| Ειδήσεις | Ο Κυνηγός | Λεωφόρος Αθηνών | "Κουλου - Βάχατα" | +/- | "Μας ακούνε" | Fundamentalist | Marx - Soros | Start Trading |

 
 

"Kουλου-βάχατα"

Σχόλια για τα πάντα ……. Η φράση “Κουλου – βάχατα” προέρχεται από την αντίστοιχη αραβική «κούλου ουάχαντ» που σημαίνει «όλα μαζί ένα».

Επικοινωνήστε μαζί μας

 

 

 

00:01 - 24/01/23

 

Μάλιστα

Θα έχουμε αργότερα κάποιες θετικές ειδήσεις, ωστόσο είμαστε αναγκασμένοι να ξεκινήσουμε με τις αρνητικές, από το γνωστό μέτωπο των μεγάλων αυξήσεων των τιμών στα super markets και τις νέες αυξήσεις που έρχονται, όπως αρκετά συχνά αναφέρουμε τις τελευταίες 2-3 εβδομάδες.

Χαρακτηριστικά λοιπόν ήτανε τα όσα αναφέρονταν σε ένα τελευταίο δημοσίευμα:

Σύμφωνα με πηγές από την αγορά, οι πρώτες αυξήσεις θα περάσουν σταδιακά στα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ στις αρχές του Φεβρουαρίου, ενώ έχουν αρχίσει να «τσιμπάνε» και τα προϊόντα που πωλούνται στα πρατήρια άρτου και στα κρεοπωλεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τουλάχιστον 400 βασικά αγαθά θα γίνουν ακόμη πιο ακριβά τις επόμενες εβδομάδες για πολλά νοικοκυριά.

Εκτιμάται ότι η τιμή στα ζυμαρικά θα ανέβει έως και 20%, στα τυροκομικά είδη έως και 18%, στο ψωμί και στα δημητριακά έως 15%, στο ελαιόλαδο και στις βρεφικές κρέμες έως 11%, ενώ στα προϊόντα καθαρισμού και στα απορρυπαντικά έως 20%. Κι όλα αυτά την ώρα που το περιεχόμενο στις συσκευασίες μειώνεται.

Ακριβαίνουν και τα φθηνά

Η ολοένα και μεγαλύτερη ζήτηση για τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label) αποτυπώνει γλαφυρά την προσπάθεια μερίδας των καταναλωτών να τα βγάλουν πέρα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα καλάθι 60 βασικών προϊόντων τον Δεκέμβριο κόστιζε 137,52 ευρώ, όταν το αντίστοιχο καλάθι με 60 επώνυμα προϊόντα κόστιζε 197,80 ευρώ, δηλαδή άνω του 30% ακριβότερα.

Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI, τα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ακριβαίνουν περισσότερο σε σχέση με τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα.

Ειδικότερα, το καλάθι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει ανατιμηθεί κατά 11%, ενώ κατά 7,6% έχει ανατιμηθεί το καλάθι των επωνύμων. Οι πωλήσεις σε αξία έχουν αυξηθεί 16,8% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όταν στα επώνυμα έχουν ανέβει κατά 5%.

Σημειώνεται ότι και σε επίπεδο τεμαχίων τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν υψηλότερες επιδόσεις, καθώς είναι τα μόνο που εμφανίζουν ανάπτυξη, του «καλαθιού του νοικοκυριού» βοηθούντος.

Επώνυμα σε χαμηλή τιμή

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, από τις αρχές Φεβρουαρίου το «καλάθι του νοικοκυριού» θα «γεμίσει» με λίγα παραπάνω επώνυμα προϊόντα τα οποία στόχος είναι να έχουν χαμηλότερη τιμή σε σχέση με τις αρχές Νοεμβρίου, όταν δηλαδή λανσαρίστηκε το μέτρο.

Συγκεκριμένα τα επώνυμα θα προέλθουν από 6 κατηγορίες και όχι τις 51 που συμμετέχουν στο «καλάθι». Πρόκειται για το ρύζι, τα όσπρια, τον καφέ (κατά βάση ο στιγμιαίος), τα μακαρόνια, το αλεύρι και κατά πάσα πιθανότητα το γάλα.

