|
00:01 - 27/09/24 |
|
|
Ελληνική
Οικονομία
Με «κατεβασμένη» την εκτίμηση
για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας τόσο για φέτος όσο
και για του χρόνου ετοιμάζεται να καταθέσει το οικονομικό
επιτελείο της κυβέρνησης το προσχέδιο του προϋπολογισμού του
2025, αλλά και το 4ετές Fiscal Structural Plan. Η μόνη
σταθερά φαίνεται ότι είναι ένα αναμενόμενο υψηλότερο
πρωτογενές πλεόνασμα. Eίναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η Κομισιόν δεν έχουν
καταλήξει ακόμη για το μέγεθος της ανάπτυξης ούτε για το
2024, ούτε για το 2025, αν και αναμένεται να συμβεί μέχρι τη
Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου.
Αυτά τα ενδιαφέροντα έγραφε σε
άρθρο του ο Ο.Τ., σχολιάζοντας πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
εκτιμά πως ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι 2,2% φέτος και 2,3%
του χρόνου (από 2,5% και 2,6% που προέβλεπε η κυβέρνηση),
ενώ από τα στοιχεία που έχει ήδη ανακοινώσει η Ελληνική
Στατιστική Αρχή προκύπτει ρυθμός ανάπτυξης 2,15% το πρώτο
εξάμηνο του έτους.
Ανάπτυξη της τάξης του 2,2%
«βλέπει» φέτος για την ελληνική οικονομία και η ΤτΕ ,
σύμφωνα σημείωμα, το οποίο δημοσιοποιήθηκε πριν λίγες
ημέρες. Παράλληλα, η κεντρική τράπεζα εκτιμά πως ο
πληθωρισμός θα «κλείσει» στο 3%, απέχοντας από τον στόχο του
2% που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Σύμφωνα με
τις τελευταίες, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας
το 2024 αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,2%, να επιταχυνθεί
το 2025 στο 2,5% και να μειωθεί ελαφρώς στο 2,3% το 2026.
Πρωτογενές πλεόνασμα και όρια
δαπανών
Πέραν του παραπάνω, για το
οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης παραμένει ζήτημα τα νέα
όρια αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών για την επόμενη
τετραετία, καθώς επηρεάζει τη διαμόρφωση των τελικών
προβλέψεων πλεονάσματος και ανάπτυξης.
Αναφορικά με το πρωτογενές
πλεόνασμα, οι φετινές επιδόσεις ανοίγουν τον δρόμο για
ανοδική αναπροσαρμογή της εκτίμησης και για του χρόνου. Η
πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2024 δεν έχει ακόμα
συμφωνηθεί, αλλά θεωρείται δεδομένο πως θα είναι σαφώς
υψηλότερα από το 2,1% του ΑΕΠ που ενσωματώνει ο
προϋπολογισμός και πολύ κοντά στο 2,5%. Ως εκ τούτου, η
μεταφορά για του χρόνου θα παρασύρει προς τα πάνω και το
πρωτογενές πλεόνασμα του 2025, πάνω από το 2,1% του ΑΕΠ.
Με βάση τις καλύτερες
δημοσιονομικές επιδόσεις, μέσα στην εβδομάδα στην τελευταία
σχετική σύσκεψη με την Κομισιόν, το ΥΠΕΘΟ αναμένεται να
αποσπάσει το πράσινο φως των Βρυξελλών για την αύξηση των
καθαρών πρωτογενών δαπανών κατά 3,6% έναντι αρχικής
εκτίμησης για 3%. |
|
|
|
Ο κίνδυνος
με το δημόσιο χρέος
Την ίδια στιγμή, η Eurostat
έχει ενημερώσει από τον Απρίλιο τις ελληνικές αρχές ότι
σκοπεύει να αναθεωρήσει (η ανακοίνωση θα γίνει στις 17
Οκτωβρίου) το ύψος του χρέους, προσθέτοντας τα 12 από τα 24
δισ. ευρώ των αναβαλλόμενων τόκων από το δάνειο των 90 δισ.
