| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 
 

"Kουλου-βάχατα"

 

Σχόλια για τα πάντα ……. Η φράση “Κουλου – βάχατα” προέρχεται από την αντίστοιχη αραβική «κούλου ουάχαντ» που σημαίνει «όλα μαζί ένα».

Επικοινωνήστε μαζί μας

 

 

 

00:01 - 18/12/23

 

Κλιματική αλλαγή

Έχοντας άπειρες φορές αναφερθεί στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, πέραν όλων των άλλων, έχοντας σταθεί στις τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις του φαινομένου στα μακροοικονομικά της χώρας μας, έχοντας επικαλεστεί τις εκτιμήσεις της ΤτΕ πριν από περίπου 2-3 χρόνια. Αξίζει να μείνουμε στις τελευταίες αναφορές της και τις τελευταίες δηλώσεις του κ. Στουρνάρα:

Στην κλιματική κρίση και το κόστος που φτάνει στα 2,2 δισ, ευρώ ετησίως (για να το πούμε εμείς διαφορετικά να το καταλάβετε είναι περίπου όσο όλος ο φόρος του ΕΝΦΙΑ) αναφέρθηκε ο Γιάννης Στουρνάρας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης που εκπόνησε η Επιτροπή Μελέτης Επιπτώσεων Κλιματικής Αλλαγής (ΕΜΕΚΑ) της ΤτΕ.

Ειδικότερα, η Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο της έρευνας της Επιτροπής Μελέτης Επιπτώσεων Κλιματικής Αλλαγής (ΕΜΕΚΑ) και της συμμετοχής της στο οκταετές έργο LIFE-IP AdaptInGR (2019-2026), φιλοξένησε σήμερα εκδήλωση, κατά την οποία παρουσιάστηκαν τα πρώτα ενδιάμεσα αποτελέσματα της επικαιροποίησης της έκθεσης «Οι περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα», η οποία αποτέλεσε τη βάση του σχεδιασμού της Εθνικής Στρατηγικής για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή το 2015.

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα νέα κλιματικά μοντέλα έως και το 2100, οι προβλεπόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε κρίσιμους τομείς, όπως η γεωργία και οι μεταφορές, και η πρώτη εκτίμηση της τρωτότητας από την κλιματική αλλαγή στην Ελλάδα. Στο τέλος του 2024 θα δημοσιευθεί η τελική έκθεση, που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, τις κλιματικές μεταβολές των επόμενων δεκαετιών, τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στους πιο ευάλωτους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, την εκτίμηση τρωτότητας της ελληνικής οικονομίας στην κλιματική αλλαγή και την εκτίμηση του κόστους της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα.

------------------

Συγκεκριμένα στην έκθεση αναφέρονται τα ακόλουθα:

Στην Έκθεση για τις Επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής παρουσιάστηκαν οι νέες κλιματικές προβολές με βάση τις οποίες:

* Η μέση θερμοκρασία μέχρι τα μέσα του αιώνα θα ανέβει σε σχέση με την περίοδο αναφοράς 1971-2000, από 1,2 ° C έως και 2 ° C ανάλογα με το σενάριο εξέλιξης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να παρατηρούνται εάν δεν ληφθούν μέτρα μετριασμού των εκπομπών. Η δεκαετία του 2050 περιλαμβάνει το σημείο καμπής, πέραν του οποίου η ανθρωπογενής παρέμβαση στο κλίμα θα είναι μη αναστρέψιμη. Μετά το 2060, η αύξηση στη μέση θερμοκρασία θα φτάσει τους 2 ° C έως και 5 ° C περίπου, ανάλογα με το σενάριο εκπομπών.

* Σημαντική θα είναι η αύξηση και του αριθμού ημερών με καύσωνα στα πεδινά, έως και κατά 10-15 ημέρες μέχρι τα μέσα του αιώνα και έως 30-50 μέρες μέχρι το 2100, εάν δεν ληφθούν μέτρα περιορισμού των εκπομπών CO2.

* H χώρα μας και η ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου ανήκουν στις λίγες περιοχές του πλανήτη όπου αναμένεται στο μέλλον μείωση των βροχοπτώσεων. H βροχόπτωση αναμένεται να μειωθεί σημαντικά μετά το 2050, ιδιαίτερα στα νοτιότερα τμήματα της χώρας.

