Η κυπριακή πλευρά δηλώνει πως δεν αποδέχεται την
τροποποίηση της συμφωνίας του 2019, καθώς
υποστηρίζει ότι η ζητηθείσα αλλαγή ευνοεί τα
συμφέροντα των
Αμερικανών και των συνεργατών τους στην
κοινοπραξία (Shell
και New
Med
Energy)
και βλάπτει αυτά του κράτους.
Και η πλευρά της
Chevron
υποστηρίζει πως η τροποποίηση της συμφωνίας
είναι αναγκαία για να μειωθεί ο χρόνος
ετοιμασίας των υποδομών εκμετάλλευσης
του αερίου και το κόστος τους, ώστε να αρχίσει
το συντομότερο η παραγωγή και να αυξηθεί η
κερδοφορία.
Για ποιον
αυξάνεται η κερδοφορία, όμως; Ο υπουργός
Ενέργειας δήλωσε χωρίς περιστροφές ότι με το
αναθεωρημένο σχέδιο -που απορρίφθηκε- αυξάνεται
η κερδοφορία για τις εταιρείες και μείωνονται ή
τίθενται σε κίνδυνο τα έσοδα της ΚΔ.
Υπό αυτά τα δεδομένα, εγείρεται το εξής ερώτημα:
Αφού το κράτος πιστεύει έντονα πως αν υλοποιηθεί
η πρόταση της
Chevron
για απάλειψη της υποχρέωσης εγκατάστασης πλωτής
εξέδρας άντλησης και
επεξεργασίας του φυσικού αερίου (FPU)
και αν μειωθούν οι γεωτρήσεις παραγωγής από
πέντε σε τρεις, όπως θέλουν οι Αμερικανοί, θα
μειωθεί η ποσότητα αερίου που θα τύχει εμπορίας,
εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, ποιο
περιθώριο υπάρχει για
συνεννόηση αν η
Chevron
επιμείνει να μην χρησιμοποιήσει
FPU;
Υπάρχει εναλλακτική τεχνική λύση που να
ικανοποιεί και τις δύο πλευρές; Δεν γνωρίζουμε,
αλλά ούτε και ακούσαμε να προτείνει κάποιος
κάτι.
Αυτό που γνωρίζουμε είναι πως για την κυπριακή
πλευρά η αξιοποίηση
FPU
θεωρείται απαραίτητη. Και όταν λέμε «η κυπριακή
πλευρά» δεν εννοούμε μόνο τον υπουργό Ενέργειας,
όπως προσπαθούν κάποιοι να διοχετεύσουν δεξιά κι
αριστερά, προσπαθώντας να του χρεώσουν έλλειψη
καλής θέλησης για διαπραγμάτευση και συνεργασία
με την κοινοπραξία.
Η αντιπρόταση της
Chevron
έχει απορριφθεί, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές,
μετά από έντονες υποδείξεις του γαλλικού
εξειδικευμένου οίκου
Beicip
Franlab,
δηλαδή του συμβούλου που αξιοποιεί για πολλά
χρόνια η Κυπριακή Δημοκρατία για την προκήρυξη
– αξιολόγηση των διαγωνισμών για τον εντοπισμό
φυσικού αερίου αλλά και για τη διαχείριση της
συνεργασίας με τις ενεργειακές εταιρείες.
Με την απόρριψη της αντιπρότασης της
Chevron
συμφώνησαν επίσης η κρατική Εταιρεία
Υδρογονανθράκων Κύπρου (ΕΥΚ) και
η Υπηρεσία Υδρογονανθράκων, του Υπουργείου
Ενέργειας. Και εν τέλει, η τελική απόφαση
λήφθηκε στο Τρόοδος, την Παρασκευή, σε σύσκεψη
υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, παρουσία του κ.
Παπαναστασίου και υπηρεσιακών.
Εν ολίγοις, μια -ενδεχόμενη- νέα απόφαση
που θα κάνει αποδεκτή
την εισήγηση της
Chevron
να αξιοποιηθεί η μέθοδος
tieback,
ώστε το φυσικό αέριο να φεύγει από το Αφροδίτη
προς την Αίγυπτο χωρίς τεχνητή πίεση και με
σοβαρή απώλεια καυσίμου και εισοδήματος, θα
πρέπει να θεμελιωθεί σε ισχυρή και πειστική
επιχειρηματολογία από την Κυβέρνηση και τους
συνεργάτες της.
Ο υπουργός Ενέργειας εξέφρασε χθες, μέσω του
ΡΙΚ, αισιοδοξία ότι οι διαπραγματεύσεις -στη
βάση ειδικής πρόνοιας του συμβολαίου- θα
καταλήξουν σε συμφωνία προς το τέλος
Σεπτεμβρίου.
Το ευχόμαστε. Αλλά
αντιλαμβανόμαστε απ’ όσα προηγήθηκαν πως η
επιτυχία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την
προθυμία της
Chevron
να σεβαστεί τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η
κοινοπραξία έναντι της Δημοκρατίας το 2019.
Χρύσανθος Μανώλη (Φιλελεύεθερος της Κύπρου) |