ευρώ που πήρε το 2012 η Ελλάδα από τον EFSF (εποχή δευτέρου
μνημονίου). Ωστόσο, στη συμφωνία για τη διευθέτηση του
χρέους το 2018 είχε συμφωνηθεί με τους δανειστές ότι το
σύνολο των αναβαλλόμενων τόκων του συγκεκριμένου δανείου θα
έχει περίοδο χάριτος μέχρι και το 2032. Φαίνεται όμως πως η
Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία φαίνεται ότι επιδιώκει να
δημιουργήσει αυτήν την αλλαγή, κάτι που θα επηρεάσει το
ποσοστό χρέους ως προς το ΑΕΠ. Το αποτέλεσμα θα είναι το
χρέος του περασμένου χρόνου να αυξηθεί κατά 4,8 μονάδες κάτι
που θα επηρεάσει όλα τα χρόνια.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα
δεν έχει αποσαφηνιστεί ο χρόνος εγγραφής του επιπλέον
τμήματος του δημοσίου χρέους και αν αυτό θα επηρεάσει τελικά
το κείμενο του προσχεδίου του κρατικού προϋπολογισμού, το
οποίο αναμένεται να κατατεθεί στις 7 Οκτωβρίου. Κατόπιν και
μέσα σε εκείνη την εβδομάδα θα κατατεθεί το Fiscal
Structural Plan, του νέου 4ετούς μεσοπρόθεσμου προγράμματος
με τις δεσμεύσεις των νέων δημοσιονομικών κανόνων και την
αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών. Ακολούθως και
συγκεκριμένα στις 15 Οκτωβρίου, οι προβλέψεις του
προσχεδίου θα ενταχθούν στο Draft Budgetary Plan, το οποίο
θα λάβει την άγουσα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί
ότι προχωρά και η πρόωρη αποπληρωμή παλιού χρέους των
μνημονίων. Ως εκ τούτου, προετοιμάζεται η αποπληρωμή μιας
δόσης ύψους 8 δισ. ευρώ από το διμερές δάνειο με τις χώρες
της Ευρωζώνης (Greek Loan Facility) μέχρι και τα μέσα
Δεκεμβρίου, όπως τουλάχιστον ανέφερε ο Οικονομικός
Ταχυδρόμος στο ρεπορτάζ του. |
|
|
|
Δημογραφικό
Λέγοντας συνεχώς πως το
δημογραφικό πρόβλημα της χώρας είναι από τα πιο σοβαρά που
υπάρχουνε … Ενδιαφέρον βρήκαμε και το άρθρο του ομότυπού
Καθηγητή Οικονομικών Επιστημών, ΕΚΠΑ, πρώην ΓΓ Υπουργείου
Οικονομίας και Οικονομικών Γεωργίου Μέργου στο New Ideas με
τίτλο: “Η βραδυφλεγής βόμβα του δημογραφικού…”
Πάμε να δούμε τα όσα έγραψε
στο άρθρο του:
O διεθνής οίκος αξιολόγησης
Moody’s την προηγούμενη εβδομάδα αναβάθμισε από σταθερές σε
θετικές τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, αλλά
διατήρησε και αυτή τη φορά την πιστοληπτική αξιολόγησή σε
Ba1, αναφέροντας ως ένα από τους λόγους ότι τα δημογραφικά
μεγέθη της χώρας μας είναι εξαιρετικά δυσμενή. Στο
δημογραφικό αναφέρθηκε και στην προηγούμενη αξιολόγηση τον
περασμένο Μάρτιο λέγοντας ότι «η Ελλάδα αντιμετωπίζει ένα
εξαιρετικά δυσμενές δημογραφικό πρόβλημα λόγω της γήρανσης
του πληθυσμού, το οποίο επιδεινώνεται από τη μετανάστευση
μεγάλου μέρους μορφωμένων νέων στα χρόνια της κρίσης. Το
μερίδιο του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας στο σύνολο του
πληθυσμού αναμένεται ότι θα συρρικνωθεί κατά σχεδόν εννέα
ποσοστιαίες μονάδες έως το 2050, σύμφωνα με τις προβλέψεις
της Eurostat. Αυτός είναι ο βασικός λόγος πίσω από τη
συγκριτικά αδύναμη μακροπρόθεσμη δυνητική ανάπτυξη, την
οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεψε για την Ελλάδα σε 1,1%
για την περίοδο 2022-2070 στην Έκθεση για τη Γήρανση του
2024».
Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σήμερα
βαθιά δημογραφική κρίση, κρίση ίσως μεγαλύτερων διαστάσεων
από την πρόσφατη δημοσιονομική κρίση, που απειλεί όχι μόνο
την κοινωνική, οικονομική και δημοσιονομική της σταθερότητα,
αλλά και την εθνική της ασφάλεια. Η χώρα βιώνει δημογραφική
μετατόπιση ιστορικών διαστάσεων, που χαρακτηρίζεται από
μείωση του ποσοστού γεννήσεων, γήρανση πληθυσμού και
συρρίκνωση της συμμετοχής του εργατικού δυναμικού στον
πληθυσμό. Αυτή η αλλαγή, που οφείλεται σε μια περίπλοκη
αλληλεπίδραση κοινωνικών, οικονομικών και πολιτιστικών
παραγόντων, έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας,
στη δημοσιονομική σταθερότητα, στο ασφαλιστικό, καθώς και
στο γεωπολιτικό ρόλο της χώρας στην Νοτιο-ανατολική Ευρώπη
γενικότερα. Όπως φαίνεται και στο κατωτέρω διάγραμμα, το
πρόβλημα της Ελλάδος είναι ίσως το οξύτερο σε ολόκληρη της
Ευρώπη.
Πηγή:
https://cepr.org/voxeu/columns/europes-demographic-winter-and-new-eu-fiscal-rules
Για την εκτίμηση των
επιπτώσεων απαιτείται προηγούμενη κατανόηση της αιτιολογίας
του δημογραφικού προβλήματος. Στο επίκεντρο της δημογραφικής
κρίσης της χώρας βρίσκεται η μείωση του συντελεστή
γονιμότητας, δηλαδή του ποσοστού γεννήσεων. Για δεκαετίες,
το ποσοστό γεννήσεων στη χώρα μας έχει πέσει κάτω από τα
επίπεδα αντικατάστασης, δηλαδή τον αριθμό γεννήσεων που
απαιτούνται για να διατηρηθεί σταθερό το μέγεθος του
πληθυσμού χωρίς μετανάστευση. Ιδιαίτερα, ο συντελεστής
γονιμότητας, που είναι κάτω από 1,5 παιδί ανά γυναίκα, σε
συνδυασμό με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής, οδηγεί σε
γήρανση του πληθυσμού με το ποσοστό των ηλικιωμένων πολιτών
να ξεπερνά ταχύτατα αυτό των νεότερων γενεών. Ο συντελεστής
γονιμότητας έχει υποχωρήσει σε επίπεδα κάτω από 1,5 μονάδες
ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, ενώ ήταν 2,1 – 2,5
μονάδες στις δεκαετίες των 1960 και 1970. Η μείωση του
συντελεστή γονιμότητας και η γήρανση του πληθυσμού της χώρας
προβλέπεται να συνεχιστούν τις επόμενες δεκαετίες. Στο
σενάριο βάσης των δημογραφικών προβολών, ο πληθυσμός της
Ελλάδας προβλέπεται να υποχωρήσει σε 8,1 εκατ. έως το 2100,
δηλαδή μια μείωση του πληθυσμού κατά 2,5 εκατ. άτομα ή 24%
σε σχέση με το 2021 όπως φαίνεται στο ακόλουθο διάγραμμα που
παρουσιάζει διάφορα σενάρια εξέλιξης του πληθυσμού.
Πηγή: ΙΟΒΕ – Δημογραφικό
πρόβλημα στην Ελλάδα: Προκλήσεις και προτάσεις πολιτικής,
Ιούνιος 2022.