 

 

Μπράβο

Μια που είμαστε κυρίως χρηματιστηριακό site και τα πράγματα εκεί πάνε εξαιρετικά τις τελευταίες ημέρες, με το ΓΔ να πιάνει πάλι τις 1.000 μονάδες. Πάμε και σε μερικές θετικές ειδήσεις. Και όπως πάντα αυτές έρχονται από τον τουρισμό. Ρεκόρ πτήσεων λοιπόν αναμένεται να καταγράψει η Ελλάδα το πρώτο δίμηνο της χρονιάς το οποίο, διαχρονικά, είναι αδύναμο για τον κλάδο των αερομεταφορών, πανευρωπαϊκά, επειδή η ζήτηση για ταξίδια αναψυχής είναι χαμηλή. Ωστόσο, στην Ελλάδα κατά την τρέχουσα εβδομάδα μέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου, ο αριθμός των πτήσεων αναμένεται να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019. Ηδη, κατά το 2022, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece κατάφεραν να ξεπεράσουν το υψηλό του 2019, με τον αριθμό των πτήσεων να είναι αυξημένος κατά 4,3% (256,2 χιλ.). Ωστόσο, πέρυσι, το πτητικό έργο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ήταν χαμηλότερο έναντι του 2019 κατά 5,4% (231,3 χιλ.), αλλά φέτος το αεροδρόμιο Αθηνών αναμένεται να κλείσει το χάσμα με τη συγκεκριμένη χρονιά, σύμφωνα με τις προβλέψεις των ειδικών.

Σε σχέση με τις συνολικά 44 χώρες που παρακολουθεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol), η Ελλάδα ανήκει σε μια μικρή ομάδα κρατών [μαζί με τη Βουλγαρία, την Ιταλία (μόνο τα αεροδρόμια στο Μιλάνο) την Ολλανδία, το Ισραήλ] που αναμένεται να εμφανίσουν υψηλότερες πτήσεις, συγκριτικά με το 2019, βάσει των χρονοθυρίδων που έχουν δεσμεύσει οι αεροπορικές εταιρείες.

 

 

 

Εκλογές: Το «κομπιουτεράκι» της πρώτης κάλπης

Με το χρόνο των εκλογών να μετράει πλέον αντίστροφά, ενδιαφέρον βρήκαμε ένα τελευταίο άρθρο των Νέων, που δίνει κάποιες πληροφορίες για τα δεδομένα που υπάρχουνε.

Τη βαρύτητα της πρώτης κάλπης υπογραμμίζουν πια οι αρχηγοί όλων των κομμάτων. Οι στοχεύσεις τους είναι διαφορετικές, άρα και η στρατηγική τους, για την αναμέτρηση της απλής αναλογικής, η οποία θα δώσει οπωσδήποτε απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα (ποιος είναι πρώτος, ποιες οι δυναμικές των υπολοίπων, πόσο κοντά η αυτοδυναμία κ.ο.κ.). Αλλά και θα κρίνει επίσης το πόσο… ανέφελη ή πιο πιεσμένη θα είναι η πορεία του καθενός, εκτός απροόπτου, προς τις δεύτερες κάλπες της ενισχυμένης αναλογικής.

Στη ΝΔ επιμένουν, κατ’ εντολή του Κυριάκου Μητσοτάκη, να μιλούν για «εθνικές εκλογές» και όχι για πρώτη-δεύτερη κάλπη, που θεωρούν ότι σαστίζει τους πολίτες, απειλώντας ακόμα περισσότερο με χαλαρό «μήνυμα». Επίσης επιμένουν στον διακηρυγμένο στόχο της «αυτοδύναμης, όχι κατ’ ανάγκη μονοκομματικής» ΝΔ, θεωρώντας ρεαλιστική την τροχιά αυτοδυναμίας με βάση τον μέχρι στιγμής δημοσκοπικό «αέρα». Και, ανεξάρτητα από τις πρωθυπουργικές σκέψεις, ο μηχανισμός δείχνει να κινείται με βασικό σενάριο ότι κάλπες θα στηθούν στις 9 Απριλίου (οι πρώτες) και στις 14 ή στις 21 Μαΐου (οι δεύτερες), με αστερίσκο στο σενάριο για πρώτη αναμέτρηση στο τέλος Μαΐου και δεύτερη στο τέλος Ιουνίου – αρχές Ιουλίου.

