| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 
 

"Kουλου-βάχατα"

Σχόλια για τα πάντα ……. Η φράση “Κουλου – βάχατα” προέρχεται από την αντίστοιχη αραβική «κούλου ουάχαντ» που σημαίνει «όλα μαζί ένα».

Επικοινωνήστε μαζί μας

 

 

 

00:01 - 23/08/23

 

Πληθωρισμός στα τρόφιμα

Σε συνέχεια των όσων αναφέρουμε τον τελευταίο καιρό, όπως και χθες για τον πληθωρισμό στα τρόφιμα …. Πάμε σήμερα να δούμε τα όσα έγραφε χθες σε άρθρο του ο Οικονομικός Ταχυδρόμος:

Εγκλωβισμένοι στο σκοτεινό – και μακρύ – τούνελ της ακρίβειας παραμένουν οι καταναλωτές, με τις προβλέψεις να είναι απογοητευτικές σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, καθώς αναμένεται νέο κύμα αυξήσεων στα είδη πρώτης ανάγκης τις επόμενες εβδομάδες.

Από τον Ιανουάριο μέχρι το τέλος Ιουλίου εφέτος έχουν γίνει ανατιμήσεις που φθάνουν ακόμη και το 28%, την ώρα που μόλις το ένα στα δέκα προϊόντα πωλείται σε χαμηλότερη τιμή. Αλλά ακόμη κι έτσι, η μείωση σε καμία περίπτωση δεν συγκρίνεται με τις αυξήσεις που πραγματοποιήθηκαν τον προηγούμενο χρόνο.

Να σημειωθεί ότι με βάση τα οριστικά στοιχεία της Eurostat για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή, σε μηνιαία βάση, συγκρίνοντας δηλαδή τον Ιούνιο με τον Ιούλιο, μόνο στην Ελλάδα και στην Ισπανία αυξήθηκε ο πληθωρισμός των τροφίμων. Συγκεκριμένα, στην Ισπανία η μηνιαία άνοδος ήταν της τάξης του 5,9% παρότι ο ΦΠΑ σε βασικά είδη, κυρίως τρόφιμα, έχει μηδενιστεί, ενώ στην Ελλάδα η μηνιαία αύξηση ανήλθε σε 3,2%.

«Χρυσά» πληρώνουμε φρούτα, λαχανικά και κρέατα

Όπως προκύπτει από τα αναλυτικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), από το σύνολο 62 κατηγοριών τροφίμων και ποτών, οι τιμές τον Ιούλιο του 2023 ήταν αυξημένες σε σύγκριση με τον Ιανουάριο σε 55, ενώ μειώσεις καταγράφηκαν μόνο σε 7 κατηγορίες τροφίμων. Οι νέες αυτές ανατιμήσεις έρχονται να προστεθούν σε όλες αυτές που έγιναν κυρίως μέσα στο 2022.

Τα φρούτα είναι ο αρνητικός πρωταγωνιστής στο επτάμηνο, με τις τιμές να έχουν εκτιναχθεί κατά 28% (και πάλι καλά να λέμε αφού υπήρξε σημαντική υποχώρηση τον Ιούλιο), ενώ κατά 17,27% αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα «άλλα προϊόντα διατροφής».

Μεγάλες επίσης είναι οι ανατιμήσεις σε μια σειρά βασικών ειδών διατροφής, όπως στα παρασκευάσματα με βάση το κρέας (+13,13%), στα δημητριακά πρωινού (+9,89%), στα κατεψυγμένα λαχανικά (+9,85%), στα διατηρημένα φρούτα και προϊόντα με βάση τα φρούτα (+9,68%), στα νωπά λαχανικά (+8,50%), στο χοιρινό κρέας (8,28%), στο ελαιόλαδο (+7,84%), στο ρύζι (+7,73%), στις παιδικές τροφές (+7,63%) και στις πατάτες (+6,31%).

Επιπλέον τα προϊόντα του καλοκαιριού, όπως τα αναψυκτικά (+9,85%) και τα παγωτά (+9,76%) επίσης πήραν την ανιούσα στο επτάμηνο.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων στη χώρα μας διαμορφώθηκε τον Ιούλιο του 2023 σε 13%, έναντι 12,4% στην Ε.Ε. και 11,6% στην Ευρωζώνη.

Μικρές μειώσεις σε ελάχιστα προϊόντα

Στον αντίποδα, από τις 62 κατηγορίες τροφίμων και ποτών στο «καλάθι» της ΕΛΣΤΑΤ μόλις σε 7 οι τιμές έχουν υποχωρήσει κατά τη διάρκεια του επταμήνου.