* Η ενίσχυση της ξηρασίας, λόγω της μείωσης των βροχοπτώσεων και του αριθμού ημερών βροχής σε συνδυασμό με την άνοδο της θερμοκρασίας, θα έχει ως αποτέλεσμα τη μετάπτωση του κλίματος στη χώρας μας προς το ξηρότερο. Αποτέλεσμα αυτού είναι περίπου το 40% της Ελλάδας, ιδίως τα ανατολικά και νότια τμήματα, να κινδυνεύουν μέχρι το τέλος του αιώνα να ερημοποιηθούν στην περίπτωση που δεν ληφθούν παγκοσμίως μέτρα για τον περιορισμό των θερμοκηπικών αερίων.

* Στο μελλοντικό κλίμα αναμένεται αύξηση της συχνότητας των ακραία έντονων βροχοπτώσεων, που θα γίνεται εντονότερη όσο λιγότερα μέτρα ληφθούν και όσο οδεύουμε προς το τέλος του 21ου αιώνα.

* Αύξηση αναμένεται και στον αριθμό των ημερών με αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς: από 10 έως και 20 περισσότερες ημέρες πυρκαγιάς μέχρι τα μέσα του αιώνα και από 15 έως και 50 περισσότερες ημέρες με αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς προς τα τέλη του αιώνα, ιδιαίτερα στις περιοχές που και σήμερα είναι πιο επιρρεπείς στις δασικές πυρκαγιές.

* Σημαντικές θα είναι, τέλος, και οι επιπτώσεις της ανόδου της στάθμης της θάλασσας. Με βάση τις εκτιμήσεις των μοντέλων, έως τα μέσα του αιώνα αναμένεται η στάθμη της θάλασσας να ανέβει κατά 15 έως 20 εκατοστά και κατά 20 έως 80 εκατοστά μέχρι τα τέλη του αιώνα, ανάλογα με την εξέλιξη των εκπομπών θερμοκηπικών αερίων, με συνέπειες μεταξύ άλλων στη γεωργία στις παράκτιες περιοχές.

Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη γεωργία - Η περίπτωση της Θεσσαλίας

Στη μελέτη παρουσιάστηκαν οι εκτιμώμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στους εδαφικούς πόρους και στις αροτραίες καλλιέργειες για τρεις περιοχές μελέτης (Τρίκαλα, Ζάππειο, Σωτήριο) της περιφέρειας της Θεσσαλίας.

Οι εκτιμώμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην περιοχή της Θεσσαλίας:

* Ένταση των τάσεων ερημοποίησης του εδάφους, με αποτέλεσμα τον περιορισμό και την υποβάθμιση των καλλιεργήσιμων γαιών.

* Μείωση της παραγωγής αραβοσίτου μέχρι 41,7% και βαμβακιού μέχρι 34,2% και αύξηση της παραγωγής σιταριού κατά 13,4% στο δυσμενέστερο σενάριο εκπομπής έως το τέλος του αιώνα.

* Σε βαθιά εδάφη, μείωση των αποδόσεων του αραβοσίτου έως 29,3% και του βαμβακιού μέχρι 29,6% και αύξηση των αποδόσεων του σιταριού μέχρι 68,6%, έως το τέλος του αιώνα στο δυσμενέστερο σενάριο εκπομπής.

* Σε ρηχά και επικλινή εδάφη, εκμηδένιση των αποδόσεων του βαμβακιού και του αραβοσίτου και διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα των αποδόσεων του σιταριού, στο μέσο και στο δυσμενέστερο σενάριο εκπομπής έως το μέσο του αιώνα.

* Περαιτέρω μειώσεις στην παραγωγή κατά 3,6% σε όλες τις καλλιέργειες σε διαβρωμένα εδάφη.

Στη μελέτη προτείνεται δέσμη μέτρων και πολιτικών για την προσαρμογή και τη διαχείριση των επιπτώσεων του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής στην περιοχή της Θεσσαλίας:

* Εφαρμογή καλλιεργητικών μέτρων διατήρησης του εδάφους στις επικλινείς εκτάσεις και μέτρων αποκατάστασης του εδάφους στις περιοχές υψηλού κινδύνου αλάτωσης.