Τα μόνα δεδομένα για τα τρία πρώτα κόμματα είναι τα εξής: ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητάει καθαρή εντολή, θεωρώντας τις αυτοδύναμες κυβερνήσεις ως παράγοντα πολιτικής σταθερότητας, ο Αλέξης Τσίπρας διεκδικεί προοδευτική διακυβέρνηση και ο Νίκος Ανδρουλάκης θέλει ισχυρό ρόλο στο μετεκλογικό τοπίο. Με βάση αυτά, φανερές και κρυφές μετρήσεις, ποιοτικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων και εκτιμήσεις μπαίνουν στο… κομπιουτεράκι της πρώτης κάλπης, σε μια προσπάθεια να «μετρηθούν» στόχοι (η πρωτιά και η διαφορά με τον δεύτερο) και παράμετροι (η αποχή και οι αναποφάσιστοι) που δύσκολα προβλέπει κανείς με βεβαιότητα.

1 Ποιο είναι το σκαλί της αυτοδυναµίας;

Η ΝΔ ρίχνει όλες τις δυνάμεις για να χτίσει όσο πιο γερά στην πρώτη κάλπη το επιθυμητό (και αναγκαίο) σκαλί για την επίτευξη της αυτοδυναμίας στη δεύτερη. Με δεδομένο ότι το πρώτο αποτέλεσμα είναι για όλους το πιο κρίσιμο – δηλαδή εκείνο που θα επηρεάσει την επόμενη φάση -, στη γαλάζια παράταξη κινητοποιούνται με στόχο το 34%+. Ενα τέτοιο ποσοστό (το μίνιμουμ), όπως λένε οι γνωρίζοντες, θα επέτρεπε στους γαλάζιους να κοιτάζουν έως και με σιγουριά τον τελικό στόχο για το 38+. Αυτό σημαίνει ότι ξορκίζονται επιδόσεις στην κλίμακα 31%-33%, καθώς μοιραία θα ενέτειναν τους προβληματισμούς, εξού και ο φιλόδοξος πήχης –  ρεαλιστικός όπως διαμηνύουν στελέχη της ΝΔ δεδομένης της δημοσκοπικής εικόνας – μπαίνει στην κλίμακα 34%-36%. Σε κάθε περίπτωση στη δεύτερη αναμέτρηση προδιαγράφονται περαιτέρω πόλωση και ακόμη πιο σκληρά διλήμματα, ενώ για την πρώτη μάχη είναι δεδομένη η γαλάζια στρατηγική σύγκρισης της περιόδου ΝΔ και της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης (θα) βγαίνει ο ίδιος στο προσκήνιο με κάθε ευκαιρία στην προσπάθεια να ενισχύει τόσο το μότο «το είπαμε, το κάναμε», όσο και το μότο «το κάναμε και θα το κάνουμε». Με το σκεπτικό αυτό άλλωστε κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα ο κύκλος των θεματικών συνεντεύξεων Τύπου του Πρωθυπουργού στην Αθήνα, ενόσω θα συνεχίζονται οι διήμερες περιοδείες στην περιφέρεια και οι εφ’ όλης της ύλης συνεντεύξεις στα τοπικά μέσα. Επόμενος σταθμός, στις 25-26 Ιανουαρίου, είναι η Κρήτη.