Η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στα φυτικά έλαια (-15,67%) και αφορά κυρίως το ηλιέλαιο, καθώς η τιμή είχε εκτιναχθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Το 2022 η τιμές των προϊόντων στην κατηγορία «άλλα βρώσιμα έλαια» είχε αυξηθεί κατά 35,14%. 

Μειώσεις εμφανίζουν στο επτάμηνο εφέτος και οι τιμές των γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι και βούτυρο), που κυμαίνονται από 0,05% έως 2,36%. Ωστόσο σε σύγκριση με την άνοδο που έχουν καταγράψει τα εν λόγω είδη το 2022 η πτώση είναι αμελητέα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή στο νωπό γάλα αυξήθηκε το 2022 κατά 23,43%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

Οι μειώσεις στο φρέσκο γάλα, στο γιαούρτι και στο βούτυρο οφείλονται στην αποκλιμάκωση της τιμής παραγωγού στο αγελαδινό γάλα, η οποία ξεκίνησε στις αρχές του χρόνου από τη Δυτική Ευρώπη.

Ο μικρός κατάλογος των προϊόντων που πωλούνται με χαμηλότερες τιμές το επτάμηνο περιλαμβάνει επίσης τα κατεψυγμένα θαλασσινά (-1,37%) και τα αρνιά και τα κατσίκια με ανεπαίσθητη πτώση της τάξης του 0,03%.

Η ανατροπή στα μακαρόνια

Η νέα επέλαση της ακρίβειας διαπιστώνεται και από την πορεία των τιμών στα μακαρόνια.

Ενώ στο εξάμηνο του 2023 οι τιμές των ζυμαρικών είχαν παρουσιάσει πτώση κατά 3,75% λόγω των μαζικών προσφορών που έκανε η βιομηχανία και το λιανεμπόριο για να ανακόψουν τη ραγδαία πτώση της κατανάλωσης,, στο επτάμηνο όχι μόνο δεν κράτησαν τις μειωμένες τιμές, αλλά καταγράφουν εκ νέου άνοδο (+0,09%).

 

 

Είναι κακό για μια χώρα να μην υπάρχει αντιπολίτευση

Αν και εδώ και καιρό έχουμε γράψει πως πια θέλουμε να αποφεύγουμε τέτοια σχόλια και να επικεντρωνόμαστε στα της ελληνικής οικονομίας και κάποιες φορές σε κάποια πιο ιδιαίτερα θέματα από την εγχώρια και κυρίως διεθνή ειδησεογραφία. Ξέρετε τι σκεφτόμασταν τις τελευταίες ημέρες παρακολουθώντας την ειδησεογραφία (Πυρκαγιές, επεισόδια στη Φιλαδέλφεια κ.α.) ….. Πόσο κακό είναι για μια χώρα να μην υπάρχει αντιπολίτευση ….. Δε χρειάζεται να πούμε περισσότερο …. Νομίζουμε πως όλοι καταλάβατε τι θέλουμε να πούμε…. Γιατί όπως έχουμε γράψει …. Όσο χειρότερη είναι μια αντιπολίτευση …. Τόσο χειρότερη είναι μια κυβέρνηση …..

 
 

Πάλι ρεζίλι γίναμε

Τώρα για τις παρακάτω αναφορές του γερμανικού τύπου. Μπορεί να θεωρείται πως είμαστε υπερβολικοί. Αλλά ξέρετε πως νιώθουμε εμείς; Ότι πάλι γίναμε ρεζίλη γίναμε ως χώρα, όσο και αν γραφικοί έχει αποδειχθεί πως υπάρχουνε σε όλες τις χώρες.

-------------

Οι ελληνικές ταυτότητες λοιπόν αλλάζουν και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης αναμένεται να γίνει η παρουσίασή τους. Ωστόσο την ίδια στιγμή εκατοντάδες άνθρωποι δημιουργούν ουρές έξω από αστυνομικά τμήματα, προκειμένου να προλάβουν να ανανεώσουν την ταυτότητά τους όσο ακόμη αυτή μπορεί να εκδοθεί στην «παραδοσιακή» της μορφή.