* Περιορισμός των καλλιεργειών βαμβακιού και αραβοσίτου στις πεδινές εκτάσεις και στα βαθιά εδάφη, ενώ στις επικλινείς εκτάσεις προτίμηση σε σιτάρι και λειμώνια φυτά.

* Τροποποίηση του χρόνου σποράς, οψιμότερα στις χειμωνιάτικες και πρωιμότερα στις καλοκαιρινές καλλιέργειες.

* Καλλιέργεια φυτικών ειδών και ποικιλιών με βραχύτερο βιολογικό κύκλο για εξοικονόμηση νερού.

* Νέα στρατηγική χρήσης αρδευτικού νερού, με έμφαση στα επιφανειακά ύδατα και κατασκευή κατάλληλων υποδομών για την αντιμετώπιση των πλημμυρών.

* Ολοκληρωμένη στρατηγική αντιμετώπισης των πλημμυρών σε όλη τη λεκάνη απορροής της Θεσσαλίας.

Επικαιροποίηση μελέτης επιπτώσεων και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή - Τομέας μεταφορών

Στη μελέτη παρουσιάστηκαν οι εκτιμώμενες επιπτώσεις για τον τομέα των μεταφορών και τα προτεινόμενα μέτρα προσαρμογής στην Ελλάδα. Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον τομέα των μεταφορών διαχωρίζονται στο πλαίσιο της παρούσας μελέτης σε δύο κατηγορίες:

* Άμεσες (πρωτογενείς) επιπτώσεις: Βλάβες ή φθορές που οδηγούν στην ανάγκη ανακατασκευών, επιδιορθώσεων ή επαυξημένης ανάγκης συντήρησης από την άνοδο της μέσης στάθμης της θάλασσας, τις υψηλές θερμοκρασίες και τα πλημμυρικά φαινόμενα (π.χ. φθορές, αυξημένη ανάγκη συντήρησης ή αποκατάστασης οδικών, σιδηροδρομικών, λιμενικών και αεροπορικών υποδομών, αυξημένη ανάγκη κατασκευής αναχωμάτων ή άλλων κατασκευών, αύξηση κόστους για την προστασία τους). Επίσης, προβλέπεται μειωμένη ανάγκη εργασιών πρόληψης και συντήρησης, λόγω της μείωσης του αριθμού παγετών.

* Έμμεσες (δευτερογενείς) επιπτώσεις: Κυρίως στη λειτουργία του συστήματος μεταφορών, με την αύξηση του γενικευμένου κόστους μετακινήσεων ή τη μείωση της οδικής ασφάλειας από την άνοδο της μέσης στάθμης της θάλασσας, τις υψηλές θερμοκρασίες και τα πλημμυρικά φαινόμενα (π.χ. καθυστερήσεις, αναβολές δρομολογίων, κίνδυνος ατυχημάτων λόγω μειωμένης πρόσφυσης, αποκοπή και μείωση προσβασιμότητας περιοχών από την αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων, διακοπή εφοδιαστικής αλυσίδας και αλλαγές στη ζήτηση). Επίσης, προβλέπεται μείωση ατυχημάτων και καθυστερήσεων λόγω της μείωσης του αριθμού παγετών και μείωση στην ανάγκη θέρμανσης των μεταφορικών μέσων από την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας.

Στη μελέτη προτείνεται δέσμη μέτρων και πολιτικών για την προσαρμογή του τομέα των μεταφορών και τη διαχείριση των επιπτώσεων του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής. Μεταξύ άλλων προτείνονται:

* Δημιουργία εθνικού παρατηρητηρίου επιπτώσεων κλιματικής αλλαγής στις μεταφορές (τήρηση στατιστικών στοιχείων λειτουργίας και επιπτώσεων).

* Περαιτέρω ανάπτυξη αναλυτικών μοντέλων για την αξιολόγηση των μεταφορικών υποδομών ως προς: α) τη σημαντικότητα και β) την τρωτότητα.

* Αναγνώριση και προτεραιοποίηση των έργων μεταφορικών υποδομών, που ελαχιστοποιούν την τρωτότητα του εθνικού συστήματος μεταφορών.