2 Τι σηµατοδοτεί η διαφορά πρώτου – δεύτερου;

Οσο κι αν οι γαλάζιοι «τρέχουν» τις εκλογικές διεργασίες με τη σκέψη καρφωμένη στο ποσοστό της ΝΔ στην πρώτη κάλπη, το δικό της βάρος έχει, παρότι δεν ομολογείται δημόσια, και η ψαλίδα μεταξύ πρώτου και δεύτερου κόμματος. Κοινώς, το αίτημα της ΝΔ για «καθαρή εντολή» στην πρώτη κάλπη συνοδεύεται από… υπολογισμούς και σε ό,τι αφορά τη σημασία της διαφοράς της από τον ΣΥΡΙΖΑ. Αλλωστε η κοινή λογική, και όχι απλώς οι μετρήσεις στα κομματικά επιτελεία, λέει ότι όσο μεγαλύτερη θα είναι η απόσταση πρώτου – δεύτερου, τόσο θα ενισχύεται ο αέρας νίκης για τον έναν και θα αποδυναμώνεται το νικηφόρο αφήγημα για τον άλλο. Οι γαλάζιοι ποντάρουν σε διατήρηση της διαφοράς +6 με +7, ωστόσο, σε συνθήκες απλής αναλογικής, προετοιμάζονται και για διαφορά μικρότερη από εκείνη που καταγράφουν σήμερα στις μετρήσεις. Είναι σαφές ότι οι πραγματικές δυσκολίες για τη ΝΔ θα υπάρξουν εφόσον προέκυπτε οριακή ψαλίδα, ενδεικτικά, μια απόσταση 2 ποσοστιαίων μονάδων από τον ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό γιατί η διαφορά πρώτου – δεύτερου μαζί με τις επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και το αν η Χαριλάου Τρικούπη θα έδειχνε προοπτικές για μια ρήξη – διεκδίκηση της δεύτερης θέσης, θα μπορούσαν να επηρεάσουν καθοριστικά, όπως λένε οι ειδικοί επί των εκλογικών αναλύσεων, τα ποσοστά της αποχής στη δεύτερη αναμέτρηση. Με λίγα λόγια, εκτιμούν ότι ο νεοδημοκρατικός στόχος για ισχυρή απόσταση από τον δεύτερο, άρα μια αδιαμφισβήτητη πολιτική κυριαρχία της παράταξης, θα προκαλούσε τελικά στις δεύτερες κάλπες μεγαλύτερη… αριστερή αποχή.

3 Ποια είναι η κάλπη της αποχής;

Σε ό,τι αφορά την αποχή, οι υπολογισμοί γίνονται με βάση (και) τα ειδικά χαρακτηριστικά των δύο αναμετρήσεων. Κυρίως προσμετράται το γεγονός ότι η πρώτη κάλπη θα έχει σταυροδοσία ενώ η δεύτερη θα γίνει με λίστα. Είναι ο λόγος που αναλυτές σχεδόν προεξοφλούν ότι η κάλπη της αποχής θα είναι εκείνη της ενισχυμένης αναλογικής. Οπως εξηγούν, μετά την πρώτη κάλπη η διεκδίκηση του σταυρού προτίμησης θα έχει χάσει έτσι κι αλλιώς τη δυναμική της με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κινητοποίηση των βουλευτών στις περιφέρειές τους, ενώ η ψήφος των πολιτών θα αφορά πια τα σημαντικά διακυβεύματα της επόμενης μέρας – τις απαντήσεις δηλαδή στα διλήμματα που αναμένεται να θέτουν οι πολιτικοί αρχηγοί με ακόμα μεγαλύτερη ένταση. Οσο για το αν η αποχή θα μετρήσει υπέρ συγκεκριμένων κομμάτων, αυτό θεωρείται μια πολυπαραγοντική εξίσωση, καθώς εξαρτάται από το ποια ακροατήρια (οι νέοι, για παράδειγμα, οι ετεροδημότες κ.λπ.) θα συνθέσουν το συνολικό ποσοστό  αποχής.