Ο ανταποκριτής του Γερμανικού Δημοσιογραφικού Δικτύου (RND) στην Αθήνα, Γκερντ Χέλερ, γράφει: «Πολλοί θεωρούν πως αυτά είναι πράγματα του διαβόλου. Μία ηλικιωμένη κυρία που περιμένει στην ουρά εξηγεί πως οι νέες ταυτότητες θα έχουν ένα τσιπ “και με αυτό θα μπορούν να παρακολουθούν την κάθε μας κίνηση”. Οι καμπάνες χτυπούν από μια κοντινή εκκλησία και η γυναίκα σταυροκοπιέται. Μεταξύ αυτών που περιμένουν στην ουρά είναι και ένας ορθόδοξος παπάς, ο οποίος με τη σειρά του εξηγεί πως σε αυτά τα τσιπ αποθηκεύεται ένας αριθμός για κάθε πολίτη. Σε αυτόν τον αριθμό θα είναι κρυμμένη η αριθμητική ακολουθία 666 – το σύμβολο του Σατανά.»

Εδώ και εβδομάδες έχει ξεκινήσει μία «εκστρατεία στα μέσα κοινωνική δικτύωσης από ακροδεξιούς και ακραίους θρησκόληπτους συνωμοσιολόγους, η οποία προωθεί την άποψη πως, μετά το τσιπάκι που υποτίθεται ότι εμφυτεύτηκε στους ανθρώπους μέσω των εμβολίων κατά του κορωνοϊού, το κράτος τώρα προχωράει ένα βήμα παραπέρα στην παρακολούθηση των πολιτών […] Η ζήτηση για παλιές ταυτότητες είναι ιδιαίτερα υψηλή σε συντηρητικές περιοχές της χώρας, όπως στην Πελοπόννησο και τη βόρεια Ελλάδα, ενώ στην Κρήτη εμφανίζεται το σύνθημα “Όχι στην ψηφιακή υποδούλωση!”.

Η εκστρατεία θυμίζει τον πολιτιστικό πόλεμο της δεκαετίας του 1990, όταν η κυβέρνηση επιχείρησε να καταργήσει την υποχρεωτική αναγραφή του θρησκευτικού δόγματος στα δελτία ταυτότητας για λόγους προστασίας των δεδομένων. Για μία δεκαετία η ισχυρή ορθόδοξη εκκλησία εμπόδιζε την υλοποίηση της μεταρρύθμισης. Όμως εν τέλει το 2001 το Συμβούλιο της Επικρατείας κήρυξε αντισυνταγματική την ανάδειξη του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες», καταλήγει ο Χέλερ.

 

 

Τουρισμός

Ας κλείσουμε με μια διαφορετική είδηση που αφορά τις τάσεις στη διεθνή τουριστική βιομηχανία. Μεταξύ των ισχυρότερων κλάδων παγκοσμίως θα καταστεί αυτός τουρισμού και ταξιδιών έως το 2033, με την αξία του να φθάνει στα 15,5 τρισ. δολάρια και να αντιστοιχεί στο 11,6% του παγκόσμιου ΑΕΠ, σύμφωνα με έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC). Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 η αποτίμηση του τομέα έφθανε στα 10 τρισ. Δολάρια και αντιστοιχούσε στο 10,4% του παγκόσμιου ΑΕΠ. 

Η έκθεση αναλύει την οικονομική συνεισφορά των σημαντικότερων τουριστικών αγορών του κόσμου και αποκαλύπτει τις πέντε ισχυρότερες οικονομίες ταξιδιών και τουρισμού από το 2022 σε όρους συνεισφοράς στο ΑΕΠ. Αυτές παρέμειναν οι ίδιες όπως και πριν από το 2019: ΗΠΑ, Κίνα, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιαπωνία, με την Ιαπωνία να ξεπερνά το Ηνωμένο Βασίλειο στην πιο πρόσφατη λίστα. Η Γαλλία, το Μεξικό, η Ιταλία, η Ινδία και η Ισπανία συμπληρώνουν την πρώτη δεκάδα.

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης στοιχεία σχετικά με τη συμβολή των ταξιδιών και του τουρισμού στην αγορά εργασίας: Στο σύνολό του, ο κλάδος θα απασχολεί μέχρι το 2033 έως και 430 εκατομμύρια άτομα, έναντι 334 εκατομμυρίων το 2019. Αυτό αντιπροσωπεύει περίπου 1 στις 9 θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Δεν είναι μόνο ότι τα ταξίδια αντιπροσωπεύουν ένα τεράστιο κομμάτι της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και ότι αναπτύσσονται πολύ ταχύτερα από την οικονομία στο σύνολό της.

«Οι οικονομολόγοι λένε ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αυξάνεται σε ετήσια βάση κατά περίπου 2,6% ετησίως», σημειώνει η Τζούλια Σίμπσον, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού, μιλώντας στο Bloomberg και προσθέτει ότι «Στον τομέα των ταξιδιών και του τουρισμού, αναμένουμε [ετήσια αύξηση] περίπου 5,1%».