Οι επιπτώσεις της γήρανσης του
πληθυσμού είναι βαθιές και πολύπλευρες. Από τη μία πλευρά,
το υψηλότερο προσδόκιμο ζωής είναι επιθυμητό και αποτελεί
απόδειξη βελτίωσης της υγειονομικής περίθαλψης και του
βιοτικού επιπέδου. Από την άλλη πλευρά, όμως, ασκεί
σημαντική πίεση στο ασφαλιστικό σύστημα, τις υπηρεσίες
υγειονομικής περίθαλψης και στα προγράμματα κοινωνικής
πρόνοιας που έχουν σχεδιαστεί για μια πολύ νεότερη
δημογραφική δομή. Επιπλέον, η συρρίκνωση του εργατικού
δυναμικού σημαίνει ότι λιγότερα άτομα συνεισφέρουν στην
οικονομία μέσω της παραγωγικότητας, της φορολογίας και των
ασφαλιστικών εισφορών, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα για
τη επίτευξη ικανοποιητικού ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης και
τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος.
Ο δημοσιονομικός αντίκτυπος του δημογραφικού προβλήματος
είναι ήδη εμφανής. Η δημόσια δαπάνη για συντάξεις και
υγειονομική περίθαλψη, καθώς το ποσοστό των συνταξιούχων
αυξάνεται, προβλέπεται να αυξηθεί σημαντικά. Το
συνταξιοδοτικό σύστημα της Ελλάδος, πού χρηματοδοτείται από
τις τρέχουσες εισφορές των εργαζομένων, βρίσκεται υπό πίεση
γιατί έχει μειωθεί σημαντικά ο λόγος «αριθμός εργαζομένων
προς αριθμό συνταξιούχων». Αυτή η ανισορροπία απειλεί την
οικονομική βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και η
επίλυσή του προϋποθέτει επώδυνες μεταρρυθμίσεις όπως αύξηση
των ορίων συνταξιοδότησης, προσαρμογή των ποσοστών εισφορών
ή εισαγωγή επιλογών ιδιωτικής συνταξιοδότησης.
Οι δαπάνες υγειονομικής
περίθαλψης αυξάνονται λόγω των μεγαλύτερων αναγκών
υγειονομικής περίθαλψης των ηλικιωμένων. Ως αποτέλεσμα, ο
προϋπολογισμός αντιμετωπίζει δύσκολες επιλογές για τη
χρηματοδότηση του συστήματος υγείας, συμπεριλαμβανομένων των
μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν στη βελτίωση της
αποτελεσματικότητας, στην ανακατανομή πόρων και στην
ενθάρρυνση πρακτικών υγιούς γήρανσης.
Επιπλέον, η μείωση του
συντελεστή γονιμότητας και η συρρίκνωση του εργατικού
δυναμικού συμβάλλει στην επιβράδυνση του ρυθμού οικονομικής
ανάπτυξης και στη μείωση των φορολογικών και ασφαλιστικών
εσόδων. Η μείωση του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας σημαίνει
λιγότερα άτομα πληρώνουν φόρους εισοδήματος και συνεισφέρουν
σε προγράμματα κοινωνικής ασφάλισης. Αυτό περιορίζει την
ικανότητα του κράτους για χρηματοδότηση των δημόσιων
υπηρεσιών, των έργων υποδομής και άλλων επενδύσεων κρίσιμων
για την οικονομική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της
οικονομίας.