* Κατάρτιση εθνικών σχεδίων διαχείρισης της κυκλοφορίας και σχεδίων εκκένωσης ευάλωτων περιοχών.

* Υλοποίηση έργων προστασίας κρίσιμων μεταφορικών υποδομών (π.χ. αποστράγγιση, ανύψωση κρηπιδωμάτων λιμένων, ανύψωση αεροπορικών/οδικών/σιδηροδρομικών υποδομών που είναι εκτεθειμένες στο θαλάσσιο μέτωπο κ.ά.).

* Αναθεώρηση των υφιστάμενων προδιαγραφών σχεδιασμού μεταφορικών υποδομών, λαμβάνοντας υπόψη τις παραμέτρους της κλιματικής αλλαγής.

* Υιοθέτηση μέτρων μείωσης της μεταφορικής ζήτησης, όπως η τηλεργασία, ο συνεπιβατισμός, η διαχείριση της κινητικότητας σε επιχειρήσεις, η κατάρτιση σχεδίων μεταφοράς μαθητών.

Τρωτότητα από την Κλιματική Αλλαγή στις περιφέρειες της Ελλάδος

Η μελέτη υπολογίζει την τρωτότητα στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, ώστε να συμβάλει στο σχεδιασμό μιας αποτελεσματικής εθνικής πολιτικής για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Στη μελέτη αναπτύσσεται μεθοδολογία εκτίμησης τρωτότητας με συνδυασμό φυσικών και κοινωνικοοικονομικών χαρακτηριστικών και συμβάντων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή. Ως πρώτα ενδιάμεσα αποτελέσματα παρουσιάζονται τα σχετικά με τις δασικές πυρκαγιές και τις μεταφορές.

Για τις δασικές πυρκαγιές, για παράδειγμα, στα χαρακτηριστικά των συμβάντων περιλαμβάνεται ο αριθμός πυρκαγιών που έκαψαν 100-500, 500-1.000, 1.000-10.000 και πάνω από 10.000 στρέμματα δάσους και δασικής έκτασης. Ο αριθμός πυρκαγιών συσχετίστηκε με την έκταση, τον πληθυσμό, το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ), το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και ένα δείκτη ανισοκατανομής ΑΕΠ στην αντίστοιχη περιφέρεια.

Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι για τις δασικές πυρκαγιές:

* Οι σχετικά υψηλότερες τρωτότητες, ανά έκταση, κάτοικο, συνολικό και κατά κεφαλήν ΑΕΠ, εμφανίζονται στη Στερεά Ελλάδα, τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, ενώ η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη εμφανίζει υψηλές τρωτότητες με βάση την ανισοκατανομή του κατά κεφαλήν ΑΕΠ μεταξύ των περιφερειών της χώρας. Η Αττική εμφανίζει την υψηλότερη τρωτότητα με βάση την έκταση και την πυκνότητα του πληθυσμού.

* Ο αναμενόμενος αριθμός πυρκαγιών αυξάνεται και για τα δύο σενάρια της IPCC (RCP 4.5 και 8.5) για την περίοδο μέχρι το 2100. Αυτό υποδηλώνει ότι οι τρωτότητες σε απόλυτους όρους αναμένεται να αυξηθούν, ενώ σε συγκριτικούς όρους, με βάση την έκταση των περιφερειών, αναμένεται να παραμείνουν σταθερές. Η εξέλιξη της τρωτότητας με βάση κοινωνικοοικονομικές διαστάσεις θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη του ΑΕΠ και του πληθυσμού.

Για τις μεταφορές, έγινε ανάλυση τρωτότητας του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, βασισμένη στα αποτελέσματα της αντίστοιχης μελέτης και δείχνει ότι:

* Η υψηλότερη σχετική τρωτότητα, τόσο συνολικά όσο και ανά χιλιόμετρο δικτύου και για τα δύο σενάρια της IPCC (RCP 4.5 και 8.5), εμφανίζεται στην Ανατολική Ελλάδα και ακολουθεί η Δυτική και στη συνέχεια η Κεντρική Ελλάδα.

 
 

Πληθωρισμός

«Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στους καταναλωτές, σίγουρα το διαθέσιμο εισόδημα είναι μειωμένο λόγω των ανατιμήσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και αυτό φαίνεται στην ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού», είπε στην ΕΡΤ στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.

Παρ όλα αυτά, τα τελευταία στοιχεία που έχουμε από δικές μας έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές τα Χριστούγεννα δεν θα αλλάξουν συμπεριφορά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

«Θα έχουμε μία καλή χριστουγεννιάτικη αριστερά»

Ακόμη, ανέφερε ότι «Φαίνεται ότι θα έχουμε μια καλή χριστουγεννιάτικη αγορά, με ψυχολογία βέβαια η οποία δεν είναι αυτό που θα θέλαμε ιδανικά να έχουμε από την πλευρά των καταναλωτών.

Αυτό που φαίνεται ότι κόβουν οι καταναλωτές είναι οι δαπάνες διασκέδασης, δηλαδή εστίαση και ταξίδια.

Επίσης, αυτό που καταγράφεται είναι μια αναβολή υποχρεώσεων, δηλαδή ότι μπορούμε να αναβάλλουμε ως υποχρέωση, είτε αυτό είναι πληρωμή λογαριασμών, δανείων, είτε επισκευές στο σπίτι και στο αυτοκίνητο, αναβάλλεται.

Μείωση του ποσού εξόδων

Ως προς το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, πέρα από κάποιες εξοικονομήσεις σε σχέση με μια διαφορετική επιλογή προϊόντων και ίσως κάποιες εναλλαγές ανάμεσα σε συγγενή προϊόντα, δεν φαίνεται ότι έχουμε κάποια φοβερή μείωση, ούτε στην αγορά παιχνιδιών.

Σίγουρα η ακρίβεια έχει επηρεάσει τις αγορές που κάνουν οι καταναλωτές, είπε στην ΕΡΤ ο ιδιοκτήτης αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών Δημοσθένης Λιόκης. Εφέτος υπάρχει μια μικρή μείωση στο τελικό ποσό που ξοδεύει κάποιος γιατί σίγουρα έχει επηρεαστεί όλος ο κόσμος από την ακρίβεια, είπε.

Τι ανέφερε για το καλάθι των Χριστουγέννων

Ο κ. Κιοσές αναφερόμενος στο «καλάθι των Χριστουγέννων» είπε ότι είναι ένα εργαλείο το οποίο βοηθάει συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτών. Δεν αφορά το σύνολο του πληθυσμού, δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο της ακρίβειας. Είναι για συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση.

Για αυτό και είναι χαμηλά τα ποσοστά του κοινού, σε επίπεδο 15% με 20% που χρησιμοποιεί τα «καλάθια» και έχει και θετική άποψη για αυτά.

Τα «καλάθια» δεν είναι μια πανάκεια σε σχέση με την ακρίβεια, είπε.

Από την άλλη πλευρά, το να κάνουμε σύγκριση τιμών είναι υποχρέωσή μας ως καταναλωτές είναι κάτι που θεωρώ ότι γίνεται ανεξάρτητα από το «καλάθι».

«Η νομοθεσία είναι πάρα πολύ αυστηρή»

Σχετικά με τις προσφορές, ο ίδιος είπε ότι τώρα η νομοθεσία πλέον είναι πάρα πολύ αυστηρή, καθώς και η ελληνική αγορά έχει πλέον εναρμονιστεί με την κοινοτική νομοθεσία. Οπότε όποιος κάνει πλασματικές προσφορές αντιμετωπίζει πολύ μεγάλα πρόστιμα καθώς γίνονται και πάρα πολλοί έλεγχοι στην αγορά.

Σε σχέση με τα πολλά εκπτωτικά εργαλεία υποστήριξε ότι έχουμε ξεφύγει λίγο, δηλαδή έχουμε πάρα πολλή πληροφορία, υπερβολική, στα ράφια καταστημάτων και ειδικά στα σουπερμάρκετ που πλέον μπερδεύει αντί να εξυπηρετεί. Οι καταναλωτές είναι απλοί άνθρωποι σε πολύ μεγάλο βαθμό, άνθρωποι που θέλουν να κάνουν μια απλή αγορά κι όταν έχουμε τόσα πολλά ταμπελάκια με σύμβολα σε διαφορετικά προϊόντα, μπερδεύονται.