Μια άλλη πρόβλεψη από το WTTC δείχνει ότι επίκεινται μεγάλες αλλαγές. Κατά τα επόμενα 10 χρόνια, η ταξιδιωτική οικονομία των ΗΠΑ, η οποία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο όσον αφορά το ετήσιο συνολικό οικονομικό αποτέλεσμα των 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, θα χάσει το στέμμα της από την Κίνα.

Το 2033, ο ταξιδιωτικός τομέας της Κίνας προβλέπεται να συνεισφέρει 4 τρισεκατομμύρια δολάρια και θα αποτελεί το 14,1% της κινεζικής οικονομίας. Αντίθετα, ο αμερικανικός κλάδος προβλέπεται να φτάσει τα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια και θα αντιπροσωπεύει το 10,1% της αμερικανικής οικονομίας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία αυτά αντιπροσωπεύουν τόσο το ποσό που ξοδεύουν στη χώρα οι διεθνείς επισκέπτες όσο και το ποσό που ξοδεύουν οι πολίτες κάθε χώρας για τα δικά τους ταξίδια στο εξωτερικό.

Πριν από την πανδημία, οι Κινέζοι ταξιδιώτες αντιπροσώπευαν το 14,3% των παγκόσμιων ταξιδιωτικών δαπανών για εξερχόμενα ταξίδια- η καθυστερημένη επιστροφή τους στα διεθνή ταξίδια, χάρη στο εκτεταμένο κλείσιμο των συνόρων που αίρεται μόλις τον Ιανουάριο του 2023 και στις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις στην επεξεργασία διαβατηρίων και θεωρήσεων, εμπόδισε την ανάκαμψη. 

Η Λατινική Αμερική, η Βόρεια Αμερική και η Ευρώπη έχουν οδηγήσει σε μια αρκετά ισχυρή ανάκαμψη, όπως υπογραμμίζει η έκθεση του WTTC, ώστε ο κλάδος αναμένεται να έχει επανέλθει σχεδόν στα επίπεδα του 2019 μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Μόλις οι Κινέζοι ταξιδιώτες επιστρέψουν σε πλήρη ισχύ, κάτι που αναμένεται μέχρι το 2024, θα ξεκινήσει ένα άλλο σημαντικό κύμα ανάπτυξης για τον παγκόσμιο τουρισμό -με το μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες δαπάνες για εξερχόμενα ταξίδια να προβλέπεται ότι θα φτάσει το 22,3% μέχρι το 2033. Παρά τη συνολική οικονομική αβεβαιότητα, οι άνθρωποι «θέλουν πάρα πολύ να ταξιδέψουν και δίνουν προτεραιότητα στις δαπάνες τους για ταξίδια», υπογραμμίζει η κα Σίμπσον.

Ακόμη και οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για τα ταξίδια δίνουν μια ανοδική εικόνα. Με στοιχεία που εξετάζουν περισσότερες από 63,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε συναλλαγές, η Virtuoso, ένα δίκτυο περισσότερων από 20.000 συμβούλων πολυτελών ταξιδιών, ανέφερε στις 16 Αυγούστου ότι οι πωλήσεις της το πρώτο εξάμηνο του 2023 είχαν ως αποτέλεσμα μια αύξηση 69% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019. Και με περισσότερους ανθρώπους να κλείνουν ταξίδια πιο μακροπρόθεσμα, η εταιρεία βλέπει ήδη αύξηση 107% στις πωλήσεις για το 2024 και τις αρχές του 2025, σε σύγκριση με ό,τι υπήρχε στα βιβλία με ανάλογη προειδοποίηση το 2019 και τις αρχές του 2020.

Τα στοιχεία της Virtuoso δείχνουν μια έξαρση στα ταξίδια που βασίζονται στη φύση, συμπεριλαμβανομένων των επιστημονικών αποστολών με ερευνητές στην Ανταρκτική και τα Γκαλαπάγκος. Η κα Σίμπσον του WTTC συμφωνεί, λέγοντας ότι ενώ έχει παρατηρήσει μια πραγματική επιστροφή στις πόλεις, υπάρχει επίσης αυξημένη όρεξη για λιγότερο γνωστούς προορισμούς, όπως η Βουλγαρία και η Σλοβενία. «Οι ταξιδιώτες γίνονται πιο περιπετειώδεις. Θέλουν πραγματικά να δοκιμάσουν και να δουν διαφορετικά μέρη».

 
 
 
 
 
 

 

 

 

Παλαιότερα Σχόλια

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum