Μια
ζήτηση που συνήθως κορυφώνεται στο βόρειο
ημισφαίριο τον χειμώνα, λόγω της κατανομής του
παγκόσμιου πληθυσμού – το 90% του παγκόσμιου
πληθυσμού βρίσκεται στο βόρειο ημισφαίριο. Όπως
και οι περισσότεροι από τους μεγαλύτερους
εισαγωγείς LNG στον
κόσμο στην Ευρώπη και την Ασία.
Η Ε.Ε. προσπαθεί
βέβαια να μειώσει το φυσικό αέριο στο μίγμα
ενέργειας, κάτι που θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό
από την ταχύτητα της υπεράκτιας και χερσαίας
ανάπτυξης αιολικής ενέργειας. Το μερίδιο της
αιολικής ενέργειας σε όλη την παραγωγή
ηλεκτρικής ενέργει- ας της Ε.Ε. αυξήθηκε από 12%
τον χειμώνα του 2015/2016, σε 19% τον χειμώνα
του 2022/2023, σύμφωνα με ανάλυση της δεξαμενής
σκέψης Ember. Ο στόχος είναι να αυξήσει η E.E.
την εγκατεστημένη αιολική ισχύ στα 500 γιγαβάτ
(GW) το 2030, από 204 GW το 2022.
Αύξηση
των τάνκερ για LNG
Ευρωπαίοι ειδικοί λένε πάντως στη «Ναυτεμπορική»
ότι μέχρι το 2030 θα υπάρξει σημαντική αύξηση
της ζήτησης για υποδομές μεταφοράς και
αποθήκευσης LNG. Ήδη, οι παραγγελίες για νέα
δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG ανέρχονται στο 50%
του συνολικού αριθμού των υπό ναυπήγηση τάνκερ.
«Θα πρέπει να υπάρξει επίσης σημαντική αύξηση
της ζήτησης για δεξαμενόπλοια LNG, καθώς και της
ζήτησης για πλωτές μονάδες αποθήκευσης και
επαναεριοποίησης (FSRU)», τονίζουν.
Σε κάθε
περίπτωση, ο κόσμος έχει εισέλθει σε μια νέα
εποχή για τις ευρωπαϊκές και, ενδεχομένως, τις
παγκόσμιες αγορές LNG. Η Ευρώπη, που ήταν
εξαρτημένη επί δεκαετίες από το ρωσικό φυσικό
αέριο, έχει σχεδόν απελευθερωθεί πλήρως από την
εξάρτηση από το Κρεμλίνο, σε λιγότερο από δύο
χρόνια.
Η
προτιμώμενη αντικατάσταση είναι LNG από τις ΗΠΑ,
που θεωρείται ευρέως ως άφθονο, πολιτικά
αποδεκτό και λιγότερο πιθανό να σταματήσει να
ρέει, όπως οι αγωγοί από τη Σιβηρία. Αλλά το
τελευταίο διάστημα και αυτή η ενεργειακή πηγή
καθίσταται επίφοβη.
Αύξηση
στις τιμές
Ο
Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε ότι
θα σταματήσει η έγκριση νέων αδειών εξαγωγής
υγροποιημένου φυσικού αερίου, λόγω της αντίθεσης
των οικολόγων, Δημοκρατικών ψηφοφόρων. Η διακοπή
αυτή, η οποία δεν επηρεάζει εγκαταστάσεις που
βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή ή σε λειτουργία,
απειλεί πάντως να καθυστερήσει ή και να
εκτροχιάσει ορισμένα από τα τεράστια έργα που
επρόκειτο να τεθούν σε λειτουργία στο τέλος της
δεκαετίας. Μεσοπρόθεσμα, ωστόσο, η απόφαση του
Μπάιντεν θα μπορούσε κάλλιστα να έχει αντίκτυπο.
«Μικρότερες εξαγωγές από τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να
κάνουν το LNG πιο ακριβό στην παγκόσμια αγορά
και στην Ευρώπη», τονίζουν στη «Ν» ευρωπαϊκές
πηγές. «Εάν αυξηθούν οι τιμές του LNG, αυτό θα
ωθήσει συνολικά τις τιμές του φυσικού αερίου.
Αυτό από μόνο του προκαλεί ανησυχία για την
ευρωπαϊκή οικονομία», προσθέτουν.
Στο
έλεος της Αμερικής
Σήμερα,
πάντως, οι αμερικανικές προμήθειες
αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% των εισαγωγών LNG
στην Ευρώπη και αυτό το μερίδιο αναμένεται να
αυξηθεί. Οι ΗΠΑ είναι πλέον ο δεύτερος
μεγαλύτερος προμηθευτής φυσικού αερίου της Ε.Ε.
μετά τη Νορβηγία – μια μεγάλη επιτυχία για την
Ουάσιγκτον, η οποία άρχισε να εξάγει αέριο από
σχιστόλιθο μόλις το 2016.
Ο Γάλλος
υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ είχε
κατηγορήσει μάλιστα πέρυσι τους Αμερικανούς
εξαγωγείς LNG ότι χρησιμοποιούν τον πόλεμο της
Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας για να προωθήσουν
την «αμερικανική οικονομική κυριαρχία και την
αποδυνάμωση της Ευρώπης».
Ο Λεμέρ
ζήτησε μια πιο ισορροπημένη οικονομική
συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Ευρώπη
μετά βίας άκουσε αυτή την προειδοποίηση,
εισάγοντας από τις ΗΠΑ περισσότερο LNG απ’ ό,τι
από τους άλλους οκτώ μεγαλύτερους προμηθευτές
μαζί.
Όσο πιο
εξαρτημένη είναι όμως η Ευρώπη από τις Ηνωμένες
Πολιτείες, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να
επιλυθούν οι διαφορές σε όλα τα μέτωπα. «Η
Ευρώπη κινδυνεύει να εξαρτάται από έναν μόνο
προμηθευτή και τελικά να βρεθεί στο έλεος των
τιμών που ορίζει η Ουάσιγκτον», λέει ο Ογκάν
Κοσέ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας
Accenture.
Μιχάλης Ψύλος (Ναυτεμπορική) |