 
 

Ελληνική Οικονομία

Στα της ελληνικής οικονομίας τώρα, από την προηγούμενη εβδομάδα θα κρατήσουμε την παρακάτω ανάλυση. Συγκεκριμένα:

Ισχυρότερη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με την Ευρωζώνη έως το 2030, αλλά και – σε μικρότερο βαθμό – την περίοδο 2030-2060 προβλέπει το βασικό μακροπρόθεσμο σενάριο που έχει καταρτίσει ο ΟΟΣΑ.

Σύμφωνα με τη μελέτη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, το δυνητικό πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας θα αυξάνεται με ετήσιο ρυθμό 2,7% στην τρέχουσα δεκαετία (2020-2030) έναντι 1,1% στην Ευρωζώνη και 1,5% στη ζώνη του ΟΟΣΑ.

Για την πιο μακρά περίοδο 2030-2060, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ αναμένεται να αυξάνεται με ετήσιο ρυθμό 1,9% έναντι 1,4% της Ευρωζώνης και 1,6% του ΟΟΣΑ.

Οι λόγοι της υψηλότερης ανάπτυξης

Η ταχύτερη αύξηση στην Ελλάδα οφείλεται κυρίως σε δύο από τους τέσσερις προσδιοριστικούς παράγοντες του συγκεκριμένου δείκτη – του δυνητικού ποσοστού απασχόλησης και της τάσης αποδοτικότητας της εργασίας.

Συγκεκριμένα, το υψηλότερο ποσοστό απασχόλησης αναμένεται να αυξήσει κατά 1,1% το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην τρέχουσα δεκαετία έναντι αύξησης 0,4% στην Ευρωζώνη και στον ΟΟΣΑ.

Η αποδοτικότητα της εργασίας θα ενισχύσει κατά 1,3% το κατά κεφαλήν ΑΕΠ έναντι 0,6% στην Ευρωζώνη και 0,9% στον ΟΟΣΑ.

Το ύψος του παγίου κεφαλαίου ανά εργαζόμενο αναμένεται να ενισχύσει ελαφρά περισσότερο το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα (0,3%) σε σχέση με την Ευρωζώνη (0,2%), ενώ θα είναι στα ίδια επίπεδα με τον ΟΟΣΑ (0,3%).

Αντίθετα, η δημογραφική γήρανση αναμένεται αναμένεται να μειώσει τον πληθυσμό σε εργάσιμη ηλικία και κατ’ επέκταση να μειώσει το κατά κεφαλήν ΑΕΠ κατά 0,1% τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωζώνη, ενώ στον ΟΟΣΑ θα μείνει αμετάβλητο.

Η ανάπτυξη την περίοδο 2030-2060

Στην περίοδο 2030-2060, η αποδοτικότητα της εργασίας προβλέπεται να μείνει ισχυρή στην Ελλάδα και να οδηγήσει σε αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ κατά 1,3% έναντι αύξησης 1% στην Ευρωζώνη και 1,1% στον ΟΟΣΑ.

Ελαφρά ισχυρότερη θα είναι και η συμβολή του δυνητικού ρυθμού απασχόλησης και του παγίου κεφαλαίου ανά εργαζόμενο στην αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας (0,5% και 0,7% έναντι 0,2% και 0,5%, αντίστοιχα, στην Ευρωζώνη).

Αντίθετα, η πτωτική επίδραση θα είναι μεγαλύτερη από τη μείωση του ποσοστού του πληθυσμού που θα είναι σε εργάσιμη ηλικία (-0,5% έναντι -0,3% στην Ευρωζώνη και -0,2% στον ΟΟΣΑ).

Η Ελλάδα δεν χρειάζεται μέτρα για τη σταθεροποίηση του χρέους

Ένα άλλο συμπέρασμα από τις προβολές του ΟΟΣΑ είναι ότι η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που δεν θα χρειαστεί να αυξήσουν τη φορολογία τους για να διατηρήσουν το τρέχον επίπεδο παροχών του δημοσίου χωρίς να αυξήσουν το χρέος τους στην περίοδο 2024-2060.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, όλες οι χώρες του Οργανισμού θα έπρεπε να αυξήσουν τη φορολογία, εκτός από την Εσθονία και την Ολλανδία (που έχουν ελάχιστο δημόσιο χρέος) και την Ελλάδα και την Πορτογαλία που έχουν κάνει σημαντικές προσπάθειες δημοσιονομικής προσαρμογής τα τελευταία χρόνια. Βέβαια, στην περίπτωση της Ελλάδας ο στόχος δεν είναι να διατηρήσει το χρέος που έχει, γιατί είναι πολύ υψηλό, αλλά να το μειώσει, αλλά η μελέτη του ΟΟΣΑ δεν περιλαμβάνει σχετικές προβολές.