Οι οικονομικές συνέπειες της δημογραφικής κρίσης εκτείνονται
πολύ πέρα από τις άμεσες δημοσιονομικές πιέσεις. Η
προβλεπόμενη μείωση του πληθυσμού μεταφράζεται σε μείωση της
καταναλωτικής ζήτησης και δυνητικά ασθενέστερη οικονομία. Οι
επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ήδη προκλήσεις όσον αφορά την
εξεύρεση ειδικευμένου εργατικού δυναμικού και την προσαρμογή
στις δημογραφικές αλλαγές. Ήδη παρατηρείται σοβαρό πρόβλημα
στην αγορά εργασίας με μεγάλες ελλείψεις σε εργατικό
δυναμικό σε όλους σχεδόν τους κλάδους. Παρατηρείται η
αντίφαση από τη μία πλευρά να παραμένει ακόμα υψηλός ο
δείκτης ανεργίας (περίπου 10%), ιδιαίτερα στους νέους, και
από την άλλη πλευρά οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να
καλύψουν τις ανάγκες τους σε προσωπικό, από ανειδίκευτους
εργάτες στον αγροτικό τομέα έως τεχνίτες και εξειδικευμένους
επιστήμονες με σοβαρές επιπτώσεις στην παραγωγικότητα και το
ρυθμό ανάπτυξης της χώρας. Μια συρρικνούμενη εγχώρια αγορά
εργασίας εμποδίζει την οικονομική δραστηριότητα και
περιορίζει τις ευκαιρίες για ανάπτυξη και επενδύσεις των
επιχειρήσεων.
...... |
|
|
|
Δημογραφικό
(2)
Μακροπρόθεσμα, η δημογραφική
κρίση αποτελεί επίσης σοβαρή απειλή της γεωπολιτικής
επιρροής και της εθνικής της ασφάλειας, ιδιαίτερα για τη
θέση της χώρας στην Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη. Καθώς γειτονικές
χώρες, όπως η Τουρκία, με νεότερο πληθυσμό συνεχίζουν να
αναπτύσσονται, επεκτείνουν την οικονομία τους και αναζητούν
ζωτικό χώρο, η Ελλάδα προβλέπεται να αντιμετωπίσει αυξημένο
οικονομικό ανταγωνισμό, μειωμένη γεωπολιτική επιρροή και
πιθανόν εθνικούς κινδύνους. Η διατήρηση μιας ζωντανής
οικονομίας και η διασφάλιση βιώσιμης ανάπτυξης απαιτούν
επώδυνες μεταρρυθμίσεις και καινοτόμες πολιτικές για την
αντιμετώπιση της δημογραφικής κρίσης, ενισχύοντας παράλληλα
την παραγωγικότητα, την επιχειρηματικότητα και την
τεχνολογική πρόοδο για ενίσχυση του ρυθμού ανάπτυξης.
Η αντιμετώπιση της
δημογραφικής κρίσης απαιτεί μια πολύπλευρη προσέγγιση που θα
συνδυάζει καινοτομικές πολιτικές και κοινωνικές
πρωτοβουλίες, καθώς και οικονομικές μεταρρυθμίσεις.
Απαιτείται η διερεύνηση το ταχύτερο δυνατόν εναλλακτικών
μέτρων για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της
δημογραφικής κρίσης και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Το δημογραφικό είναι ένα πολυδιάστατο πρόβλημα που απαιτεί
τον συντονισμό υπηρεσιών από πολλούς κοινωνικούς φορείς και
θεσμική θωράκιση, ώστε οι πολιτικές που θεσπίζονται να μην
ανατρέπονται από τον εκλογικό κύκλο. Για τον ίδιο λόγο, πολύ
σημαντικό ρόλο στη χάραξη και υλοποίηση των σχετικών
πολιτικών έχει και η συμμετοχή της ευρύτερης κοινωνίας.
Αναμφίβολα, τα μέτρα που
εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη είναι στη σωστή
κατεύθυνση, αλλά είναι μάλλον ανεπαρκή για να αντιμετωπίσουν
ριζικά το πρόβλημα. Ίσως, με κατάλληλη κοινωνική πολιτική
και μέτρα ενίσχυσης της οικογένειας να είναι εφικτό να
επηρεαστεί σχετικά η δημογραφική συμπεριφορά. Όμως, τα
αποτελέσματα θα είναι πιθανότατα οριακά και προσωρινά, και
θα απαιτηθεί πολύς χρόνος για να γίνουν αισθητά. Πρώτο
μέλημα και πρωταρχικής σημασίας είναι η κάμψη και εάν είναι
δυνατόν η πλήρης αντιστροφή της διαρροής εργατικού
δυναμικού, μορφωμένου και τεχνικού, προς την υπόλοιπη
Ευρώπη. Ταυτόχρονα ο πλέον αποτελεσματικός τρόπος για να
αντιμετωπισθεί το δημογραφικό πρόβλημα είναι μια
πολυδιάστατη μεταναστευτική πολιτική προσέλκυσης εργατικού
δυναμικού με συγκεκριμένα δημογραφικά χαρακτηριστικά, και
όχι η συνέχιση της σημερινής παθητικής μεταναστευτικής
πολιτικής. Η λύση αυτή δεν είναι πρωτότυπη, την έχουν
εφαρμόσει πολλές άλλες χώρες πριν από εμάς.