4 Πού κινούνται οι αναποφάσιστοι;

Προβληματισμούς και ξεχωριστούς υπολογισμούς προκαλεί στο μεταξύ το ποσοστό των αναποφάσιστων, οι οποίοι, σύμφωνα με μετρήσεις, δεν κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, αλλά πέριξ του 12%, παρότι δεν έχει εκκινήσει καν επίσημα η προεκλογική σεζόν. Από μόνο του αυτό μάλλον γεννά ανησυχίες και στο γαλάζιο στρατόπεδο, παρά το εφησυχάζει, καθώς εμφανίζεται πιο περιορισμένη η… διεκδικήσιμη δεξαμενή, συνεπώς μικρότερη η προοπτική ανόδου των ποσοστών της παράταξης. Σε κάθε περίπτωση όμως εδώ και μήνες ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει κάνει σαφή στροφή στο κόμμα, επιδιώκοντας τη μέγιστη δυνατή συσπείρωση της βάσης και οπωσδήποτε το μπλόκο στις διαρροές στα δεξιά της, χωρίς όμως περιθώρια να αφήνει εκτός κάδρου την επιχείρηση «διεύρυνση» στο Κέντρο. Εκεί, όπως πιστεύει ο ίδιος, κρίνονται οι εκλογές.

Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ

 

 

Ενδιαφέρον στατιστικό

Μια που αναφερθήκαμε παραπάνω στον πληθωρισμό και με τα νοικοκυριά παγκοσμίως να πνίγονται όχι μόνο λόγω των αυξήσεων των τιμών στα τρόφιμα, αλλά και λόγω της μεγάλης αύξησης των επιτοκίων. Είναι χαρακτηριστικό πως με βάση τα επίσημα στατιστικά, το μέσο αμερικανικό νοικοκυριό ξοδεύει το 46,4% του εισοδήματος του σε δαπάνες που σχετίζονται με την κατοικία του. Όπως φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα, αυτό είναι το μεγαλύτερο ποσοστό από το 2006.

 
 

Ο Τσίπρας βάζει μπροστά Χουλιαράκη και Λιάκο

Τώρα όπως ανέφερε ο “Βηματοδότης”, οριστικό και αμετάκλητο. Αξιόπιστες πηγές, πολύ κοντά στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, βεβαιώνουν ότι ο Αλέξης Τσίπρας έχει επιλέξει να παρουσιάσει με την επίσημη έναρξη της προεκλογικής περιόδου τους κ.κ. Γιώργο Χουλιαράκη και Δημήτρη Λιάκο ως τα πρόσωπα που θα ηγηθούν της οικονομικής πολιτικής στην περίπτωση που κερδίσει τις εκλογές. Και πάλι καλά θα σχολιάσουμε εμείς, έχοντας πολύ θετική άποψη και για τα δύο πρόσωπα και κυρίως το πρώτο.

Ασχέτως πάντως τι πιστεύουμε εμείς …. Πάμε να δούμε τα όσα σχολίαζε ο “Βηματοδότης” …. Με τη συγκεκριμένη επιλογή ο κ. Τσίπρας θέλει να αμβλύνει τις όποιες αρνητικές εντυπώσεις μεταφέρει ιδιαιτέρως στον αστικό κύκλο η πρώτη διακυβέρνηση μεταξύ 2015-2019. Η αλήθεια είναι ότι και οι δύο έχουν διακριθεί για τη διαχειριστική τους επάρκεια και έχουν επιβραβευθεί για αυτήν. Ο μεν πρώτος εκτελεί χρέη οικονομικού συμβούλου της Τράπεζας Ελλάδος και ο δεύτερος διατηρεί αντίστοιχη θέση στη Eurobank. Ούτε ο ένας οργανισμός ούτε ο άλλος μπορούν να θεωρηθούν φιλοσυριζαϊκών αντιλήψεων και πεποιθήσεων.

Αντιστοίχως ο κ. Τσίπρας σκοπεύει να αναθέσει τη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης, στην περίπτωση που την κατακτήσει πάντα, στον άλλοτε υπουργό Δικαιοσύνης και νυν σύμβουλό του κ. Μιχάλη Καλογήρου. Αυτά τα ολίγα επί του παρόντος από το μέτωπο της Κουμουνδούρου, όπου ετοιμάζονται για τη μητέρα όλων των μαχών, όπως χαρακτηρίζουν την πρώτη εκλογική αναμέτρηση, από την έκβαση της οποίας θα κριθεί, κατ’ αυτούς, και η δεύτερη…

 
 
 

 

 

 

Παλαιότερα Σχόλια

   

Αποποίηση Ευθύνης.... 

© 2016-2023 Greek Finance Forum