Σεπτέμβριο στο 1,9% από 1,7% τον
Αύγουστο, ενώ στην Ευρωζώνη μειώθηκε στο μηδέν από 0,5%,
αντίστοιχα.
Για τα τρόφιμα, ο πληθωρισμός
στην Ελλάδα αυξήθηκε στο
3,2% από 2,2% τον Αύγουστο, ενώ στην Ευρωζώνη
έμεινε σταθερός στο 1,4%.
Οι τιμές της ενέργειας μειώθηκαν
κατά 0,8% στην Ελλάδα (μετά από αύξηση 2,3% τον
Αύγουστο), αλλά στην Ευρωζώνη μειώθηκαν περισσότερο (6,8%
έναντι μείωσης 3% τον Αύγουστο).
Για τα μη
ενεργειακά προϊόντα, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα αυξήθηκε στο
1,8% από 1,4%, ενώ στην Ευρωζώνη έμεινε σταθερός
στο 0,4%.
Τέλος, ο
πληθωρισμός στις τιμές των υπηρεσιών υποχώρησε στην Ελλάδα
τον Σεπτέμβριο στο 4,4% από 4,7% τον Αύγουστο, αλλά
κινείται ακόμη σε υψηλά επίπεδα. Στην Ευρωζώνη υποχώρησε στο
3,9% από 4,1%.
|
|
|
|
Άλλη μια πρωτιά
Οι περισσότεροι ενδεχομένως τα
διαβάσατε χθες τα στοιχεία. Πάμε λοιπόν σε μια ακόμη πρωτιά
της χώρας μας …. Ουραγός λοιπόν στον δείκτη οικονομικής
ελευθερίας στην ΕΕ παραμένει η Ελλάδα καθώς συνεχίζει για
μία ακόμη χρονιά να καταλαμβάνει την τελευταία θέση ανάμεσα
στα κράτη-μέλη της ΕΕ μαζί με την Πολωνία. Αυτό σημαίνει ότι
η χώρα μας εξακολουθεί να έχει την περισσότερο κλειστή
οικονομία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως προκύπτει από μελέτη
του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών σε συνεργασία με το
καναδικό Ινστιτούτο Fraser.
Στην παγκόσμια κατάταξη του
Δείκτη Οικονομικής Ελευθερίας καταλαμβάνει την 70η θέση
ανάμεσα σε 165 χώρες,έχοντας σημειώσει μια οριακή άνοδο δύο
θέσεων.
Η μελέτη
Η μελέτη κατατάσσει την Ελλάδα
στη 16η χειρότερη θέση παγκοσμίως ως προς το μέγεθος του
κράτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνολική επίδοση της
Ελλάδας στον Δείκτη Οικονομικής Ελευθερίας την τοποθετεί
ανάμεσα στη Μογγολία και τη Κένυα.
Σημειώνεται ότι για την κατάταξη χρησιμοποιούνται στοιχεία
του 2022 ενώ η κατάταξη της Ελλάδας στα πέντε βασικά πεδία
του δείκτη είναι:
Μέγεθος του κράτους: 150η
θέση
Κράτος δικαίου και
ιδιοκτησιακά δικαιώματα: 50η θέση
Πρόσβαση σε ισχυρό νόμισμα:
68η θέση
Ελευθερία στο διεθνές εμπόριο:
36η θέση
Ρυθμιστικό περιβάλλον στην
τραπεζική πίστη, τα εργασιακά και την επιχειρηματικότητα:
75η θέση.
Επισημαίνεται ότι ο Δείκτης
Οικονομικής Ελευθερίας μετρά τον τρόπο με τον οποίο οι
πολιτικές και οι θεσμοί των 165 χωρών του Δείκτη
υποστηρίζουν την οικονομική ελευθερία.
Το Ινστιτούτο Fraser εκπονεί
την ετήσια μελέτη για την Οικονομική Ελευθερία στον Κόσμο σε
συνεργασία με ένα δίκτυο ανεξάρτητων ερευνητικών και
εκπαιδευτικών ινστιτούτων από περίπου 100 χώρες, μεταξύ των
οποίων είναι το ΚΕΦΙΜ.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη
μέτρηση της οικονομικής ελευθερίας, που υπολογίζεται βάσει
των θεσμών και των πολιτικών που εφαρμόζει κάθε χώρα σε
πέντε πεδία: το μέγεθος του κράτους· το κράτος δικαίου και
τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα · την πρόσβαση σε ισχυρό νόμισμα·
την ελευθερία στο διεθνές εμπόριο· και το ρυθμιστικό
περιβάλλον στην τραπεζική πίστη, τα εργασιακά και την
επιχειρηματικότητα.
Οι πρώτοι των πρώτων
Στην κορυφή του δείκτη
βρίσκονται για ακόμα μία χρονιά το Χονγκ Κονγκ και η
Σιγκαπούρη, καταλαμβάνοντας την 1η και τη 2η θέση
αντίστοιχα. Η Ελβετία, η Νέα Ζηλανδία και οι ΗΠΑ
συμπληρώνουν την πεντάδα των χωρών με τις καλύτερες
επιδόσεις παγκοσμίως.
Οι χαμηλότερες χώρες
Οι 5 χώρες με τη χαμηλότερη
βαθμολογία στον φετινό δείκτη είναι η Αλγερία, η Συρία, το
Σουδάν, η Ζιμπάμπουε, και τελευταία η Βενεζουέλα. Χώρες όπως
η Βόρεια Κορέα και η Κούβα δεν ταξινομούνται λόγω έλλειψης
δεδομένων.
Άλλες αξιοσημείωτες κατατάξεις περιλαμβάνουν τη Δανία (6η),
την Ιαπωνία (11η), τη Γερμανία(16η), την Ιταλία (51η), τη
Γαλλία (36η), την Ινδία (84η), τη Ρωσία (94η), τη Βραζιλία
(119η) και τηνΚίνα (104η).
Σύμφωνα με τον Γενικό
Διευθυντή του ΚΕΦΙΜ, Νίκο Ρώμπαπα:«Η Ελλάδα συνεχίζει και
φέτος να καταλαμβάνει την τελευταία θέση στην ΕΕ ως προς την
οικονομική ελευθερία. Ταυτόχρονα, είμαστε στην προτελευταία
θέση στην ΕΕ ως προς το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των
πολιτών. Τα δύο αυτά δεδομένα συνδέονται απόλυτα. Η ελληνική
οικονομία δεν πάσχει από υπερβολική ελευθερία, όπως
συνεχίζεται να λέγεται, αλλά ακριβώς από το αντίθετο. Και η
κατάσταση δεν θα διορθωθεί ουσιαστικά με αναιμικές
βελτιώσεις. Χρειάζεται πολλή περισσότερη προσπάθεια τόσο από
την κυβέρνηση, όσο και από την κοινωνία».
Χαμηλό επίπεδο ικανοποίησης
από τη ζωή
Οι Ελληνες ήταν πέρυσι
περισσότερο ικανοποιημένοι από τη ζωή τους σε σχέση με το
2018, με
τον σχετικό δείκτη (σε μία κλίμακα από το μηδέν έως το 10)
να έχει αυξηθεί στο 6,9 από 6,4 αντίστοιχα.
Ωστόσο, το
επίπεδο ικανοποίησής τους ήταν το δεύτερο χαμηλότερο μαζί με
αυτό των Λετονών, υψηλότερα μόνο από των Βουλγάρων
(5,9) και με το μέσο επίπεδο στην ΕΕ να είναι στο 7,3.
Βουτιά 28% στο διαθέσιμο
εισόδημα από το 2010
Το διάμεσο διαθέσιμο
πραγματικό εισόδημα των Ελλήνων (median equivalised
disposable income) ήταν πέρυσι μειωμένο
κατά 28,4% σε σχέση με το 2010, τη χρονιά που
άρχισαν τα μνημόνια και η μείωση των εισοδημάτων, όταν στην
ΕΕ αυξήθηκε κατά 18,5%.
Μείωση του δείκτη αυτού, που
αντανακλά το βιοτικό επίπεδο, σημειώθηκε
μόνο σε άλλες τέσσερις άλλες χώρες της ΕΕ, αλλά σε
πολύ μικρά ποσοστά: Στην Κύπρο και τη Γαλλία κατά 1,8%, στην
Ιταλία κατά 1% και στην Ισπανία κατά 0,3%. Από την άλλη
πλευρά, το διάμεσο διαθέσιμο εισόδημα στη Ρουμανία αυξήθηκε
κατά 140,4% την ίδια περίοδο. |
|
|
|
9 στους 10
τα βγάζουν δύσκολα πέρα
Σχεδόν 9 στους 10 Ελληνες
(87,6%) δήλωναν πέρυσι ότι είχαν τουλάχιστον κάποια δυσκολία
να καλύψουν τις ανάγκες τους, κατέχοντας έτσι μία ακόμη
αρνητική πρωτιά στην ΕΕ, με
τους Βούλγαρους να ακολουθούν στη δεύτερη θέση (78,2%).
Από την άλλη πλευρά, λιγότεροι
από ένας στους τέσσερις Ολλανδούς, Γερμανούς, Σουηδούς,
Φινλανδούς και Λουξεμβούργιους δήλωναν ότι είχαν τέτοια
δυσκολία.
Επίσης, τα ποσοστά των Ελλήνων
που δεν κάλυψαν ανάγκες τους για ιατρικές εξετάσεις ήταν τα
υψηλότερα στην ΕΕ. Σε πέντε περιφέρειες – Ανατολική
Μακεδονία Θράκη, Ιόνια Νησιά, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο
και Δυτική Μακεδονία – τα ποσοστά κυμαίνονταν από 13,1% έως
15,6%, ενώ και οι 13 ελληνικές περιφέρειες ήταν μεταξύ των
15 περιφερειών της ΕΕ με τα υψηλότερα σχετικά ποσοστά.
Το 13,5% των Ελλήνων δήλωναν
το 2023 σημαντική υλική και κοινωνική στέρηση, ποσοστό που
είναι το τρίτο υψηλότερο μετά της Ρουμανίας (19,8%) και της
Βουλγαρίας (18%), με τον μέσο όρο της ΕΕ στο 2%.
|
|
|
|
Οι νέοι
ρόλοι στο ΠαΣοΚ και η συνάντηση με Μητσοτάκη
Όπως τώρα έγραψε ο
Βηματοδότης, στην Χαριλάου Τρικούπη, μετά την επανεκλογή
του Νίκου Ανδρουλάκη, οι συσκέψεις συνεργατών του (εκ νέου)
αρχηγού δίνουν και παίρνουν. Σε δύο κατευθύνσεις: Η πρώτη
είναι στο «κτίσιμο» μιας ισχυρής κοινοβουλευτικής ομάδας με
ρόλο κλειδί στον Παύλο Γερουλάνο, καθώς και στην αξιοποίηση
στελεχών, όπως την Άννα Διαμαντοπούλου, αλλά και τον Χάρη
Δούκα.
Μαθαίνω ότι ο Νίκος
Ανδρουλάκης πρόκειται να δώσει και στον αντίπαλό
του στις εσωκομματικές εκλογές ένα ρόλο, όχι όμως νευραλγικό
αφού θα εξακολουθήσει να είναι δήμαρχος Αθηνών, ίσως, λένε,
την ευθύνη κάποιου τομέα. Με τον Μιχάλη Κατρίνη τι θα γίνει,
ο οποίος παραιτήθηκε από την 1η Ιουλίου ως κοινοβουλευτικός
εκπρόσωπος για να διεκδικήσει την προεδρία του κόμματος;
Απ΄ότι λένε στην Χαριλάου Τρικούπη θα αξιοποιηθεί αλλά
μάλλον απίθανο να τοποθετηθεί και πάλι κοινοβουλευτικός
εκπρόσωπος. Τον βλέπω είτε εισηγητή νομοσχεδίων ή τομεάρχη
(«σκιώδη υπουργό», όπως τους λένε).
Το δεύτερο θέμα είναι η
(πολυαναμενόμενη) συνάντηση του Νίκου
Ανδρουλάκη με τον Πρωθυπουργό,
μια συνάντηση που άργησε πολλά χρόνια να γίνει. Αν ρωτήσετε
στελέχη της Χαρ, Τρικούπη που βρίσκονται κοντά στον Πρόεδρο,
θα σας πουν ότι τα της συναντήσεως τα «εξετάζουν» τα
επιτελεία των δύο προέδρων. Αν όμως ρωτήσετε το Μαξίμου πότε
θα γίνει η συνάντηση, θα σας πουν ότι αυτό που περιμένει ο
Πρωθυπουργός για να καθοριστεί ημερομηνία συνάντησης είναι
ένα απλό τηλεφώνημα από τον κ. Ανδρουλάκη,
ή έστω από το επιτελείο του.
Αν και οι πληροφορίες έως χθες
έλεγαν ότι η συνάντηση θα γίνει την προσεχή εβδομάδα. Ωστόσο
το πρώτο crash test για τον Νίκο
Ανδρουλάκη κι αν υπήρξε όντως συμφωνία στην
επικείμενη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό θα είναι το
νομοσχέδιο που φέρνει ο κ. Λιβάνιος στη Βουλή για την
επιστολική ψήφο και στις εθνικές εκλογές. Θα το ψηφίσει
άραγε αυτή τη φορά το ΠαΣοΚ; |
|
|
|