Η συγκρότηση διακομματικής
κοινοβουλευτικής επιτροπής για το δημογραφικό το 2017 ήταν
ένα σημαντικό πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αναγνώρισης της
σημασίας του δημογραφικού προβλήματος και στον προσδιορισμό
πολιτικών για την επίλυσή του που απολαμβάνουν ευρείας
πολιτικής συναίνεσης. Ωστόσο, η υλοποίηση αυτών των
πολιτικών απαιτεί μεγαλύτερη συνέχεια και επιπλέον θεσμούς,
με σκοπό τη διευκόλυνση του συντονισμού, της στοχοθεσίας,
της υλοποίησης, της αξιολόγησης και της περαιτέρω βελτίωσης
των σχετικών πολιτικών. |
|
|
|
Η απορία
Ερντογάν στη συνάντηση με Μητσοτάκη – Η μεγαλύτερη
συγκέντρωση μαχητικών στην Ανδραβίδα
Όπως τώρα έγραψε ο
Βηματοδότης, υπάρχει παρασκήνιο από τη συνάντηση Μητσοτάκη-
Ερντογάν στη Νέα Υόρκη στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης
του ΟΗΕ, εκτός από αυτά που είδατε στα κανάλια και ακούσατε
στα ραδιόφωνα. Ήταν, μου λένε εκείνοι που γνωρίζουν, η
καλύτερη από τις έξι συναντήσεις που είχαν έως τώρα οι δύο
ηγέτες. Σε αυτό συνέβαλε και ο χώρος, που ήταν ανοικτός,
δηλαδή έβλεπαν ανθρώπους να πηγαινοέρχονταν, κάτι που έσπαγε
την όποια αμηχανία.
Ο τούρκος πρόεδρος εμφανίστηκε
κεφάτος και στάθηκε στην διευθύντρια του διπλωματικού
γραφείου του Πρωθυπουργού, την πρέσβη Άννα- Μαρία Μπούρα, η
οποία του είπε πως είναι η τελευταία φορά που βρίσκεται μαζί
με τον Πρωθυπουργό σε ελληνοτουρκική συνάντηση κορυφής.
Γιατί; – ρώτησε στα τουρκικά, ο Πρόεδρος της Τουρκίας και ο
πρέσβης Νίκων Νικολαΐδης (μόνιμος αντιπρόσωπός μας στο ΝΑΤΟ,
ομιλών απταίστως την τουρκική) μετάφρασε – με τον
Πρωθυπουργό να εξηγεί ότι η κυρία Μπούρα πήρε μετάθεση για
μια σημαντική θέση στις Βρυξέλλες. Κατά περίεργο τρόπο ο
Ερντογάν δεν ρώτησε ούτε ποια θέση έχει πάρει, ούτε βεβαίως
ποιος θα είναι ο αντικαταστάτης της στο Μέγαρο Μαξίμου, ο
οποίος στην επόμενη συνάντησή τους τον Γενάρη του 2025, στο
ΑΣΣ στην Άγκυρα θα συνοδεύει τον Πρωθυπουργό.
Και κάτι ακόμα: Ο Πρωθυπουργός
έθεσε το Κυπριακό, πλην όμως ο Ερντογάν, παρ΄ότι λίγη ώρα
πριν κάλεσε την διεθνή κοινότητα από το βήμα του ΟΗΕ να
αναγνωρίσει το ψευδοκράτος, δεν είπε τίποτα για την Κύπρο,
δίνοντας έτσι ανοικτό το θέμα της επανέναρξης του διαλόγου. |
|
|
|