Για το σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ, η δημοσιονομική πίεση που θα ασκηθεί για τη διατήρηση των σημερινών επιπέδων χρέους θα φτάσει το 6,25% του ΑΕΠ, που σημαίνει ότι θα έπρεπε να αυξηθεί αντίστοιχα η φορολογία (εφόσον δεν μειωθεί το σημερινό επίπεδο δημόσιων παροχών). Σε 9 χώρες, μεταξύ των οποίων και οι ΗΠΑ, το αντίστοιχο ποσοστό θα ξεπερνούσε μάλιστα το 9%.

Η αύξηση αυτή θα προέλθει κατά 1,5 ποσοστιαίες μονάδες από το αρχικό διαρθρωτικό δημοσιονομικό κενό, κατά 1,4 μονάδες από τη μεταβολή στη διαφορά r-g (όπου r είναι το επιτόκιο και g ο ρυθμός ανάπτυξης), κατά 2,1 μονάδες από την αύξηση των δαπανών για υγειονομική περίθαλψη και κατά 1,5 μονάδες από την αύξηση των συντάξεων.

 

 

Ο δεύτερος γύρος των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης

Όπως τώρα έγραφε ο Βηματοδότης, δεν πέρασαν ούτε δύο εβδομάδες από την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα και άρχισαν οι ετοιμασίες για τον δεύτερο γύρο των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, ένα από τα πλέον σημαντικά θέματα των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Η είδηση έρχεται από την Άγκυρα με τον εκπρόσωπο του τουρκικού υπουργείου Άμυνας Ζεκί Ακτούρ να αναφέρει ότι οι συναντήσεις για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης που πραγματοποιήθηκαν στην Άγκυρα στις 13 Νοεμβρίου ήταν ένα σημαντικό βήμα για τη βελτίωση των σχέσεων με την Ελλάδα και πρόσθεσε ότι «οι συνομιλίες των αντιπροσωπειών, οι οποίες είχαν ανασταλεί για περισσότερα από 2 χρόνια, ξεκίνησαν και πάλι με αυτές τις συναντήσεις. Έχουν αρχίσει ήδη να συγκροτούνται τα σχέδια για την επόμενη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα. Οι συναντήσεις των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης δεν αποσκοπούν στην επίλυση προβλημάτων, αλλά στη διατήρηση θετικής ατμόσφαιρας και στην αύξηση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Κατά την τελευταία συνάντηση επιτεύχθηκαν θετικές εξελίξεις».

 
 

Στην Ελλάδα του 2023

Στην Ελλάδα του 2023 τώρα, λίγο πριν το 2024, μιλώντας μάλιστα για έναν νέο άνθρωπο – πολιτικό, ο κ. Κασσελάκης πιστεύει ότι το επικοινωνιακό θέατρο που έστησε στα Καλάβρυτα για να τιμήσει τη μνήμη των θυμάτων της γερμανικής θηριωδίας είναι αυτό που θα τον κάνει δημοφιλή στους πολίτες ….. No comment .. Έτσι και αλλιώς το πόσο αρνητική άποψη έχουμε για τον κ. Κασσελάκη το έχουμε πει από την πρώτη ημέρα που εμφανίστηκε. Είναι τέτοια η χυδαιότητα του που ακόμη και τον Α. Τσίπρα που ουσιαστικά τον έχρισε διάδοχο του αδειάζει σιγά – σιγά ο κ. Κασσελάκης …. Και φυσικά έχουμε αρνητική άποψη και για τον κ. Τσίπρα. Αλλά είναι τουλάχιστον αχαριστία, για να μην πούμε τίποτα χειρότερο, αυτό από την πλευρά του κ. Κασσελάκη.

 

 
 
 

 

 

 

Παλαιότερα Σχόλια

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum